Auteur Topic: acars  (gelezen 11009 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Intell

  • Gast
acars
« Gepost op: 26 april 2003, 13:49:18 »
nou ben ik al bijna 2 jaar bezig met acars decoderen (wacars 0.7), maar nog steeds heb ik niet de juiste instellingen gevonden :S Moet ik nou bij de geluidsinstellingen van m'n pc het opneem volume laag zetten en het scannervolume hoog, of andersom, of weer iets anders? Want ik blijf bezig, en er is altijd wel wat resultaat, maar wat nou de optimale instellingen zijn... Ik ben de helft van de tijd dat ik met wacars bezig ben alleen maar met de instellingen aan het prutsen en nou wil toch wel eens gewoon lekker kijken wat er binnenkomt in plaats van zoveel tijd aan die instellingen te besteden. Ik maak overigens gebruik van de lijningang, niet de microfooningang. En dan is er nog het probleem van bergen raw data, maar bijna geen of sterk verknipte messages. Maar dat zal wel weer ergens anders aan liggen. Heb namelijk net ene nieuwe pc, lijkt in z'n geheel niet op die oude, maar dat probleem blijft. Dat zal dus wel aan de antenne liggen, of de scanner zelf is er niet zo geschikt voor (Realistic PRO-26)

Offline Bart

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 367
Re: acars
« Reactie #1 Gepost op: 26 april 2003, 22:50:46 »
Hoi Intell,

ik weet bijna zeker dat je de meeste verliezen aan je scanner te danken hebt. Ik neem aan dat je gewoon via de hoofdtelefoon uitgang werkt. Bij mij is het tot nu toe redelijk gelukt met een AOR 8000, maar bij een vriend met een Commtel werkte het weer helemaal niet.

Over het volume van scanner en geluidskaart is het erg moeiijk oordelen, dit verschilt per scanner en geluidskaart. Over het algemeen kan je zeggen dat je je scannervolume niet te hard moet zetten, omdat het anders al overgemoduleerd in je geluidskaart komt. Begin daar dus laag, en op je geluidskaart hoog. Ga vervolgens in kleine stapjes omhoog (op je scanner) tot je de meeste berichten binnenkrijgt. Ik denk trouwens dat je het niet voor elkaar krijgt om alle RAW data om te zetten naar leesbare tekst, om bovenvermelde reden (lukt mij ook niet). De best werkende methode die ik ken is gewoon met de goeie oude ACARS interface die onder DOS draaide. Daar miste ik vrijwel niks mee.

Succes!

Bart
Great day to carry 45 pounds of gear up and down 10 flights of stairs.
Uniden UBC125XLT, Uniden SDS100E

goliath

  • Gast
acars
« Reactie #2 Gepost op: 12 juni 2003, 18:16:02 »
Realistic scanners werken over het algemeen behoorlijk goed met de hoofdtelefoon aansluiting.
Het volume van je computer (line-in in het opname deel van de volume-instellingen) moet je ongeveer op 75% zetten. Dat zorgt ervoor dat je geluidskaart de signalen niet te veel vervormt en dat ze hard genoeg zijn voor de decoder. Als je dit gedaan heb stel je de volumeregelaar van de scanner in met behulp van de volume balk onder in het venster van wacars.
Zo deed ik het altijd en ik ben er heel tevreden over. Je kan ook een scope downloaden van internet en daarmee het signaal zo afstellen dat de toppen net niet van de grafiek af vliegen. Dat is de ideale instelling. Want daar boven krijg je vervorming.

Goliath

Offline Discuscs

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 66
Re: acars
« Reactie #3 Gepost op: 26 juni 2003, 12:16:34 »
Wacars heb ik nooit goed aan de praat gekregen. Heb van alles geprobeerd, maar volgens mij lag het aan de geluidskaart in de computer. Ik kreeg alleen maar onleesbare berichten.

Ik ben toen overgestapt op Airnav collection 4 en dat ging meteen geweldig.

Ik gebruik een commtel 205 (= realistic pro 2006). Via de externe speakeruitgang naar de line-in van de computer. Geluidskaart is een Soundblaster Live 5.1. De squelch laat ik helemaal open staan. Een goede antenne op het dak scheelt ook enorm.

Groet Hans
BC780XLT, Icom R5, Commtel 205, Yaesu FRG100

baz

  • Gast
Re: acars
« Reactie #4 Gepost op: 19 augustus 2003, 16:12:21 »
Het schijnt dat je soms door de sampling frequentie in wacars van 44,1kHz terug te schroeven naar 38 nogwat ook beter resultaat krijgt....

goliath

  • Gast
sampling
« Reactie #5 Gepost op: 25 augustus 2003, 19:39:59 »
Ik ontvang meer berichten als ik hem terug zet naar 38 khz. Dus dat kan je zeker nog een keer proberen.

HenkS

  • Gast
Acars
« Reactie #6 Gepost op: 31 augustus 2003, 23:01:57 »
Hoi
Ik ben sinds 2 dagen met acars en het progamma wacars bezig.
Maar nu krijg ik wel veel ruwe data binnen en op de landkaart komen wel een paar vliegtuigen te staan. Maar verder gebeurt er niet veel, doe ik iets niet goed. en de cijfers die bij de vliegtuigen komen te staan wat houden die in? Bestaat er een goede NL handleiding die goed uitlegt wat Acars precies inhoud en wat je er mee kan doen. Of kan iemand anders dat uitleggen?
Bijvoorbaad hartelijk dank Henk