Het Scannerforum
Scannergerelateerd => Evenementenkalender => Topic gestart door: Robert op 18 augustus 2022, 17:13:05
-
De Vuelta start dit jaar in Utrecht en blijft een aantal dagen in Nederland.
Ploegenpresentatie - do. 18 augustus - Utrecht
Etappe 1 - vr. 19 augustus- Utrecht - Utrecht (ploegentijdrit) - 23 km
Etappe 2 - za. 20 augustus- Den Bosch- Utrecht - 175 km
Etappe 3 - zo. 21 augustus- Breda - Breda - 193 km
Heeft iemand al iets opgevangen?
-
Ik hoor in elk geval Spaanstalige communicatie op:
464.78750 71.9
Verder ook draaggolven zonder spraak ontvangen op:
467.67500
467.72500
467.77500
ook allen met CTCSS 71.9
-
Je zou deze even kunnen proberen.
https://www.dennis36.nl/jbe-wielerfrequenties/
-
Denk dat de EC-GIJ, EC-KPQ en FG-HLS er ook bij horen.
-
Je zou deze even kunnen proberen.
https://www.dennis36.nl/jbe-wielerfrequenties/
Dankje.
Voor de meeste frequenties zit ik er toch te ver vanaf.
Die ik wel kan ontvangen zijn die als repeater vanaf het vliegtuig gebruikt worden.
-
WieOwie heeft tijd en zin om de frequenties van de ronde van Spanje af te schuimen in midden en zuidendes lands en eventueel ter plaatse met de counter?
Wat nog weinig of niet bekend is zijn de frequenties van de ploegauto's en de porto's in de achterzakken van de renners.
Vaak is deze laatste een Hytera porto type PD365 DMR/FM.
-
Ik heb vandaag eens in zo'n auto gekeken (door de ruit) zag niet iets zitten waarmee ze praten, enkel antenne's buiten op de auto, die zijn bij elke ploeg anders. Op internet kom wel wat tegen, (tour de france) ben niet handig met het plaatsen van plaatjes, maar ik doe er twee linkjes bij, Bij 1 auto van Jumbo Visma zag ik een soort schoteltje op het dak, maar dat kan ook GPS zijn?
https://www.welovecycling.com/wide/2018/07/27/communication-in-the-tour-de-france-how-does-it-work/
https://d2p6e6u75xmxt8.cloudfront.net/6/2020/08/Red-SKODA-SUPERB-iV-2-1.jpg
-
Ik heb vandaag eens in zo'n auto gekeken (door de ruit) zag niet iets zitten waarmee ze praten, enkel antenne's buiten op de auto, die zijn bij elke ploeg anders. Op internet kom wel wat tegen, (tour de france) ben niet handig met het plaatsen van plaatjes, maar ik doe er twee linkjes bij, Bij 1 auto van Jumbo Visma zag ik een soort schoteltje op het dak, maar dat kan ook GPS zijn?
https://www.welovecycling.com/wide/2018/07/27/communication-in-the-tour-de-france-how-does-it-work/
https://d2p6e6u75xmxt8.cloudfront.net/6/2020/08/Red-SKODA-SUPERB-iV-2-1.jpg
Dat is de jurywagen. De ploegleiders hebben meestal 2 mobilofoons. 1x VHF en 1x UHF of 2x UHF. Met UHF communiceren ze met de renners. Met de andere mobilofoon kunnen ze met de auto’s onderling communiceren. Ook hebben ze vaak een scanner om de tourradio te ontvangen. Een TV-ontvanger hebben ze wel maar dat werkt meestal niet goed. Zeker niet als de heli begint te stralen met vanalles en nog wat. Een stream op telefoon of tablet werkt beter.
Niet vragen om frequenties. Die ga ik hier niet plaatsen.
-
https://d2p6e6u75xmxt8.cloudfront.net/6/2020/08/Red-SKODA-SUPERB-iV-2-1.jpg
Zo dat is een oude bekende microfoon zeg.
-
Als ik op adsb exchange terug kijk zie ik voor de relaisvliegtuigen de OO-ASL en de EC-GIJ, heli’s F-GHLS, die we van de Tour de France kennen en de EC-MCM. Vermoed de OO-ASL enkel voor de 3 ritten in NL.
Geen idee hoe oud het lijstje is dat hier even terug is gepost maar deze is de laatste van Jacobs Breda.
https://www.jbe.nl/webfiles/webshop_library/2%20midden/frequentie%202022.pdf.
