Auteur Topic: C2000 wil commerciële zendmasten gebruiken  (gelezen 3531 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

exLid057

  • Gast
C2000 wil commerciële zendmasten gebruiken
« Gepost op: 5 augustus 2010, 13:13:36 »
Het ministerie van Binnenlandse Zaken wil zendmasten van operators gebruiken om blinde vlekken in het communicatienetwerk C2000 van de politie en hulpdiensten af te dekken.

Dat blijkt uit een brief van demissionair staatssecretaris Ank Bijleveld-Schouten van Binnenlandse Zaken (BZK) aan de Tweede Kamer. Het C2000 netwerk voor politiecommunicatie kampt al een tijd met dekkingsproblemen. Die kwamen pijnlijk duidelijk aan het licht bij de strandrellen in Hoek van Holland en bij de crash van Turkish Airlines op Schiphol. Bij beide rampen was communicatie via het C2000 netwerk niet of nauwelijks mogelijk.

Uit onderzoek van het tv-programma Zembla bleek in september 2009 dat het netwerk op 65 cruciale plekken tekort schoot. Uit onderzoek van BZK bleek eerder dit jaar dat er minstens 50 miljoen euro moest worden uitgetrokken om het C2000-netwerk volledige landelijke dekking te geven. Uiteindelijk trok het ministerie slechts 15 miljoen euro extra uit voor het plaatsen van nieuwe masten.

Goedkoper
Het ministerie wil nu commerci ële masten in gaan zetten om gebieden waar de dekking nog niet optimaal is toch te ontsluiten voor C2000-communicatie. Dit is een stuk goedkoper dan het zelf bijbouwen en beheren van masten, bevestigt een woordvoerder van BZK. Volgens hem zijn er "geen principi ële bezwaren" tegen het gebruik van commerci ële zendmasten. Deze moeten wel aan de strenge eisen van het C2000-netwerk voldoen. Zo moeten de masten bijvoorbeeld een noodstroomvoorziening hebben.

"Als er ergens een dekkingsprobleem is dan kan het zijn dat er in dat gebied een commerci ële mast staat", aldus de zegsman. Als voorbeeld noemt hij het dekken van kleine 'blinde vlekken' van 100 meter. Het ministerie moet nog onderhandelen over het gebruik van commerci ële masten en de daaraan verbonden kosten.

Vergunningen
In de brief aan de Tweede Kamer stelt de staatssecretaris ook voor de dekking van het C2000-systeem mee te nemen als eis bij het verlenen van vergunningen voor grote evenementen. Er moet onder andere gelet worden op de dekking en capaciteit van het netwerk in het gebied waar het evenement wordt georganiseerd.

Bron : www.webwerld.nl

Offline chatjozef

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 217
Re: C2000 wil commerciële zendmasten gebruiken
« Reactie #1 Gepost op: 14 augustus 2010, 14:05:35 »
Lekker makkelijk van BZK om providers hiervoor op te laten draaien.

en ik straks weer meer betalen voor een telefoongesprek of SMS bericht (om over 3g internet maar niet te spreken)
Groet,
Stephan

Offline Tom-

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 473
Re: C2000 wil commerciële zendmasten gebruiken
« Reactie #2 Gepost op: 14 augustus 2010, 16:36:46 »
Citaat van: "chatjozef"
Lekker makkelijk van BZK om providers hiervoor op te laten draaien.

en ik straks weer meer betalen voor een telefoongesprek of SMS bericht (om over 3g internet maar niet te spreken)

Jij bent al bekend met de uitkomsten van de nog te voeren onderhandelingen begrijp ik?

Leen Ansems

  • Gast
Re: C2000 wil commerciële zendmasten gebruiken
« Reactie #3 Gepost op: 14 augustus 2010, 16:38:19 »
Citaat van: "chatjozef"
Lekker makkelijk van BZK om providers hiervoor op te laten draaien.
en ik straks weer meer betalen voor een telefoongesprek of SMS bericht (om over 3g internet maar niet te spreken)

Dat snap ik niet helemaal. Als BZK een antenne (of meerdere :wink: ) in een mast van een ander wil hangen moeten ze voor het gebruik van die mast gewoon betalen. Providers zijn commerciele partijen.

Offline Ron-Zwaag

  • Vrijwilliger Veteranen Search Team
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1299
  • Qua Patet Orbis
Re: C2000 wil commerciële zendmasten gebruiken
« Reactie #4 Gepost op: 14 augustus 2010, 18:29:50 »
Citaat van: "Tom-"
Jij bent al bekend met de uitkomsten van de nog te voeren onderhandelingen begrijp ik?

Zo te zien jij ook al.