Het Scannerforum
Frequenties => Landelijk => Topic gestart door: Johan Beck op 6 januari 2008, 10:09:53
-
Onlangs bleek dat de Combofoonzender Deventer uit de lucht was gehaald. Zojuist kreeg ik een bericht dat de zenders Bussum en Hilversum het ook niet meer doen. Hier in de regio werkt alles in ieder geval nog.
-
Zijn ze naar het MCCN/Vitalis netwerk verdwenen Johan?
-
Van Connexxion weet ik in ieder geval dat ze grotendeels met InfoXX werken. Dat systeem werkt met een GSM/GPRS verbinding van Vodafone.
Andere bedrijven zoals Arriva gebruiken nog wel Combofoon. Daarom vind ik het wat vreemd dat de zenders helemaal uit de lucht zijn. Stel dat er in 't Gooi een bus van Arriva rijdt, kan ie mooi geen contact met zijn CVL krijgen. Of wat als Connexxion zijn concessie verliest en Arriva neemt alle lijnen over. Dan zal Combofoon toch weer in dienst gesteld moeten worden. Tenzij ze bij Arriva tegen die tijd ook met een ander systeem werken.
-
Onlangs bleek dat de Combofoonzender Deventer uit de lucht was gehaald. Zojuist kreeg ik een bericht dat de zenders Bussum en Hilversum het ook niet meer doen. Hier in de regio werkt alles in ieder geval nog.
Almere is nog wel in de lucht maar ik heb al weken geen communicatie meer gehoord.
-
Van Connexxion weet ik in ieder geval dat ze grotendeels met InfoXX werken. Dat systeem werkt met een GSM/GPRS verbinding van Vodafone.
Andere bedrijven zoals Arriva gebruiken nog wel Combofoon. Daarom vind ik het wat vreemd dat de zenders helemaal uit de lucht zijn. Stel dat er in 't Gooi een bus van Arriva rijdt, kan ie mooi geen contact met zijn CVL krijgen. Of wat als Connexxion zijn concessie verliest en Arriva neemt alle lijnen over. Dan zal Combofoon toch weer in dienst gesteld moeten worden. Tenzij ze bij Arriva tegen die tijd ook met een ander systeem werken.
In vervolg hier op: hoe is het eigenlijk geregeld met Combofoon? Is dat een netwerk wat bijvoorbeel dvan KPN is, of moeten de verschillende vervoerders het zelf aanschaffen / onderhouden? In het geval van het laatste kan ik me voorstellen dat je het niet meer laat onderhouden als je als bedrijf een ander netwerk gaat gebruiken.
-
In vervolg hier op: hoe is het eigenlijk geregeld met Combofoon? Is dat een netwerk wat bijvoorbeel dvan KPN is,
Volgens mij is dat toendertijd geleverd door Radio Holland. Maar zeker weten doe ik dat niet hoor.
-
Het combofoon net wordt onderhouden door ComboNet BV, ooit een dochter van Connexxion en in 2005 overgenomen door Vialis. Een OV bedrijf onderhoudt het netwerk niet zelf, maar sluit een contract af met ComboNet.
http://www.vialis.nl/Vialis/bin/enbin.j ... V2.0_0.pdf (http://www.vialis.nl/Vialis/bin/enbin.jsp?class=VW_Productsheets&file=Productblad%20Combonet%20V2.0_0.pdf)
-
Sinds 1 januari maken alleen Connexxion en HTM nog gebruik van Combo, Arriva is volledig over op Albatros en bakkies. Het landelijke netwerk wordt al geruime tijd afgebouwd naar een regiogebonden netwerk, dus alleen op de plekken waar de klanten het daadwerkelijk gebruiken.
-
In de regio Amsterdam waren nog slechts enkele gesprekjes per dag te horen. Ik dacht dat alleen de Zuidtangent nog met de Combofoon werkte maar ondek nu dat ook op de zender bij het WTC (425.1125) geen datasignaal meer staat. Zender CS (425.8375) doet het nog wel...
Het Combonet kan dus binnenkort ook worden "bijgezet" in het scannermuseum :(
-
Onlangs bleek dat de Combofoonzender Deventer uit de lucht was gehaald. Zojuist kreeg ik een bericht dat de zenders Bussum en Hilversum het ook niet meer doen. Hier in de regio werkt alles in ieder geval nog.
Almere is nog wel in de lucht maar ik heb al weken geen communicatie meer gehoord.
Ze hebben denk ik meegelezen. De zender Almere (426.1375) is nu ook uit.
