Auteur Topic: Centraal en actueel 'overall' overzicht frequentiegebruik  (gelezen 10222 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Rolf Pieters

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 62
Centraal en actueel 'overall' overzicht frequentiegebruik
« Gepost op: 21 november 2009, 22:30:52 »
Is er ergens op dit forum (of elders op internet) een centraal en actueel overzicht van al het frequentiegebruik te vinden?
Er zijn veel topics over frequentiegebruik op dit forum, maar wordt al die informatie die daar uit voorkomt centraal ergens verwerkt en beschikbaar gesteld?

Rolf.

Offline Sigint

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 396
  • COMSPEC
"Monitoring till 12 GHz"

Offline jeffrey1200

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 255
Re: Centraal en actueel 'overall' overzicht frequentiegebruik
« Reactie #2 Gepost op: 22 november 2009, 00:04:16 »
Ik kom zelf niet op die website die je gaf, maar aan de URL te zijn lijkt het erop dat je een "bandplan" geeft van het hele radio spectrum. Ik denk dat hij eerder een lijst met frequenties die in gebruik zijn bedoeld. Als je een lijst voor heel Nederland wilt hebben kan je beter het scanner boek van Johan Beck kopen. Lijsten voor alleen een bepaald categorie zal je wel zo kunnen vinden als je wat bekende trefwoorden gebruikt bij het zoeken.

Hier een top 1000 lijst: http://www.scannerforum.nl/viewtopic.php?f=94&t=14807
Afluisteren wat niet voor je oren bedoeld is

2x UBC 780XLT | Zendamateur

Offline SemafoonWinkel.nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 155
    • http://www.semafoonwinkel.nl
Re: Centraal en actueel 'overall' overzicht frequentiegebruik
« Reactie #3 Gepost op: 22 november 2009, 08:10:21 »
Citaat
"bandplan" geeft van het hele radio spectrum

http://www.agentschaptelecom.nl/nfr/main_nfr.html

Hier is alles op te vinden, gebruikersgroep, toepassing, vermogen, vergunning ja/nee etc.

Offline Rolf Pieters

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 62
Re: Centraal en actueel 'overall' overzicht frequentiegebruik
« Reactie #4 Gepost op: 22 november 2009, 08:16:31 »
Citaat van: "jeffrey1200"
Ik denk dat hij eerder een lijst met frequenties die in gebruik zijn bedoeld. Als je een lijst voor heel Nederland wilt hebben kan je beter het scanner boek van Johan Beck kopen.

Hey Jeffrey, Ja jij snapt het.
Gewoon een lijst met feitelijke gebruikers.

Alleen in jouw reactie staat één woord wat ik niet ken,..."kopen" ?!?
Tegenwoordig download je alles toch tegen 0-tarief  :P

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4904
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Centraal en actueel 'overall' overzicht frequentiegebruik
« Reactie #5 Gepost op: 22 november 2009, 08:57:45 »
Voor de provincie Utrecht kun je op mijn site de PDF downloaden. Daarin staan alle bekende gebruikers uit de provincie Utrecht, samen met de landelijke frequenties.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21717
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Centraal en actueel 'overall' overzicht frequentiegebruik
« Reactie #6 Gepost op: 22 november 2009, 10:51:46 »
Citaat van: "Rolf Pieters"
Alleen in jouw reactie staat één woord wat ik niet ken,..."kopen" ?!?
Tegenwoordig download je alles toch tegen 0-tarief  :P

Tja dan kom je al gauw terecht op sites als www.aardbaan.com
En die zijn weer heeeeel erg onbetrouwbaar. Er zou eigenlijk iets van een FL, wat toen door Verbinding werd uitgebracht, online moeten staan, en dan natuurlijk ook nog eens up to date. Ik heb dan nu 2 keer het welbekende boek Frequentietabellen voor scanners onder mijn naam uit laten brengen en zit er een beetje aan te denken of ik dit wel of niet voor een 3e keer moet doen. Wellicht dat ik het onder een andere vorm online ga zetten zodat iedereen er gebruik van kan maken.

Online Ron-Zwaag

  • Vrijwilliger Veteranen Search Team
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1299
  • Qua Patet Orbis
Re: Centraal en actueel 'overall' overzicht frequentiegebruik
« Reactie #7 Gepost op: 22 november 2009, 14:19:05 »
@Johan, online zetten en dan eerst een bedrag aan jouw overmaken om vervolgens een unieke gebruiksnaam een dito wachtwoord af te geven?

Offline Erik

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2461
Re: Centraal en actueel 'overall' overzicht frequentiegebruik
« Reactie #8 Gepost op: 22 november 2009, 15:01:36 »
Citaat
Wellicht dat ik het onder een andere vorm online ga zetten zodat iedereen er gebruik van kan maken.

Goed plan.
Zijn altijd de nieuwste gegevens beschikbaar.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21717
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Centraal en actueel 'overall' overzicht frequentiegebruik
« Reactie #9 Gepost op: 22 november 2009, 15:12:46 »
Citaat van: "RonAlmere"
@Johan, online zetten en dan eerst een bedrag aan jouw overmaken om vervolgens een unieke gebruiksnaam een dito wachtwoord af te geven?

Nee hoor Ron, ik ga er niks voor vragen. Ik mag de lijst dan wel samenstellen maar dat doe ik natuurlijk niet alleen. Informatie krijg ik van diverse kanten en dit forum is zeg maar de hoofdbron. Bij de toenmalige Verbinding hebben we het er wel eens over gehad om het via een betaalwijze online te zetten maar daar zijn we niet aan begonnen. Je kan heel gauw gebruikersnamen en wachtwoorden onderling uitwisselen.

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4904
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Centraal en actueel 'overall' overzicht frequentiegebruik
« Reactie #10 Gepost op: 22 november 2009, 18:05:08 »
Johan, als je dat ook echt gaat doen laat het dan even weten. Krijg je ook een dump van mijn lijst om te mergen. Even de dubbelen eruit halen en je hebt er zo weer een aantal frequenties bij. ;)
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline steffiem

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 90
Re: Centraal en actueel 'overall' overzicht frequentiegebruik
« Reactie #11 Gepost op: 22 november 2009, 18:26:58 »
Is het niet een idee om 'alle' persoonlijke lijsten samen te voegen om zo te komen tot een lijst met een grote dekking? En wanneer iemand updates of toevoegingen heeft deze zelf kan updaten in de lijst. Deze online zetten en bijvoorbeeld alleen toegangelijk voor leden van dit forum? Met een handige zoekfunctie erin is iedereen snel geholpen.
UBC125XLT | BCT15X | D777 | X50N

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4904
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Centraal en actueel 'overall' overzicht frequentiegebruik
« Reactie #12 Gepost op: 22 november 2009, 19:23:59 »
Ik denk dat dit heel goed in een soort van wiki-vorm zou kunnen. Dan niet in platte tekst, maar in een database. Liefst ook nog met verschillende exportmogelijkheden, geschikt voor import in diverse scanner-upload programma's. Lezen kan dan iedereen, wijzigen een min of meer selecte groep die elkaar ook een beetje in de gaten houdt of zo. ;)
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Rolf Pieters

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 62
Re: Centraal en actueel 'overall' overzicht frequentiegebruik
« Reactie #13 Gepost op: 22 november 2009, 20:59:28 »
Goed plan Johan!

Gooi de boel maar online hoor.
Dan zijn we allemaal een beetje verantwoordelijk voor de inhoud en plukken we ook allemaal de vruchten ervan.

Hopelijk zijn er wat database-goeroes die diverse bastanden van verschillende personen kunnen mergen enzo.
Even wat slimme 'velden' maken, zodat zoeken lekker makkelijk wordt. Zoeken op instantie, plaats, frequentie etc.
Het gebruikelijke werk dus.

Laar maar weten wanneer www.frequentielijst.nl online is :)

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21717
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Centraal en actueel 'overall' overzicht frequentiegebruik
« Reactie #14 Gepost op: 22 november 2009, 21:14:26 »
De belangstelling voor een actuele en zeker betrouwbare online database lijkt de afgelopen jaren alleen maar te groeien. Vraag is hoe we dit op gaan zetten en zo goed mogelijk bij gaan houden. Het moet in ieder geval zoals Rolf al zegt makkelijk zoeken zijn. Robert heeft het al over verschillende exportmogelijkheden. Zeer bruikbaar voor mensen met scanners zoals een USC230 of UBC800. En hoe gaan we het verder op de site zetten? Alles op volgorde van frequentie of indelen in rubrieken of provincies. Of op beide. Over het opbouwen van zo'n site en dergelijke heb ik geen kaas gegeten, dat zullen anderen moeten doen. Het bijhouden van de frequenties is voor mij weer geen probleem, dat heb ik online wel vaker gedaan. En dan met mij zullen nog een paar mensen deze mogelijkheid hebben. We moeten denk ik niet iets opzetten wat door iedereen aangepast kan worden want dan gaan we denk ik dezelfde kant op als aardbaan.