Auteur Topic: c2000 Tetra Mobile Stations Detector  (gelezen 6426 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

xblackburnx

  • Gast
c2000 Tetra Mobile Stations Detector
« Gepost op: 19 januari 2005, 21:53:56 »
Vandaag wat nieuws gelezen, dat je via c2000 kon zien waar hulpdiensten waren, dmv een programma. Allemaal nog compleet nieuw en onbekend, niet veel sites over te vinden...

Vandaar mijn vraag hier, meer mensen bekend met dit nieuwe programma en wie kan mij hiermee verder helpen.

Voor degene die het nog niet gelezen heeft, hier is de link:

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/002589.html

Alvast bedankt,

Mvg,

Rutger Reiker

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: c2000 Tetra Mobile Stations Detector
« Reactie #1 Gepost op: 19 januari 2005, 22:01:55 »
Citaat van: "xblackburnx"
Vandaag wat nieuws gelezen, dat je via c2000 kon zien waar hulpdiensten waren, dmv een programma.
Allemaal nog compleet nieuw en onbekend, niet veel sites over te vinden...

Het is een hoop gelul in de ruimte Rutger, je moet het niet so serieus nemen als het er staat. 1 persoon heeft ooit een website gemaakt over de ontvangst van mobiele TETRA stations en vervolgens heeft dat alle media gehaald, waarna de verhalen een eigen leven zijn gaan leiden.

Software is hier niet voor, het gaat simpelweg om het "peilen" van signalen in de ingangsfrequenties, maar iemand met een beetje gezond verstand begrijpt dat je hier weinig informatie uit kunt halen, het kan politie zijn, maar ook brandweer of ambulance, maar natuurlijk ook KLPD, spoorwegpolitie, KMAR of misschien zelfs de lokale boswachter.

Je kunt er totaal geen positie uit afleiden en geen afstanden. Radiosignalen kunnen vreemde dingen doen, dus misschien staat het mobiele station (kan porto of mobilofoon zijn) op 100 meter afstand, maar misschien ook wel op 2 kilometer afstand.

Maargoed, als er iets is waar je niet teveel waarde aan moet hechten dan zijn het wel "technische" verhalen op dergelijke weblogs. Is allemaal van horen zeggen en de ene site verzint er nog meer bij dan de ander...

Misschien is PDW wat voor jou, daar kun je verschillende digitale modes mee ontvangen, wellicht wel interessant met het verdwijnen van de analoge communicatie van de hulpdiensten...

Groeten, Peter.

xblackburnx

  • Gast
Re: c2000 Tetra Mobile Stations Detector
« Reactie #2 Gepost op: 19 januari 2005, 22:05:09 »
Ik ga mij eens in PDW verdiepen. Ik was al bezig met Wacars, helaas nog niet echt gelukt. Ik zoek inderdaad iets "anders" om met mijn scanner te gaan doen.

Bedankt voor uw antwoord,

Mvg,

Rutger

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: c2000 Tetra Mobile Stations Detector
« Reactie #3 Gepost op: 19 januari 2005, 22:08:25 »
Citaat van: "xblackburnx"
Ik ga mij eens in PDW verdiepen. Ik was al bezig met Wacars, helaas nog niet echt gelukt.
Ik zoek inderdaad iets "anders" om met mijn scanner te gaan doen.

Als je echt serieus met datacommunicatie wilt rommelen, dan is een discriminatoruitgang op de scanner in combinatie met een hamcom modem (of bij voorkeur zelfs een 4-level modem) aan te raden, dat komt de kwaliteit van de te decoderen data bijzonder ten goede.

Groeten, Peter.

xblackburnx

  • Gast
Re: c2000 Tetra Mobile Stations Detector
« Reactie #4 Gepost op: 19 januari 2005, 22:15:04 »
Dat is inderdaad iets voor de toekomst. Ik had gehoord dat het zo zonder disc. uitgaan ook kan. Het is het proberen waard, om dat te proberen in die tussentijd voordat ik dat andere spul allemaal aanschaf. PDW is alleen voor p-2000 berichten of heb ik dat nu even helemaal verkeerd?

Offline nwpvr

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 23
    • http://www.fotonielsvanrooij.nl
Re: c2000 Tetra Mobile Stations Detector
« Reactie #5 Gepost op: 19 januari 2005, 22:49:22 »
Met PDW kun je de modes FLEX, Pocsag, Ermes, Mobitex en ACARS ontvangen. Aangezien P2000 het FLEXprotocol gebruikt is het dus mogelijk om dit te ontvangen en te decoderen met PDW.

Je hoeft hiervoor geen nieuwe spullen te bestellen. Een discriminatoruitgang kan met enige handigheid en voor 2 a 3 euro aan onderdeeltjes in elke scanner gebouwd worden.

Zie hiervoor de website http://www.discriminator.nl
Daar vindt je praktische tips en foto's. Hiermee kan zelfs een leek een dergelijke uitgang op de scanner bouwen.
Vindt je het eng om in je scanner te solderen, dan kun je tegen een kleine vergoedig dit door de eigenaar van de site (Brengsek! ) laten uitvoeren.

Citaat van: "xblackburnx"
Ik had gehoord dat het zo zonder disc. uitgaan ook kan. Het is het proberen waard

Je moet er jezelf niet te veel van voorstellen wat je zonder disc. uitgang ontvangt. Bovendien is het afstellen bijzonder moeilijk. Het ontvangen bericht zal in veel gevallen misvormt zijn en dat varieert van 1 verkeerde letter tot complete onleesbare berichten.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: c2000 Tetra Mobile Stations Detector
« Reactie #6 Gepost op: 19 januari 2005, 22:52:14 »
Citaat van: "xblackburnx"
Dat is inderdaad iets voor de toekomst. Ik had gehoord dat het zo zonder disc. uitgaan ook kan.

Ja hoor het kan wel, maar zoals ik in mijn vorige reaktie al zei zal een discriminatoruitgang de kwaliteit verbeteren. Zonder heb je ten eerste geen garantie dat het lukt. Lukt het wel, dan is de kans op verminkte berichten en zelfs het missen van berichten een stuk groter dan met discriminator&hamcom.

Citaat van: "xblackburnx"
PDW is alleen voor p-2000 berichten of heb ik dat nu even helemaal verkeerd?

P2000 maakt gebruik van het FLEX protocol. FLEX is een van de protocollen die PDW kan weergeven.
De overige mogelijkheden zijn :

- Pocsag (oa KPN / Callmax)
- ERMES (Europees semafoon protocol)
- ACARS (luchtvaartberichten)
- Mobitex (mobiele dataterminals)

En inderdaad dus ook P2000, dat kan best interessant worden als heel Nederland erop zit. Nu is slechts een deel van Nederland operationeel en zijn er aardig wat interessante berichten te zien, niet alleen brandweer en ambulance, maar ook ongevallendiensten van de politie en in Zuid-Limburg lijkt ook de Technische Recherche via P2000 opgeroepen te worden....

Groeten, Peter.

Lisanka

  • Gast
Re: c2000 Tetra Mobile Stations Detector
« Reactie #7 Gepost op: 2 februari 2005, 18:32:40 »
Hallo allemaal.

Dit is de eerste keer dat ik hier ben.
Heb al jaren een scanner en luister geregeld!
Maar voordat ik alle verhaaltjes van jullie ga lezen, toch nog maar even de vraag:
Nu het C2000 systeem er is, kan ik dan mijn scanner wel de vuilnisbak in gooien, omdat wij de pliesie hihi, brandweer enz. niet meer kunnen horen?
Is daar al iets op gevonden, om C2000 af te luisteren?

Groetjes,

Lisanka...

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: c2000 Tetra Mobile Stations Detector
« Reactie #8 Gepost op: 2 februari 2005, 18:47:13 »
Citaat van: "Lisanka"
Is daar al iets op gevonden, om C2000 af te luisteren?

Vragen over C2000 horen thuis in de categorie C2000 en niet in Software.
In de categorie C2000 zou je dan onder andere dit bericht kunnen vinden :

forum/viewtopic.php?t=1552

Groeten, Peter.