-
Alkmaar is nog gewoon in de lucht en zijn ook nog gesprekken genoeg.
vr.gr.
Mars
-
Hier in Den Helder is het signaal ook nog in de lucht , maar ik hoor al een tijdje bijna niks meer.
Mvg , Ben
-
Zaanstreek, 426,1125, is nog steeds in de lucht. De bussen van CXX zijn hier nog niet voorzien van Infoxx.
-
Combofoonzender Tilburg 426.600 ,427.7375 zijn uit de lucht
De zender in Breda 426.5625 heb ik al een week niet meer gehoord.
Groetjes Pieter-jan
-
Zender Nieuwegein (426.1375 MHz) wordt ook nog steeds gebruikt. Echter hoor ik hier alleen de trams nog op.
-
Op dit moment zijn er ook weer bussen te beluisteren!
-
Op dit moment zijn er ook weer bussen te beluisteren!
is dat op de 426.1375 of op een andere frequentie?
-
Op 426.1375 MHz.
-
Zal ik eens een fijne necropost doen?
417,9875 wordt nog regelmatig gebruikt door ex OV bussen die nu in busmusea staan en nog ComboFoon hebben. Spraak, en ook data op hetzelfde kanaal.
Ook 154,4625 (ESOfoon kanaal A1) is soms ook nog in gebruik.
-
He Thijs!
Jups... We gaan ze nieuw leven inblazen die combo's!!!
-
Zoiets hoorde ik ook via via, maar daarna werd het net zo stil als op de andere frequenties van Combo ...
-
de oude kortverkeerfrequentie van de combo was in juni in Den Haag inderdaad bij museumbussen ingebruik.
-
Inmiddels zijn de Combofoons van de museumbussen aangepast.
Ze hebben een andere frequentie gekregen. Dit ivm verkregen vergunning AT
-
frequentie bekend?
-
Inmiddels zijn de Combofoons van de museumbussen aangepast.
Ze hebben een andere frequentie gekregen. Dit ivm verkregen vergunning AT
Geldt dit alleen voor het museum in Den Haag of is dat landelijk?
-
Dit is landelijk.
Niet alle mueumbussen zijn aangesloten op combofoon. Dat ligt onder andere aan de stichting of eigenaar van de museumbus.
Er bestaan op dit moment ongeveer 60 aangesloten combofoons en een stuk of 10 CVL's waarvan een aantal mobiele punten.
-
Syntus Utrecht gebruikt de 419.8750 zonder TQ. Gehoord in Hilversum.
-
Syntus Utrecht gebruikt de 419.8750 zonder TQ. Gehoord in Hilversum.
Ook al?!
Limburg ook al zonder TQ... wordt een zooitje als iedereen zonder TQ gaat zitten...
-
Ja, en de zenders in de bussen hebben waarschijnlijk een hoog Wattage want ze zijn altijd goed te ontvangen.
-
Syntus Utrecht gebruikt de 419.8750 zonder TQ. Gehoord in Hilversum.
Geen idee waar Syntus mee bezig is, maar ik heb ze gehoord op deze frequentie met de volgende TQ's :
Geen TQ, 100.0, 114.8 en 233.6
Dit allemaal gehoord langs de route Utrecht <=> Amsterdam ZO van Syntus
Mvg,
Alwin
-
Syntus gebruikt voor het normale busverkeer 100.0 hz.
Dan zijn er nog 4 extra kanalen voor controleurs, monteurs, etc.
Terug naar de combo, deze zit landelijk met spraak en data op 419,9000. In het zuiden van Friesland is al een basispost actief, en zend ook data uit.
Voor 2018 staat er een uitrol gepland voor meer basisposten.
Het lastige is dat er spraak en data door 1 simplex frequentie moet, maar het lijkt goed te gaan. Inmiddels zijn er 85 bussen en trams met combo2.0
-
Die 419.900 is dus een nieuwe, naast de al bestaande 419.8750?
-
De 419.8750 wordt door de huidige OV bedrijven gebruikt.
Je bedoelt de oude 417.9875 denk ik? Die is uit de lucht. Combo zit nu landelijk op 419.9000. Voor 2018 staan Haarlem, Almere en Moerdijk op rol voor een basispost.
-
Maar wat is dan het verschil tussen 419.8750 en 419.9000? Die eerste is landelijk voor kort verkeer. Waar is 419.9000 dan precies voor?
-
Het verschil is 25Khz als ik het goed heb, en die 419,9000 wordt gebruikt door de Museum bussen en tram's in Nederland, en dan als kortverkeer dus. het is voor mij ook nieuw dat er cvl's, dus basis posten op komen te zitten dus.
-
Momenteel volop onderling verkeer op de 419.8750 in Almere met aankomende (Keolis) AllGo bussen die komende nacht het busvervoer gaan overnemen van Connexxion.
419.9000 is hier nog stil.
-
Momenteel volop onderling verkeer op de 419.8750 in Almere met aankomende (Keolis) AllGo bussen die komende nacht het busvervoer gaan overnemen van Connexxion.
TQ 100.0
-
Terug naar de combo, deze zit landelijk met spraak en data op 419,9000. In het zuiden van Friesland is al een basispost actief, en zend ook data uit.
Voor 2018 staat er een uitrol gepland voor meer basisposten.
Het lastige is dat er spraak en data door 1 simplex frequentie moet, maar het lijkt goed te gaan. Inmiddels zijn er 85 bussen en trams met combo2.0
Voor de goede orde dan maar even, het betreft hier uitsluitend museumbussen en geen reguliere OV bedrijven.
-
Momenteel volop onderling verkeer op de 419.8750 in Almere met aankomende (Keolis) AllGo bussen die komende nacht het busvervoer gaan overnemen van Connexxion.
TQ 100.0
TQ 67.0 - 77.0 - 100.0 en 186.2 gehoord
-
Connexxion Zeeland schijnt op termijn de kortverkeer mobilofoons te gaan verwijderen, daar ze nu een "overstap App" ontwikkeld hebben. Hiermee kunnen passagiers zelf een aansluiting regelen en is kort verkeer niet meer nodig.
-
Connexxion Zeeland schijnt op termijn de kortverkeer mobilofoons te gaan verwijderen, daar ze nu een "overstap App" ontwikkeld hebben. Hiermee kunnen passagiers zelf een aansluiting regelen en is kort verkeer niet meer nodig.
Ik denk dat door die app de buschauffeurs niet even meer op elkaar gaan wachten, verkeer wat ik hier in de omgeving veel hoor.
-
Gaan die buschauffeurs nou ook al appen onder het rijden. :o
-
Ik denk dat door die app de buschauffeurs niet even meer op elkaar gaan wachten, verkeer wat ik hier in de omgeving veel hoor.
Als passagiers via deze app een overstap regelen, krijg ik op mijn Infoxx scherm een bericht dat ik een overstapper krijg en ook uit welke buslijn. Dus dan wacht ik keurig op die overstapper. Bovendien zijn wij verplicht om op aansluitpunten minimaal 3 minuten te wachten op aansluitende bussen.
-
Gaan die buschauffeurs nou ook al appen onder het rijden. :o
Wij niet, de passagiers wel ;)
-
Ik denk dat door die app de buschauffeurs niet even meer op elkaar gaan wachten, verkeer wat ik hier in de omgeving veel hoor.
Als passagiers via deze app een overstap regelen, krijg ik op mijn Infoxx scherm een bericht dat ik een overstapper krijg en ook uit welke buslijn. Dus dan wacht ik keurig op die overstapper. Bovendien zijn wij verplicht om op aansluitpunten minimaal 3 minuten te wachten op aansluitende bussen.
Ok, bedankt voor je uitleg
-
Momenteel volop onderling verkeer op de 419.8750 in Almere met aankomende (Keolis) AllGo bussen die komende nacht het busvervoer gaan overnemen van Connexxion.
TQ 100.0
TQ 67.0 - 77.0 - 100.0 en 186.2 gehoord
67.0 is het voormalige Syntus S&C, maar die zitten via mobiele telefoons tegenwoordig volgens mij
77.0 was in gebruik bij Veolia, maar die bestaan niet meer
100.0 is Syntus
186.2 is QBuzz
Overigens wordt bij thuiswedstrijden in de Grolsch Veste ook 88.5 gebruikt door de pendelbussen, die eigenlijk bij CXX hoort.
-
Momenteel volop onderling verkeer op de 419.8750 in Almere met aankomende (Keolis) AllGo bussen die komende nacht het busvervoer gaan overnemen van Connexxion.
419.9000 is hier nog stil.
Vanaf vandaag staat de zender Almere aan op 419.9000. Elke 125 seconden komt er een tijdsynchronisatie voorbij. Aankomende zondag zal er meer data en ook spraak te horen zijn.
-
Momenteel volop onderling verkeer op de 419.8750 in Almere met aankomende (Keolis) AllGo bussen die komende nacht het busvervoer gaan overnemen van Connexxion.
419.9000 is hier nog stil.
