Auteur Topic: UBC125xlt Close Call functie en Digitale carriers  (gelezen 1823 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Mark_V

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 26
UBC125xlt Close Call functie en Digitale carriers
« Gepost op: 6 april 2021, 15:36:14 »
Voordat nu iedereen gaat roepen om eerst de zoek functie te gebruiken... dat heb ik gedaan, sterker nog tijdens
het vele lezen heb ik twee keer opnieuw moeten inloggen...

Maar een echt éénduidig antwoord heb ik niet kunnen vinden, veel was vele jaren oud en zelfs voordat digitale
transmissie zo'n beetje de standaard is/begint te worden.

Mijn vraag is dan ook, werkt de close call functie van een UBC125xlt met digitale carriers (Niet beginnen dat de
UBC125xlt een analoge scanner is en niet met digitale carriers kan omgaan enz. enz. dat weet ik)

Het gaat mij alleen om het vinden van een frequentie, dit zal meestal zijn binnen de 50meter van de te zenden bron,
voor de digitale parameters ed. heb ik genoeg andere gadgets  :D

Vooral simplex digitaal verkeer schijnt moeilijk te zijn (pulserende draaggolf), maar wordt dit beter wanneer ik alleen
één band kies voor close call?

Ben zeer benieuwd naar de praktijk ervaringen hiermee de scannerfunctie van de UBC125xlt ed. interesseert mij niet
zoveel het ding zal dedicated voor close call gebruikt gaan worden.

Grtzz  Mark

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1735
Re: UBC125xlt Close Call functie en Digitale carriers
« Reactie #1 Gepost op: 6 april 2021, 18:12:13 »
Op DMR en/of NXDN repeaters krijg je wel een hit met closecall.
Ook NXDN simplex gaat lukken, alhoewel je hiervoor vrij dichtbij moet zijn.
Met simplex DMR had ik geen succes toen ik nog een Uniden scanner met closecall had.
Bij een limit search krijg je wel een tikkend geluid te horen bij DMR simplex, maar dat is veel trager natuurlijk.

Offline gjbzmr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 723
Re: UBC125xlt Close Call functie en Digitale carriers
« Reactie #2 Gepost op: 6 april 2021, 20:44:39 »
Ik heb een tijdje geleden een close call hit gehad m met mijn 125 op een Entropia site, Tetra dus.
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850

Offline Nightwish

  • Systeembeheerder
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 409
Re: UBC125xlt Close Call functie en Digitale carriers
« Reactie #3 Gepost op: 7 april 2021, 19:01:06 »
De 125 even naast de DMR porto van de zaak gehad. De repeater zelf; no problem. Maar alles wat van de porto zelf af komt pakt hij niet. Omdat DMR met 2 timeslots werkt en simplex maar 1 TS is, heb je inderdaad met pulsen te maken en daar houdt CC niet zo van. De uplink van de porto naar de repeater pakt hij ook niet. De 3600 geeft ook geen CC op simplex of uplink.

Als je de frequenties weet, en de scanner daarop vastzet dan hoor je de pulsen wel.
SDR-Stick (3x) ~ Airspy Mini ~ Uniden UBCD3600XLT ~  Uniden 125XLT ~ Uniden 3500XLT ~ Hoxin MA-1500

Offline Mark_V

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 26
Re: UBC125xlt Close Call functie en Digitale carriers
« Reactie #4 Gepost op: 8 april 2021, 12:45:04 »
Iedereen bedankt! voor de info, ook voor de vergelijking met een 3600, ik heb de 3600 overwogen
omdat ik het idee had dat deze als digitale modi scanner ook hiermee beter zou omgaan in close call.
Blijkt van niet dus.  :(

dPMR zal dan ook moeilijk gaan worden, al past het PMR bandje goed in m'n Malachite, dan kan ik
de carriers wel 'zien' voor de rest zal het dan gokken blijven...

Inmiddels wel een UBC125xlt besteld we gaan eens testen.  :D

Grtzz  Mark

Offline Eric_Jan

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 17
Re: UBC125xlt Close Call functie en Digitale carriers
« Reactie #5 Gepost op: 10 april 2021, 19:46:48 »
Vraagje, een Color Code (nummer) kan niet de ontvangst blokkeren op een scanner ?
Color Code is alleen een indentificatie ?

Offline Mark_V

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 26
Re: UBC125xlt Close Call functie en Digitale carriers
« Reactie #6 Gepost op: 10 april 2021, 21:55:46 »
Denk dat je een beetje in het verkeerde topic zit... color code heeft niks van doen met close call.

Maar om toch je vraag te beantwoorden, nee bij een scanner is color code niet van belang, sterker
nog een scanner laat vaak de gebruikte color code juist zien en evt. andere digitale parameters.

Die zijn handig wanneer je bijv. (semi)professionele apparatuur gebruikt zoals een DMR portofoon
of mobilofoon, deze apparaten laten niks horen wanneer bijv. de color code niet klopt.

Maar waar loop je tegen aan? start anders even een nieuw topic met jouw vraag.
(ik neem aan dat je een scanner hebt die DMR kan ontvangen en decoderen)

Grtzz  Mark