Auteur Topic: PDW versie 2.4  (gelezen 17295 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7547
  • PE1RFR
PDW versie 2.4
« Gepost op: 16 maart 2008, 19:51:24 »
Bugfixes

  • Sommige 'geavanceerde' geluidskaarten zouden 2 'virtuele' geluidskaarten installeren, 1 voor audio-in en 1 voor audio-out. PDW zou alleen de audio-out detecteren, terwijl je voor het decoderen natuurlijk de audio-in nodig hebt.
  • Scrollen met het muiswiel werkte niet op alle posities in het scherm.

FLEX Groepsweergave / Volgorde kolommen

Met het oog op de FLEX-groepsoproepen die in Nederland veel worden gebruikt, introduceer ik in deze versie een geheel nieuwe weergave van groepsoproepen waarbij de tekst van het bericht nog maar 1x zichtbaar wordt :



Tijd/datum en de capcodes zijn omgedraaid, hierdoor staan de codes en hun benamingen netjes naast elkaar. GROUP-1 t/m GROUP-F geeft het nummer van de groepsoproep aan (4 bits), hetgeen overeenkomt met de groepscodes 2029568 t/m 2029583, zodat je in 1 oogopslag kunt zien hoe "druk" het op het netwerk is.

Bij individuele oproepen (zie de onderste 2) staat de capcode voor het bericht en de benaming hier weer onder. Niet elke capcode hoeft immers benoemd te zijn in het filter en dit is dan de enige volgorde waarin een en ander zowel met als zonder label "netjes" blijft.

Deze nieuwe weergave is te aktiveren via de nieuwe menu optie "Screen Options" welke te vinden is onder "Display". Alhier kun je aangeven welke kolommen je wel of niet wilt zien en in welke volgorde. Vink je "Flex Group Mode" aan dan wordt een vaste volgorde gebruikt die je (helaas) niet kunt wijzigen. Ook kun je hier aangeven dat je de groepscodes niet op het scherm wilt zien, maar wel wilt loggen (vond ik zelf wel handig).



Het enige nadeel van deze nieuwe groepsweergave is dat de filtertext match color niet meer goed werkt. Je kunt binnen 1 groep immers de ene code filteren op "brand" en een andere code op "Prio 1", in de oude weergave kregen deze teksten op hun eigen regel de "text match color", maar nu er in de nieuwe weergave nog maar 1 tekstregel is kan dat dus niet meer...


Commandfile / commandline


Via de commandfile kunnen commandline commando's worden gegeven waarmee externe programma's opgestart en/of aangestuurd kunnen worden. Het aantal karakters wat maximaal aan de commandline kon worden aangeboden gaf weleens wat problemen, vanaf deze versie is dit aantal dusdanig vergroot dat het geen problemen meer op zou mogen leveren.

Tevens is de commandfile vanaf heden ook bruikbaar voor monitor-only berichten, voorheen was dat alleen mogelijk bij gefilterde berichten.


2x PDW via de compoort (VXD)


Al jaren krijg ik verzoeken om 2x PDW via de compoort (op 1 systeem) te kunnen draaien, maar het probleem is dat de compoortdriver (in dit geval comprt.vxd voor W98/ME) maar 1x geladen kan worden. De slicer.sys zou wel degelijk 2x geinstalleerd moeten kunnen worden, maar om duistere redenen blijkt dit (nog) niet mogelijk. Iemand kwam met een tip om de driver slicer.vxd, behorend bij een ander programma, te gebruiken voor de 2e compoort. Na wat testen bleek dit inderdaad mogelijk, de file is hernoemd naar comprt2.vxd en PDW zal deze automatisch laden indien comprt.vxd reeds geladen is. Op deze wijze moet het nu dus mogelijk zijn om 2x PDW te draaien via de compoort, maar dus alleen onder W98 of ME.


MOBITEX


Door de jaren heen is Mobitex vrijwel ongewijzigd gebleven. In deze versie heb ik dit toch eens onder de loep genomen, en het bleek dat bepaalde karakters niet worden weergeven, namelijk de non-printable ASCII (ASCII-31 en lager). De naam zegt het al, "non-printable". Het zijn (normaal gesproken) namelijk een soort stuurkarakters die dingen aangeven zoals het einde van een regel, einde van een tekst, opschuiven naar de volgende regel, etc. Die dingen horen ook niet weergegeven te worden. In Mobitex worden ze blijkbaar voor andere doeleinden gebruikt en door deze weg te laten klopt de lengte van de tekst niet meer. Als van twee berichten die even lang behoren te zijn er 1 meer non-printable ASCII zou bevatten, zou de ene ineens langer worden dan de andere. Hierdoor zouden bepaalde teksten of velden op andere posities beginnen of eindigen. Bij sommige Mobitex gebruikers zou je namelijk kunnen 'triggeren' op bepaalde teksten om die eruit te filteren, al dan niet met een extern programmaatje. Bij bepaalde berichten zou het nog makkelijker zijn als bepaalde velden ook steeds op dezelfde positie zouden beginnen en dat heb ik nu hopelijk enigzins weten te herstellen door in plaats van de non-printable ASCII "andere karakters" weer te laten geven.

Ook zou de RX-Quality nu normalere waardes moeten aangeven bij Mobitex.


Gefragmenteerde FLEX berichten


Aangezien het FLEX protocol met frames werkt (genummerde datablokken), is er een limiet vwb het maximum aantal karakters wat per frame verzonden kan worden. Indien een frame 'vol' zit en een bericht niet volledig verzonden kan worden in het huidige frame, zal het resterende deel in een volgend frame verzonden worden. Dit heeft 'fragmentatie', het bericht wordt in delen (fragmenten) verzonden.

Op een pager merk je dit in principe niet, de delen volgen elkaar over het algemeen zo snel op dat het bericht al bijgewerkt is voordat je hem hebt kunnen lezen. In PDW zie je dat een bepaalde capcode meerdere berichten achter elkaar ontvangt, dit lijken aparte berichten aangezien het fragmentatie-bitje niet wordt weergegeven.

Vanaf deze versie wordt bij het 2e (of 3e, of 4e) fragment een extra stukje tekst weergegeven op het scherm zodat het duidelijker is dat het gaat om een gefragmenteerd bericht. Voorbeeld van een Engels netwerk :



Voor wie het zich misschien afvraagt, het aan elkaar plakken van deze fragmenten in PDW is helaas erg lastig...


DOWNLOADEN


Groeten en veel plezier, Peter.

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4887
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: PDW versie 2.4
« Reactie #1 Gepost op: 16 maart 2008, 19:57:01 »
Ik word steeds ongeduldiger... de TH-F7E komt pas midden volgende week... :oops:
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7547
  • PE1RFR
Re: PDW versie 2.4
« Reactie #2 Gepost op: 16 maart 2008, 20:01:40 »
Citaat van: "elsinga"
Ik word steeds ongeduldiger... de TH-F7E komt pas midden volgende week... :oops:

Niet lullig bedoeld, maar in elke posting van jou komt die TH-F7E weer naar voren. Naar mijn idee zijn er meer ontvangers op de wereld en zou ik het persoonlijk een 'klein beetje' zonde vinden (understatement) om zo'n apparaat voor de ontvangst van digitale signalen te gebruiken.

Groeten, Peter.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21556
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: PDW versie 2.4
« Reactie #3 Gepost op: 16 maart 2008, 20:04:05 »
Citaat van: "hunter"

2x PDW via de compoort (VXD)


Al jaren krijg ik verzoeken om 2x PDW via de compoort (op 1 systeem) te kunnen draaien, maar het probleem is dat de compoortdriver (in dit geval comprt.vxd voor W98/ME) maar 1x geladen kan worden. De slicer.sys zou wel degelijk 2x geinstalleerd moeten kunnen worden, maar om duistere redenen blijkt dit (nog) niet mogelijk. Iemand kwam met een tip om de driver slicer.vxd, behorend bij een ander programma, te gebruiken voor de 2e compoort. Na wat testen bleek dit inderdaad mogelijk, de file is hernoemd naar comprt2.vxd en PDW zal deze automatisch laden indien comprt.vxd reeds geladen is. Op deze wijze moet het nu dus mogelijk zijn om 2x PDW te draaien via de compoort, maar dus alleen onder W98 of ME.

Maar je moet dan wel 2 compoorten en dus ook 2 ontvangers hebben begrijp ik. 2x via dezelfde poort gaat dus niet.

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4887
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: PDW versie 2.4
« Reactie #4 Gepost op: 16 maart 2008, 20:19:35 »
Citaat van: "hunter"
Citaat van: "elsinga"
Ik word steeds ongeduldiger... de TH-F7E komt pas midden volgende week... :oops:

Niet lullig bedoeld, maar in elke posting van jou komt die TH-F7E weer naar voren. Naar mijn idee zijn er meer ontvangers op de wereld en zou ik het persoonlijk een 'klein beetje' zonde vinden (understatement) om zo'n apparaat voor de ontvangst van digitale signalen te gebruiken.

Groeten, Peter.

Ik zal er mee ophouden... :oops: Maar ach, als je 'm toch hebt, dan kun je 'm ook daar wel eens voor gebruiken. Al was het maar om te zien of en hoe je dat voor elkaar krijgt. Ik heb 'm er echt niet primair voor aangeschaft (het is toevallig het enige apparaat dat tegelijk PMR446 én iets anders kan ontvangen, is op de motor handiger dan allemaal losse apparaten).
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Jos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 287
Re: PDW versie 2.4
« Reactie #5 Gepost op: 16 maart 2008, 20:23:38 »
Maar, voor ons belgen maakt het dus niet veel uit als we PDW 2.4 gaan gebruiken? Wij zullen hetzelfde hebben zoals bij PDW 2.3?

MVG Jos

Offline Alwin

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1799
    • aw foto
Re: PDW versie 2.4
« Reactie #6 Gepost op: 16 maart 2008, 20:33:51 »
2.4 draait hier nu , vind het er nu wel overzichterlijker uitzien , de opbouw van de meldingen  en gealarmeerde codes.
Ontvangers: 2 x Whistler TRX-2 / Whistler TRX-1  /AOR AR-DV10 /AOR DV1 /Kenwood TK7302 VHF / Kenwood TK 8180 UHF - Hytera-MD785 / Procom UHF/ Procom VHF / RTL Dongel /Crosscoutry Wireless VHF/UHF multicouples.-DSD+ / ( PDW.)

Offline Michel-nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 899
    • http://www.glasservicevandijk.nl
Re: PDW versie 2.4
« Reactie #7 Gepost op: 16 maart 2008, 21:14:06 »
ik zou toch graag weer de hmtl functie terug willen zien, ik moet et nu met 2.16 blijven doen.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7547
  • PE1RFR
Re: PDW versie 2.4
« Reactie #8 Gepost op: 17 maart 2008, 06:39:46 »
Citaat van: "Jos"
Maar, voor ons belgen maakt het dus niet veel uit als we PDW 2.4 gaan gebruiken? Wij zullen hetzelfde hebben zoals bij PDW 2.3?

De grootste aanpassing betreft die groepsweergave, maar er is toch wel meer gewijzigd?

De bugfixes zouden van toepassing kunnen zijn, je kunt een beetje met de kolommen spelen waardoor je alleen die informatie te zien krijgt die je wilt zien, bijvoorbeeld "Capcode - Message", kort maar krachtig. De commandfile/commandline is natuurlijk een algemene aanpassing, evenals het onder W98/ME kunnen gebruiken van 2 compoorten :

Citaat van: "Johan Beck"
Maar je moet dan wel 2 compoorten en dus ook 2 ontvangers hebben begrijp ik. 2x via dezelfde poort gaat dus niet.

Uiteraard, alles moet dubbel uitgevoerd zijn. Stel dat je 2 netwerken wilt monitoren, Callmax en P2000. Dan heb je dus sowieso al 2 ontvangers nodig voor die 2 verschillende frequenties. Vervolgens kon dit altijd al op 1 systeem, door 1x de compoort te gebruiken en 1x de geluidskaart (of 2 geluidskaarten). Nu kan dit dus via 2 compoorten, voor diegenen die graag serieel willen werken.

Nog even voor Jos; Soms vinden er dusdanig kleine bugfixes plaats dat ik ze vergeet te vermelden of bewust niet vermeld. Het is altijd verstandig om de nieuwste versie te gebruiken. Tenzij je uiteraard problemen ondervindt, dan kun je natuurlijk altijd weer een versie terug stappen.

Citaat van: "Michel-nl"
ik zou toch graag weer de hmtl functie terug willen zien, ik moet et nu met 2.16 blijven doen.

Hoe denk je dat PD5HW zijn berichten online zet? Niet via een oude versie van PDW hoor. Er is meer mogelijk buiten PDW om dan veel mensen denken. Sorry dat ik het zeg, maar in dit soort reakties bespeur ik een "liever lui dan moe" mentaliteit. Ik steek aardig wat uurtjes in alle updates, maar als iets vertrouwds ineens verdwijnt waardoor je zelf wat inspanning moet verrichten dan staan we klaar met commentaar.

Misschien dat dit topic jou (en gelijkgestemden) op weg kan helpen : PDW en Databases

Groeten, Peter.

Offline Dijkie69

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 903
Re: PDW versie 2.4
« Reactie #9 Gepost op: 17 maart 2008, 09:24:34 »
Ik heb PDW versie 2.4 nu draaien, ik heb gewoon USE "Flex Group Mode" aan gevinkt heb je gelijk alles in het scherm wat nodig is. Het is overzichtelijk maar een keer het bericht en de benamingen die je aan de capcodes hebt gekoppeld er onder. Alleen vind ik het jammer dat in de adress kolom de capcode niet constant voor de tekst staat die je er aan gekoppeld hebt, maar ik vind het zeker geen min punt. Dit was ook al aangegeven door Peter.

Peter, bedankt PDW 2.4 is zeker een mooie versie.

Dijkie

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21556
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: PDW versie 2.4
« Reactie #10 Gepost op: 17 maart 2008, 11:32:51 »
Citaat van: "hunter"
Citaat van: "Michel-nl"
ik zou toch graag weer de hmtl functie terug willen zien, ik moet et nu met 2.16 blijven doen.

Sorry dat ik het zeg, maar in dit soort reakties bespeur ik een "liever lui dan moe" mentaliteit. Ik steek aardig wat uurtjes in alle updates, maar als iets vertrouwds ineens verdwijnt waardoor je zelf wat inspanning moet verrichten dan staan we klaar met commentaar.

Nou ik vind het niet direct commentaar hoor. Hij spreekt gewoon zijn wens uit die een aantal anderen vast ook nog wel zullen hebben. En wellicht heeft hij de discussie over het ftp/html gebeuren gemist. En ja ftp/html was zeker iets vertrouwds, voor velen ook een zeer belangrijk onderdeel van PDW. Ik zie het als een nieuwe versie van een bepaald automodel op de markt brengen en dan daar de motor uit weglaten. Beetje kromme vergelijking misschien maar goed. Ik vind het jammer dat het weg is en gebruik dus nog versie 2.16. Ik heb geprobeerd me te verdiepen in de andere mogelijkheden om latere versies van PDW online te zetten maar daar ben ik mee gestopt. Kijk ik hoef geen hele monitorsite te bouwen waarin alles per regio en discipline is onderverdeeld, mij gaat het alleen om ambulance en brandweer van mijn eigen regio.

Offline Michel-nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 899
    • http://www.glasservicevandijk.nl
Re: PDW versie 2.4
« Reactie #11 Gepost op: 17 maart 2008, 14:27:31 »
Citaat van: "hunter"
Citaat van: "Michel-nl"
ik zou toch graag weer de hmtl functie terug willen zien, ik moet et nu met 2.16 blijven doen.

Hoe denk je dat PD5HW zijn berichten online zet? Niet via een oude versie van PDW hoor. Er is meer mogelijk buiten PDW om dan veel mensen denken. Sorry dat ik het zeg, maar in dit soort reakties bespeur ik een "liever lui dan moe" mentaliteit. Ik steek aardig wat uurtjes in alle updates, maar als iets vertrouwds ineens verdwijnt waardoor je zelf wat inspanning moet verrichten dan staan we klaar met commentaar.

Misschien dat dit topic jou (en gelijkgestemden) op weg kan helpen : PDW en Databases

Groeten, Peter.

was geen commentaar hoor maar idd wens die ik er graag ingehouden had. daar ik niet zo'n ster in het zelf maken ben van een eigen software.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1949
Re: PDW versie 2.4
« Reactie #12 Gepost op: 17 maart 2008, 17:21:54 »
Citaat van: "hunter"
Hoe denk je dat PD5HW zijn berichten online zet? Niet via een oude versie van PDW hoor. Er is meer mogelijk buiten PDW om dan veel mensen denken. Sorry dat ik het zeg, maar in dit soort reakties bespeur ik een "liever lui dan moe" mentaliteit. Ik steek aardig wat uurtjes in alle updates, maar als iets vertrouwds ineens verdwijnt waardoor je zelf wat inspanning moet verrichten dan staan we klaar met commentaar.

Misschien dat dit topic jou (en gelijkgestemden) op weg kan helpen : PDW en Databases

Dus begrijp ik goed dat het besluit om de HTML functie te slopen geen vruchten heeft afgeworpen? Aangezien sites als die van PD5HW met kennis en andere middelen toch de berichten kunnen blijven publiceren... De gebruikers zonder deze kennis en middelen benadeel je hier alleen maar mee.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7547
  • PE1RFR
Re: PDW versie 2.4
« Reactie #13 Gepost op: 17 maart 2008, 17:29:03 »
Citaat van: "Remon"
Dus begrijp ik goed dat het besluit om de HTML functie te slopen geen vruchten heeft afgeworpen?

Heb ik ooit de indruk gewekt dat er bepaalde vruchten afgeworpen zouden moeten worden? Simpelgezegd wil ik er met mijn PDW gewoon niets (meer) mee te maken hebben. Of dat nu iets zal bijdragen dat doet niet ter zake, het is simpelweg mijn besluit. P2000 stond al online voordat PDW die mogelijkheid bood, maar nu kan dat ineens niet meer omdat het in de tussentijd kant-en-klaar in PDW heeft gezeten?

Je hebt het vast wel eens eerder gehoord; In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.

Maar zo 'goed' als ik ben wijs ik mensen wel op alternatieven, maar zelfs dan is het nog niet goed...

Groeten, Peter.

Offline Michel-nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 899
    • http://www.glasservicevandijk.nl
Re: PDW versie 2.4
« Reactie #14 Gepost op: 17 maart 2008, 17:39:05 »
howw deze discussie is niet wat ik wilde veroorzaken, ik hou het wel bij de 2.16 zolang ik nog geen vervangende software heb gevonden of iemand die dat voor mij in elkaar kan zetten.
dus nu weer ontopic  ;)