Auteur Topic: Je eigen virtual radar maken  (gelezen 27696 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Scanner053

  • Aeronautical Station Operator
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 176
    • LuchtvaartO_NL
Je eigen virtual radar maken
« Gepost op: 25 april 2015, 21:11:45 »
Beste medeforumleden en luchtvaartfans,

Bij deze ga ik jullie proberen uit te leggen hoe je je eigen Virtual Radar maakt.
Er zijn twee mogelijkheden:
1. Je kan alles installeren op een goed werkende Windows PC/laptop (uitleg hieronder).
2. Je kan er ook voor kiezen om alles te installeren op een Raspberry Pi (mini-pc).

Wat heb je nodig?
- R820T ontvangers stick, verkrijgbaar in veel webwinkels, zoals dx.com voor een lage prijs.
- Een goed werkende windows PC/laptop met een internetverbinding.
- Nog wat software (hieronder meer daarover).

Benodigde software:
- Dump1090 for Windows -> http://www.satsignal.eu/software/dump1090-win.1.09.0608.14.zip (via http://www.satsignal.eu)
- Virtual Radar -> http://www.virtualradarserver.co.uk/Files/VirtualRadarSetup.exe (via http://www.virtualradarserver.co.uk)
- Zadig -> http://zadig.akeo.ie/
- SBS-resources -> http://www.sbs-resources.com/download/index.html

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu gaan we alles installeren..  :duimen-omhoog:

1. Drivers installeren
Sluit uw R820T ontvangers stick aan op een van de USB poorten van uw PC of Laptop. Dit kan ook via een USB-hub. Vervolgens start u het programma Zadig op.
Zorg ervoor dat u bij ‘options’ -> ‘List All Devices’ heeft aan gevinkt. U ziet dan een lijstje met devices die aangesloten zijn op uw pc/laptop.
Vervolgens selecteert u Bulk-In, Interface (Interface 0)
Dan Installeert u ‘WinUSB’. Het zou kunnen zijn dat er een pop up opent die zegt dat de uitgever van het stuurprogramma niet kan worden gecontroleerd, dit kunt u negeren en vervolgens op 'dit stuurprogramma toch installeren te klikken'.
Dit doet u vervolgens ook bij Bulk-In, Interface (Interface 1)
De driver is nu succesvol geïnstalleerd.

2. Dump1090 installeren
Als eerst pakt u de gedownloade zip file uit op een plek waar u het makkelijk terug vind. Bijvoorbeeld het bureaublad. Geef het mapje met de bestanden nu een nieuwe naam, noem het ‘dump1090-win’.
Open het mapje en dubbelklik op ‘dump1090.bat’ en klik op uitvoeren.
Vervolgens moet u de firewall toegang bieden tot het netwerk. Dit doet u door op ‘Toegang toestaan’ te klikken.
Als het goed is krijgt dat het volgende scherm te zien.



Dit is de data die wordt binnengehaald.
Mocht u een foutmelding krijgen kunt u dat hieronder aangeven door een reactie achter te laten. Laat wel duidelijk in het bericht achter wat de foutmelding precies is.

3. Virtual Radar installeren
De volgende stap is het installeren van Virtual Radar. Dit doet u door dubbel te klikken op het van de website gedownloade .exe bestandje genaamd ‘VirtualRadarSetup’. Vervolgens verloopt u de installatie procedure.
Op een geven moment komt u bij een stap waar u een poort moet ingeven. Ik heb hier gekozen voor de poort 38625, u bent hier natuurlijk vrij om een andere poort in te vullen.
Daarna komt er wederom een stap die gaat over Windows Firewall, het is belangrijk dat u deze aanvinkt als u uw radar later ook wilt kunnen bekijken op andere apparaten op het zelfde netwerk.
Vervolgens rond u de installatie af en is Virtual Radar succesvol geïnstalleerd op uw pc/laptop.

4. SBS-resources installeren
U start 'setup7' en doorloopt de installatieprocedure. Deze spreekt voor zich. U krijgt dan het mapje Files, hieronder vindt men de OperatorLogo's en de Silhouetten.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Goed alle programma's zijn nu als het goed is geïnstalleerd. Dan gaan we nu Virtual radar configureren.

1. Configuratie paneel (webserver)
Nu kunt u Virtual Radar openen en hem naar eigen wens invullen. Hieronder helpen wij u daar verder mee per onderdeel. Deze onderdelen vindt u onder ‘Tools’ -> ‘Options’.



2. Data Sources Options
We beginnen boven in het menu met ‘data source options’.
In dit menu kunt u de locatie van uw Database, de vlaggen van de vliegtuigen, de silhouettes en eventueel afbeeldingen van de vliegtuigen ingeven.
De Logo's, Silhouettes en de database (Database.sqb vindt u onder 'Registration') staan in het mapje files van SBS-resources.

3. Receiver toevoegen
Nu gaan we een receiver toevoegen. In de nieuwste versie van Virtual Radar voegt Virtual Radar zelf al een receiver toe maar deze is nog niet helemaal goed ingesteld.



Deze gaan we dus eerst naar goed instellen. We beginnen bovenaan.
U kunt uw receiver een naam geven naar keuze, enkele voorbeelden zijn ‘Dump1090’ of de plaats waar de receiver staat.
Daaronder kunt u aangeven wat voor een soort ontvanger het is, deze moet u op ‘AVR or Beast Raw Feed’ zetten. Vervolgens moet u de locatie van de receiver instellen. Daarvoor moet u eerst onder het kopje ‘Reciever Locations’ de locatie ingeven en dan kunt u die vervolgens hier selecteren.
Daarna moet u het adres ingeven waar de ontvanger draait, dat is op de localhost (de zelfde PC/Laptop waar VR op draait, 127.0.0.1). Dan moet u de poort ingeven waarop de data wordt doorgezonden vanuit Dump1090, deze zetten we van 30003 naar 30005 (op 30005 wordt namelijk ook het signaal meegestuurd dit is voor straks leuk op uw website).
Nu heeft u uw eerste receiver toegevoegd in Virtual Radar, u hoeft zo alleen nog maar de locatie toe te voegen aan de receiver.



4. Receiver locations
Nu kunt u uw locatie in gaan geven. U klikt op het groene plusje, nu kunt u uw locatie een naam geven en door middel van het kaartje de juiste plek uitzoeken met coördinaten. U kunt de rode marker verplaatsen naar de locatie waar uw antenne staat en virtual radar zet de coördinaten er automatisch bij (u moet eerst een beetje uitzoomen want hij staat ergens midden op zee).



Nu kunt u deze locatie ingeven bij uw receiver.

5. Merged Feeds
Deze optie kunt u gebruiken als u meerdere ontvangers aan het gesloten op uw virtual radar server en ze graag allemaal wilt laten zien op de site. Door op het groene plusje te klikken kunt u een nieuwe samengestelde feed maken, u kunt hem een naam geven en de ontvangers toevoegen.



Vervolgens kunt u onder ‘Receivers’ de standaard website ontvanger naar ‘Merged feed’. Nu geeft uw website al uw receivers weer.

6. Raw Feed Decoding Options
Onder deze optie hoeft eigenlijk niks worden aangepast. Deze kunt u eventueel naar eigen smaak aanpassen.

7. Web Server
Ook deze opties mag u naar eigen keuze invullen. Opties zoals Receiver Range zijn leuk voor gebruikers, om te kunnen zien wat de receivers range ongeveer is voor uw ontvanger.
Ik heb het volgende aangevinkt:



8. Website
Hier kunt u een aantal instellingen ingeven die wederom naar eigen smaak zijn in te vullen. Zoals de eenheden van de snelheid en hoogte van het vliegtuig.
Ik heb het als volgt ingevuld:



9. General
Onder General hoeft u ook verder niks aan te passen.

10. Rebroadcast Servers
Hier kunt u een doorverwijzing maken van uw ontvangers naar een andere poort. Dit is handig als u een Merged Feed hebt ingesteld en deze wilt doorzenden naar Flightradar24.com of naar het team van LuchtvaartOostNederland.
Als u op het groene plusje klikt kunt u een nieuwe Rebroadcast Server aanmaken. U kunt deze een naam geven, de Merged Feed selecteren als ontvanger. Vervolgens moet u aangeven dat het een ‘Compressed VRS’ is. Daarna kunt u aangeven over welke poort u de data wil doorzenden (bijv. 33001). Nu heeft u een Rebroadcast Server.
Over de FR24.com feeder vindt u iets verder naar beneden meer informatie.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu kunt u lokaal uw virtual radar online gaan bekijken in uw webbrowser.

http://127.0.0.1:38625/virtualradar/desktop.html

De 38625 is de poort die u eerder hebt ingesteld.

Via het menu kunt u nog een aantal optie wijzigen. U kunt via daar o.a. filters toevoegen maar ook uw lijst aanpassen.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Database Writer (extra)

Als extra leg ik hier uit hoe u een database writer toevoegt aan uw virtual radar. Als u het .exe bestand ‘DatabaseWriterPluginSetup’ voor de database writer http://www.virtualradarserver.co.uk/Download.aspx heeft gedownload kunt u deze uitvoeren en de installatie procedure doorlopen.

Om de Database writer vervolgens toe te voegen moet u Virtual Radar opnieuw opstarten.
Na dat gedaan te hebben gaat u naar ‘Tools’ -> ‘Plugins’ en klik u op options naast de ‘Database Writer’. Daar vinkt u ‘Enabled’ aan en selecteert u een receiver.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Flightradar24 Premium Feeder (extra)
De Flightradar24 feeder is te downloaden vanaf http://feed.flightradar24.com/. Als u het programma .exe ‘fr24feed’ hebt gedownload kunt u beginnen met het installeren van het programma.

U moet u eerst aanmelden bij Flightradar24. Dit doet u door op ‘Sign up!’ te klikken.
Daar vult u uw Email in. Vervolgens het door u al eerder ingevulde Latitude en Longitude, deze vind u terug in Virtual Radar bij uw locatie die u heeft ingesteld.
Daarna vult u daaronder de locatie van de data in.
Als u maar één ontvanger heeft kunt u het beste 127.0.0.1:30003 daar invullen.
Mocht u meerdere ontvangers hebben en een Rebroadcast Server hebben gemaakt vult u dat adres in, bijv. 127.0.0.1:33001.

Als u alles hebt ingevuld klikt u op OK.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

PlanePlotter
Ik zou u nog graag even willen wijzen op Planeplotter, een software pakker met veel mogelijkheden binnen de luchtvaart. Omdat Planeplotter erg breed van begrip is gaan ik daar hier verder niet op in.
PlanePlotter is te downloaden via http://www.coaa.co.uk/planeplotter.htm
Het programma heeft een 21-dagen test, daarna dient u het programma aan te schaffen voor een bedrag rond de 30 EUR.

Let op: Doormiddel van de MLAT (Multilateration of aircraft without ADS-B) functie kunt u op basis van de hoeveelheid ‘raw reports’ (dit heeft weer te maken met de hoeveelheid ontvangers/delers bij u in de buurt, tevens speelt ook de hoogte van het object een rol) de geschatte locatie berekenen van een vliegtuig/helikopter die niet op de radar (i.v.m. afwezigheid van ADSB apparatuur) wordt weergegeven. Garantie voor succes (bij een gering aantal delers in uw omgeving) is niet gegarandeerd.

Meer informatie over Planeplotter en de installatie daarvan is te vinden op:
1) http://planeplotter.pbworks.com/w/page/17117302/FrontPage
2) http://www.nicstorey.co.uk/planeplotter/

Het is mogelijk om te registreren en vervolgens te betalen met Ideal of Paypal via de volgende link: http://www.coaa.co.uk/processreg1_swreg_e.php

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Raspberry Pi

Mocht u nou uw eigen radar willen maken met een Raspberry Pi, dan kunt u op http://www.satsignal.eu/raspberry-pi/dump1090.html veel informatie over vinden en een handleiding om een ontvanger te maken.

Dit is een goedkope oplossing om een 24/7 radar te maken. U kunt ook gelijk vanaf de Pi richting Planeplotter uploaden.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zo dat was even een hele bult aan informatie. Hopelijk hebben jullie hier wat aan en willen de installaties en configuraties een beetje zonder al te veel moeite lukken. Voor vragen en/of opmerkingen kunt u hier beneden terecht. Hopelijk zie ik jullie snel als ontvanger in Planeplotter. Je kunt als alles gelukt is natuurlijk ook het adres naar je eigen online virtual radar server hieronder posten.

 8)
Scanners & Transceivers:
UBC 9000XLT | UBC 125XLT | 2x UBC 355CLT | YAESU FTA-450L
Antennes:
Diamond D-777 | Sirio GP 160 | FlightAware 1090MHz ADS-B
PiAware (RPI3B+)
sharing data with several ADS-B Flightradars

Offline Willibrordus

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 59
Re: Je eigen virtual radar maken
« Reactie #1 Gepost op: 26 april 2015, 06:04:41 »
Bedankt voor deze heldere uitleg.
Hier mee kom ik een stuk verder.
Misschien kan je ook eens een uitleg geven over welke antenne het best gebruik kan worden.
Of welke zelfbouw antenne het beste is.
Met vriendelijke groet
Willy

MVT-7100, Realistic PRO-2035, UBC760XLT, UBC3500XLT

Offline John R

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 443
    • http://www.home.zonnet.nl/john-r
Re: Je eigen virtual radar maken
« Reactie #2 Gepost op: 26 april 2015, 07:09:32 »
Ik ga er zelf wel niet aan beginnen, maar toch bedankt voor de heldere uitleg en de moeite die je hier voor genomen hebt!

groet...John R

Offline Scanner053

  • Aeronautical Station Operator
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 176
    • LuchtvaartO_NL
Re: Je eigen virtual radar maken
« Reactie #3 Gepost op: 26 april 2015, 11:56:29 »
Bedankt voor deze heldere uitleg.
Hier mee kom ik een stuk verder.
Misschien kan je ook eens een uitleg geven over welke antenne het best gebruik kan worden.
Of welke zelfbouw antenne het beste is.

Het beste kun je een TMR-1090 bestellen. Daarmee zijn de bevindingen het best. En een Aircel 7 of een ecoflex 15 ertussen.

Als je zelf een antenne wil maken, kun je hier een pdf downloaden.

Ik ga er zelf wel niet aan beginnen, maar toch bedankt voor de heldere uitleg en de moeite die je hier voor genomen hebt!

groet...John R

Bedankt!
Scanners & Transceivers:
UBC 9000XLT | UBC 125XLT | 2x UBC 355CLT | YAESU FTA-450L
Antennes:
Diamond D-777 | Sirio GP 160 | FlightAware 1090MHz ADS-B
PiAware (RPI3B+)
sharing data with several ADS-B Flightradars

Offline Willibrordus

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 59
Re: Je eigen virtual radar maken
« Reactie #4 Gepost op: 26 april 2015, 15:15:29 »
En ook bedankt voor het pdf'je met de antenne info.
Met vriendelijke groet
Willy

MVT-7100, Realistic PRO-2035, UBC760XLT, UBC3500XLT

Offline Scanner053

  • Aeronautical Station Operator
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 176
    • LuchtvaartO_NL
Re: Je eigen virtual radar maken
« Reactie #5 Gepost op: 4 mei 2015, 20:54:45 »
Zijn er toevallig al mensen die een virtual radar hebben geprobeerd te maken?? En is dat ook gelukt? 8)

Vragen mag altijd  ;) (ik beantwoord ze graag)
Scanners & Transceivers:
UBC 9000XLT | UBC 125XLT | 2x UBC 355CLT | YAESU FTA-450L
Antennes:
Diamond D-777 | Sirio GP 160 | FlightAware 1090MHz ADS-B
PiAware (RPI3B+)
sharing data with several ADS-B Flightradars

Offline Willibrordus

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 59
Re: Je eigen virtual radar maken
« Reactie #6 Gepost op: 5 mei 2015, 08:38:12 »
Ik heb het al uit geprobeerd.
En het werkte, alleen mijn antenne is nog niet optimaal, daar moet
ik nog mee aan de slag.
Leuk was het wel om op het scherm een zweefvliegtuig te zien en als ik naar
buiten keek dit zweefvliegtuig ook daadwerkelijk in de lucht te zien hangen.
Met vriendelijke groet
Willy

MVT-7100, Realistic PRO-2035, UBC760XLT, UBC3500XLT

Offline david_meyer25

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 504
Re: Je eigen virtual radar maken
« Reactie #7 Gepost op: 5 mei 2015, 08:42:54 »
Ik heb er zelf ook al eentje kijk maar http://46.129.93.190:31003/VirtualRadar/googlemap.html

Offline Scanner053

  • Aeronautical Station Operator
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 176
    • LuchtvaartO_NL
Re: Je eigen virtual radar maken
« Reactie #8 Gepost op: 5 mei 2015, 09:13:55 »
Ik heb het al uit geprobeerd.
En het werkte, alleen mijn antenne is nog niet optimaal, daar moet
ik nog mee aan de slag.
Leuk was het wel om op het scherm een zweefvliegtuig te zien en als ik naar
buiten keek dit zweefvliegtuig ook daadwerkelijk in de lucht te zien hangen.

Oke  :) Dat is goed om te horen. Als ik vragen mag, in welke stad komt de ontvanger?  :D

Ik heb er zelf ook al eentje kijk maar http://46.129.93.190:31003/VirtualRadar/googlemap.html

Kijk dat ziet er al goed uit!!  :)

Oja er is ook al een nieuwere 'website' waar je je radar op kan bekijken. I.p.v. 'googlemap.html' wordt het dan 'desktop.html', dus: http://46.129.93.190:31003/VirtualRadar/desktop.html  8) Maar ligt er maar net aan welke layout je mooier vindt :-)
Scanners & Transceivers:
UBC 9000XLT | UBC 125XLT | 2x UBC 355CLT | YAESU FTA-450L
Antennes:
Diamond D-777 | Sirio GP 160 | FlightAware 1090MHz ADS-B
PiAware (RPI3B+)
sharing data with several ADS-B Flightradars

Offline david_meyer25

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 504
Re: Je eigen virtual radar maken
« Reactie #9 Gepost op: 5 mei 2015, 09:18:26 »
Ja die ken ik ook.

Offline Scanner053

  • Aeronautical Station Operator
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 176
    • LuchtvaartO_NL
Re: Je eigen virtual radar maken
« Reactie #10 Gepost op: 5 mei 2015, 09:19:44 »
Ja die ken ik ook.

Oke. En welke antenne gebruikt u bij uw radar??  :)
Scanners & Transceivers:
UBC 9000XLT | UBC 125XLT | 2x UBC 355CLT | YAESU FTA-450L
Antennes:
Diamond D-777 | Sirio GP 160 | FlightAware 1090MHz ADS-B
PiAware (RPI3B+)
sharing data with several ADS-B Flightradars

Offline david_meyer25

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 504
Re: Je eigen virtual radar maken
« Reactie #11 Gepost op: 5 mei 2015, 09:22:24 »
Een GP-1090 antenne.

Offline Scanner053

  • Aeronautical Station Operator
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 176
    • LuchtvaartO_NL
Re: Je eigen virtual radar maken
« Reactie #12 Gepost op: 5 mei 2015, 09:26:29 »
Oke  :D
Scanners & Transceivers:
UBC 9000XLT | UBC 125XLT | 2x UBC 355CLT | YAESU FTA-450L
Antennes:
Diamond D-777 | Sirio GP 160 | FlightAware 1090MHz ADS-B
PiAware (RPI3B+)
sharing data with several ADS-B Flightradars

Offline david_meyer25

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 504
Re: Je eigen virtual radar maken
« Reactie #13 Gepost op: 5 mei 2015, 09:27:14 »
Zo eentje die ook aan het raam kan plakken en ik gebruik een sbs-1er ontvanger.

Offline Scanner053

  • Aeronautical Station Operator
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 176
    • LuchtvaartO_NL
Re: Je eigen virtual radar maken
« Reactie #14 Gepost op: 5 mei 2015, 09:39:15 »
Oke. En gebruik je ook Dump1090??
Scanners & Transceivers:
UBC 9000XLT | UBC 125XLT | 2x UBC 355CLT | YAESU FTA-450L
Antennes:
Diamond D-777 | Sirio GP 160 | FlightAware 1090MHz ADS-B
PiAware (RPI3B+)
sharing data with several ADS-B Flightradars