Auteur Topic: P2000 pagers (en het protocol)  (gelezen 92205 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
P2000 pagers (en het protocol)
« Gepost op: 20 mei 2004, 04:17:52 »
Beste mensen,

Even via deze posting wat tekst en uitleg omdat er wat waanzinnige verhalen circuleren over bepaalde pagers en het al dan niet kunnen (of moeten?) programmeren van de groepscode(s). Ik krijg hier namelijk geregeld vragen over en merk dat veel mensen op het verkeerde been worden gezet door mensen die de klok hebben horen luiden maar de klepel waarschijnlijk nooit zullen vinden...

* Nederland zou afwijken van het protocol met hun groepsoproepen, daarom kunnen die pagers er niet mee overweg...

Onzin, de groepsoproepen zijn een standaard feature van het FLEX protocol. In het buitenland wordt dit veel gebruikt voor informatieberichten zoals we die we vroeger ook op Callmax hadden, zoals nieuws, weer, verkeer, beurs, etc... Duizenden pagers krijgen hetzelfde bericht en het FLEX-protocol is als geen ander procotol in staat om deze op een zeer efficiente manier te verzenden. Aangezien de BRW met name met dynamische groepen werkt is dit dan ook een van de belangrijkste redenen geweest om FLEX te verkiezen boven (het snellere) ERMES.

De mensen die PocFlex gebruiken (of gebruikten) kennen deze regels nog wel uit de Filter.ini :

[2009???]Info Services
[201????]Info Services
[202????]Info Services

Die eerste 2 regels zijn mij eerlijk gezegd een raadsel, aangezien de groepscodes alleen in de 20295xx reeks zitten, maargoed deze "Info Services" zijn dus de informatieberichten zoals ik net noemde.

* Om deze groepsoproepen te kunnen ontvangen moet je de groepscode(s) kunnen programmeren.

Ook onzin. Het FLEX protocol staat helemaal niet toe dat deze codes worden geprogrammeerd. Het zijn namelijk tijdelijke en dynamische groepscodes, waarvan het netwerk bepaald wanneer ze door wie gebruikt mogen worden en de pagers zelf mogen dat niet. Heb je een pager waarbij dit wel kan (of nog erger, "moet"), dan hou ik mijn hart vast, want dan is er aan het protocol gesleuteld en zo'n pager zou ik persoonlijk nooit van mijn leven aanschaffen.

Bovendien, *welke* code moet je programmeren om *wat* te kunnen ontvangen?? Binnen het FLEX protocol zijn er 16 groepscodes in de reeks 2029568 t/m 2029583 die alle 16 tegelijk gebruikt kunnen worden indien er meerdere groepsoproepen tegelijk verzonden worden. Standaard is dit altijd 2029568. Bij 2 oproepen tegelijk zie je 2029568 en 2029569 en vervolgens kun je het zelf wel raden denk ik.

Tijdens intensieve testen van de ITO heb ik de reeks 2029568 - 2029572 tegelijk aktief gezien in 1 frame. Nu ga ik mij dus afvragen, met een pager waar maar 16 codes in kunnen (meer mag niet van Motorola) hoe ga je dit oplossen als er al 16 groepscodes zijn? Zou je dan "keuzes" moeten maken waarbij je nooit 100% garantie hebt dat je een groepsoproep zult ontvangen bij een hoog aanbod van groepsoproepen? Nou zo werkt het natuurlijk niet. Het herkennen van de zogenaamde "short instructions", deze dingen dus :

0102998   01:20:48 25-09-03    FLEX-A     INSTR    1600   TEMPORARY ADDRESS: 2029568 -> FRAME 027
0101208   01:20:48 25-09-03    FLEX-A     INSTR    1600   TEMPORARY ADDRESS: 2029568 -> FRAME 027

Dat zit standaard in het FLEX protocol. Sterker nog, omdat dit standaard in de pager zit worden er 4-bits pakketjes verzonden waarmee met de getallen 00 t/m 15 het nummer van de groepscode wordt weergegeven. Niets groepscode dus, daar doet die pager helemaal niets mee...

Je zou je ook af kunnen vragen hoe de brandweer dit doet. Ik geloof dat ze in Zuid-Limburg al een stuk of 10 a 12 codes gebruiken. Reken uit hoeveel groepscodes er nog in kunnen en de zogenaamde verminderde betrouwbaarheid aangezien je niet alle groepscodes zou kunnen ontvangen.

Nogmaals, zo werkt het dus niet. Klok en klepel...

* Groepsoproepen zouden alleen door regio Amsterdam worden gebruikt.


Nou in zoverre, de AC Amsterdam heeft een pager op de AC liggen die altijd wordt meegestuurd, zodat ze elke alarmering op hun eigen pager mee kunnen lezen. (wil de persoon die kan vertellen wat hiervan in hemelsnaam de toegevoegde waarde is NU opstaan...). Hierdoor is elke oproep dus meteen een groepsoproep, tenzij er een keer een testbericht wordt verzonden zonder de monitorpager hieraan te koppelen...

Limburg-Zuid heeft ze wat meer op een rijtje en gebruikt die pager niet. Een oproep voor 1 pager(code) is dan ook meteen een individuele oproep, maar het gebeurt uiteraard vaak genoeg dat ook Zuid-Limburg groepsoproepen verstuurt :

1003534   00:48:26 01-10-03   FLEX-A   INSTR   1600   TEMPORARY ADDRESS: 2029568 -> FRAME 012
1003424   00:48:26 01-10-03   FLEX-A   INSTR   1600   TEMPORARY ADDRESS: 2029568 -> FRAME 012
1003406   00:48:26 01-10-03   FLEX-A   INSTR   1600   TEMPORARY ADDRESS: 2029568 -> FRAME 012
1003404   00:48:26 01-10-03   FLEX-A   INSTR   1600   TEMPORARY ADDRESS: 2029568 -> FRAME 012
2029568   00:48:28 01-10-03   FLEX-A   ALPHA  1600   A2 BARBARASTRAAT 1 GELEEN

De AC selecteert slechts meerdere codes (cq groepen) -als dit niet al door GMS is gedaan- en het netwerk maakt er vervolgens pas een groepsoproep van.....

Conlusie :

- Groepsoproepen typisch Nederlands? ONZIN
- Groepsoproepen typisch Amsterdam? ONZIN
- Groepscode(s) moeten/kunnen programmeren? ONZIN

Hoe mooi sommige mensen ook kunnen vertellen, niet alles wat je hoort/leest is waar. Goed, nu kun je dat natuurlijk ook van deze posting zeggen, maar deze informatie is geheel vrijblijvend ;-)

Mocht je een pager kunnen kopen en ergens aan twijfelen, gooi het in de groep zodat een en ander wellicht verhelderd kan worden.

EDIT : Stuk over het wachten met het kopen van een pager is verwijderd

Groeten, Peter.

Kev.

  • Gast
Re: P2000 pagers (en het protocol)
« Reactie #1 Gepost op: 20 mei 2004, 15:06:22 »
Peter,

Ben diep ontroert over je verhaal.... ;)

Zou nou iedereen het snappen?

Greetzzz,
Kev.

ExTaxi

  • Gast
Re: P2000 pagers (en het protocol)
« Reactie #2 Gepost op: 4 december 2004, 16:06:29 »
Peter, mischien dat je in dit topic dan ook iets zou kunnen zeggen waar je dan nog op moet wachten om een pager aan te schaffen, zodat je weet wat er nog te verwachten is.

Dick

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: P2000 pagers (en het protocol)
« Reactie #3 Gepost op: 4 december 2004, 16:35:11 »
Citaat van: "ExTaxi"
Peter, mischien dat je in dit topic dan ook iets zou kunnen zeggen waar je dan nog op moet wachten om een pager aan te schaffen, zodat je weet wat er nog te verwachten is.

Sorry, dat is uiteraard niet meer van toepassing, ik zal het verwijderen :(

Groeten, Peter.

Offline jopie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 143
Re: P2000 pagers (en het protocol)
« Reactie #4 Gepost op: 5 december 2004, 00:22:49 »
Peter,

Hoe verklaar je dat mijn Mercurius wel in staat is om groepsoproepen te programeren ( zie ook andere berichten op dit forum ) en dat dit bij veel andere bezitters van een Mercurius of Jupiter niet mogelijk is. Zou de software zijn aangepast ?
Niet dat je er vrolijk van wordt als er soms 10 berichten per 5 minuten binnen komen, maar het is wel mogelijk bij mij.

Eric

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: P2000 pagers (en het protocol)
« Reactie #5 Gepost op: 5 december 2004, 04:35:38 »
Citaat van: "jopie"
Hoe verklaar je dat mijn Mercurius wel in staat is om groepsoproepen te programeren ( zie ook andere berichten op dit forum ) en dat dit bij veel andere bezitters van een Mercurius of Jupiter niet mogelijk is. Zou de software zijn aangepast ?

Geen idee, dat kun je beter aan de P2000-shop vragen... Het feit dat het volgens het protocol eigenlijk niet zou mogen is hetzelfde als dat je niet door rood mag rijden. Geen van beiden toegestaan, maar het kan wel. Kwestie van het protocol juist hanteren, hetgeen duidelijk niet is gedaan in die software. Nogmaals, verdere vragen richten aan de P2000-shop.


Groeten, Peter.

ExTaxi

  • Gast
Re: P2000 pagers (en het protocol)
« Reactie #6 Gepost op: 5 december 2004, 23:13:56 »
Citaat van: "hunter"
Sorry, dat is uiteraard niet meer van toepassing, ik zal het verwijderen

Dus er is geen reden meer tot wachten?

Offline nwpvr

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 23
    • http://www.fotonielsvanrooij.nl
Re: P2000 pagers (en het protocol)
« Reactie #7 Gepost op: 5 december 2004, 23:40:57 »
Citaat van: "ExTaxi"
Dus er is geen reden meer tot wachten?

Neen...

Offline HOFD798

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 90
    • http://www.brandweerheemstede.nl
Re: P2000 pagers (en het protocol)
« Reactie #8 Gepost op: 6 december 2004, 16:14:56 »
Dick,

Gewoon een Jupiter bestellen en je hebt beter materiaal dan de brandweer zelf...

Groet,

Jan (SHEI R.T.)
Jan Kol Jr.
Officiële Korps Fotograaf en Logistiek medewerker van de Brandweer Heemstede & Bennebroek
Tevens webmaster http://www.brandweerheemstede.nl & http://www.brandweerbennebroek.nl

Offline mem

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 191
Re: P2000 pagers (en het protocol)
« Reactie #9 Gepost op: 14 maart 2005, 23:09:36 »
Citaat
wil de persoon die kan vertellen wat hiervan in hemelsnaam de toegevoegde waarde is NU opstaan...).

Ik wil wel een poging doen.
Op de meest alarmcentrales was het tot op heden de gewoonte dat er zgn. monitorontvangers (of printers) beschikbaar waren waarop alle verzonden alarmeringen konden wordt gecontroleerd op de juiste (analoge) kodes en/of deze werkelijk de lucht in waren gegaan. Ook met de nieuwe alarmering is een bepaalde vorm van controle gewenst (zie ook opmerking van jou betreffende de missende seconden op het hele uur) en of de tekst op een acceptabele manier verzonden is.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: P2000 pagers (en het protocol)
« Reactie #10 Gepost op: 15 maart 2005, 04:19:01 »
Citaat van: "mem"
Op de meest alarmcentrales was het tot op heden de gewoonte dat er zgn. monitorontvangers (of printers) beschikbaar waren waarop alle verzonden alarmeringen konden wordt gecontroleerd op de juiste (analoge) kodes en/of deze werkelijk de lucht in waren gegaan. Ook met de nieuwe alarmering is een bepaalde vorm van controle gewenst (zie ook opmerking van jou betreffende de missende seconden op het hele uur) en of de tekst op een acceptabele manier verzonden is.

Dat laatste is naar mijn idee de enige juiste reden. Ik weet wat er zoal op de meldkamers staat qua logging en registratie, maar met een monitorpager ontvang je alleen die monitorcode. Hoe weet je dat je de juiste eenheden hebt gealarmeerd? Bovendien blijft het een momentopname. Als je het bericht ontvangt op de monitorpager dan wil dat niet zeggen dat iedereen het bericht heeft ontvangen. Als je hem wel hebt ontvangen dan kunnen anderen heb weer gemist hebben. Naar mijn bescheiden mening is zo'n monitorpager niet geschikt om betrouwbaar de alarmeringen te kunnen monitoren. Ik wil niet gaan suggereren dat ze dat met PDW moeten gaan doen, maar ze zouden zoiets eigenlijk in GMS of de PED moeten kunnen terugvinden...

Groeten, Peter.

Offline mem

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 191
Re: P2000 pagers (en het protocol)
« Reactie #11 Gepost op: 15 maart 2005, 21:58:12 »
Ben ik wel met je eens hoor maar ook bij de analoge meldingen was het maar een lapmiddel. Je weet immers niet of alle steunzenders de codes onverminkt hadden verzonden. En inderdaad, het gaat met name om de, al dan niet begrijpelijke, tekst die verzonden wordt.

Havelaar

  • Gast
Re: P2000 pagers (en het protocol)
« Reactie #12 Gepost op: 4 juni 2005, 17:15:34 »
Citaat van: "mem"
Ben ik wel met je eens hoor maar ook bij de analoge meldingen was het maar een lapmiddel. Je weet immers niet of alle steunzenders de codes onverminkt hadden verzonden. En inderdaad, het gaat met name om de, al dan niet begrijpelijke, tekst die verzonden wordt.

Waarbij komt dat je bij een simplex systeem geen terugkoppeling hebt en dus nooit weet of berichten goed zijn overgekomen.

Offline Wopper

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 858
Re: P2000 pagers (en het protocol)
« Reactie #13 Gepost op: 4 juni 2005, 18:22:20 »
Citaat van: "Havelaar"
Waarbij komt dat je bij een simplex systeem geen terugkoppeling hebt en dus nooit weet of berichten goed zijn overgekomen.

Op een chochannel netwerk zit nu geen terugkoppeling. Alleen op de simplex brandweer netwerken. Maar op een CPA simplex netwerk is het gewoon SEND en dan hopen dat er iemand antwoord geeft. Brandweer werkt net als Utrecht en Zeeland en Z-Limb met een monitor ontvanger die de code's  terug hoort en geel of rood kleurt.

Havelaar

  • Gast
Re: P2000 pagers (en het protocol)
« Reactie #14 Gepost op: 4 juni 2005, 19:09:11 »
Citaat van: "Wopper"
Citaat van: "Havelaar"
Waarbij komt dat je bij een simplex systeem geen terugkoppeling hebt en dus nooit weet of berichten goed zijn overgekomen.

Op een chochannel netwerk zit nu geen terugkoppeling. Alleen op de simplex brandweer netwerken. Maar op een CPA simplex netwerk is het gewoon SEND en dan hopen dat er iemand antwoord geeft. Brandweer werkt net als Utrecht en Zeeland en Z-Limb met een monitor ontvanger die de code's  terug hoort en geel of rood kleurt.

Aha! Dus op deze wijze wordt in de meldkamer gecontroleerd of de code is uitgezonden, begrijp ik. Maar wordt de tekst daarbiij ook weergegeven? Want een terugmelding waaruit blijkt dat er is uitgezonden is één ding, maar of de  tekst ook compleet was, is natuurlijk vers twee!