Auteur Topic: meeluisteren met MotoTRBO en Nexedge  (gelezen 25782 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4918
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: meeluisteren met MotoTRBO en Nexedge
« Reactie #45 Gepost op: 17 november 2012, 06:52:04 »
Overheid zal ten alle tijden controle willen hebben over de communicatie die in ons land gevoerd wordt.
of dat nou via internet, gsm, of een eigen netwerk is.

Je bent blijkbaar niet op de hoogte van de wet- en regelgeving. Alleen openbare netwerken moeten de mogelijkheid hebben getapt te kunnen worden. De tapplicht geldt niet voor bijvoorbeeld bedrijfstelefooncentralens voor interne gesprekken, en ook niet voor gesloten mobilofoonnetten.

Offline Michel-nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 899
    • http://www.glasservicevandijk.nl
Re: meeluisteren met MotoTRBO en Nexedge
« Reactie #46 Gepost op: 17 november 2012, 07:31:00 »
@ v-v ik kan het je niet exact uitleggen hoe en wat, maar wel dat dit al getoetst is door telecom bedrijven(kennis van mij heeft een verhuur bedrijf) bij het AT.
En diezelfde AT heeft ook al toegegeven dat het voor hun niet meer tegen te houden is, ook al vinden ze het niet leuk.
Als je mij of anderen niet wil geloven, adviseer ik je om zelf de telefoon op te pakken en het agentschap te bellen.

Offline v-v

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 65
Re: meeluisteren met MotoTRBO en Nexedge
« Reactie #47 Gepost op: 17 november 2012, 14:24:27 »
Oke,

weer wat geleerd, dank voor uitleg  Discriminator/Michel-nl

Offline [Niet meer actief]

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: meeluisteren met MotoTRBO en Nexedge
« Reactie #48 Gepost op: 20 november 2012, 14:58:10 »
Voor wat betreft het printje, volgens mij voldoet de "BPG TRBOPLUS LABS2" aan de beschrijving...

Citaat
BPG TRBOplus is an option board designed
specifically for Motorola radios, portable or mobile,
with the aim of extending the standard radio
functions. On request we can personalize the
functionality of the presented board.
TRBOplus LABS2 is a flexible and useful tool for
your technical department or customer network
administrators.
With this option board you can measure the RSSI
level, monitor all the voice and data traffic on your
radio display (over the air logger facility), listen all
the group or private calls on the selected digital
channel, and store automatically RSSI
measurements with associated GPS position in the
internal flash memory.
Dedicated to technical staffs, VFO facility allows
the user to modify temporarily the channel
parameters directly from radio keypad.
With 5 tones and FFSK ETS 300-230 signalling it
adds also useful analog channel based tools.

Is er iemand met connecties bij BPG die de prijs kan achterhalen?:)
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Offline gerrit de Bruin

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 216
Re: meeluisteren met MotoTRBO en Nexedge
« Reactie #49 Gepost op: 20 november 2012, 16:17:13 »
Ik heb een mail gestuurd, echter geen reactie.

Gerrit
Wǒ, wǒ míngbáile, wǒ tīngjiàn chénmò

Online Marcel

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 323
Re: meeluisteren met MotoTRBO en Nexedge
« Reactie #50 Gepost op: 20 november 2012, 16:36:21 »
Die trboplus labs2 is inderdaad de optionboard die ik gebruik. Het printje kost ongeveer 250,00 euro.
Mocht de fabrikant geen gehoor geven voor particulieren dan wil ik mijn werkgever wel eens vragen of we ze kunnen (willen!) leveren.
En wat dan de prijs wordt.
AR-DV10, UBCD3600XLT, DP4801 (1xVHF, 1x UHF), Airspoy SDR, eigenlijk teveel om op te noemen ;)

Offline [Niet meer actief]

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: meeluisteren met MotoTRBO en Nexedge
« Reactie #51 Gepost op: 20 november 2012, 23:02:17 »
Ik ben zeer geïnteresseerd Marcel. Ik zal de fabrikant ook benaderen maar als jouw werkgever bereid is zo'n printje te leveren is dat natuurlijk helemaal ideaal. Zou je dit eens willen vragen?

