Auteur Topic: Zelfbouw Omni VHF/UHF antenne  (gelezen 1649 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Andre58

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 21
Zelfbouw Omni VHF/UHF antenne
« Gepost op: 23 januari 2024, 18:12:50 »
Ik ben begonnen met de bouw van een kopie van de DPD Omni antenne.
De eerste versie wordt een "light" uitvoering met als UHF antenne een dipool van 2 stukken 20mm aluminium buis.
De stralers voor de andere frequenties maak ik van 4 mm aluminium staaf.
De 3 center frekwenties die ik gekozen heb zijn:
VHF:          140 MHz
UHF laag:   315 MHz
UHF hoog:  435 MHz
Ik laat de stralers in eerste instantie vrij lang en kort ze in naar de juiste center freq. met behulp van mijn Nano VNA.
Doordat de diameter van de stralers kleiner is dan die van de originele antenne, zal de bandbreedte op de verschillende banden
ook kleiner zijn, maar als de resultaten me bevallen dan bouw ik er ook een met dikkere stralers.
Ik las op de DPD website dat het origineel een UHF straler met een diameter van 38mm en voor de andere banden stralers van 6 mm heeft.
Ik ben begonnen met de UHF hoog straler en ga morgen de andere stralers maken.
Foto's volgen binnenkort.
Ik hou me aanbevolen voor op- en aanmerkingen.
Scanners: Uniden Bearcat 100XLT en Compu3000
VHF: RTL-SDR V3 met zelfbouw GPA
UHF: RTL-SDR V3 met zelfbouw dipoolantenne
HF : SDRplay RSP1A met zelfbouw Shielded Magnetic Loop + LNA

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Zelfbouw Omni VHF/UHF antenne
« Reactie #1 Gepost op: 23 januari 2024, 18:22:29 »
Ik ben reuze benieuwd Andre, succes er mee.

Offline counterstrike

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1849
Re: Zelfbouw Omni VHF/UHF antenne
« Reactie #2 Gepost op: 23 januari 2024, 19:04:40 »
Leuk project Andre, ik ga dit zeker volgen.

Succes!

MVG
Peter
VHF/UHF
Whistler TRX-1 / AOR AR DV-10 / Uniden UBC3600XLT /Uniden UBC125 / Icom R7000 /Icom R850/Commtel COM205
Discone (zelfbouw), VHF/UHF air (zelfbouw), Burdewick VTA-1

HF:
AOR AR3030
BOSS SDR 4.2
MLA-30+ loop antenne

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2408
  • Apres moi le deluge
Re: Zelfbouw Omni VHF/UHF antenne
« Reactie #3 Gepost op: 23 januari 2024, 19:39:52 »
Heel leuk project, ik droom stilletjes van een variant met als center frequenties:

VHF:          140 MHz
UHF laag:   290 MHz
UHF hoog:  350 MHz

Veel succes toegewenst.
Luisterspulletjes :)

Offline Andre58

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 21
Re: Zelfbouw Omni VHF/UHF antenne
« Reactie #4 Gepost op: 26 januari 2024, 16:24:17 »
De eerste versie is klaar.
Iets anders dan ik in gedachten had, maar eigenlijk beter.
In eerste instantie wilde ik 4mm alu staaf gebruiken, en daar op de uiteinden zo'n 30mm  m4 schroefdraad tappen  om de stralers vast te zetten.
Dat gaat dus niet omdat aluminium daar te zacht voor is.
Overgestapt naar 8 mm alu buis waar van ik de uiteinden heb geplet in de bankschroef en daar 4 mm gaten in geboord.
Daarna stukje voor stukje de stralers ingekort en de SWR gemeten op de verschillende banden met de NanoVNA totdat de lengte van de stralers aardig goed was.
Eerste resultaten op 2m, 70 cm en luchtvaart zijn zeker niet slecht.
Militaire luchtvaart is hier in de buurt (Katwijk aan de Rijn) niet veel, dus daarvan nog niets gehoord.

Hij hangt nu op de vliering met daarnaast nog een UHF antennetje:

https://photos.app.goo.gl/h8MrSjM2pkJgXpXm6
Dit is het UHF Hoog deel waar de stralers aan vastgeschroefd zijn:

https://photos.app.goo.gl/Z3vqiiushz7wHCh39
En dit de mislukte poging om draad te tappen op de alu staaf:

https://photos.app.goo.gl/ku4rDwXcnZLd2XCh6
Ik zie dat de foto's niet zichtbaar zijn. Directe links naar foto's geplaatst.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2024, 16:35:57 door Andre58 (foto\'s niet zichtbaar) »
Scanners: Uniden Bearcat 100XLT en Compu3000
VHF: RTL-SDR V3 met zelfbouw GPA
UHF: RTL-SDR V3 met zelfbouw dipoolantenne
HF : SDRplay RSP1A met zelfbouw Shielded Magnetic Loop + LNA

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2408
  • Apres moi le deluge
Re: Zelfbouw Omni VHF/UHF antenne
« Reactie #5 Gepost op: 27 januari 2024, 06:58:49 »
Heel interessant dit Andre. Je kunt ook in het weekend 369.625 bijzetten om te kijken wat je ant dan doet. Dit is A'dam Info - gekoppeld aan een aantal VHF freqs. Zeker bij mooi weer altijd druk met allerlei heli en ander 'klein' verkeer. Ben heel benieuwd.
Luisterspulletjes :)

Offline Pieter61

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 311
Re: Zelfbouw Omni VHF/UHF antenne
« Reactie #6 Gepost op: 27 januari 2024, 10:26:33 »
Leuk dit bouwproject André.
Je weet dat de stralers in 2 lengtes zijn en diagonaal zijn gemonteerd bij het origineel?
Ontvangers: UBC9000XLT | UBC125XLT | BCT15X | FDM-S3 | NRD-535 | SDRPlay | HF-150 | Air!Squitter tbv ADS-B en Flarm
Antennes: Wellbrook ALA1530LNP | 12mtr LW + Balun | Mini-Whipe | Active Diapason" (1090 MHz) | Active Flarm | MLA-30 loop | K180WLA loop | Air Omni UHF/VHF Base Antenna

Offline Andre58

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 21
Re: Zelfbouw Omni VHF/UHF antenne
« Reactie #7 Gepost op: 27 januari 2024, 12:49:13 »
De 2 onderste radialen zijn even lang en ook ongeveer even lang als de langste straler naar boven.
De andere straler die naar boven kijkt is een heel stuk korter, maar door gezichtsbedrog is dit misschien niet duidelijk te zien.

Ik luister, zoals Henri le Beau adviseerde 369.625 MHz uit, d.w.z. ik neem met behulp van een Vox schakeling in Audacity alle activiteit op, maar heb tot nu toe niets gehoord.
Ter vergelijking ga ik vanmiddag even een dipoolje maken die resonant op die frequentie is en sluit die aan op een andere RTL-SDR en die hang ik pal naast de Omni x antenne. Ben benieuwd of die wel iets ontvangt.
Scanners: Uniden Bearcat 100XLT en Compu3000
VHF: RTL-SDR V3 met zelfbouw GPA
UHF: RTL-SDR V3 met zelfbouw dipoolantenne
HF : SDRplay RSP1A met zelfbouw Shielded Magnetic Loop + LNA

Offline Andre58

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 21
Re: Zelfbouw Omni VHF/UHF antenne
« Reactie #8 Gepost op: 27 januari 2024, 13:53:30 »
Antennetje hangt.
https://photos.app.goo.gl/M2WSvh9jsDuku23j8

Nu hoor ik wel spraak op die frequentie, maar te veel in de ruis om verstaanbaar te zijn.
De resonantiefrekwentie van de Omni x voor de militaire luchtvaart ligt rond de 312MHz dus dat zal de oorzaak zijn dat ik daar niets mee ontvang op 369.625 MHz.
Scanners: Uniden Bearcat 100XLT en Compu3000
VHF: RTL-SDR V3 met zelfbouw GPA
UHF: RTL-SDR V3 met zelfbouw dipoolantenne
HF : SDRplay RSP1A met zelfbouw Shielded Magnetic Loop + LNA

Offline Henk Voortwijs

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 608
  • IK MOET HELEMAAL NIKS!
Re: Zelfbouw Omni VHF/UHF antenne
« Reactie #9 Gepost op: 27 januari 2024, 15:30:27 »
Het ziet er allemaal fantastisch uit, leuk om te lezen en te zien dat er nog antennes zelf gebouwd worden. Nu wil ik de pret niet bederven, maar is een buitenopstelling niet beter voor het eindresultaat?
UBC760XLT; UBC780XLT; UBC3500XLT; UBC9000XLT; Sangean ATS-909X; TP-100 BASIC; Galaxy AF-A27; Midland Alan 48 Plus; TYT TH-8600

Online Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: Zelfbouw Omni VHF/UHF antenne
« Reactie #10 Gepost op: 27 januari 2024, 15:39:24 »
Als je hem binnen hangt zou je ook vier scharnierbare telescoopantennes kunnen gebruiken, dan kan je experimenteren met de lengtes en de hoek.

Offline Andre58

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 21
Re: Zelfbouw Omni VHF/UHF antenne
« Reactie #11 Gepost op: 27 januari 2024, 16:28:06 »
Het ziet er allemaal fantastisch uit, leuk om te lezen en te zien dat er nog antennes zelf gebouwd worden. Nu wil ik de pret niet bederven, maar is een buitenopstelling niet beter voor het eindresultaat?

Een buitenopstelling is absoluut veel beter maar het is voor mij haast onmogelijk om op mijn dak te komen en ik heb ook geen schoorsteen waar ik iets aan kan monteren.
De huidige versie leent zich ook niet voor buiten gebruik, maar de uiteindelijke versie die ik voor ogen heb wel, maar die zou ik eigenlijk alleen maar op mijn schuurdak kunnen plaatsen en dat is verre van ideaal natuurlijk.
Ik denk trouwens dat ik misschien meer plezier haal uit het maken van antennes dan het uiteindelijke luisteren.
Scanners: Uniden Bearcat 100XLT en Compu3000
VHF: RTL-SDR V3 met zelfbouw GPA
UHF: RTL-SDR V3 met zelfbouw dipoolantenne
HF : SDRplay RSP1A met zelfbouw Shielded Magnetic Loop + LNA

Offline Andre58

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 21
Re: Zelfbouw Omni VHF/UHF antenne
« Reactie #12 Gepost op: 27 januari 2024, 16:30:28 »
Als je hem binnen hangt zou je ook vier scharnierbare telescoopantennes kunnen gebruiken, dan kan je experimenteren met de lengtes en de hoek.

Die methode heb ik al een paar keer toegepast en werkt inderdaad prima.
Ook leuk als je met die antenne analyzer zit te spelen en de invloed van de lengte en hoek van de elementen direct kunt zien.
Scanners: Uniden Bearcat 100XLT en Compu3000
VHF: RTL-SDR V3 met zelfbouw GPA
UHF: RTL-SDR V3 met zelfbouw dipoolantenne
HF : SDRplay RSP1A met zelfbouw Shielded Magnetic Loop + LNA

Offline vdKaa

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 463
Re: Zelfbouw Omni VHF/UHF antenne
« Reactie #13 Gepost op: 27 januari 2024, 17:04:44 »
Als je hem binnen hangt zou je ook vier scharnierbare telescoopantennes kunnen gebruiken, dan kan je experimenteren met de lengtes en de hoek.

Dat werkt inderdaad verbazingwekkend goed. Bij mijn RTL-SDR dongel zat een setje antennes die je per 2 op een tussenstukje kan schroeven. Even de verticale lengte van de antennes o.b.v. de gewenste frequentie berekenen en dan in SDR# kijken wat er gebeurd. Ik gebruik dan overigens niet die verleng “dropveter” maar heb de dongel rechtstreeks aan het tussenstukje hangen. Vanaf de dongel gebruik ik dan een kwalitatief goede USB-kabel naar mijn laptop.

Ondanks dat je vaak leest dat die antennes bagger zijn kan je er best leuke resultaten mee halen.
UBC125XLT, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, RSPdx

Offline Andre58

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 21
Re: Zelfbouw Omni VHF/UHF antenne
« Reactie #14 Gepost op: 3 februari 2024, 19:55:38 »
Na een flinke griep afgelopen week vandaag de laatste hand gelegd aan mijn Omni probeersel.
Alle 3 antenne-delen behoorlijk goed afgestemd op het midden van de gewenste ontvangsgebieden.
Wat me is opgevallen is, dat de SWR in alle 3 ontvangstbereiken behoorlijk slecht is.
Ze zitten allemaal tussen 1:1,5  en 1:2 en dat is goed te merken in de resultaten van de antenne vergeleken met mijn GPA voor 2m en mijn dipool voor 70cm.
Voor 2 meter gebruik ik de  SSTV repeater in Delft. Bij synchrone ontvangst met mijn GPA en de nieuwe Omni zijn de ontvangen plaatjes via de GPA behoorlijk ruisvrij en via de Omni veel meer in de ruis.
Ik heb overigens alleen op 2m de resultaten vergeleken.
Ik ga er vanuit dat dat komt omdat de Omni bestaat uit 3 parallel geschakelde antennes, maar hoor graag als dat anders is.
De komende dagen ga ik eens kijken of de construktie mogelijk ook van invloed is.
Scanners: Uniden Bearcat 100XLT en Compu3000
VHF: RTL-SDR V3 met zelfbouw GPA
UHF: RTL-SDR V3 met zelfbouw dipoolantenne
HF : SDRplay RSP1A met zelfbouw Shielded Magnetic Loop + LNA