Auteur Topic: wat is jou bereik  (gelezen 6765 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline robert5812

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 17
wat is jou bereik
« Gepost op: 17 mei 2011, 19:08:22 »
Welk bereik hebben jullie kwa afstand  ;D

Ik heb op het moment met mijn Realistic pro 2005 met standaard telescoop antenne van 50 cm
een bereik van 9.8 km Groningen Airport Eelde

Ben erg benieuwd naar het bereik van jullie. :)



mvg Robert 8)

Offline MR

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 76
  • Fotograaf en webmanager
    • Mario Rentmeester fotografie
Re: wat is jou bereik
« Reactie #1 Gepost op: 17 mei 2011, 19:47:20 »
Vanuit huis met de Albrecht 230 en standaard rubberen duck antenne qua marifonie en aantal bedrijven een straal van ong 8,5km. Soms met uitschieters richting de 20km (radar Seaftinge bijvoorbeeld). Aantal frequenties van Schiphol en Rotterdam airport zijn ook te ontvangen. De een duidelijker dan de ander. Sommigen glashelder. Vliegveld Midden Zeeland ook met vlagen goed te ontvangen.

Met de Handic 0016 en standaard telescoopantenne marifoonbereik 6-7km, afhankelijk van kanaal.

Offline robert5812

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 17
Re: wat is jou bereik
« Reactie #2 Gepost op: 19 mei 2011, 19:13:15 »
nou MR volgens mij zijn wij de enigste die wat hebben bereikt  ;) haha

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4905
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: wat is jou bereik
« Reactie #3 Gepost op: 19 mei 2011, 20:49:13 »
Ik haal vanuit huis, op de begane grond, met een helemaal standaard 3500 ook een kilometer of 8. Heerenveen gaat net.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Alwin

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1809
    • aw foto
Re: wat is jou bereik
« Reactie #4 Gepost op: 19 mei 2011, 20:57:18 »
Met de buiten antenne Diamond X30 tot een kilometer of 20, 30. De weersinvloeden kunnen de afstanden erg vergroten. hoor hier ook wel eens een taxibedrijf uit Drenthe bijvoorbeeld op 158.6500.
Ontvangers: 2 x Whistler TRX-2 / Whistler TRX-1  /AOR AR-DV10 /AOR DV1 /Kenwood TK7302 VHF / Kenwood TK 8180 UHF - Hytera-MD785 / Procom UHF/ Procom VHF / RTL Dongel /Crosscoutry Wireless VHF/UHF multicouples.-DSD+ / ( PDW.)

Offline PD8MJW

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 28
Re: wat is jou bereik
« Reactie #5 Gepost op: 19 mei 2011, 21:50:04 »
Hier helaas geen bereik en dus ontvangst meer met de antenne op zolder. Voorheen was het een drukte van jewelste toen er nog politie en ambulance etc was. Zelfs luchtvaart is niets meer.
Gr,
Marcel

Offline bearcat02

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 688
Re: wat is jou bereik
« Reactie #6 Gepost op: 22 mei 2011, 13:46:51 »
ik heb met buitenantenne ontvangst zon 50 km rondom zonder extreme condities.
ontvangst Mid-Fryslan.

Offline Janos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 926
Re: wat is jou bereik
« Reactie #7 Gepost op: 22 mei 2011, 14:18:42 »
Beetje een rare vraag. Het is heel erg afhankelijk van de sterkte en richting van de zenders, de frequenties, de weersomstandigheden, je omgeving (platteland of de stad) enz. enz.
Ik ontvang zonder problemen en vaak ruisvrij berichten van het ISS ruimtestation, Milsat en weer satellieten enz. Deze hangen op een paar duizend kilometer van mijn huis. Mijn antennes staan op maar 3 meter hoogte. Ik woon in Alphen aan den Rijn en ontvang Schiphol, Rotterdam, Eurocontrol, Dutch Mill, Awacs, Tower Eindhoven Volkel en Gilze, Air to Air, Cornfield oefeningen, noem maar op.
Maar soms heb ik problemen met ontvangst van de gevangenis, zo'n twee kilometer hier vandaan.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline bcaa

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 66
Re: wat is jou bereik
« Reactie #8 Gepost op: 20 augustus 2011, 16:46:09 »
Beetje een rare vraag. Het is heel erg afhankelijk van de sterkte en richting van de zenders, de frequenties, de weersomstandigheden, je omgeving (platteland of de stad) enz. enz.
Ik ontvang zonder problemen en vaak ruisvrij berichten van het ISS ruimtestation, Milsat en weer satellieten enz. Deze hangen op een paar duizend kilometer van mijn huis. Mijn antennes staan op maar 3 meter hoogte. Ik woon in Alphen aan den Rijn en ontvang Schiphol, Rotterdam, Eurocontrol, Dutch Mill, Awacs, Tower Eindhoven Volkel en Gilze, Air to Air, Cornfield oefeningen, noem maar op.
Maar soms heb ik problemen met ontvangst van de gevangenis, zo'n twee kilometer hier vandaan.

ligt ook aan wat voor toestel je hebt denk ik, niet aan de hoogte van je attenne.
MIDLAND Alan 42 multi

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4919
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: wat is jou bereik
« Reactie #9 Gepost op: 20 augustus 2011, 17:14:25 »
ligt ook aan wat voor toestel je hebt denk ik, niet aan de hoogte van je attenne.

Wat een onzin kraam je uit  >:(

Offline PE7EB

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 454
  • QTH Alkmaar JO22jp
Re: wat is jou bereik
« Reactie #10 Gepost op: 20 augustus 2011, 17:38:50 »
Op VHF/UHF/SHF is hoogte en een goede antenne ALLES!
Wat de antenne niet ontvangt kan zelfs de allerbeste/duurste ontvangen NIET hoorbaar maken!
Wie anders durft te beweren, heeft nog héél veel te leren  ;)
In antwoord op de specifieke vraag van Jan, jou antenne heeft dus blijkbaar vooral naar boven toe vrij zicht, terwijl hij voor aardse signalen, door zijn beperkte hoogte behoorlijk afgeschermd is door de belendende bebouwing.
Ik kan je op een briefje geven dat als de de antenne hoger zet, je problemen voorbij zijn!
73 es gud dx de eric pe7eb k

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2409
  • Apres moi le deluge
Re: wat is jou bereik
« Reactie #11 Gepost op: 20 augustus 2011, 17:51:28 »
Zelfs luchtvaart is niets meer.

Ik ken je locatie en apparatuur niet, maar volgens mij is er nog héél veel luchtvaart te beluisteren. Zet maar 'ns een Amsterdam Radar freq bij dan merk je al snel wat ik bedoel.
Luisterspulletjes :)

Offline Alwin

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1809
    • aw foto
Re: wat is jou bereik
« Reactie #12 Gepost op: 20 augustus 2011, 19:04:46 »


Bij deze een foto van mijn antenne, zoals je kunt zien staat deze niet al te hoog, maar voor mijn doen ontvang ik genoeg. Dus hoogte zegt ook heel wat. En het soort antenne wat je gebruikt. De Diamond X30 werkt goed, op de UHF iets beter dan op VHF. Mischien komt de antenne ooit nog eens hoger. Heb er nu 2 keer de 780 XLT achter ziten in combinatie met de SP-3 splitter en het antenne signaal word iets versterkt om het verlies van de splitter te verwaarlozen.
Ontvangers: 2 x Whistler TRX-2 / Whistler TRX-1  /AOR AR-DV10 /AOR DV1 /Kenwood TK7302 VHF / Kenwood TK 8180 UHF - Hytera-MD785 / Procom UHF/ Procom VHF / RTL Dongel /Crosscoutry Wireless VHF/UHF multicouples.-DSD+ / ( PDW.)

Offline Ron-Zwaag

  • Vrijwilliger Veteranen Search Team
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1299
  • Qua Patet Orbis
Re: wat is jou bereik
« Reactie #13 Gepost op: 20 augustus 2011, 20:04:57 »
Ik heb twee Kathrein antennes, uhf & vhf, op het dakstaan met rondom vrijzicht. Vanuit Almere harde ontvangst vanuit de richting  Amsterdam, het Gooi, Lelystad en Waterland.