Wedstrijdradio Radio Vuelta is gestreamed maar enkel met password.
RADIO VUELTA
You can follow all stages live via Radio Vuelta. If you would like to tune into Radio Vuelta, please request the links and passwords at the pressroom.
-
Vorig jaar zat wedstrijdradio Vuelta blijkbaar op 163.475. En op 163.6375 mogelijk tijdsopname en blijkbaar ook al veel op dmr maar mijn spaans is niet zo goed ;D. Bron: http://www.escanerfrecuencias.es/FORO/viewtopic.php?f=35&t=40388&p=188118&hilit=Vuelta#p188118
Heli’s onderling a/a mogelijk 122.175 maar mogelijk conflict met Rotterdam Delivery.
-
In Nederland werkt de organisatie met PrioCom. Motorola Evolve 4G toestellen met PTT functionaliteit.
https://www.prio-com.com/nl/
-
OO-ASL net vertrokken. https://globe.adsbexchange.com/?icao=44866c
Zal toch nog wel wat te ontvangen zijn straks
-
457.72500 MHz TQ 71.9: nu muziek te horen
457.76325 MHz TQ 71.9: nu muziek te horen
467.72500 MHz TQ 71.9: nu muziek te horen
467.77500 MHz TQ 71.9: nu muziek te horen
467.78750 MHz TQ 71.9: spraak met Vlaams accent te horen
469.47500 MHz: telemetrie
-
Op Eurosport hoor ik ook een Vlaams accent.
-
Ik zoek straks verder na het eten (ook de VHF band).
-
Ok, eindelijk een officieel document gevonden, radio tour van Vuelta 2022 is dus al zeker op 163.475.
Bron: https://storage-aso.lequipe.fr/ASO/cycling_vue/download-specific-regulations.pdf
Geen idee of we die tijdens de tijdrit ook al gaan ontvangen. Ik ontvang momenteel niets, vermoed de afstand net te ver.
-
469.475 ging gewoon dwars door een grote BHV inzet bij Fuji in Tilburg op 469.470
-
457.72500 MHz TQ 71.9: nu muziek te horen
457.76325 MHz TQ 71.9: nu muziek te horen
467.72500 MHz TQ 71.9: nu muziek te horen
467.77500 MHz TQ 71.9: nu muziek te horen
467.78750 MHz TQ 71.9: spraak met Vlaams accent te horen
469.47500 MHz: telemetrie
Op dikgedrukt nu communicatie in het Spaans te horen.
-
Vanuit Grave zojuist 163.470 Spaanstalig
-
163.5875 hoort er volgens mij ook bij. Ik zag even een sterk signaal voorbijkomen op de waterval.
-
Ja, de Spaanse dame van de wedstrijdradio op 163.475 komt hier nu ook goed door. Daarstraks de radio test dacht met mannenstem in Spaans “ Uno Dos, Tres Cuatro Cinco”
En de Spaanse King Air en de 2 video heli’s zijn er ondertussen ook bij.
-
Vanuit Grave zojuist 163.470 Spaanstalig
163.47500 (dus niet 163.47000) MHz (met TQ 77.0).
-
163.5875 hoort er volgens mij ook bij. Ik zag even een sterk signaal voorbijkomen op de waterval.
En 163.6375. Gaat op beide frequenties om een datasignaal.
-
Ook Spaans op 158.87500 MHz met TQ 77.0
-
123.590 / Vliegtuigen onderling.
-
123.590 / Vliegtuigen onderling.
Mijn scanner maakt daar 123.5916 van. Staat die dan goed of fout?
-
Op 163.6375 met dacht C7x.x ook af en toe comms, mogelijk tijdsopname
-
123.590 / Vliegtuigen onderling.
Mijn scanner maakt daar 123.5916 van. Staat die dan goed of fout?
Goed.
-
442.86325 TQ 110.9 spraak (kan ook 442.86250 zijn, een van de zenders staat niet precies op de frequentie)
Komt zwak binnen in Vianen.
-
Mijn scanner maakt daar 123.5916 van. Staat die dan goed of fout?
Dat is de exacte frequentie die hoort bij RT-aanduiding 123.590. Nog maar een keer: http://www.scannerforum.nl/index.php?topic=27764.0
-
Mijn scanner maakt daar 123.5916 van. Staat die dan goed of fout?
Dat is de exacte frequentie die hoort bij RT-aanduiding 123.590. Nog maar een keer: http://www.scannerforum.nl/index.php?topic=27764.0
Vroeger stond er zo'n tabelletje of calculator op de frequentiedatabase website, dat vond ik wel handig in gebruik moet ik zeggen.
-
Neem ik mee voor een update.
-
Naast 442.86325 TQ 110.9 analoog, ook een simplex DMR signaal op 442.68750 MHz. Is te zwak om te decoderen en een CC te achterhalen.
-
tabelletje
(http://www.discriminator.nl/images/tabel%20833.png)
-
Naast 442.86325 TQ 110.9 analoog, ook een simplex DMR signaal op 442.68750 MHz. Is te zwak om te decoderen en een CC te achterhalen.
Het signaal kwam eventjes sterker binnen, het gaat om CC=6 / TG=16777215 / RID=1 [CAR]
Ik weet niet welke DMR variant dit is, maar hij zet er dus ook automatisch een benaming achter net zoals bij NXDN.
-
465.08750 analoog ontvang ik in Ede , was Engels talig
-
Nog meer in de 442 MHz:
442.75000 TQ nog niet weten te achterhalen
442.72500 TQ 203.5
-
Nog een: 442.76250 TQ 203.5
-
443.61250 TQ 107.2
Ik vermoed dat de 442/443 MHz frequenties voor communicatie naar de wielrenners is (het bekende oortje).
-
Ja, dat zijn inderdaad de oortjes.
In het verleden ook wel eens wat gezien rond de 447 MHz
-
Ja, dat zijn inderdaad de oortjes.
In het verleden ook wel eens wat gezien rond de 447 MHz
Normaal zou ik zeggen dat dat de oortjes zijn. Maar nu twijfel ik. Ik zie geen porto bij de renners op de rug. Soms is dat niet toegestaan bij een tijdrit.
-
Op 163.6375 met dacht C7x.x ook af en toe comms, mogelijk tijdsopname
Ik dacht het te herkennen als data signaal. Heb je nog wat kunnen oppikken?
-
https://d2p6e6u75xmxt8.cloudfront.net/6/2020/08/Red-SKODA-SUPERB-iV-2-1.jpg
Zo dat is een oude bekende microfoon zeg.
De welbekende Piker.
-
Peiker.
-
Peiker.
Dat was het ja, kon er ff niet meer op komen.
-
163.475 op relais in spaans, engels en franse taal
-
Ja, de wedstrijdradio op 163.47500 knalt hier nu ook goed binnen.
-
122.175 123.590 Spaans
163.475 163.6375
467.72500 MHz Spaans
467.77500 MHz Spaans
467.78750 MHz Spaans soms Vlaams
-
467.72500 idd met C71.9
-
En
467.625
467.675
467.825
467.875
Allen met 71.9
-
Telemetrie op 441.6125 MHz.
-
164.4125 Spaanstalig
164.6875 Spaanstalig
-
465.0875 TQ 88.5 ook gehoord.
-
163.6375 TQ 74.4
-
164.4125 Spaanstalig
164.6875 Spaanstalig
De eerste TQ 114.8, de tweede 131.8.
-
163.47500 knalt hier ook binnen in Enschede.Alleen mijn spaans en frans is niet je van het :P :P
-
En
467.675
467.875
Allen met 71.9
knallen hier ook binnen
-
Er wordt wat afgeknald hier 😂.
Signaal van de renners is helaas niet zo sterk.
-
441.6250 een of ander date signaal met onderbreking valt zo nu en dan compleet weg en komt dan bikkelhard weer binnen
-
Er wordt wat afgeknald hier 😂.
Signaal van de renners is helaas niet zo sterk.
Hoe harder hoe beter hahaha :P :P :P
-
163.47500 knalt hier ook binnen in Enschede.Alleen mijn spaans en frans is niet je van het :P :P
CTC 077.0
-
467.7250 Guardia Civil Vuelta.
-
466,26275 Regie Engelstalige TV
-
466,13775 Regiekanaal Engelstalige omroep
Overigens denk ik dat echte frequentie ruim 500 Hz lager zit. Ben er nog niet achter hoe ik de AirSpy mini, die ik sinds gisteren heb, kan corrigeren op frequentie. Zit een afwijking in.
-
Spaanse King Air hangt boven Breda en de wedstrijdradio 163.47500 komt weer goed binnen.
-
Ontvangt vandaag een heel stuk minder in La Vuelta 2022 in Limburg
-
Hoor ook af en toe spaans op 163.636500
-
467.7250 Guardia Civil Vuelta.
-10MHz gerelateerd?
-
465.137.500 Omroep regiekanaal Spaans
465.088.250 Omroep regiekanaal Spaans
-
163.4700 Spaans
-
466,26275 Regie Engelstalige TV
466.26200 (TQ 88.5)
Ik denk dat ze hier een afwijkende stapgrootte gebruiken van 1 kHz. Met een gekalibreerde SDR krijg ik het signaal niet gecentreerd bij stappen van 5 of 6.25 kHz.
466,13775 Regiekanaal Engelstalige omroep
Overigens denk ik dat echte frequentie ruim 500 Hz lager zit. Ben er nog niet achter hoe ik de AirSpy mini, die ik sinds gisteren heb, kan corrigeren op frequentie. Zit een afwijking in.
Hetzelfde als bovenstaand het geval:
466.13700 (TQ 71.9)
In het mapje van SDRSharp zit een tooltje met de naam AirspyCalibrate.
Hoor ook af en toe spaans op 163.636500
163.63750 (TQ 74.4)
465.137.500 Omroep regiekanaal Spaans
465.088.250 Omroep regiekanaal Spaans
Die laatste: 465.08750 (TQ 88.5)
163.4700 Spaans
Al oneindig keer genoemd in dit topic:
163.47500 (TQ 77.0)
-
469.09375 Data/telemetrie
-
In het mapje van SDRSharp zit een tooltje met de naam AirspyCalibrate.
Bedankt voor de tip!
-
163.4500 af en toe een datariedel
-
467.7250 Guardia Civil Vuelta.
-10MHz gerelateerd?
Sorry voor de late reactie......hele dag buiten geweest ivm topic (werk).
467.7250 was zowel mob als centrale post. 10 lager niks!
-
Ik vraag mij af of sommige van de frequenties die in verband met de Vuelta worden gebruikt in Nederland (idem voor bijvoorbeeld de Tour in Denemarken) ook niet in gebruik zijn door lokale gebruikers in Nederland die dan plots op hun mobilofoon of portofoon deze communicatie horen en er zelfs door gestoord worden?
-
Toen de tour in Nederland was zag ik hier in het 'renners- kamp' een auto van het agentschap telecom. Nou kan dat toeval zijn, maar ze kunnen ook uitzoeken welke frequenties ze gebruiken. Ik denk dat ze dit wel monitoren?
-
Uit mijn eigen logfile, maar ik dacht: ik zet het hier ook maar neer. Als er een sterretje bij staat dan heb ik het zelf niet ontvangen of naar geluisterd en komt het van het forum af:
Vuelta vrijdag 19-08-2022
123.59166* Vliegtuigen onderling (air-to-air)
158.87500 77.0
163.47500 77.0 (radio tour)
163.58750* TQ onbekend
163.63750* TQ onebekend (vermoedelijk 74.4)
442.68750 DMR CC6 / TG16777215 / RID1 [CAR]
442.72500 203.5
442.75000 TQ onbekend
442.76250 203.5
442.86325 110.9
443.61250 107.2
457.72500 71.9
457.76325 71.9
465.08750* TQ onbekend (vermoedelijk 88.5)
467.72500 71.9
467.77500 71.9
467.78750 71.9
469.47500 Data/telemetrie
Vuelta zaterdag 20-08-2022
122.17500* Vliegtuigen en/of heli Spaans
122.59166* Air-to-Air
163.47500 77.0 (radio tour)
163.63750 74.4
164.41250 114.8
164.68750 131.8
429.87500* Regie
429.88750* Data
441.61250 Data/telemetrie
457.72500 71.9
457.76250 71.9
465.03750* 77.0
465.08750 88.5
465.13750* TQ onbekend
467.62500* 71.9
467.67500* 71.9
467.72500 71.9
467.77500 71.9
467.78750 71.9
467.82500* 71.9
467.87500* 71.9
469.47500 Data/telemetrie
Vuelta zondag 21-08-2022
163.45000 Data (niet constant, af en toe)
163.47500 77.0 (radio tour)
163.63750 74.4
465.08750* TQ onbekend (vermoedelijk 88.5)
465.13750* TQ onbekend
466.13700 71.9 Regie Engels (afwijkende 1 kHz stap)
466.26200 88.5 Regie Engels (afwijkende 1 kHz stap)
467.72500 71.9 (Guardia Civil volgens forumlid)
467.77500 71.9
469.09375 Data/telemetrie
469.47500 Data/telemetrie