Auteur Topic: Nieuw scheepvaartbegeleidingssysteem haven Antwerpen (achter de sluizen)  (gelezen 9537 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline kls

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 54
De haven van Antwerpen start met een nieuw begeleidingssysteem voor het scheepvaartverkeer achter de sluizen. Sinds 1 maart is op de linkeroever sector Waasland tussen 8.00 en 16.00 uur actief op marifoonkanaal 87 (157.375 MHz). Vanaf 3 april zal deze sector 24 uur per dag operationeel zijn. Komend najaar volgen nog twee sectoren op de rechteroever: sector Polder en sector Stad. De marifoonkanalen van die sectoren zijn momenteel nog niet bekend.

https://www.binnenvaartkennis.nl/2021/02/efficiente-scheepvaartbegeleiding-dankzij-vessel-traffic-services/

https://www.portofantwerp.com/sites/default/files/VHF%20-%20Communication%20Port%20of%20Antwerp%20-%20sector%20Waasland.pdf

Offline Bleij

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 2870
  • Bleij met de UBCD 3600
    • Zeeuwse scannerfrequenties e.o.
Groeten van Michel

Offline Harold

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 168
Re: Nieuw scheepvaartbegeleidingssysteem haven Antwerpen (achter de sluizen)
« Reactie #2 Gepost op: 12 maart 2021, 07:49:21 »
Best appart om in zo'n specifieke instructie ook algemene uitleg over oproepen etc te zetten.
Dit is algemene basis kennis van opgeleide Marifoon gebruikers!


Harold
Harold,
Scheepvaart, Marifoon, Scanners etc

Offline Bleij

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 2870
  • Bleij met de UBCD 3600
    • Zeeuwse scannerfrequenties e.o.
Re: Nieuw scheepvaartbegeleidingssysteem haven Antwerpen (achter de sluizen)
« Reactie #3 Gepost op: 15 november 2021, 16:29:33 »
Vessel Traffic Services (VTS) breidt uit op rechteroever haven Antwerpen

Dienst zorgt voor veilig en vlot scheepvaartverkeer

Vanaf 22 november rolt Port of Antwerp Vessel Traffic Services (VTS) uit achter de sluizen op rechteroever. Begin dit jaar startte de scheepvaartbegeleiding reeds op linkeroever.

Zowel op de Schelde als in de Antwerpse dokken neemt de drukte in het scheepvaartverkeer toe. De dienst VTS zorgt voor een efficiëntere begeleiding van dit verkeer door advies en informatie te geven over scheepsnavigatie, weersomstandigheden, calamiteiten en andere mogelijke risico’s. Daarnaast garandeert VTS ook een verhoging van de veiligheid en de bescherming van het milieu in de haven. VTS is sinds april dit jaar 24 op 7 operationeel op linkeroever. Op basis van deze best practices, komt daar nu de dienstverlening op rechteroever bij.

De implementatie van de VTS-dienstverlening op rechteroever gebeurt in twee fases. In een eerste fase die op 22 november aanvangt, wordt Sector Polder actief op VHF-kanaal 2.

Meer via https://deltascannerzeeland.nl/vts-breidt-uit-op-rechteroever-antwerpen/
Groeten van Michel

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21592
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Nieuw scheepvaartbegeleidingssysteem haven Antwerpen (achter de sluizen)
« Reactie #4 Gepost op: 15 november 2021, 19:05:53 »
Ben ik benieuwd naar wat er gebeurt met Meldpunt Schelde Noord en Haven Antwerpen Schelderijnkanaal Noordlandbrug.

Offline kls

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 54
Re: Nieuw scheepvaartbegeleidingssysteem haven Antwerpen (achter de sluizen)
« Reactie #5 Gepost op: 19 november 2021, 08:57:42 »
21_484 Wijziging VHF-kanalen bij opstart VTS 'sector polder'
Publication date:
Dinsdag 16 11 2021
Locatie: Havengebied Antwerpen
Periode: van maandag 22 november 2021 - 07:00 uur tot nader order
Omschrijving: Wijziging van VHF-kanalenMaatregelen naar scheepvaart:
Bij opstart ‘VTS Polder’ rechteroever vinden volgende wijzigingen m.b.t. de VHF-kanalen, zie havenonderrichtingen artikel 3.1 ‘algemene onderrichtingen’, plaats:
- VTS Sector Polder komt actief op VHF 02 (zie nautisch persbericht 21_482)
(Het algemeen navigatiekanaal VHF 74 vervalt in deze zone)
- Aanvraag passage Lillobrug wijzigt van VHF 62 naar VHF 02
- Meldpunt ‘Havenrechten Noordlandbrug’ wijzigt van VHF 02 naar VHF 60
- Meldpunt ‘Havenrechten Schelde Noord’ wijzigt van VHF 02 naar VHF 60
- Bij het in het water laten of uit het water nemen wijzigt van VHF 02/VHF 20 naar VHF 60

https://www.portofantwerp.com/nl/21484-wijziging-vhf-kanalen-bij-opstart-vts-sector-polder-0

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21592
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Nieuw scheepvaartbegeleidingssysteem haven Antwerpen (achter de sluizen)
« Reactie #6 Gepost op: 19 november 2021, 09:27:27 »
Dank je wel.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21592
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Nieuw scheepvaartbegeleidingssysteem haven Antwerpen (achter de sluizen)
« Reactie #7 Gepost op: 19 november 2021, 09:30:44 »
- Aanvraag passage Lillobrug wijzigt van VHF 62 naar VHF 02

Ik heb nog meer bruggen op kanaal 62, ben benieuwd of die ook overgaan.

Offline kls

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 54
Re: Nieuw scheepvaartbegeleidingssysteem haven Antwerpen (achter de sluizen)
« Reactie #8 Gepost op: 19 november 2021, 12:33:43 »
- Aanvraag passage Lillobrug wijzigt van VHF 62 naar VHF 02

Ik heb nog meer bruggen op kanaal 62, ben benieuwd of die ook overgaan.

Die liggen denk ik niet in het werkgebied van de nieuwe Sector Polder (noordelijk deel van de dokken op de rechteroever). Misschien bij de volgende stap (als Sector Stad in het zuidelijke deel van de dokken op de rechteroever ook operationeel wordt).

Offline Bleij

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 2870
  • Bleij met de UBCD 3600
    • Zeeuwse scannerfrequenties e.o.
Re: Nieuw scheepvaartbegeleidingssysteem haven Antwerpen (achter de sluizen)
« Reactie #9 Gepost op: 19 november 2021, 12:34:47 »
- Aanvraag passage Lillobrug wijzigt van VHF 62 naar VHF 02

Ik heb nog meer bruggen op kanaal 62, ben benieuwd of die ook overgaan.

Die liggen denk ik niet in het werkgebied van de nieuwe Sector Polder (noordelijk deel van de dokken op de rechteroever). Misschien bij de volgende stap (als Sector Stad in het zuidelijke deel van de dokken op de rechteroever ook operationeel wordt).

Klopt  ;)
Groeten van Michel

Offline kls

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 54
Re: Nieuw scheepvaartbegeleidingssysteem haven Antwerpen (achter de sluizen)
« Reactie #10 Gepost op: 9 april 2022, 18:47:47 »
https://www.portofantwerp.com/nl/22134-omschakeling-vhf-8-naar-vhf-88-vanaf-18-04-2022-0

Op 18 april 2022 om 12.00u wordt er overgeschakeld van marifoonkanaal 8 (156.400 MHz) naar marifoonkanaal 88 (157.425 MHz) in en rond het Deurganckdok voor de communicatie tussen loodsen, sleepboten, Brabo en Port Authority Officers.

Als “noodkanaal” tussen de loodsen en de kranen blijft men tot nader order marifoonkanaal 61 (met subtoon) gebruiken. Voor de omschakeling van marifoonkanaal 61(met subtoon) naar marifoonkanaal 88 (met subtoon) wordt nog een datum vastgelegd.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21592
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Nieuw scheepvaartbegeleidingssysteem haven Antwerpen (achter de sluizen)
« Reactie #11 Gepost op: 9 april 2022, 18:52:17 »
Een marifoon met subtoon?

Offline Harold

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 168
Re: Nieuw scheepvaartbegeleidingssysteem haven Antwerpen (achter de sluizen)
« Reactie #12 Gepost op: 11 april 2022, 11:35:18 »
en een bijzondere toepassing van VHF 88!
Harold,
Scheepvaart, Marifoon, Scanners etc

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21592
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Nieuw scheepvaartbegeleidingssysteem haven Antwerpen (achter de sluizen)
« Reactie #13 Gepost op: 11 april 2022, 12:02:18 »
en een bijzondere toepassing van VHF 88!

We hebben het hier natuurlijk wel over België he  ;D
Die wijzen gewoon het Rode Kruis 2 frequenties in de marifoonband toe.

Offline kls

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 54
Re: Nieuw scheepvaartbegeleidingssysteem haven Antwerpen (achter de sluizen)
« Reactie #14 Gepost op: 11 april 2022, 16:05:52 »
Een marifoon met subtoon?

CTCSS misschien (voor ongestoorde communicatie tussen loods en sleepboten)?

https://www.vlaamsparlement.be/en/parlementaire-documenten/schriftelijke-vragen/1510631