Auteur Topic: Rode Kruis over op digitale portofoons  (gelezen 52934 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline Dutchtales

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 28
  • Lucas - Utrecht / Houten
Rode Kruis over op digitale portofoons
« Gepost op: 8 november 2020, 21:59:46 »
Zoals sommige van jullie misschien al weten of vermoeden gaat het Rode Kruis over van analoge portofoons naar digitale DMR portofoons. Normaal zou dit geen probleem geven voor de gene die willen uitluisteren op de frequenties van het rode kruis echter, zal bij de ingang van de digitale portofoons ook encryptie worden toegepast waarvan om de zoveel tijd de codes van veranderd zullen worden.
Dit zal dus helaas het einde zijn voor degene die willen meeluisteren op o.a. evenementen. Ik verwacht dat rond het einde van dit jaar bijna alle disctricten binnnen het Rode Kruis zijn overgestapt en zodra de evenementen weer beginnen(als de corona crisis achter ons is) is het dus niet meer mogelijk om mee te luisteren.
Uniden Bearcat UBCD3600XLT | Motorola DP4800e | Baofeng UV9R |  RTL-SDR

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1958
Re: Rode Kruis over op digitale portofoons
« Reactie #1 Gepost op: 8 november 2020, 22:29:45 »
Als het de standaard op de portofoons aanwezige encryptie betreft, dan zijn er al mensen die dit hebben gekraakt. Als je handig bent dan kan je zelf DSD (de niet + versie) aanpassen om dit te bewerkstelligen. OpenEar biedt (of bood, betrof een kleine oplage) een versie aan tegen betaling waarmee je diverse DMR varianten kan decrypten. Of het legaal is weet ik niet, ik ben geen jurist. Maar een stukje kant en klare software kopen noem ik geen bijzondere inspanning om iets te beluisteren.

Offline Dutchtales

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 28
  • Lucas - Utrecht / Houten
Re: Rode Kruis over op digitale portofoons
« Reactie #2 Gepost op: 8 november 2020, 22:37:09 »
Als het de standaard op de portofoons aanwezige encryptie betreft, dan zijn er al mensen die dit hebben gekraakt....

Het zal gaan om de Motorola DP4801e portofoon, DM4601e mobilifoon en SLR5500 Tier 2 repeater. In combinatie met TRBOnet dispatch software dus ik verwacht dat ze de standaard encryptie zullen gebruiken.
Uniden Bearcat UBCD3600XLT | Motorola DP4800e | Baofeng UV9R |  RTL-SDR

Offline Ron-Zwaag

  • Vrijwilliger Veteranen Search Team
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1295
  • Qua Patet Orbis
Re: Rode Kruis over op digitale portofoons
« Reactie #3 Gepost op: 17 december 2020, 16:15:49 »
Als medewerker van de verbindingsdienst Rode Kruis Amsterdam lees graag even mee.
Amsterdam is het eerste district wat al volledig digitaal draait en daar al 3 jaar ervaring mee heeft. Ik weet niet hoe men er bijkomt dat wij jaarlijks de encryptie veranderen? maar dit kunnen wij, als wij dat willen iedere dag doen.
Daarnaast kunnen wij een heleboel bij de porto's en mobi's op afstand doen.

Offline Bratra

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 124
  • Stan
Re: Rode Kruis over op digitale portofoons
« Reactie #4 Gepost op: 17 december 2020, 18:28:52 »
Als medewerker van de verbindingsdienst Rode Kruis Amsterdam lees graag even mee.
Amsterdam is het eerste district wat al volledig digitaal draait en daar al 3 jaar ervaring mee heeft. Ik weet niet hoe men er bijkomt dat wij jaarlijks de encryptie veranderen? maar dit kunnen wij, als wij dat willen iedere dag doen.
Daarnaast kunnen wij een heleboel bij de porto's en mobi's op afstand doen.

Goed om te horen!
Cuna 200, Midland 13-904, Jomaco JO210, Handic 0016, Handic 0050, Bearcat 100XL, Scooper Skysearch 530, Uniden Bearcat UBC200XLT, Yupiteru MVT-7100, Jupiter Pro v9.1, Uniden Bearcat UBCXLT125, Diamond RH1230, Diamond HC200, Diamond RH789

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Rode Kruis over op digitale portofoons
« Reactie #5 Gepost op: 17 december 2020, 19:21:45 »
Maar een stukje kant en klare software kopen noem ik geen bijzondere inspanning om iets te beluisteren.

Een botnet huren voor een paar euro vind ik geen bijzondere inspanning om een DDoS-aanval te doen.

Wetboek van Strafrecht
Artikel 138a
1 Met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vierde categorie wordt, als schuldig aan computervredebreuk, gestraft hij die opzettelijk en wederrechtelijk binnendringt in een geautomatiseerd werk of in een deel daarvan. Van binnendringen is in ieder geval sprake indien de toegang tot het werk wordt verworven:
a door het doorbreken van een beveiliging,
b door een technische ingreep,
c met behulp van valse signalen of een valse sleutel, of
d door het aannemen van een valse hoedanigheid

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1958
Re: Rode Kruis over op digitale portofoons
« Reactie #6 Gepost op: 17 december 2020, 19:50:52 »
Het verschil is echter dat je nergens een systeem van een ander binnendringt. En een botnet maakt gebruik van computers van veelal onwetende gebruikers. Dat is beide niet van toepassing in dit voorbeeld. Het aangehaalde artikel kan je heel breed interpreteren. Zo kan het decoderen van paging en niet encrypted digitale signalen ook vallen onder "een technische ingreep"..

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Rode Kruis over op digitale portofoons
« Reactie #7 Gepost op: 17 december 2020, 19:53:17 »
Het sleutelwoord daarbij is encryptie.

Offline Dutchtales

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 28
  • Lucas - Utrecht / Houten
Re: Rode Kruis over op digitale portofoons
« Reactie #8 Gepost op: 18 december 2020, 01:12:36 »
Als medewerker van de verbindingsdienst Rode Kruis Amsterdam lees graag even mee.
Amsterdam is het eerste district wat al volledig digitaal draait en daar al 3 jaar ervaring mee heeft. Ik weet niet hoe men er bijkomt dat wij jaarlijks de encryptie veranderen? maar dit kunnen wij, als wij dat willen iedere dag doen.
Daarnaast kunnen wij een heleboel bij de porto's en mobi's op afstand doen.

De encryptie is jammer vanuit het oog van luisteramateurs maar als evenementen vrijwilliger bij het Rode Kruis word ik er wel erg gelukkig van dat het toegepast word en dat we overgaan op digitaal wat natuurlijk ook zijn voordelen heeft.
Uniden Bearcat UBCD3600XLT | Motorola DP4800e | Baofeng UV9R |  RTL-SDR

Offline r0n.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 559
  • Eiland Tholen, Zeeland.
    • Dwarsliggen, kritiek op de maatschappij, bedrijven, instellingen en overheid
Re: Rode Kruis over op digitale portofoons
« Reactie #9 Gepost op: 18 december 2020, 09:09:33 »
Een botnet huren voor een paar euro vind ik geen bijzondere inspanning om een DDoS-aanval te doen.

Dat vind jij, maar een rechter zal er mogelijk anders over denken  :'(

Decoderen van vercijferde informatie is niet toegestaan, maar wanneer het gebruikte protocol een openbaar protocol is, dan veranderd dit natuurlijk.
Zo zijn Tetra, Flex, PocSac en dergelijke protocollen gewoon openbaar en mogen dus gedecodeerd worden.
Eigenlijk net als Telex en Morse  ;D

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4890
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Rode Kruis over op digitale portofoons
« Reactie #10 Gepost op: 18 december 2020, 09:15:50 »
Ik heb hier een dubbel gevoel over: als EHBO'er juich ik encryptie toe vanwege de impact die de communicatie kan hebben, als luisteraard vind ik het jammer dat er weer minder valt te beluisteren.

Voor wat betreft het kraken van de encryptie: dat lijkt me strafbaar. Mocht iemand dat dus doen, dan lijkt het me niet verstandig eventuele keys hier op het forum te delen. Zowel degene die het deelt als het forum zouden dan weleens strafbaar kunnen zijn.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline gjbzmr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 723
Re: Rode Kruis over op digitale portofoons
« Reactie #11 Gepost op: 18 december 2020, 09:34:11 »
Voor wat betreft het kraken van de encryptie: dat lijkt me strafbaar. Mocht iemand dat dus doen, dan lijkt het me niet verstandig eventuele keys hier op het forum te delen. Zowel degene die het deelt als het forum zouden dan weleens strafbaar kunnen zijn.

En waarom zou er juridisch een verschil zitten tussen het delen van zo'n key, en het delen van frequenties, met in het geval van digitaal de bijbehorende cc's, tg's etc., en in het geval van analoog de tq's? Het zijn toch gewoon allemaal zaken die wij als luisteraars nodig hebben om verstaanbare taal uit onze apparatuur te krijgen. Natuurlijk zijn er instanties die liever niet hebben dat er met ze meegeluisterd wordt, en daarom hun frequenties en alles wat daarbij hoort geheim zouden willen houden. Maar of een encryptie key daar juridisch een uitzondering op vormt durf ik te betwijfelen
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1958
Re: Rode Kruis over op digitale portofoons
« Reactie #12 Gepost op: 18 december 2020, 10:25:53 »
Een botnet huren voor een paar euro vind ik geen bijzondere inspanning om een DDoS-aanval te doen.

Dat vind jij, maar een rechter zal er mogelijk anders over denken  :'(

Decoderen van vercijferde informatie is niet toegestaan, maar wanneer het gebruikte protocol een openbaar protocol is, dan veranderd dit natuurlijk.
Zo zijn Tetra, Flex, PocSac en dergelijke protocollen gewoon openbaar en mogen dus gedecodeerd worden.
Eigenlijk net als Telex en Morse  ;D

Tetra en FLEX zijn geen "open" protocollen. Voor zover ik weet zijn deze nog steeds alleen onder licentie te gebruiken door fabrikanten van apparatuur. Wel zijn er documenten waarin de standaarden zijn omschreven, net zoals bij DMR.

Er zijn mensen die het DMR protocol "reverse engineered" hebben, waardoor je met een stukje software kunt meeluisteren. Of je daarbij, net zoals veel portofoons gebruikt door radioamateurs geheel legaal gebruik maakt van de (AMBE) codecs betwijfel ik. Het meeluisteren van RAS verbindingen is ook alleen mogelijk door het omzeilen van de standaarden.

Bij DMR is ook encryptie omschreven en gedeeltelijk reverse engineered en dit is juist het zwakke punt (zeer matig beveiligd). Je hebt enkel nog een "for loop" nodig.

Offline r0n.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 559
  • Eiland Tholen, Zeeland.
    • Dwarsliggen, kritiek op de maatschappij, bedrijven, instellingen en overheid
Re: Rode Kruis over op digitale portofoons
« Reactie #13 Gepost op: 18 december 2020, 11:23:22 »
Tetra en FLEX zijn geen "open" protocollen.

Zie deze link van een Motorola medewerker.

Het is net zo open van DOCx van Microsoft, er rusten patenten en auteursrechten op, maar het mag gewoon gebruikt worden.
Het is dan ook geen OpenStandaard, maar een open protocol, d.w.z. dat de specificaties verkrijgbaar zijn.

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4890
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Rode Kruis over op digitale portofoons
« Reactie #14 Gepost op: 19 december 2020, 08:42:18 »
Voor wat betreft het kraken van de encryptie: dat lijkt me strafbaar. Mocht iemand dat dus doen, dan lijkt het me niet verstandig eventuele keys hier op het forum te delen. Zowel degene die het deelt als het forum zouden dan weleens strafbaar kunnen zijn.

En waarom zou er juridisch een verschil zitten tussen het delen van zo'n key, en het delen van frequenties, met in het geval van digitaal de bijbehorende cc's, tg's etc., en in het geval van analoog de tq's? Het zijn toch gewoon allemaal zaken die wij als luisteraars nodig hebben om verstaanbare taal uit onze apparatuur te krijgen. Natuurlijk zijn er instanties die liever niet hebben dat er met ze meegeluisterd wordt, en daarom hun frequenties en alles wat daarbij hoort geheim zouden willen houden. Maar of een encryptie key daar juridisch een uitzondering op vormt durf ik te betwijfelen

Ik denk dat het er aan ligt hoe je die key gekregen hebt. Stel, je bent goede vriendjes van iemand die de beschikking heeft over de lijst met keys en hij geeft die aan je. Dan is er niet sprake van een bijzondere inspanning als je die in je eigen scanner zou zetten. Andere geval, waar je een hele stapel GPU's inzet om de key te extracten uit encrypted radioverkeer, dan denk ik dat je wel een bijzondere inspanning hebt gedaan en dat zou dus strafbaar zijn.

Bijzonder geval is de TAE2 key van C2000, die is tot staatsgeheim verklaard en dus tenzij je expliciet met (dat) staatsgeheim(en) mag werken ben je altijd de sjaak als je die kent.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland