Auteur Topic: MF frequenties Kustwacht Nederland  (gelezen 5520 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4895
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: MF frequenties Kustwacht Nederland
« Reactie #15 Gepost op: 7 januari 2023, 07:46:29 »
Even een ideetje: aangezien de KW zenders meer dan 10W doen zou je via het antenneregister de frequenties moeten kunnen achterhalen, als je de locatie van de zenders kunt vinden. Aangezien een deel van de kanalen en frequenties wel bekend zijn kun je zo de ontbrekende TX frequenties vinden. Voor RX gaat dit niet werken uiteraard.

Even gekeken, maar in het antenneregister staan niet alle mogelijke VHF kanalen op de paar locaties die ik even bekeken heb.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline wkrijger

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 39
Re: MF frequenties Kustwacht Nederland
« Reactie #16 Gepost op: 7 januari 2023, 16:13:37 »
Ook even rondgekeken, maar volgens mij staat er niet één zenderlocatie van de Kustwacht in het antenneregister als ik zo kijk (al zie ik wel AIS stations die op die locaties). Wat ik wel laatst vond is een lijstje op de site van ITU (aanrader overigens voor scheepvaartluisteraars!) met alle Kustwachtstations; dat lijstje is voor zover ik weet redelijk actueel (op de MF TX-locatie Scheveningen en coordinaten van Scheveningen na).

Onder het kopje "Medical Advice" kom je dan ook nog 1890 en 2824 kHz tegen die nog niet op 't lijstje stonden.

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4895
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: MF frequenties Kustwacht Nederland
« Reactie #17 Gepost op: 8 januari 2023, 07:58:03 »
Als je de locatie Appingedam gaat bekijken (en ook de opgenomen zenderlocaties er heel dicht bij), dan zie je o.a. dit:


Geheel openbare info. Op deze en andere locaties zie ik inderdaad veel minder VHF kanalen zien dan er al bekend zijn.

De ITU link laat alleen de DSC frequenties zien.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline wkrijger

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 39
Re: MF frequenties Kustwacht Nederland
« Reactie #18 Gepost op: 8 januari 2023, 14:03:55 »
Aah thanks, misschien moet ik de coordinaten in het antenneregister met een korreltje zout gaan nemen en iets beter kijken, ik heb alleen OP het zenderpark zelf gekeken. Weer wat geleerd. Er zitten achter de blauw/witte knoppenbalk op de ITU-site nog wat tabs met andere frequenties dan DSC; oa bij "MED ADVICE" zijn inderdaad die twee MF frequenties opgenomen die ook in de lijst die je deelde voorkomen.

Gelijk ook even in Julianadorp gekeken, daar vind ik nog een NAVTEX-zender:


Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4895
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: MF frequenties Kustwacht Nederland
« Reactie #19 Gepost op: 8 januari 2023, 18:40:02 »
Met de openbare info van de Kustwacht kun je vrij eenvoudig de locaties achterhalen, via het antenneregister de frequenties. Je zult dan wel even wat in de buurt van de genoemde locaties moeten kijken. Vrijwel alle frequenties zullen ook openbaar zijn, zo ongeveer alle communicatie is tenslotte bedoeld om publiek te zijn. Kanaal 16 voor aankondigingen en noodoproepen, 70 voor DSC, 23/83 voor het weerbericht, 67 voor SAR, je komt een heel eind met de openbare info. Niet alleen van henzelf, ook de RAINWAT marifoonkanalen info bijvoorbeeld.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland