Auteur Topic: koperdraad antenne  (gelezen 7986 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

casper

  • Gast
koperdraad antenne
« Gepost op: 2 juni 2003, 11:24:11 »
Ik heb een poos geleden in de scanner chatbox gepraat en ik vroeg toen of je met koper draad een antenne kunt maken er kwam een antwoord dat een beetje klonk als nee maar toch heb ik het geprobeerd en met succes.
Ik heb gewoon een 3 meter coax kabel gekocht gestript en een connector er aan gesoldeerd en ja hoor hij werkte.
best lachen maarja er gaan toch veel berichten verloren.
dus als je een super goedkope antenne wit doe dit dan :P

Online Bart

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 377
Re: koperdraad antenne
« Reactie #1 Gepost op: 2 juni 2003, 19:59:20 »
Ja, natuurlijk werkt het. Al steek je er een metalen klerenhanger in. Verwacht er alleen geen super resultaten van. De 'antenne' zal hoogstwaarschijnlijk alleen de harde signalen (lokale) goed ontvangen.

Als je een 'echte' antenne aan je scanner hangt schrik je van het verschil.

Groeten,

Bart
Great day to carry 45 pounds of gear up and down 10 flights of stairs.
Uniden UBC125XLT, Uniden SDS100E

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: koperdraad antenne
« Reactie #2 Gepost op: 2 juni 2003, 20:21:43 »
Hoi,

Alles wat geleidt kan fungeren als antenne, dat is heel makkelijk.
Als je echter wil dat een bepaalde constructie GOED functioneert, dan dien je rekening te houden met de resonantiefrequentie en zeker niet onbelangrijk, de impedantie. De antenne kan nog zo goed resoneren op de gewenste frequentie, maar als de impedantie 100 ohm is in plaats van 50 ohm, dan gaat er nog een hoop signaal verloren.

Zelf heb ik ook weleens antennes gebouwd waar ik beslist niet ontevreden over was en daardoor is het uiteindelijke resultaat nog leuker. Maar een echte professionele antenne is toch vaak beter dan een zelfbouwsel. Maar dan heb ik het ook over professionele antennes, zoals Kathrein, Procomm, Sigma...

Groeten, Peter.

Offline Captain Flintstone

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 137
Re: koperdraad antenne
« Reactie #3 Gepost op: 23 juni 2003, 10:46:55 »
Zou je eens wat typenummers en prijzen kunnen noemen van goede discone-antennes, ook te gebruiken binnenshuis?

Emiel
"Kick the tire and light the fire!!"

Marten

  • Gast
Re: koperdraad antenne
« Reactie #4 Gepost op: 23 juni 2003, 11:31:34 »
Je kunt ook eeen balun bouwen. Een balun is een soort van spoel die zorgt dat je de hele Kortegolf (HF) kunt ontvangen. Voor een bouwbeschrijveing kun je het best zoeken bij Google.

Om uit te rekenen hoe lang je draad moet zijn doe je deze som:

Golflengte: 300 gedeeld door de frequentie. Bijvoorbeeld 300 gedeeld door 145.000= 2,06 afgeronfd 2 Meter.  dus dit is dem twee meterband. Maar meestal heb je al genoeg aan een kwart zodat je een kwartgolfsantenne hebt.


Marten
NL 13024

Online Bart

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 377
Re: koperdraad antenne
« Reactie #5 Gepost op: 23 juni 2003, 19:29:55 »
Citaat van: "Captain Flintstone"
Zou je eens wat typenummers en prijzen kunnen noemen van goede discone-antennes, ook te gebruiken binnenshuis?

Emiel,

ik heb zelf de Sigma SE-1300 Super Discone. Als kabel gebruik ik 10 meter "dikke" coax. De antenne hangt binnen, op zolder en presteert bij mij grandioos. Hij kostte destijds tussen de 150 en 200 gulden.

Groeten,

Bart
Great day to carry 45 pounds of gear up and down 10 flights of stairs.
Uniden UBC125XLT, Uniden SDS100E

Offline Captain Flintstone

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 137
Re: koperdraad antenne
« Reactie #6 Gepost op: 26 juni 2003, 09:24:13 »
En met wat voor kabel werk je dan? Alvast bedankt,

Emiel
"Kick the tire and light the fire!!"

Marten

  • Gast
Re: koperdraad antenne
« Reactie #7 Gepost op: 26 juni 2003, 15:01:41 »
De beste kabel is een aircom 7+ maar deze is ook de duurste (± 2,65 per meter).


Marten
NL 13024

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: koperdraad antenne
« Reactie #8 Gepost op: 26 juni 2003, 19:11:32 »
"De beste" is een persoonlijke mening. Er zijn nog veeeeeel betere kabels dan Aircom, bovendien denk ik dat je Aircom+ en Aircell-7 door elkaar haalt. Zelf gebruik ik RG213 en vind ik persoonlijk beter werken dan Aircell-7 en is flexibeler dan Aircom+.

Het vervelende is alleen dat er tientallen soorten RG213 zijn. De een is beter dan de ander, sommige zijn bijzonder stug, sommigen slijten erg snel. De 213 die ik heb wordt ook in professionele installaties gebruikt, omdat de meerprijs voor betere coax op sommige frequenties absoluut niet opweegt tegen de winst.

Ik gebruik RG 213 U met als toevoeging "MIL-C-17-F". Dat laatste zegt me erg weinig, maar wellicht onderscheidt dit de coax van de vele imitaties...

Groeten, Peter.

Marten

  • Gast
Re: koperdraad antenne
« Reactie #9 Gepost op: 26 juni 2003, 20:42:01 »
Sorry ik haalde ze inderdaad door elkaar. Maar de aircom geeft de minste verliezen tijdens het zenden. (volgens mijn mening)


Marten
NL 13024
(PE1MZ)

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: koperdraad antenne
« Reactie #10 Gepost op: 26 juni 2003, 20:53:03 »
Marten,

Demping in een kabel is uiteraard 2 kanten op, dus zowel qua zenden als ontvangen, de lengte van de kabel blijft gelijk :)

Aircom is voor "hobbyisten" zo'n beetje de beste kabel, maar je hebt natuurlijk ook nog H100 en soortgelijke types van fabrikant POPE. Nog beter is natuurlijk CELLFLEX, de zogenaamde "bambo-kabel" die veel voor GSM wordt gebruikt. Veel te dik voor hobby toepassingen en de connectoren zijn bijna niet te monteren zonder specifiek gereedschap. Maar de verliezen zijn uiteraard minimaal :D

Groeten, Peter.

Online Bart

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 377
Re: koperdraad antenne
« Reactie #11 Gepost op: 26 juni 2003, 21:23:07 »
Citaat van: "Captain Flintstone"
En met wat voor kabel werk je dan?

Ik gebruik, net als Peter, RG-213. Mijn uitvoering heet om precies te zijn RG213/U-BX. Geen idee waar die toevoeging voor is. De kabel is erg dik en moelijk te buigen. Kan een nadeel zijn, want hij trekt de scanner bij mij een stukje scheef, waardoor de antenneconnector op de scanner waarschijnlijk wat meer krachten te verduren krijgt dan hij eigenlijk voor gemaakt is. Aan beide zijden van de kabel een "N-Connector" waarbij ik aan de scannerkant dan een verloopplugje gebruik naar BNC.

Groetjes,

Bart
Great day to carry 45 pounds of gear up and down 10 flights of stairs.
Uniden UBC125XLT, Uniden SDS100E

Offline Captain Flintstone

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 137
Re: koperdraad antenne
« Reactie #12 Gepost op: 28 juni 2003, 19:26:26 »
Ik heb zelf nog wat RG-58U. Dit is vrij dun, een mm of 6. Zou dit voldoende zijn? Of kan ik beter voor de andere kabel gaan die jullie adviseren?

emiel
"Kick the tire and light the fire!!"

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: koperdraad antenne
« Reactie #13 Gepost op: 28 juni 2003, 23:37:26 »
Hoi Emiel,

RG58 is de bekende "standaard" dunne kabel. Is alleen aan te raden voor korte afstanden van enkele meters zoals bijvoorbeeld een mobielantenne. Bij een basisopstelling zou ik vanaf 5 meter toch kiezen voor RG213. Zie het als een investering, de ketting is niet sterker dan de zwakste schakel en de coax is dan in ieder geval een sterke schakel ;-)

Groeten, Peter.

Offline EdSki

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 168
Re: koperdraad antenne
« Reactie #14 Gepost op: 3 augustus 2003, 22:28:21 »
Haai,

Quote:
Ik gebruik RG 213 U met als toevoeging "MIL-C-17-F". Dat laatste zegt me erg weinig, maar wellicht onderscheidt dit de coax van de vele imitaties...
Einde Quote.

Die MIL toevoeging geeft aan dat deze kabel voldoet aan de militaire industrienorm. En je begrijpt dat deze kwaliteit beter/sterker/betrouwbaarder is dan de gewone RG 213 U.

Als kabel gebruik ik zelf de RG 214 U, zelfde spec's als de 213 U alleen heeft íe een dubbele mantel.  Aangezien mijn belangstelling zich vnl. in de VHF band bevindt, gebruik ik een speciaal voor dit frequentiegebied gepiekte Diamond CP-22 antenne(is een gestackte 5/8 golf antenne, met een winst van 6,7dB) . Ontvangen gaat het best op een Motorola GM300 mobilofoon...


Ed