Auteur Topic: SDR#  (gelezen 3551 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline PE0SAT

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 157
    • PE0SAT
SDR#
« Gepost op: 10 maart 2019, 20:02:09 »
Na het SDR# en audio opname onderwerp ontstond het idee om een apart SDR# (SDRSharp) onderwerp te openen.
Laat ik dan de aftrap doen:

SDRSharp afgekort SDR# is een Windows SDR programma wat te gebruiken is met de AirSPY SDR ontvangers (de software is geschreven door de makers van de AirSPY) maar ondersteund ook andere SDR ontvangers zoals de bekende RTL-SDR dongles (alleen in combinatie met Zadig), AfeDRI, RFSpace, FUNCube Dongle, HackRF en nog enkele.

Op dit moment is versie 1.0.0.1700 de laatste versie en hieronder is een voorbeeld te zien mocht je het programma nog niet eerder gezien hebben. Het programma heeft het Microsoft .NET Framework nodig, als dit niet aanwezig is zal het programma niet werken. Het programma is te downloaden via de volgende link: AirSPY download



Standaard komt het programma met een aantal basis functies die voldoende zijn om allerlei zaken te ontvangen, in het voorbeeld is een 8MHz spectrum te zien in de Air band.

Nu is het mogelijk om functies toe te voegen en dat doe je met zogenaamde (Third party) plug-ins en de meest bekende zijn ook op de download locatie te vinden.

O.a. Vasili Beliakov heeft op zijn website http://rtl-sdr.ru/ een groot aantal voorbeelden. (Gebruik evt een online vertaal dienst omdat het hier om een Russische programmeur gaat)

  • Audio Processor
  • IF Processor
  • Baseband Recorder
  • Audio Recorder
  • En nog veel meer

Een plug-in kun je installeren door het bestand.zip te downloaden en uit te pakken en daarna het <plug-in>.dll bestand in de hoofd directory van SDR# te plaatsen en daarna de inhoud van MagicLine.txt in het plugins.xml file welke ook in de SDR# directory staat te zetten. Hieronder een voorbeeld van plugins.xml waar o.a. de Frequency Scanner plugin aan is toegevoegd.

<?xml version="1.0" encoding="utf-8" ?>
<sharpPlugins>
  <add key="Frequency Scanner" value="SDRSharp.FrequencyScanner.FrequencyScannerPlugin,SDRSharp.FrequencyScanner" />
  <add key="Frequency Manager" value="SDRSharp.FreqMan.FreqManPlugin,SDRSharp.FreqMan" />
  <add key="Baseband Noise Blanker" value="SDRSharp.NoiseBlanker.BasebandNoiseBlankerPlugin,SDRSharp.NoiseBlanker" />
  <add key="Demodulator Noise Blanker" value="SDRSharp.NoiseBlanker.DemodulatorNoiseBlankerPlugin,SDRSharp.NoiseBlanker" />
  <add key="Wave Recorder" value="SDRSharp.WavRecorder.WavRecorderPlugin,SDRSharp.WavRecorder" />
  <add key="Zoom FFT" value="SDRSharp.ZoomFFT.ZoomFFTPlugin,SDRSharp.ZoomFFT" />
  <add key="Night Mode" value="SDRSharp.NightMode.NightModePlugin,SDRSharp.NightMode" />
  <add key="Signal Diagnostics" value="SDRSharp.Diagnostics.DiagnosticsPlugin,SDRSharp.Diagnostics" />
  <add key="Band Plan" value="SDRSharp.BandPlan.BandPlanPlugin,SDRSharp.BandPlan" />
  <add key="AF DNR" value="SDRSharp.DNR.AFNoiseReductionPlugin,SDRSharp.DNR" />
  <add key="IF DNR" value="SDRSharp.DNR.IFNoiseReductionPlugin,SDRSharp.DNR" />
</sharpPlugins>

Mocht je vragen en of opmerkingen hebben, laat het dan hier weten en wie weet zijn er enthousiastelingen die je een handje kunnen helpen.

Zelf ben ik al een tijdje opzoek naar een uitleg over de gele en rode lijn in de Frequency Scanner plug-in maar ook de integratie met de andere plug-ins van Vasili zoals b.v. de aangepast Frequency Manager.
RX/SDR: AirSPY R2,Mini | HackRF one | RTL-SDR V3/V4 | Afedri | RFSpace | Ettus USRP | SDRPlay RSP2
Website: PE0SAT

Offline centrum

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 467
Re: SDR#
« Reactie #1 Gepost op: 7 april 2019, 09:02:22 »
Het opnemen van audio waarbij de opname start en stopt met de ontvangst van spraak, was voor mij een puzzel. Ik heb dit nu als volgt ingesteld. Daarvoor heb ik de plug-in "Audio Recorder" geïnstalleerd.

Als je via de Russische Tetra plug-in wilt opnemen, kan je in de "Audio Recorder" plug-in via "configure" naar het tabblad "recorder options", daar aanvinken "don't write pause" en vervolgens "mute", bevestigen via "OK". Klik op "record" en de audio start en stopt als het gesprek start/stopt.

Daarnaast heb ik de plug-in "Frequency Scanner " geïnstalleerd. Als je daarin bij "configure" aanvinkt "use audio mute" en dan naar de plug-in "Audio Recorder" gaat kun je hierin met dezelfde instellingen werken.
Uniden 3500 en 3600; Aor DV10; Kathrein en Sirio VHF en UHF antennes; CCW Multicoupler; RTL-SDR V3 en SDR# software.