Auteur Topic: Boswachters op C2000  (gelezen 17482 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline Tom-

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 473
Boswachters op C2000
« Gepost op: 27 september 2016, 15:39:20 »
Ik las net het volgende artikel: http://www.bndestem.nl/regio/etten-leur/eindelijk-portofoon-voor-boswachter-in-west-brabant-1.6449947

Citaat
Je belt met je mobiele telefoon om hulp. Geen bereik! Het is boswachter Marcel Douma in de praktijk overkomen. "Ik moest tien minuten rijden om bereik te hebben en in te bellen bij de hulpdiensten.

Een boswachter is een BOA, en er zitten wel meer BOA's op C2000, dus dat is de discussie niet. Maar het argument van het bereik vond ik merkwaardig. Ik dacht dat C2000 best wat blinde vlekken heeft, en binnenhuisdekking is nooit gegarandeerd. In een bos zit je niet binnen, maar als je onder natte bomen die vol in het blad zitten staat denk ik dat de demping wel vergelijkbaar is? Of valt dat in de praktijk mee?

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Boswachters op C2000
« Reactie #1 Gepost op: 27 september 2016, 17:15:32 »
Ik las net het volgende artikel: http://www.bndestem.nl/regio/etten-leur/eindelijk-portofoon-voor-boswachter-in-west-brabant-1.6449947

Citaat
Je belt met je mobiele telefoon om hulp. Geen bereik! Het is boswachter Marcel Douma in de praktijk overkomen. "Ik moest tien minuten rijden om bereik te hebben en in te bellen bij de hulpdiensten.

Een boswachter is een BOA, en er zitten wel meer BOA's op C2000, dus dat is de discussie niet. Maar het argument van het bereik vond ik merkwaardig. Ik dacht dat C2000 best wat blinde vlekken heeft, en binnenhuisdekking is nooit gegarandeerd. In een bos zit je niet binnen, maar als je onder natte bomen die vol in het blad zitten staat denk ik dat de demping wel vergelijkbaar is? Of valt dat in de praktijk mee?

Merkwaardig is toch wel het juiste woord. Ik ben wel erg benieuwd op welke locatie deze man zich dan exact bevond en welke route hij heeft gereden tot welk punt hij weer dekking had. En natuurlijk; over welke mobiele operator spreken we hier? Dat zijn zaken die natuurlijk niet uit het artikel af te leiden zijn, maar misschien was er wel een storing op het mobiele net? Misschien heeft ie zijn telefoon laten vallen waardoor de ontvangst niet optimaal meer is? Heeft de beste man al een andere telefoon geprobeerd? Gaat het om 112 (neem ik aan) dan maakt het in principe niet uit welke operator je hebt en dan zouden alle 4 de operators dus geen dekking bieden daar? Nogmaals; inderdaad bijzonder merkwaardig dit verhaal.

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4890
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Boswachters op C2000
« Reactie #2 Gepost op: 28 september 2016, 06:18:33 »
Hmmm.... nou heb ik (met Scouting) best wel wat in de natuur rondgezworven, maar 10 minuten van enige dekking vandaan was ik nooit. 10 meter om 1 streepje te krijgen, dat wel. Maar meestal "alleen noodoproepen" als KPN geen dekking had, dus 112 kan altijd.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Tom-

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 473
Re: Boswachters op C2000
« Reactie #3 Gepost op: 28 september 2016, 07:21:33 »
Maar hoe gaat dat zijn met C2000? Is die dekking middenin een afgelegen bos er dan ook?

Offline JS

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 77
Re: Boswachters op C2000
« Reactie #4 Gepost op: 28 september 2016, 11:03:35 »
Boswachter had geen GSM dekking dus kon geen hulp troepen in schakelen.
Daarom maakt hij nu gebruik van een C2000 porto ..
Verwar jij die twee niet met elkaar? Boswachter had problemen met de gsm-dekking  .