Op andere voet, zou er ook zo'n print bestaan voor Nexedge?
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Offline [Niet meer actief]

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: meeluisteren met MotoTRBO en Nexedge
« Reactie #52 Gepost op: 20 november 2012, 23:23:47 »
Voor wat betreft de encryptie... Ik kan er niet zo heel veel over vinden (heb ook nog niet heeeeel erg goed gezocht) maar het lijkt er op dat de standaard Nexedge encryptie 16-bit is en de standaard Mototrbo encryptie 40-bit (er wordt gebruik gemaakt van 16 40-bit keys)... Daar schrik ik toch niet echt van eerlijk gezegd... In dit artikel: http://news.cnet.com/2100-1017-266268.html wordt bijvoorbeeld beschreven dat het kraken van een 40-bit key in 1997 ongeveer 4 uur kostte... (Ja, er werden 250 computers voor gebruikt, maar toch, hardware is explosief veel sneller geworden in 15 jaar...) De code voor unencrypted bestaat al (DSD) dus als je echt wil en een beetje verstand hebt van software schrijven e.d. moet het toch niet zo'n hele grote uitdaging vormen denk ik... Helaas ontbreekt mij dit verstand :P

Of het ooit geimplementeerd zal worden in een scanner betwijfel ik maar met de opkomst van SDR denk ik dat er wel mensen gaan zijn die deze codes gaan breken.

Just saying..
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

hamsatman

  • Gast
Re: meeluisteren met MotoTRBO en Nexedge
« Reactie #53 Gepost op: 21 november 2012, 15:09:23 »
Ik denk ook niet dat het ook heel moeilijk moet zijn om de "encryptie" te breken.
De overheid moet nl altijd en overal toegang tot kunnen hebben, dus zo heel spannend
kan je eigen particuliere encryptie niet zijn.
Het is alleen zo, dat je met je scanner mag meeluisteren, zonder dat je technisch "moeilijke" dingen moet doen
om het meeluisteren mogelijk te maken.
Indertijd was iemand die POCSAG signalen decodeerde en zichtbaar maakte (Signalen van pagers).
Daar is toen een rechtzaak over geweest, en de rechter achtte het technisch "moeilijk" dat je de audio output van je scanner
aansluit op de line-in van je computer.
Dus als je een "encryptie" key breekt, al is die maar twee bits, dan ben je juridisch gezien strafbaar,
en daar zal deze encryptie om te doen zijn...

Offline [Niet meer actief]

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: meeluisteren met MotoTRBO en Nexedge
« Reactie #54 Gepost op: 21 november 2012, 15:14:54 »
Dat is natuurlijk waar. Maar voor nu blijft het ook puur theoretisch hoor.
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Offline Michel-nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 899
    • http://www.glasservicevandijk.nl
Re: meeluisteren met MotoTRBO en Nexedge
« Reactie #55 Gepost op: 21 november 2012, 15:33:11 »
Als blijkt dat dit al snel gekraakt zal worden, zal er vanuit motorola vast een update komen in de encryptie.
Deze wordt nog steeds geupdate  bij elke software update, dus ga er vanuit dat er continu gezocht wordt naar verbeteringen en moeilijkheids graad.

Offline Simonn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 763
Re: meeluisteren met MotoTRBO en Nexedge
« Reactie #56 Gepost op: 21 november 2012, 18:04:23 »
Ik denk ook niet dat het ook heel moeilijk moet zijn om de "encryptie" te breken.
De overheid moet nl altijd en overal toegang tot kunnen hebben, dus zo heel spannend
kan je eigen particuliere encryptie niet zijn.

Alstjeblieft zeg, moet er niet aan denken. Nee, dat geldt (in beginsel) niet voor gesloten telecommunicatienetwerken gelukkig.

Het is alleen zo, dat je met je scanner mag meeluisteren, zonder dat je technisch "moeilijke" dingen moet doen
om het meeluisteren mogelijk te maken.
Indertijd was iemand die POCSAG signalen decodeerde en zichtbaar maakte (Signalen van pagers).
Daar is toen een rechtzaak over geweest, en de rechter achtte het technisch "moeilijk" dat je de audio output van je scanner
aansluit op de line-in van je computer.
Dus als je een "encryptie" key breekt, al is die maar twee bits, dan ben je juridisch gezien strafbaar,
en daar zal deze encryptie om te doen zijn...

Bij het doorbreken van encryptie komt de Wet Computercriminaliteit II kijken, wat de zaak heel anders maakt.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4918
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: meeluisteren met MotoTRBO en Nexedge
« Reactie #57 Gepost op: 21 november 2012, 18:14:32 »
De overheid moet nl altijd en overal toegang tot kunnen hebben

Baarlijke nonsens.  Lees mijn bijdrage hierboven even.  >:(

Offline [Niet meer actief]

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: meeluisteren met MotoTRBO en Nexedge
« Reactie #58 Gepost op: 24 december 2012, 21:53:00 »
Iemand ooit reactie gehad op dat BPG bordje? Ik niet helaas...
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Offline keesie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 36
Re: meeluisteren met MotoTRBO en Nexedge
« Reactie #59 Gepost op: 18 juli 2013, 23:45:32 »
Heeft iemand toevallig een woonplaats en per frequentie overzicht met digitale gebruikers ?
In regio Nijmegen valt weinig te beluisteren op digitaal , heb wel eens op de uhf verhuurfrequenties wat digitaal kunnen beluisteren.