Auteur Topic: ACARS vraag  (gelezen 5683 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Lord Flashheart

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1738
    • 24 December 1944
ACARS vraag
« Gepost op: 8 januari 2005, 20:00:25 »
hallo,

Ik ben sinds een klein tijdje weer eens begonnen met ACARS.
Dat doe ik met Airnav.. werkt opzich perfect maar wat ik wil en dus zoek is een programma die bij houdt welke vliegtuigen ik al eens eerder heb gelogd.. eigenlijk dus een database met alle vliegtuigen die ik ooit heb gelogd.

Bestaat zoiets?

greetz
Joost

Offline ScanMe

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 422
Re: ACARS vraag
« Reactie #1 Gepost op: 8 januari 2005, 20:07:06 »
Je kan het proberen met Excel (ik heb er geen opzetje voor maar iemand vast wel..  :wink: ) en volgens mij kon je met het progje Frequent Beluisterd politie roepnummers loggen, misschien is dat te modden voor Acars?

Groeten,
Joris

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: ACARS vraag
« Reactie #2 Gepost op: 8 januari 2005, 20:24:23 »
Citaat van: "joost"
Ik ben sinds een klein tijdje weer eens begonnen met ACARS.
Dat doe ik met Airnav.. werkt opzich perfect maar wat ik wil en dus zoek is een programma die bij houdt welke vliegtuigen ik al eens eerder heb gelogd.. eigenlijk dus een database met alle vliegtuigen die ik ooit heb gelogd.

Ik moet eerlijk zeggen dat het kwartje niet helemaal valt. Wat ik je wel kan vertellen is dat PDW het afgelopen jaar veel wijzigingen heeft ondergaan. Niet alleen op het gebied van Flex/P2000, maar ook wijzigingen (verbeteringen) qua ACARS en algemene wijzigingen zoals de hitcounter. Per filter (dat kan tegenwoordig ook een registratienummer zijn, bijvoorbeeld PH-KHE) wordt bijgehouden hoe vaak hij ontvangen en dus ook gefilterd is met vermelding van de tijd/datum van de laatste keer. Er wordt geen lijst aangelegd van alles wat er ooit ontvangen is. Dat zou technisch wel kunnen, ik ken software die zoiets doet (niet voor ACARS), maar dat is in een programma als PDW niet altijd even wenselijk, zeker niet op semafoonnetwerken waar het gros van de codes toch niet interessant is.

Wat je dus zou kunnen doen (maar ik weet niet of dat is wat je bedoelt), is alle registratienummers handmatig invoeren in PDW en als er dan 1 wordt ontvangen dan loopt de teller 1 op. Vervolgens kun je ook de berichten per kist naar een aparte logfile laten schrijven, of eventueel per land of per maatschappij, net zoiets als wat men nu met P2000 doet, het aanmaken van logfiles per regio en/of hulpverleningsdienst.

Je zou ook nog eens kunnen filteren op keywords zoals "mayday" of wat er dan ook verzonden mag worden in geval van ellende en/of kapingen, zodat ook die berichten weer in een aparte logfile komen te staan.

Mogelijkheden genoeg, maar of je er wat aan hebt weet ik niet....

Groeten, Peter.

Offline Lord Flashheart

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1738
    • 24 December 1944
Re: ACARS vraag
« Reactie #3 Gepost op: 8 januari 2005, 20:39:08 »
Allereerst dank voor de reacties

wat ik eigenlijk wil is dat ik na verloop van tijd kan zien welke kisten ik allemaal heb gelogd. Ik heb dus geen zin dat handmatig te doen.

Wat ik wil is dat deze kist wordt weg geschreven in een database.
Dus telkens als er een "nieuwe" kist langs komt  dat deze daarin terecht komt.
met als resultaat dat ik een lijst krijg met toestellen die ik ooit heb gelogd. (met bijvoorbeeld een data voor "first contact" en een data voor "last contact")

In de begin dagen van ACARS decoderen was dat er wel.. maardat werkte onder DOS en weet bij god niet meer hoe dat heette. (werkte samen met dat systeem waarbij je de ACARS decoder los kocht en deze via je printerpoort aansloot op de computer)

wellicht nu iets duidelijker met wat ik bedoel

greetz
Joost

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: ACARS vraag
« Reactie #4 Gepost op: 8 januari 2005, 20:48:14 »
Citaat van: "joost"
Wat ik wil is dat deze kist wordt weg geschreven in een database.  Dus telkens als er een "nieuwe" kist langs komt  dat deze daarin terecht komt. met als resultaat dat ik een lijst krijg met toestellen die ik ooit heb gelogd. (met bijvoorbeeld een data voor "first contact" en een data voor "last contact")

Helaas, dat kan PDW niet...

Groeten, Peter.

Offline Dahlia

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 54
    • http://www.wacars.nl
Re: ACARS vraag
« Reactie #5 Gepost op: 9 januari 2005, 14:44:16 »
Het progje AcarsD geeft dit weer:

ACARS mode: G  Aircraft reg: D-ABBN  [Boeing B737-76Q Wingl]
 Message label: Q0 [ACARS link test]  Block id: 3  Msg no: S52A
 Flight id: AB8167  []  [Air Berlin]
 ----------------------------------------------------------[ 09/01/2005 15:40 ]-
 3 contacts with this aircraft. First contact: 07/01/2005 12:53 as flight AB8125

Bedoel je zoiets?

Met vriendelijke groeten,
Dahlia.

Offline Lord Flashheart

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1738
    • 24 December 1944
Re: ACARS vraag
« Reactie #6 Gepost op: 9 januari 2005, 20:24:57 »
Dat begint er zeker op te lijken... Kan je daarmee ook een volledig overzicht krijgen welke toestellen je hebt gelogd?

greetz

Offline Dahlia

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 54
    • http://www.wacars.nl
Re: ACARS vraag
« Reactie #7 Gepost op: 10 januari 2005, 15:44:55 »
Geen idee, ik heb wel wat geprobeerd in het progje, maar tot nu toe kom ik niet verder dan per registratie nummer of datum e.d. zoeken, maar dan krijg je gewoon de "logs" dus zoals ik hier al eerder liet zien.
Mischien dat je zelf ff moet "spelen" met dit progje.

Groetjes,
Dahlia.

Offline Dahlia

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 54
    • http://www.wacars.nl
Re: ACARS vraag
« Reactie #8 Gepost op: 10 januari 2005, 19:55:03 »
Er is nog een programma genaamd "ACARS Log Analyser", de demo versie is volgens mij gratis.
Maar je zou op de site http://www.acarsonline.co.uk/loganaly.htm kunnen kijken of dit mischien iets is.


Groetjes,
Dahlia.

Offline Lord Flashheart

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1738
    • 24 December 1944
Re: ACARS vraag
« Reactie #9 Gepost op: 6 februari 2005, 09:26:09 »
Dahlia,

Langs deze weg wou ik je nog bedanken voor je tips aangaande ACARS.
Ik heb nu ACARSD lopen en dat bevalt wel.

Nogmaals mijn dank.

Greetz
Joost

sictc

  • Gast
Re: ACARS vraag
« Reactie #10 Gepost op: 26 februari 2005, 08:22:42 »
airnav suite 4 heeft toch zo'n database ? :?:
All-heard-management toch ?
Of bedoel je iets anders ?

Offline Lord Flashheart

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1738
    • 24 December 1944
Re: ACARS vraag
« Reactie #11 Gepost op: 26 februari 2005, 08:31:43 »
Ja dat klopt.... maar wat ik daar zag was hun hele database met daarachter een vinkje van wel of niet gelogd....

Bij DACARS heb ik nu echt alleen de vliegtuigen die zijn gelogd en ik vindt dat persoonlijk veel prettiger.

Prettig weekend
Joost