Rolf,
Het is heel simpel en ook weer complex:
Men wilde landelijk 16 kanalen, en ieder voertuig heeft dan zijn eigen kanaal. Dusdanig ingedeeld dat men geen last van elkaar zou krijgen.
Het systeem wat de heren bedacht hebben (DMR Digitaal) werkte in praktijk niet.
De testset zelf werkte kennelijk goed binnen de key-users.
Toen kwam de aanbesteding, en mislukte het project.
In praktijk heeft iedere regio zijn eigen merk helm, radio, headset etc.
Niet alle combi's werkten toen goed.
DMR Digitaal Detecteert ademhalen met masker als storing/ruis, en geeft dan het gesproken woord niet door.
M.a.w. digitale communicatie was niet mogelijk met ademlucht op.
Daarom schakelde men als noodgreep over op analoog, dan heb je dat probleem niet.
Toen begon de wildgroei.
Er zijn regio's waar het analoge kanaalnummer op het voertuig staat.
Andere regio's hebben weer een ander systeem.
Er is een regio welke allemaal op hetzelfde kanaal communiceren, allemaal met hun eigen toonslot. Die "drukken" elkaar dus compleet weg.
Andere regio's communiceren op verschillende kanalen analoog, en het GTW digitaal.
Er zijn ook regio's welke DMO gebruiken.
En ook regio's welke TMO gebruiken.
In praktijk maakt het weinig uit. Het gaat immers over de communicatie tussen manschappen, chauffeur en bevelvoerder van hetzelfde voertuig.
Men hoeft elkaars voertuigen niet te horen.
Die communicatie gaat altijd via de Bevelvoerder over C2000.
Als luisteraar geeft het nu mogelijkheden om nog steeds mee te kunnen luisteren wanneer men DMR of DMO gebruikt.