Auteur Topic: Brand verwoest zendmast Smilde  (gelezen 44801 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Hutch

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1372
Re: Brand verwoest zendmast Smilde
« Reactie #15 Gepost op: 15 juli 2011, 19:36:44 »
Het is erg jammer allemaal wat het filmpje weergeeft alleen de achtergrond commentaar van een of andere man die de hemel naar beneden schreeuwd is ook wel wat.... :o

Offline Pepijn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: Brand verwoest zendmast Smilde
« Reactie #16 Gepost op: 15 juli 2011, 19:40:14 »

En dat het ook nog even gaat duren... Zouden er "noodscenario's" zijn hier voor? Dat andere zenders op een hoger vermogen uit gaan zenden of zo iets? Ben benieuwd of er ook dingen als c/p2000 plat liggen daar..

Er staat voor 99,99% zeker geen C2000. Dat zijn altijd aparte opstelpunten met de bekende antennemasten. Wel staan ze soms op gebouwen (daklokaties) maar niet in Nozema/Alticom masten. Toevallig zag ik op het 8u journaal wel GSM antennes van Vodafone tussen de wrakstukken liggen, maar gezien de hoogte was dat een soort umbrella-site, een soort overkoepelende site. Ook worden dit soort masten door elke provider als 'centrale' gebruikt, doordat men door de grote hoogte een zichtverbinding kan maken met extreem veel zenders in de omgeving. Die zenders staan echter lager en zullen vermoedelijk ongeschonden zijn, behoudens eventuele schade die ontstaan kan zijn door vallende brokstukken.

Leuk detail is dat ik zelf in deze toren ben geweest een jaar of 10 geleden. Ik weet niet meer exact waarvoor, volgens mij was dat voor Callmax en dat stond destijds op een bordes en dus een stuk lager. Geen idee of die zender er uberhaupt nog stond, niet zo gek lang geleden heb ik vernomen dat bepaalde zenders afgebroken zijn, volgens mij deze ook.

Aan brokstukken geen gebrek lijkt me zo haha. Bizar filmpje..

Bedankt voor de info :) Het zal wel even duren voordat alles weer up en running is daar. Vriend van me werkt bij 100%NL en die moest ook een aantal keer heen en weer en ze zenden nu uit op AM. Wel een bijzondere situatie dit... 2 van de belangrijkste zendmasten van NL uit de lucht...
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1735
Re: Brand verwoest zendmast Smilde
« Reactie #17 Gepost op: 15 juli 2011, 19:57:27 »
Het is erg jammer allemaal wat het filmpje weergeeft alleen de achtergrond commentaar van een of andere man die de hemel naar beneden schreeuwd is ook wel wat.... :o

Dat was vast een Entropia gebruiker...  ;) 8)

Offline dirkie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 38
Re: Brand verwoest zendmast Smilde
« Reactie #18 Gepost op: 15 juli 2011, 20:03:37 »
Ik hoop alleen niet dat het onderhoudspersoneel er mee te maken heeft.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Brand verwoest zendmast Smilde
« Reactie #19 Gepost op: 16 juli 2011, 10:36:58 »
Met het oog op de 'radiostilte', hieronder wat afbeeldingen die duidelijk maken hoe belangrijk Smilde en Lopik zijn :

Overzicht van de zenders per zendmast :


Skyradio is uitgevallen vanuit Smilde, waar geheel Noord-Oost Nederland last van zal hebben, maar deze staat niet in Lopik, wel in Amsterdam :


Veronica idem, wel Smilde, geen Lopik. Hoewel, als ik het zo zie dan staat er een relatief klein zendertje, dus het wegvallen daarvan zal een minder grote impact hebben :


De grootste impact ondervinden de publieke omroepen, voorbeeldje van 3FM :

Offline bearcat02

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 688
Re: Brand verwoest zendmast Smilde
« Reactie #20 Gepost op: 16 juli 2011, 11:54:04 »
KPN personeel is nu bij de zendmast van Jirnsum bezig om Veronica en sky radio vanaf daar weer in de lucht te krijgen.
ontvangst Mid-Fryslan.

Offline Stefan uit 8terberg

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 252
Re: Brand verwoest zendmast Smilde
« Reactie #21 Gepost op: 16 juli 2011, 12:44:49 »
@ peter ,, mooi duidelijk overzicht .

stefan
No Farmers , No Food

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Brand verwoest zendmast Smilde
« Reactie #22 Gepost op: 16 juli 2011, 12:48:28 »
Digitenne Smilde ligt er ook uit, maar dat heeft een relatief kleine impact, zo groot is het bereik van die zender niet en bovendien zijn de cellen van DVB-T een stuk kleiner :


Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4890
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Brand verwoest zendmast Smilde
« Reactie #23 Gepost op: 16 juli 2011, 13:18:12 »
Ook Q-Music heeft last:


Beide dikke zenders uit de lucht...
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline bearcat02

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 688
Re: Brand verwoest zendmast Smilde
« Reactie #24 Gepost op: 16 juli 2011, 13:25:47 »
Radio Veronica 103.2fm en Sky radio 101.0fm zijn weer in de lucht  via de reservezenders in de mast van Jirnsum
ontvangst Mid-Fryslan.

Offline Hutch

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1372
Re: Brand verwoest zendmast Smilde
« Reactie #25 Gepost op: 16 juli 2011, 14:02:30 »
Het is erg jammer allemaal wat het filmpje weergeeft alleen de achtergrond commentaar van een of andere man die de hemel naar beneden schreeuwd is ook wel wat.... :o

Dat was vast een Entropia gebruiker...  ;) 8)

Ach zo zijn maar gevaarlijke mensen dan  :P


Ook had ik gehoord dat er veel zenders nu op Am gingen klopt dat ?

Leen Ansems

  • Gast
Re: Brand verwoest zendmast Smilde
« Reactie #26 Gepost op: 16 juli 2011, 15:25:59 »
AM gaat niet zo gemakkelijk. Daar heb je hoge masten voor nodig en daar zijn er maar een paar van.
Wat ik begrijp hebben ze radio 5 van de mast in de Flevoplolder afgesmeten en radio 1 erop gezet.

Offline PE7EB

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 454
  • QTH Alkmaar JO22jp
Re: Brand verwoest zendmast Smilde
« Reactie #27 Gepost op: 16 juli 2011, 15:40:53 »
Niet alleen masten maar ook frequenties, Nederland heeft maar een paar MG frequenties beschikbaar
73 es gud dx de eric pe7eb k

Offline Hutch

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1372
Re: Brand verwoest zendmast Smilde
« Reactie #28 Gepost op: 16 juli 2011, 16:36:22 »
AM gaat niet zo gemakkelijk. Daar heb je hoge masten voor nodig en daar zijn er maar een paar van.
Wat ik begrijp hebben ze radio 5 van de mast in de Flevoplolder afgesmeten en radio 1 erop gezet.
[/quote


Ok danku dan zal het wel mee vallen wat er op am te horen is

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4890
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Brand verwoest zendmast Smilde
« Reactie #29 Gepost op: 16 juli 2011, 17:53:22 »
Wat ik net zag op het jeugdjournaal is dat ze kennelijk de masten bij Hilversum en Tjerkgaast als noodlokatie gebruiken. Die laatste staat hier bijna in de achtertuin. ;)
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland