Auteur Topic: Discones, Discones, Discones... Welke?  (gelezen 1662 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 710
Discones, Discones, Discones... Welke?
« Gepost op: 31 mei 2023, 22:01:45 »
Toch eens een topic hierover openen: Ik kan het antwoord niet direct vinden.

Ik heb al een Diamond D130 discone op het dak staan. Doet wat ie moet doen. In het verleden ook gebruikt en was er erg tevreden over. In het verleden ook eens een goedkope discone van onbekend merk gebruikt. Was mechanisch heel veel slechter dan de Diamond discone. Zag er op het oog hetzelfde uit, maar deed boven de 250 Mhz. niet veel meer.  

Er komt nu bij mij nog een discone bij op het dak. Die wordt primair voor de luisterhobby / SDR. Ben een beetje aan het kijken bij een leverancier waar ik wel vaker koop, maar er is nogal wat aanbod.

  • Ik ken de Diamond D130. Diamond heeft echter ook een D3000N Discone. Zelfde afmetingen volgens de specs, maar RX tot 3000 Mhz. Wat maakt deze discone nou anders, vergeleken met de D130, dat hij tot 3000 Mhz. zou ontvangen? Werkt hij beter op hogere frequenties?

  • Diamond heeft ook nog wat compactere discones. Bijv. de D190 - RX 100 tot 1500 Mhz. Afmeting 84 x 40 cm. Lekker compact dus. Iemand ervaringen met deze discone, als je bijvoorbeeld vooral naar civiele en militaire luchtvaart zou luisteren? Of de D150. Die heeft RX van 50 - 1500 Mhz. en afmeting is 1,05 c 0,58 cm. Kent iemand deze discone?

  • Diamond heeft ook nog een "mobiele discone", de D220. RX/TX 100 - 1600 Mhz. Geloof dat de bedoeling is dat je die op een magneetvoet op je auto zet. Dat zie ik niet zo zitten, maar het lijkt mij wel een hele handige universele antenne om op vakantie mee te nemen en in een klein vakantiemastje te hangen. Iemand ervaring met deze discone?

  • Dan zie ik nog discones van bijvoorbeeld Sirio en Kommunika. Zijn wat goedkoper dan Diamond. Ik heb een andere antenne van Kommunika. "..Kon voor die prijs niet veel zijn dacht ik.." maar mechanisch en elektrisch zit het goed in elkaar. Iemand ervaring met deze merken, vergelen met Diamond?


Ben benieuwd of iemand hier verstandige dingen over kan zeggen? En ja ik weet dat een Diamond X50 het op sommige stukken van het spectrum wat beter doet dan een discone, maer een discone is wel heel universeel toepasbaar.

Offline Charlie

  • IBS Service engineer
  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 53
  • Een banaan kan alleen maar krom staan......
    • HAM radio PA1CD
Re: Discones, Discones, Discones... Welke?
« Reactie #1 Gepost op: 21 juni 2023, 14:35:42 »
Ik heb de D-190 en ben er erg tevrreden over. Goede bouwkwaliteit, en doet wat die moet doen.
Verwacht geen wonderen van een discone antenne, het zijn breedbandige antenne gemaakt om een groot deel van het spectrum te ontvangen, maar dit gaat dus niet met dB’s winst.
Uniden UBC125XLT, UBCD3600XLT, Uniden SDS-100e en 200e, Icom IC-R30, 3x Uniden UBC760XLT, UBC9000XLT, AOR DV1, Whistler TRX1 en 2, inverted V 40,20, 17. Beam 6m, 2m, 70cm. High-end fed RX. High-end fed 20m, 2x Discone AOR en Diamond, Wellbrook active mag Loop, AOR LA400

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21598
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Discones, Discones, Discones... Welke?
« Reactie #2 Gepost op: 2 juli 2023, 11:36:40 »
En hoe is de D-190 in de UHF?
Merk je verschil met een andere discone bijvoorbeeld.
En heb je die verticale spriet er ook op staan?

Offline Charlie

  • IBS Service engineer
  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 53
  • Een banaan kan alleen maar krom staan......
    • HAM radio PA1CD
Re: Discones, Discones, Discones... Welke?
« Reactie #3 Gepost op: 4 juli 2023, 20:23:01 »
Ik vind de antenne ook goed presteren op de 70cm band, 400-470mc. De bovenspriet heb ik er ook op staan. De antenne staat bij bij mij niet erg hoog, op ongeveer 10 meter hoogte.
Uniden UBC125XLT, UBCD3600XLT, Uniden SDS-100e en 200e, Icom IC-R30, 3x Uniden UBC760XLT, UBC9000XLT, AOR DV1, Whistler TRX1 en 2, inverted V 40,20, 17. Beam 6m, 2m, 70cm. High-end fed RX. High-end fed 20m, 2x Discone AOR en Diamond, Wellbrook active mag Loop, AOR LA400