0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.
Is bekend welke frequentie daarbij wordt gebruikt?
Volgens mij hebben "de Rotterdammers" (zoals ze genoemd worden) Geen rechtstreeks contact met de CVL van de HTM.Eh dat is jammer, want technisch gezien zou dat mogelijk moeten zijn, aangezien zowel de RET als de HTM tetra aan boord hebben.
Lijn E van de RET rijdt vanaf Nooddorp gezamenlijk met de lijnen 3 en 4 van de HTM.Maken zij daarbij gebruik van het HTM net of het RET net voor contact met de Haagse verkeersleiding?Is bekend welke frequentie daarbij wordt gebruikt?
Wat ik destijds bedoelde/in gedachte had, en vaak nog aan denk is meer het volgende.Waarom is er nooit voor gekozen voor 1 groot Tetranet voor HTM en RET samen. Dat daar dan 2 CVL's op zitten, en een buschauffeur van de RET op Rotterdam-zuid nooit onderling contact zal (kunnen) hebben met een HTM buschauffeur in Leidschendam of een Rotterdamse BOA alleen in een gespreksgroep kan met cameratoezicht in Rotterdam enz. is allemaal technisch mogelijk.
En de aanbieders van de systemen kunnen ook wel bedenken wat ik kan bedenken, een Tetranet voor twee overlappende OV bedrijven, maar het verkopen van twee systemen, met alle bijkomende onderhoudscontracten e.d. zal commercieel gezien interessanter zijn.
Nog een luisterwaarneming over de communicatie RET / HTM op het samenloopdeel Leidschenveen - Den Haag Centraal Station, naar aanleiding van de eerdere vraag. Ik hoorde vorige week een RR van lijn 3 of 4 de Haagse CVL oproepen over een RET metro die lang bleef staan op Forepark. Waarop de Haagse CVL dit beantwoorde met "Dan ga ik contact met hem opnemen". Die laatste oproep heb ik echter niet gehoord, dus weer geen uitsluitsel of de HTM CVL nu rechtstreeks een RET metro kan oproepen of dat dit toch over de RET gaat. Ik zal het verder gaan volgen.
Citaat van: gjbzmr op 31 december 2022, 18:26:52Volgens mij hebben "de Rotterdammers" (zoals ze genoemd worden) Geen rechtstreeks contact met de CVL van de HTM.Eh dat is jammer, want technisch gezien zou dat mogelijk moeten zijn, aangezien zowel de RET als de HTM tetra aan boord hebben.Praktisch gezien werkt dat toch wat anders. Als je dit al in 1 randapparaat zou programmeren (wat inderdaad wel kan) loop je tegen 2 dingen aan. Ten eerste moet de ISSI bij beide netwerken bekend zijn (en dus uniek zijn, dubbele ISSI's geven conflicten) en je moet handmatig schakelen tussen netwerken. Technisch kan het dus wel, maar praktisch gezien zitten hier teveel haken en ogen aan.Citaat van: spoorfan op 31 december 2022, 14:36:47Lijn E van de RET rijdt vanaf Nooddorp gezamenlijk met de lijnen 3 en 4 van de HTM.Maken zij daarbij gebruik van het HTM net of het RET net voor contact met de Haagse verkeersleiding?Is bekend welke frequentie daarbij wordt gebruikt?Dus nee, gewoon via het RET netwerk en zoals ik laatst in een ander topic schreef had ik een flink signaal bij de afslag Leidschendam op de A4, dus ze hebben zeker eigen zenders staan binnen het "HTM-gebied".
Ik luister al een tijdje mee op deze frequentie. Met aan zekerheid grenzend stel ik vast dat op deze frequentie ook de centrale post van de HTM actief is voor lijn E. Spoorfan