Auteur Topic: Hallo beste forumleden...  (gelezen 4264 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline bmp020

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 2
Hallo beste forumleden...
« Gepost op: 7 september 2020, 19:13:34 »
Beste forumleden,

In 1980, als 12 jarig jochie, kocht ik van mijn spaarcentjes en verjaardagsgeld een (2 banden?) scanner bij Eddy's Electro Shop in de Clerqstraat te Amsterdam.
Een kristalscanner (ik dacht van het merk Scooper) waarop je politie, brandweer, ambulance, taxi's en openbaar vervoer kon ontvangen.
Elke maand kocht ik van mijn zakgeld een nieuw "kristalletje" voor 10 gulden (€ 4,50).
Later heb ik deze scanner ingeruild en een uitgebreidere versie gekocht (3 banden?) bij Elopta op de Prins Hendrikkade.
Op deze scanner kon je niet alleen het hoofdbureau op de Marnixstraat ontvangen, maar ook Bureau Warmoesstraat, Nieuwmarkt, Nieuwezijds Voorburgwal en nog veel meer.

In de tussentijd ook mijn eerste 27mc bakkie gekocht bij Allwave op het Damrak. Een Miniport Airbreaker 222. (Met dank aan Moeders op wiens naam de vergunning werd gezet) ;)

Weer later was daar de Uniden Bearcat 100XL, waarop je onder andere de autotelefoons kon ontvangen. Wat een tijd! Luisteren naar ruzies, sekslijnen, bekende Nederlanders,
alles kwam voorbij. Dagenlang kunnen meeluisteren met de Partylijn (Bellen met z'n tienen tegelijk!) voor "slechts" 1 gulden (€ 0.45) per minuut...
Denk dat die vent die de Partylijn belde nu nog z'n schuld aan de PTT/KPN aan het afbetalen is...  :D

Weer later volgde nog de Yupiteru MVT 7100. Daar kon je dan weer de (illegale) draadloze telefoons in de buurt op beluisteren.
Wel oppassen natuurlijk dat je je niet versprak als je de buren op straat zag.

Daarna nog een Superstar 2200 gehad. AM/FM/USB/LSB. 200 kanalen, 10 Watt. En daar hield het allemaal een beetje op voor mij. Andere leeftijd, andere interesses.
Totdat... Ik 2 weken geleden, als inmiddels 52 jarige grijsaard, een Uniden Bearcat 125XLT heb aangeschaft. Niet te duur en een prima scanner!
Uiteraard volgepropt met frequenties uit de database (Heel veel dank hiervoor!) en luisteren maar...

Ook begint het bloed weer te kriebelen om te "tokkelen". Helaas is hier in Purmerend, waar ik tegenwoordig woon, de 27MC uitgestorven.
Op de LPD kanalen is meer te beleven. Zoetjesaan ben ik mij daarin aan het verdiepen...

Dank voor al jullie informatie op dit forum!

Vriendelijke groeten,
Bert.

Offline Bleij

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 2870
  • Bleij met de UBCD 3600
    • Zeeuwse scannerfrequenties e.o.
Re: Hallo beste forumleden...
« Reactie #1 Gepost op: 7 september 2020, 19:32:09 »
Hoi Bert,

Welkom op het forum!

Leuk te lezen, dat jij, net als vele anderen, terug de scannerhobby hebt opgepakt.

Er is nog genoeg te beluisteren, maar dat heb je vast al ontdekt in de frequentiedatabase.

Veel luisterplezier met je (goede) aankoop  ;)

Groeten van Michel
Groeten van Michel

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21592
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Hallo beste forumleden...
« Reactie #2 Gepost op: 7 september 2020, 19:52:32 »
Welkom op het forum en Eddy's Electro Shop is voor mij zeker geen onbekende. Ook ik heb daar menig bezoekje aan gebracht. Ook ik ben in 1980 begonnen met zo'n beetje dezelfde scanners als jij en uiteraard was Amsterdam mijn favoriet om naar te luisteren.

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1735
Re: Hallo beste forumleden...
« Reactie #3 Gepost op: 7 september 2020, 20:15:52 »
Welkom Bert,
Mijn eerste scanner komt ook uit het kristallen tijdperk in 1980. Aangeschaft bij foto Niestadt op de Ceintuurbaan. Je had ook nog ELKA electroncs in de Oosterparkstraat, Attent in de Indische buurt en natuurlijk Loe Lap tegenover Tuchinsky. Voor meer nostalgie kun je een kijkje nemen in het scannermuseum.

Groet,
Mark

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2347
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Hallo beste forumleden...
« Reactie #4 Gepost op: 7 september 2020, 20:23:24 »
Bert, welkom ! Veel plezier met de hobby en dit forum. Groet, Werner.

Offline ACE

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 642
Re: Hallo beste forumleden...
« Reactie #5 Gepost op: 8 september 2020, 07:05:39 »
welkom

Offline tomo-dj

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 106
    • 112PERS
Re: Hallo beste forumleden...
« Reactie #6 Gepost op: 8 september 2020, 08:47:31 »
Dat is een hele tijd geleden! Welkom :)
Je eigen P2000 monitor? https://112PERS.nl
Lifeliners volgen? https://lifeliners.nl
Incidenten via Telegram? https://t.me/incidenten


Offline Pim10

  • Pensionado
  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 9
    • kiekoproden
Re: Hallo beste forumleden...
« Reactie #7 Gepost op: 8 september 2020, 10:32:40 »
Welkom op dit mooie, leerzame forum en veel plezier.

Pim
Roden
UBC125XLT, Daimond RH-771, Daimond X-30N en Aircell 7 kabel

Offline Shipplotter

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 233
  • Luisteramateur havengebied Rotterdam
Re: Hallo beste forumleden...
« Reactie #8 Gepost op: 8 september 2020, 12:47:22 »
Welkom Bert. :)
Luisteren met AOR DV1,ICOM R8600,SDRPLAY DX, AOR5700D en AIR!Quiter / Conmar SLR350N. Op dak X50N, D130, CX4, D777,WelBrook1530N en 1090Mhz antenne.

SWL 4968 & NL38482

Offline bmp020

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 2
Re: Hallo beste forumleden...
« Reactie #9 Gepost op: 8 september 2020, 14:20:01 »
Bedankt voor de leuke reacties!

Voor meer nostalgie kun je een kijkje nemen in het scannermuseum.

Groet,
Mark

Daar ben ik al regelmatig wezen kijken. Leuk om weer even terug in de tijd te gaan  ;)

Welkom op het forum en Eddy's Electro Shop is voor mij zeker geen onbekende. Ook ik heb daar menig bezoekje aan gebracht.

Ik herinner mij een flinke vent met een sigaar en een meneer met normaal postuur. (Dat was volgens mij Eddy).

Hoi Bert,

Veel luisterplezier met je (goede) aankoop  ;)

Groeten van Michel

Dank! Gaat zeker lukken. (Hangt nu weer in de oplader).

Offline vdKaa

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 440
Re: Hallo beste forumleden...
« Reactie #10 Gepost op: 8 september 2020, 18:19:08 »
Welkom op dit mooie forum,
UBC125XLT, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, RSPdx

Offline mikado

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 209
Re: Hallo beste forumleden...
« Reactie #11 Gepost op: 23 oktober 2020, 18:17:35 »
BMP020.

Verhaal komt mij bekend voor, mijn tweede echte scanner was volgens mij een Cuna (dubbele rij rode lampjes).
De rest van mijn verhaal kun je terug lezen in "voorstellen"

Er is nog genoeg om naar te luisteren 👍, veel plezier met deze geweldige hobby, op dit forum is genoeg te lezen😀.

Groet mikado

Offline _GGG_

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 31
Re: Hallo beste forumleden...
« Reactie #12 Gepost op: 31 oktober 2020, 08:07:48 »
Heel herkenbaar allemaal.
De Superstar heb ik zelfs nog ergens liggen hier.
Welkom!
AOR AR-DV1, Uniden UBC8500XLT, Diamond X-5000, RTL-SDR.COM stick

Offline gjbzmr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 723
Re: Hallo beste forumleden...
« Reactie #13 Gepost op: 31 oktober 2020, 12:52:09 »
Herkenbare dingen in je verhaal. Zelf kreeg ik toen ik een jaar of 8 á 9 was mijn eerste scanner, een Jomaco in 1984 van mijn opa, die was overgestapt op (een van de) eerste computerscanners, een Realistic Pro 2002. Daarvoor luisterde ik al Politie op een transistor radiotje (helemaal naar links, tegen de 87MHz aan schurend.)

Maak je geen zorgen om die man die de Partylijn zo veel belde. Als je in die tijd een Autotelefoon had kon je die gulden per minuut ook wel betalen, of je hoefde de telefoonrekening niet zelf te betalen. Ook waren de telefoonrekeningen toen gespecificeerd.

Bekende Nederlanders op det ATF,  ook herkenbaar. Vaak in de avond een bekende Nederlandse, of nog specifieker een Rotterdamse zanger die onderweg naar optredens zijn vrouw vaak nog even belde. "L***, poets je je schoenen nog even, en je bril, voordat je het podium op gaat?".  Jaaaren later kwam ik de heer T. eens tegen in een restaurant in Scheveningen, en kwam later op die avond kort met hem en zijn vrouw ingesprek. Ik mijn "meeluisterpraktijken" van toen zo'n dertig jaar geleden aan ze "opgebiecht" ze konden er erg om lachen, maar gaven ook aan dat in die tijd de PTT hun nooit heft gewezen op de mogelijkheid dat ze konden worden afgeluisterd. Dat was bij veel meer autotelefoon gebruikers te merken. Politici, CEO's etc.....en gewoon alles met elkaar bespreken. Politiek gevoelige dingen, maar ook complete reorganisaties van hele grote beursgenoteerde bedrijven....wat een tijd was dat.
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850

Offline testerr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 514
Re: Hallo beste forumleden...
« Reactie #14 Gepost op: 2 november 2020, 15:28:52 »
Wat de Partylijn en andere 06-lijnen betreft, het kwam toen ook wel eens voor dat die nummers met gestolen telefoons werden gebeld en men eindeloos de verbinding in stand hield. De eigenaar van de lijn kon op die manier lekker gemakkelijk incasseren..