Het Scannerforum
Frequenties => Overige => Topic gestart door: xfiles69 op 28 november 2020, 14:32:11
-
Wat voor systeem gebruiken ze tegenwoordig bij de F1?
-
Heel veel Kenwood Nexedge.
-
Heel veel Kenwood Nexedge.
Ik zie volgens mij vooral Motorola Tetra portofoons.
-
Wat voor systeem gebruiken ze tegenwoordig bij de F1?
https://www.live-production.tv/news/sports/riedel-formula-1.html
-
Kenwood is zeker geen sponsor van de F1 meer ;D ;D ;D
-
Hier een mooi verhaal over het onderling afluisteren tussen de teams. Ze hebben daar zelfs personeel voor in dienst.
https://nl.motorsport.com/f1/news/spionage-en-afluisteren-f1-met-teamradio/4678558/
Ik kom niet zo vaak op circuits m.b.t. F1 maar volgens mij gebruiken ze idd Tetra.
-
dus niet op een 3600xlt te horen, is een andere scanner die dit wel kan?
-
Alles is encrypted dus je verstaat het niet.
-
Alles is encrypted dus je verstaat het niet.
Hoe kunnen andere teams dan meeluisteren?
-
Via een livestream van de FOM. Die geven alles door aan de teams die vervolgens gaan kijken welke info relevant is. Dat is best lastig want er is best veel communicatie. Via het internationale televisie signaal is dan weer een heel klein gedeelte van die livestream te horen. Dat horen wij weer op tv met op- en aanmerkingen van o.a. Olav Mol.
Begin deze eeuw heb ik het radioverkeer nog wel eens proberen te volgen toen het nog vrij te ontvangen was. Niet te doen als je alles probeerde te volgen. Ook de communicatie van de pitwall naar de garagebox ging toen via de ether. Dat gaat nu via een intercomverbinding. Ferrari was toen zijn tijd ver vooruit met een digitaal signaal.
-
Alles is encrypted dus je verstaat het niet.
Is dit een recente ontwikkeling? Ik heb zelf noch verstand van, noch ervaring met het monitoren van F1, maar volgens een lid hier en een topic op RR in gaat het voor het grootste deel om clear TETRA. (https://www.scannerforum.nl/index.php?topic=30850.msg296458#msg296458)
-
Ferrari heeft een eigen ontwikkeld intercom systeem, Mclaren werkt met Kenwood Nexedge, de rest werkt met Tetra en alles is encrypted.
Mvg,
Alwin
-
Ferrari was toen zijn tijd ver vooruit met een digitaal signaal.
Volgens mij was het team van Prost destijds het eerste team dat gebruik maakte van een digitaal radiosysteem voor communicatie met de auto's.
-
In de handleiding van tetra trunk tracker staat een afbeelding van een GPS track.(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201205/2edfe2fe76101add9095e3600ab385cd.jpg)