Auteur Topic: TomTom POI files  (gelezen 9150 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
TomTom POI files
« Gepost op: 22 juli 2011, 08:20:03 »
Moest even zoeken waar ik dit het beste kon plaatsen, hier staat het wel goed denk ik :)

Voor mijn nieuwe werkgever moet ik mij nogal regelmatig van A naar B (C, D, etc) verplaatsen en derhalve heb ik de beschikking over een TomTom. Uiteraard probeer ik daarmee het onderste uit de kan te halen, zo ook met de POI (.ov2) bestanden ("Nuttige Plaatsen"). Wat mij wel leuk leek is een bestand met alle politiebureau's en brandweerkazernes. Aangezien ik dat niet 1,2,3 kon vinden heb ik gisteravond even vlug zelf een bestand gemaakt met de kazernes van Haaglanden. Met een beetje hulp van Google Maps is dat wel te doen, maar voor heel Nederland gaat dat natuurlijk een beetje teveel tijd kosten :)

Zijn hier meer TomTom gebruikers die hier wel oren naar hebben? Vele handen maken licht werk ;)

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2149
Re: TomTom POI files
« Reactie #1 Gepost op: 22 juli 2011, 08:30:06 »
Toevallig heb ik hier afgelopen week ook naar gekeken bij het updaten van mijn TomTom. Via het beheerprogramma (TomTom Home) kan je zoeken naar POI files. Voor brandweerkazernes, landelijk, zijn er al diverse bestanden beschikbaar en heb ik deze dus ook geinstalleerd op mijn TomTom.

Ik ga binnenkort overigens op vakantie naar het zuiden van Duitsland en tot mijn verbazing waren er ook files beschikbaar van alle Duitse brandweerkazernes. Deze er ook meteen maar op gezet.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: TomTom POI files
« Reactie #2 Gepost op: 22 juli 2011, 15:26:01 »
Heb me rot gezocht maar niets gevonden, is dat bestand online te zetten?

PD1EU

  • Gast
Re: TomTom POI files
« Reactie #3 Gepost op: 22 juli 2011, 16:24:14 »
Screenshot.
Brandweer Posten zijn redelijk recent.
Brandweer kazerne's laatst in 2008 bijgewerkt.
Had je dit al gevonden ?



-Ed

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: TomTom POI files
« Reactie #4 Gepost op: 22 juli 2011, 20:41:40 »
Mijn Tom Tom Home weigert mee te werken, dus nee, die heb ik niet gevonden en kan ik niet vinden :(

PD1EU

  • Gast
Re: TomTom POI files
« Reactie #5 Gepost op: 22 juli 2011, 20:47:54 »
Opnieuw TomTom HOME 2 installeren misschien ?

-Ed

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: TomTom POI files
« Reactie #6 Gepost op: 22 juli 2011, 20:56:59 »
Kan, maar de vraag blijft staan of dat bestand online gezet kan worden.

Misschien doe ik ook wel iets verkeerd, maar ik kan geen verbinding maken met mijn TomTom. Ik heb ook geen apart apparaat, maar een HTC waarop een TomTom applicatie draait. Misschien wringt daar de schoen? Ik kan in elk geval wel ov2 en andere bestanden toevoegen, dat is geen enkel probleem.

PD1EU

  • Gast
Re: TomTom POI files
« Reactie #7 Gepost op: 22 juli 2011, 21:19:57 »
Ik werk met een abonnement en moet inloggen voor nieuwe updates.
Geen idee hoe dat online te zetten.

-Ed

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: TomTom POI files
« Reactie #8 Gepost op: 22 juli 2011, 21:24:40 »
Mailen mag ook :)

PD1EU

  • Gast
Re: TomTom POI files
« Reactie #9 Gepost op: 22 juli 2011, 22:20:56 »
Als je me verteld hoe ik zonder risico's dat bestandje uit de software kan plukken.
Eén rechtsklikje gaf me al deze boodschap  ???



-Ed

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: TomTom POI files
« Reactie #10 Gepost op: 13 augustus 2011, 10:31:44 »
Inmiddels heb ik zelf een OV2 gemaakt met de kazernes van Haaglanden, Hollands-Midden en Rijnmond, alleen mis ik nog de exacte lokatie (niet het adres!!) van :

- Coloradoweg (Rijnmond)
- Albrandswaard (Rijnmond)
- Dirksland (Rijnmond)
- Sommelsdijk (Rijnmond)
- Stad aan 't Haringvliet (Rijnmond)
- Ooltgensplaat (Rijnmond)
- Den Bommel (Rijnmond)
- Kaag (Hollands-Midden)

Wie kan mij hiermee helpen? Via Google Maps kom je (op basis van het adres) lang niet altijd op de juiste lokatie uit, daarom ben ik op zoek naar de coordinaten of iemand die de lokatie exact kan aanwijzen op Google Maps.

Leen Ansems

  • Gast
Re: TomTom POI files
« Reactie #11 Gepost op: 13 augustus 2011, 11:24:29 »
Ik heb al vaker gemerkt dat googlemaps er nog wel eens naast zit. Vermeldingen die van een bedrijf enz staan vermeld staan soms ook niet op de plaats waar het bedrijf zelf zit. Je zit in de buurt van.... Ook andere kaartleveranciers zitten met afwijkingen is mijn ervaring. Soms ontbreekt een zijweg en dan kan je ook geen exactere plaats aangeven.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: TomTom POI files
« Reactie #12 Gepost op: 13 augustus 2011, 11:38:31 »
Ik neem Google niets kwalijk. Ze kunnen niet alles weten en ook navigatiesystemen laten wel eens te wensen over. Een huizenblok kan afgebroken worden en na heropbouw totaal anders genummerd zijn. Zolang dit niet (tijdig) gemeld wordt, lopen dergelijke systemen achter de feiten aan. We kunnen al erg veel informatie trekken uit een gratis systeem als Google, ik heb Google Maps nota bene gebruikt voor het samenstellen van mijn bestandje, maar dan moet ik de betreffende kazerne wel kunnen zien met Streetview, op basis daarvan stel ik de coördinaten vast :)

Echter is Google nog lang niet overal geweest met de camerawagen. Met name de kleinere durpjes en hun kleinere straatjes zijn nog niet vastgelegd, alle bovengenoemde kazernes zijn dus niet zichtbaar middels Streetview en dat is voor mij reden om ze (nog) niet op te nemen in het bestand.

Ik ben benieuwd wie bereid is om hiermee te helpen? Als iedereen nou een regio pakt, Hollands-Midden heb ik gisteren in 2 uurtjes gedaan, andere regio's kosten misschien wat meer tijd, maar het hoeft per slot van rekening niet in 1 avond af te zijn. Vervolgens zijn die gegevens ook naar KML te converteren en dat is dan weer in te lezen in Google Maps (en/of Earth) zodat je een totaaloverzicht van alle kazernes van Nederland kunt krijgen...

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: TomTom POI files
« Reactie #13 Gepost op: 13 augustus 2011, 17:23:08 »
Voorbeeldje van zoals het er in Google uit komt te zien :


Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: TomTom POI files
« Reactie #14 Gepost op: 15 augustus 2011, 19:51:15 »
Update (wie helpt mee?) :