Auteur Topic: Automatisch skippen van oninteressante signalen  (gelezen 2830 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Hooger73

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 9
Automatisch skippen van oninteressante signalen
« Gepost op: 21 augustus 2022, 21:51:34 »
Hallo,

Ik heb een eenvoudig scannertje en moet bij elke zender die ik in een scan tegen kom en die staat te kraken of ruisen telkens handmatig de scan weer op gang helpen. Nu dacht ik bestaat er zo iets als dat automatisch de oninteressante ruis, gesputter, geknetter en gemoduleerde signalen over slaat en alleen voor spraak stop? en vanaf welk prijs niveau voor een handheld zou ik zo iets verwachten.
Misschien een echte beginners vraag die ik met de zoekopdracht zou moeten kunnen vinden maar omdat ik het woord ervoor niet ken wordt dat lastig. In dat geval help een vriendelijke verwijzing of het goede zoekwoord.

Groet

Hooger

Offline TTT242

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 610
Re: Automatisch skippen van oninteressante signalen
« Reactie #1 Gepost op: 21 augustus 2022, 22:06:33 »
Hallo,
Op de meeste scanners staat er een knop op met “L/O” of zo. Dit wil zeggen Lock Out ofwel uitsluiten. Hiermee ga je dit kanaal uitsluiten zodat de scanner doorloopt en deze freq niet meer gaat scannen. Meestal is een keer drukken een tijdelijke uitsluiting, de knop langer indrukken gaat de freq permanent uitsluiten. Je zou deze ook kunnen wissen. Maar over welke scanner gaat het exact. Kijk eens in de handleiding. Een eenvoudige scanner gaat denk ik geen onderscheid kunnen maken tussen ruis, spraak of data riedeltjes.

Offline ACE

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 642
Re: Automatisch skippen van oninteressante signalen
« Reactie #2 Gepost op: 22 augustus 2022, 10:01:45 »
Ik heb een eenvoudig scannertje en moet bij elke zender die ik in een scan tegen kom en die staat te kraken of ruisen telkens handmatig de scan weer op gang helpen. Nu dacht ik bestaat er zo iets als dat automatisch de oninteressante ruis, gesputter, geknetter en gemoduleerde signalen over slaat en alleen voor spraak stop?

De Squelch verder dicht draaien?
Hiermee verhoog je de ontvangstdrempel, om het zo maar even te noemen, zonder dat je het hele kanaal uitsluit (L/O - Lock Out).
L/O is het laatste redmiddel, want je hebt niet voor niets een frequentie in een kanaal opgeslagen. Toch?

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1958
Re: Automatisch skippen van oninteressante signalen
« Reactie #3 Gepost op: 22 augustus 2022, 11:45:55 »
Bij de BCT15X kan je een verzwakker (attenuator) per kanaal instellen. Je kan daarmee dit soort storingen onderdrukken, terwijl je sterkte of lokale signalen nog wel ontvangt.

Offline DriverSander

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 668
Re: Automatisch skippen van oninteressante signalen
« Reactie #4 Gepost op: 22 augustus 2022, 12:15:20 »
Laat je de scanner zoeken op geprogrammeerde kanalen of zoek je tussen 2 verschillende frequenties?
UBC175XL basisscanner en een UBC125xlt en RTL-SDR stick, Sdrplay rsp1a, ubcd3600xlt, Diamond mr77 kleefvoet.

Offline Hooger73

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 9
Re: Automatisch skippen van oninteressante signalen
« Reactie #5 Gepost op: 22 augustus 2022, 12:16:28 »
Ik gebruik de Baofeng UV 5R als scannertje. Redelijk naar tevredenheid voor wat het kost. Ik scan op twee manieren. De eerste is met een ingevoerde lijst van frequenties via Chirp. Daar heb ik bijvoorbeeld ook waterschappen en gemeente op staan. Deze zenden soms lang continu geruis uit. Ik heb geen L/O knopje. Volgen de handleiding kun je via Chirp ook invoeren de zender te skippen. Als ik dit doe blijft hij de zender toch op pikken. Misschien wordt er met skippen iets anders bedoeld, maar goed dat weet ik dan even niet. De enige manier om het probleem op te lossen als je onderweg bent is de frequentie verwijderen uit de lijst, maar dan ben je hem inderdaad kwijt voor als het wel interessant wordt met de dijkbewaking of sneeuwruimen etc. Wat mij ook opvalt is dat soms de ene zender staat te ruisen en een halve dag later ik het een andere zender uit de lijst. Als ik dus de verwijdermethode gebruik houdt ik op den duur geen lijst over.
De squelch hoger zetten werkt ook in de meeste gevallen niet omdat vaak dit soort zenders voldoende sterk is om er op bijna de zwaarste instelling nog vrolijk (al dan niet met hele korte intervallen) op los te ruisen en bovendien ga je goede zenders die wat zachter doorkomen missen.
De tweede optie is het scannen van de volledige band hier kom je soms een paar frequenties achter elkaar tegen die allemaal storen en dan in afnemende mate. Je blijft dan door drukken maar het verwijderen van een dergelijk frequentie uit een scan is al helemaal niet mogelijk want je pakt gewoon de hele band.

Ik dacht dus misschien overstappen op iets beters maar dat hoor ik nog niet als duidelijke optie. De functie op de BCT15X is dan nog steeds niet wat ik bedoel en ik blijf ook bij handheld voor wat ik er mee doe.  Zou toch moeten kunnen met al die spraakherkenningtechnologie van vandaag de dag. Maar misschien ben ik te optimistisch of ik breng een producent nu op een idee.

Offline ACE

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 642
Re: Automatisch skippen van oninteressante signalen
« Reactie #6 Gepost op: 22 augustus 2022, 16:05:15 »
Hooger,

een (bami)porto is geen scanner; zelfs de meest eenvoudige scanner scant sneller dan een portofoon.
ook het afzoeken van een bepaalde band gaat beter met een eenvoudige scanner.

wat is je situatie? zit je in huis met porto met antenne(tje) onder dak?
als dat het geval is, pik je allerlei storing op van bronnen binnenshuis, wat geruis, gekraak enzovoorts oplevert.

je bent inderdaad te optimistisch, een scanner zoekt nou eenmaal naar uitzendingen in de ether en stopt als er een signaal is op een bepaalde frequentie en dat signaal hoeft geen spraak te zijn.

Offline Hooger73

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 9
Re: Automatisch skippen van oninteressante signalen
« Reactie #7 Gepost op: 23 augustus 2022, 21:39:08 »
Zoals gezegd een absolute beginner, alles zal beter zijn dan wat ik heb. Maar je doet het met wat je hebt en waar je LOL in hebt nietwaar ;)

Ik gebruik het apparaatje het meest onderweg met een aantal voorgeprogrammeerde zenders langs de route, een paar repeaters en wat marifoon kanalen. De repeaters komen regelmatig door de rest sporadisch maar dat is logisch. De meesten hebben er geen dagtaak van om te zenden.

Lijkt mij een interessant project om een scanner te realiseren met spraak of andere modus te herkennen. Moet toch niet zo moeilijk zijn hiervoor een digitaal filter te ontwerpen. Maar goed dat kan alleen een beginner in zijn naïviteit bedenken denk ik.  ::)

Offline ACE

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 642
Re: Automatisch skippen van oninteressante signalen
« Reactie #8 Gepost op: 24 augustus 2022, 07:47:58 »
en met onderweg bedoel je in een auto?
dan zal ik je zeker een antenne aanraden die je ergens buiten op de auto plaatst (midden op het dak is ideaal),  want met een antenne binnenin een auto ontvang je slecht.

Offline Hooger73

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 9
Re: Automatisch skippen van oninteressante signalen
« Reactie #9 Gepost op: 26 augustus 2022, 13:28:08 »
en met onderweg bedoel je in een auto?

Ja, Dat klop. Ik onderzoek de opties.