Offline Tom-

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 473
Re: Boswachters op C2000
« Reactie #5 Gepost op: 28 september 2016, 11:32:17 »
Nee, die verwar ik niet. Ik vraag me af wat een C2000 porto in het bos gaat doen. Door de lagere frequentie kom je een eind verder, maar er zijn beduidend minder C2000 masten. En er zitten gaten in de dekking, maar hoe dat midden in een bos is weet ik niet. Vandaar de vraag.

Offline JS

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 77
Re: Boswachters op C2000
« Reactie #6 Gepost op: 28 september 2016, 12:03:34 »
Uit het artikel zelf haal ik uit dat het werkt ..  
En op die frequentie moet dat ook goed te doen zijn.
PI2NOS doet het met aardig wat minder antennes en heeft een bereik van af de wadenzee tot aan België.

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4890
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Boswachters op C2000
« Reactie #7 Gepost op: 28 september 2016, 12:38:44 »
PI2NOS met een 2W porto heeft ook zeker (grote!) gaten in de dekking. Zelfs met 10W vanuit de auto is het rond Hogersmilde (waar de TX staat) in het bos lastig om de RX (in Kampen en Leeuwarden) te bereiken. En ik krijg NOS ook niet open met de porto vanaf huis (centraal Friesland).
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline JS

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 77
Re: Boswachters op C2000
« Reactie #8 Gepost op: 28 september 2016, 15:54:26 »
PI2NOS met een 2W porto heeft ook zeker (grote!) gaten in de dekking. Zelfs met 10W vanuit de auto is het rond Hogersmilde (waar de TX staat) in het bos lastig om de RX (in Kampen en Leeuwarden) te bereiken. En ik krijg NOS ook niet open met de porto vanaf huis (centraal Friesland).

Dat geloof ik direkt .. maar die hebben ook aardig wat minder antennes ..
Plaats eens de helft zo veel antennes als C2000 ..  ik weet niet anders dan dat er heel wat staan ..
Nou heb ik er mij nooit zo er in verdiept maar C2000 zijn toch digitale portofoons ?
Weet niet hoe de modulatie word verzonden ,, maar uit gaande van beetje wat ik weet dan van digitale verbindingen , die  halen uit de ruis zelf nog een goed signaal ?  

Maar ik sta midden in het centrum van Winschoten .. en zie een amateur wreken met wat hij noemde de noordelijke repeater . Zal Pi3NON zijn geweest
en de paal zo als hij dat noemde stond in  Groningen .. Had 4 watt tot zijn beschikking .. Ik vond knap want al daar  stoort mijn auto radio als een dolle !
radio 3 kan ik compleet vergeten .. 2 gaat vreemd genoegen het best  ! En dat was zo lang ik mijn rijbewijs heb nog nooit anders . Nu 50 en met 18 rijbewijs ..

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Boswachters op C2000
« Reactie #9 Gepost op: 28 september 2016, 22:38:45 »
Uit het artikel zelf haal ik uit dat het werkt ..  
En op die frequentie moet dat ook goed te doen zijn.
PI2NOS doet het met aardig wat minder antennes en heeft een bereik van af de wadenzee tot aan België.

Nogaals; radiotechnisch gezien is het gewoon een vaag verhaal. Waar in Nederland moet je -vandaag de dag- nog kilometers rijden voor dekking? Met welke telefoon was dat, was er misschien sprake van een storing? Is dat structureel op die plek/route. Of C2000 daar wel goed werkt is voor mij en andere discussie, ik vind het mobiele verhaal bijster slecht onderbouwd. Het klinkt een beetje als machtsmisbruik, een boswachter heeft een zekere -belangrijke- functie en als hij roept dat de dekking slecht is (zonder duidelijke argumenten, want "het werkt niet", is geen argument) dan krijgt hij een C2000 portofoon, gewoon omdat het kan?

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: Boswachters op C2000
« Reactie #10 Gepost op: 29 september 2016, 07:40:18 »
....dan krijgt hij een C2000 portofoon, gewoon omdat het kan?

Ach op de foto staat de man met een oude MTH800, waarschijnlijk hebben ze gedacht "Daar hebben we er nog wel een paar van liggen, zijn we tenminste van het gezeur af". ;)

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline Luister Amateur

  • Monteur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 569
  • 73
Re: Boswachters op C2000
« Reactie #11 Gepost op: 29 september 2016, 12:37:08 »
Nou de GSM dekking hier in het oosten van het land laat nog wel eens wat te wensen over soms totaal geen bereik . bij Ons in Doorwerth ook vaak slechte ontvangst en vooral in de bossen met al die heuvels gebeurt het vaak genoeg dat mijn telefoon een seintje geeft buiten bereik moet je soms een heel stuk lopen wil je weer ontvangst hebben . ze hebben hier pas wel een extra gsm mast neer gezet maar dat heeft niet echt veel geholpen gezien de klachten hier uit de buurt . en ze zijn voor de hulp diensten niet voor niets de masten voor het c2000 aan het aanpassen met meerdere antennes en frequentie uitbreiding . een landelijke dekking kan ook nooit 100 %

Offline JS

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 77
Re: Boswachters op C2000
« Reactie #12 Gepost op: 29 september 2016, 14:14:48 »
Ja ik durf het ook niet aan dat de GSM bereik in Noord Oost Groningen 100% dekkend is .
Ik hoef achter geen KM te lopen om weer bereik te krijgen ..

Offline Tom-

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 473
Re: Boswachters op C2000
« Reactie #13 Gepost op: 29 september 2016, 14:41:16 »
Nogaals; radiotechnisch gezien is het gewoon een vaag verhaal. Waar in Nederland moet je -vandaag de dag- nog kilometers rijden voor dekking? Met welke telefoon was dat, was er misschien sprake van een storing? Is dat structureel op die plek/route. Of C2000 daar wel goed werkt is voor mij en andere discussie, ik vind het mobiele verhaal bijster slecht onderbouwd. Het klinkt een beetje als machtsmisbruik, een boswachter heeft een zekere -belangrijke- functie en als hij roept dat de dekking slecht is (zonder duidelijke argumenten, want "het werkt niet", is geen argument) dan krijgt hij een C2000 portofoon, gewoon omdat het kan?

In diezelfde strekking staat er in het verhaal nog een argument voor je  ;)

Citaat
"Het gaat over veiligheid van bezoekers. Maar ook over de veiligheid van mij en mijn collega's. Bij verdachte situaties konden we nooit direct een kenteken natrekken."

Met hun meldkamer (of hoe werkt dat precies) onder de quickdial zal dat toch niet veel trager zijn dan een eventuele spraakaanvraag via de porto?

Offline terrestrial

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 113
Re: Boswachters op C2000
« Reactie #14 Gepost op: 29 september 2016, 22:53:11 »
@hunter, ik denk dat er weinig vaags aan is.  Als jij denkt dat heel NL dekking heeft voor elke provider kan ik je uit die droom helpen.

Ik was een paar maanden terug bij iemand op bezoek in een klein dorpje.  Ik had mijn auto letterlijk nog geen 30-40 mtr van een telecom mast geparkeerd.   Dus ik zit binnen bij die mensen en ik moet ff iets via de telefoon doen. Zegt die gast jij hebt zeker Vodafone, afijn wat blijkt 0.0% signaal... Hij zegt.. ja die mast is alleen van KPN en Vodafone heeft hier in het dorp geen ontvangst.   Dus heel dat dorp moet verplicht van KPN gebruik maken en dat schijnt al jaren zo te zijn.  Dus ja het verbaast mij niet dat er in het bos geen of onvoldoende ontvangst is.  Ik denk dat C2000 met de lagere frequenties een stuk meer kans heeft. Trouwens die zenders zijn behoorlijk sterk.
AirSpy R2 & Spyverter  -- Diamond D130N -- Aircel 7 - Rpi2 Piaware ADS-B/MLAT Flightfeeder -- Virtual Radar Server