Vanaf vandaag staat de zender Almere aan op 419.9000. Elke 125 seconden komt er een tijdsynchronisatie voorbij. Aankomende zondag zal er meer data en ook spraak te horen zijn.
Ook bekend waar de zender staat?
-
Bolderweg, Amstelhaeghe.
-
Worden de vaste opstellingen op 419.9000 landelijk dekkend gekoppeld of losse opstelpunten?
-
Landelijk dekkend niet, maar er zal her en der wel wat overlap zijn van bepaalde zenders. Ik heb een soort simplex-trunking ontworpen, waarbij de MAN centrale weet in welke cel een voertuig zich bevind. Verkeer gericht aan dat voertuig gaat dan via die cel. Alle cellen zitten via VOIP (voor spraak) en TCP/IP (voor data) aan de MAN centrale gekoppeld.
Ik zou zelfs co-channeling toe kunnen passen, zodat bepaalde data of spraak synchroon landelijk uitgezonden kan worden. Maar dat is stap 3. En ik ben nu net bij stap 1, het opzetten van een aantal antenne lokaties, en koppelen met de MAN centrale. Vooralsnog zenden de lokaties enkel tijd uit (elke 125 seconden) en zijn ze met de hand te bedienen op lokatie en via internet.
Onderling kort verkeer tussen voertuigen gaat ook via de zelfde frequentie, en op dat moment vind er geen data uitwisseling plaats.
Is het een dag heel druk met kortverkeer, dan zal mijn simplex-trunking ook minder goed werken, want dan is er weinig data.
De tijd zal het leren, het is vooral leuk om ermee bezig te zijn. Veel programmeer werk in Assembly (radio delen), C++ (lokale centrales), VB6 (MAN centrale) en PHP (webinterface). Plus het nodige soldeerwerk aan apparatuur, het installeren van antennes op mooie hoge lokaties, en spelen met oude bussen maakt dit wel een heel leuk stukje speeltuin voor mij :).
-
Klinkt erg interessant allemaal.
Ik lees mee en volg graag je vorderingen.
-
Ik lees zeker mee,en is leuk hoe het werkt , maar zal hier niet te ontvangen zijn .(zuidholland)
-
Hoe staat het er voor nu?
-
Ik ben ook benieuwd
-
Hoe is het momenteel met de 419.8750?
De HTM hier gebruikt het helaas niet dus hier is het er maar stil op.
-
In Friesland rijden de bussen nog steeds rond met een UHF antenne op het dak, voor onderlinge communicatie chauffeurs (vaak overstappers).
-
Hoe is het momenteel met de 419.8750?
De HTM hier gebruikt het helaas niet dus hier is het er maar stil op.
Ik hoor er dagelijks onderling verkeer van de EBS bussen op.
-
Hoe is het momenteel met de 419.8750?
De HTM hier gebruikt het helaas niet dus hier is het er maar stil op.
EBS zit er hier nog op voor onderling verkeer. Uit mijn hoofd met tq 77.0
-
Hoe is het momenteel met de 419.8750?
De HTM hier gebruikt het helaas niet dus hier is het er maar stil op.
In Deventer dagelijks te horen. Dit betreft Keolis/RRReis (TQ 100.0) en Arriva (zonder TQ).
-
Hallo,
in de regio LImburg Noord Arriva nog steeds op de 419,8750 maar dan op DMR ° CC02 TG/1. en ook nog op Analoog met tq 71.9.
Groet van Romertus.
-
Hoe is het momenteel met de 419.8750?
De HTM hier gebruikt het helaas niet dus hier is het er maar stil op.
Ook dagelijk te horen. Syntus en Qbuzz.
-
Ook in Twente is Syntus /(Twents) nog steeds op 419.8750 met TQ 100.0 te horen.
-
ik heb ook nog Twents Buurtbussen met C 67.0.
-
Ook in Twente is Syntus /(Twents) nog steeds op 419.8750 met TQ 100.0 te horen.
Dit moet trouwens Keolis zijn en geen Syntus. :-[
Die buurtbussen hoor ik niet zoveel. maar dat mag dus ook veranderd worden in Keolis.
https://www.keolis.nl/ https://www.twents.nl/
-
Bij ons in Zeeland (Connexxion) gebruiken we ook nog steeds kort verkeer.
-
Ik vermoed dat Qbuzz DMG (Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem) ook gebruik maakt van TQ 100.0 welke ook wordt gebruikt door Keolis/Syntus. Ik hoor hier regelmatig kort verkeer op, terwijl er hier maar één Syntus lijn (202 Amersfoort-Vianen) rijdt op werkdagen. Vandaag hoor ik ook communicatie terwijl die lijn hier niet rijdt tijdens feestdagen. De Qbuzz DMG bussen rijden hier wel vanuit bovenstaande gebieden door Vijfheerenlanden (Vianen) richting Utrecht.
-
Zojuist in Lelystad kort contact op 419.875. Zou dan Arriva moeten zijn die hier de stadsdienst doet.
-
In Papendrecht gesprekken op 419.8750 met zowel TQ 88.5 (sterk) en TQ 100.0 (zwak). Qbuzz verzorgt hier de dienstregeling.
-
Zojuist in Lelystad kort contact op 419.875. Zou dan Arriva moeten zijn die hier de stadsdienst doet.
Daarvan heb ik inde database staan;
Keolis - AllGo met C100.0 en C 114.8.
2 verschillende tooncodes vind ikzelf wel wat opmerkelijk.
-
In Papendrecht gesprekken op 419.8750 met zowel TQ 88.5 (sterk) en TQ 100.0 (zwak). Qbuzz verzorgt hier de dienstregeling.
TQ 100 voor de stadsdienst en die andere voor het streekvervoer..?
-
Ik heb nog in de database;
Connexxion (Kort Verkeer) Hoeksche Waard met C 88.5.
Dat zal dus vervangen zijn door Qbuzz.
-
In Papendrecht gesprekken op 419.8750 met zowel TQ 88.5 (sterk) en TQ 100.0 (zwak). Qbuzz verzorgt hier de dienstregeling.
TQ 100 voor de stadsdienst en die andere voor het streekvervoer..?
Zou kunnen maar TQ 100 kwam vaak maar zwakjes binnen terwijl ik midden in het centrum zat. Ik zal meer moeten monitoren. Ik zag ook R-NET haltes, wellicht zijn zij 1 van de gebruikers.
-
Zojuist in Lelystad kort contact op 419.875. Zou dan Arriva moeten zijn die hier de stadsdienst doet.
Daarvan heb ik inde database staan;
Keolis - AllGo met C100.0 en C 114.8.
2 verschillende tooncodes vind ikzelf wel wat opmerkelijk.
Johan, Arriva doet de stadsdienst hier. En volgens de website van de gemeente Lelystad doet Connexion OV IJsselmond de streeklijnen.
Keolis - AllGo ken ik hier niet. Doet wel het OV in Almere...
-
Ik was even in de war, ik bedoelde niet Lelystad maar Almere.
-
Ik hoor nog meer TQ's in Almere, krijg er alleen de vinger niet op wie wie is.
100,0 is zeker Keolis AllGo. Hier in de stad rijden er ook nog bussen van RegioNet, OV Regio IJsselmond etc.
114.8 lijkt apart kanaal te zijn. Vaak zitten hier 2 chauffeurs lange gesprekken op te voeren en zijn vaak onderweg tussen de Keolis depots Almere-buiten en Almere-haven.
-
Vandaag communicatie met Amsterdams accent opgepikt op 419.8750 C123.0. Ik heb al jaren geen antennes meer gezien op de bussen in de omgeving Alkmaar dus ik gok op een gevalletje van gunstige omstandigheden (of verdwaalde chauffeurs :P )
-
Misschien EBS Waterland?
-
volgens mij zit EBS Waterland op 136,5 hz
-
Heb ik ook staan in de database maar dat kan natuurlijk gewijzigd zijn.
-
R-NET is een van de gebruikers. Zowel in Papendrecht als Ridderkerk gesprekken gehoord. TQ moet ik nog controleren. R-NET is een samenwerkingsinitiatief en wordt uitgevoerd door vervoerders Allgobus, Arriva, Connexxion, EBS, GVB, HTM, NS, Qbuzz en RET (zie https://www.rnet.nl/dit-is-rnet/ (https://www.rnet.nl/dit-is-rnet/)). Ik vraag me af of ze voor de samenwerking allemaal van de combofoon gebruik maken.
-
Misschien EBS Waterland?
volgens mij zit EBS Waterland op 136,5 hz
Op 136.5 heb ik eea opgepikt over lijn 305. Dat komt overeen met EBS en lijkt dus niet gewijzigd te zijn. 123.0 heb ik verder niet meer gehoord dus is voor mij nog een raadsel.
-
Afgelopen zaterdag hier in Den Haag diverse gesprekken gehoord op 419.8750 met C 100.0 Hz.
Later die dag zag ik een paar bussen rijden van Syntus Utrecht, stond met grote letters aan de zijkant.