Scanners, Ontvangers en Zendapparatuur > Scanners en Ontvangers
Whistler TRX-2 gebruikerservaring
sebastiaan:
--- Citaat van: Johan Beck op 8 juni 2025, 17:51:55 ---Tuning Steps: 2.5, 3.125, 5, 6.25, 7.5, 8.33, 10, 12.5 ad 25 kHz.
Dus het moet kunnen, zal vast wel ergens in de handleiding staan of in de software te programmeren.
--- Einde van citaat ---
Dank je wel weer Johan. Zo blij met jullie hulp. Dan ga ik nog even in de software duiken. Waar is de tijd van vroeger gebleven toen het allemaal nog makkelijk was haha.
Mark Schutte:
De Whistlers hebben een vaste tuning step per band die niet gewijzigd kan worden.
Daarom heeft Whistler voor veel landen een bandplan gemaakt.
Om toch de juiste freq. in je scanner te zetten kun je de flex-step optie op Enabled zetten tijdens het programmeren in EZscan.
Voordat je het bestand naar de SD card gaat schrijven kun je het beste de flex step weer op Disabled zetten, anders krijg je bij search een gehalveerde step, wat de zoeksnelheid vertraagd. Deze onduidelijke functie heeft Whistler in de laatste update van EZscan doorgevoerd.
Zoeken tussen 2 frequenties gaat dus altijd met de vaste step die voorgeprogrammeerd staat in het bandplan.
Het bandplan per land kun je in deze pdf bekijken:
https://twg-software-downloads.s3.us-east-1.amazonaws.com/docs/TRX1E2E+09C22+Addendum.pdf
Edwin uit 070:
--- Citaat van: counterstrike op 19 april 2022, 20:30:56 ---Bij slaat de twijfel toe, zou ik voor de luchtvaart toch beter de AOR AR3000 kunnen behouden en de TRX-1 voor de digitale modes?
Ben benieuwd naar de ervaringen van anderen met een TRX-2. Herken je dit probleem en heb je het wellicht op een andere manier opgelost?
--- Einde van citaat ---
De TRX-2 is erg gevoelig op VHF en UHF. Hij decodeert/ontvangt digitale netwerken, daar waar andere scanners (Uniden) het laten afweten.
Echter: op VHF luchtvaart is ie wel minder goed dan, bijvoorbeeld, een UBC125XLT. Selectiviteit vind ik lastig te beoordelen, maar daar is de 125 merkbaar gevoeliger dan de TRX-2.
Als je de keus hebt, zou ik overwegen de AOR-ontvangers lekker te blijven gebruiken.
Overigens jammer dat Whistler niet met firmware komt waardoor de TRX-2 (en 1) wat meer kan, zoals dat DCDM volgen.
peter aor:
De Whistler is een prima scanner,beter dan de Uniden 260,Ik ontvang op de Uniden geen Rotterdam Atis (128.56666) en op de Whistler wel,ondanks mijn active buitenantenne.
Enigste nadeel is het ontbreken van VFO en het er op zetten van een update is vreselijk ingewikkeld.
Voordeel is wel dat je bij digitale ontvangst bv DMR een heleboel info in het scherm ziet.
sebastiaan:
Dan staat er bij mij denk ik iets niet goed bij het zoeken tussen de 450/470 want bij mij is het best stil, terwijl ik een hele goede antenne heb die lekker hoog staat en een goede nieuwe kabel.
Zou ik iets fout doen, zou er iets fout staan?
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie