Auteur Topic: Mogelijkheid omschrijvingen uit te zetten  (gelezen 1967 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Hans013

  • PD2HSB
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 859
Mogelijkheid omschrijvingen uit te zetten
« Gepost op: 27 oktober 2022, 07:06:00 »
Beste beheerders, ontwikkelteam,

Is het mogelijk om een optie in te bouwen om de omschrijvingen van de capcodes uit te zetten.
De nieuwe manier van omschrijven is dusdanig lang / vreemd omschreven dat ik deze liever niet als wel zie.

Als ik zebre´s wil zien ga ik wel 10 kilometer in de auto zitten om naar de Beekse Bergen te gaan...

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21595
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Mogelijkheid omschrijvingen uit te zetten
« Reactie #1 Gepost op: 27 oktober 2022, 07:10:00 »
Heb je een voorbeeld Hans?

Offline Hans013

  • PD2HSB
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 859
Re: Mogelijkheid omschrijvingen uit te zetten
« Reactie #2 Gepost op: 27 oktober 2022, 11:15:14 »
Hoi Johan,

Vanzelfsprekend:
Dierentuin omschrijvingen:
1201815BRW ZeBra (Precom koppeling)
1201816BRW ZeBra (Alarmcode)


Erg lange omschrijvingen:

0120206Ambulance Amsterdam (Midden Complexe Zorgambulance 13-206)

In mijn ogen onhandig lang op oa een telefoon.

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 8 Pro met Tapatalk

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21595
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Mogelijkheid omschrijvingen uit te zetten
« Reactie #3 Gepost op: 27 oktober 2022, 11:27:09 »
ZeBra is een afkorting die regelmatig voorkomt in meldingen.

10:10:24 25-10-22GROUP-2A1 DV Ambu (DIA) A16 Li 47,0 Moerdijk 156816 voor mka zebra
0923993MMT Oost (Traumaheli Lifeliner 3 / MMT-voertuig 08-903 - Nijmegen)

De lange omschrijvingen zijn op de mobile versie ingekort.
In dit geval Zorgambulance 13-206.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Mogelijkheid omschrijvingen uit te zetten
« Reactie #4 Gepost op: 27 oktober 2022, 13:06:55 »
Dat van die dierentuinomschrijvingen is ronduit flauw. Ze noemen die meldkamer zelf zo, als afkorting Zeeland Brabant. Om dat nu op ons te reflecteren, chapeau.

Iemand een andere, betere, meer treffende suggestie?

Offline Peter214

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 75
Re: Mogelijkheid omschrijvingen uit te zetten
« Reactie #5 Gepost op: 27 oktober 2022, 17:02:11 »
Nou eeeuh dat van Zebra klopt als een bus. Sterker nog, al een bekend begrip.

Maar ik zie ook wat dingetjes waarvan ik zeg, Mwaah even nog is goed naar kijken.

Zo zie ik bijv. de Life Line 3 staan met als standplaats Nijmegen, de gehele club is al lange tijd gestationeerd op de vliegbasis Volkel.

Kijkend naar de Politie Den Haag zie ik daar nog achter staan Haaglanden. Politie Haaglanden bestaat al jaren niet meer, maar is omgetoverd (net zoals andere eenheden) naar de Eenheid Den Haag. Deze wordt aangestuurd door de OC (operationeel centrum) ik zou dat dus benoemen als OCP Den Haag.

Kijkend naar de brandweer zie je ook steeds vaker de kreet OCB voorbijkomen. Zeeland gebruikt dat regelmatig en het lijkt erop dat dit landelijk de nieuwe kreet gaat worden, na de kreet RAC en MKB.

Kijkend naar de ambulanceafkortingen zie ik ook Laag Complexe Zorgambulances voorbijkomen. Die bestaan officieel niet. Sterker nog per afgelopen 1 april jongstleden is die serie vervallen. Sommige regio’s hobbelen nog na, maar dan is het een zorgambulance en niet een LCZ. De afkorting voor de Midden Complexe Zorg is uiteraard MCZ.
Kijkend naar de gebruikte termen ALS ambulance zou ik de MCZ ambulance gebruiken in plaat van het het hele woord.

Kijkend naar Rijkswaterstaat is de veel gebruikte afkorting VKC Rhoon. Korter dan verkeersmanagementcentrale Rws.

Kortom, wat goed bedoelde suggesties.

Peter370

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21595
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Mogelijkheid omschrijvingen uit te zetten
« Reactie #6 Gepost op: 27 oktober 2022, 17:12:10 »
Kijkend naar de ambulanceafkortingen zie ik ook Laag Complexe Zorgambulances voorbijkomen. Die bestaan officieel niet. Sterker nog per afgelopen 1 april jongstleden is die serie vervallen.

https://ambulance-rr.nl/over/onze-ambulances/

Offline MarcelHdt

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 752
Re: Mogelijkheid omschrijvingen uit te zetten
« Reactie #7 Gepost op: 27 oktober 2022, 17:33:51 »
Ter info, het is officieel ZeeBra i.p.v. ZeBra / Zebra.
Groeten, Marcel Hodiamont.

Scanners:
Uniden UBC72XLT, UBC3500XLT(primair) & GRE PSR-239.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21595
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Mogelijkheid omschrijvingen uit te zetten
« Reactie #8 Gepost op: 27 oktober 2022, 17:54:39 »
Zo zie ik bijv. de Life Line 3 staan met als standplaats Nijmegen, de gehele club is al lange tijd gestationeerd op de vliegbasis Volkel.

Hij mag dan wel op Volkel staan, het personeel is van het Radboud MC.
Zelfde geldt voor de LL4. Die staat op Eelde maar is van het UMC Groningen.

Offline Peter214

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 75
Re: Mogelijkheid omschrijvingen uit te zetten
« Reactie #9 Gepost op: 27 oktober 2022, 18:01:04 »
Kijkend naar de ambulanceafkortingen zie ik ook Laag Complexe Zorgambulances voorbijkomen. Die bestaan officieel niet. Sterker nog per afgelopen 1 april jongstleden is die serie vervallen.

https://ambulance-rr.nl/over/onze-ambulances/

Yep, klopt, daar ging ik mee in de fout. Het was toen inderdaad niet mogelijk die term in eerste instantie te gebruiken en is later herzien. Goed punt Johan.

Offline Hans013

  • PD2HSB
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 859
Re: Mogelijkheid omschrijvingen uit te zetten
« Reactie #10 Gepost op: 27 oktober 2022, 18:21:58 »
Iemand een andere, betere, meer treffende suggestie?

Yep, de orginele geuzennaam "ZeeBra" en dan MKB ook even hernoemen naar de "orginele" meldkamernaam OCB.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Mogelijkheid omschrijvingen uit te zetten
« Reactie #11 Gepost op: 27 oktober 2022, 18:53:09 »
Nou eeeuh dat van Zebra klopt als een bus. Sterker nog, al een bekend begrip.

Maar ik zie ook wat dingetjes waarvan ik zeg, Mwaah even nog is goed naar kijken.

Zo zie ik bijv. de Life Line 3 staan met als standplaats Nijmegen, de gehele club is al lange tijd gestationeerd op de vliegbasis Volkel.

Kijkend naar de Politie Den Haag zie ik daar nog achter staan Haaglanden. Politie Haaglanden bestaat al jaren niet meer, maar is omgetoverd (net zoals andere eenheden) naar de Eenheid Den Haag. Deze wordt aangestuurd door de OC (operationeel centrum) ik zou dat dus benoemen als OCP Den Haag.

Kijkend naar de brandweer zie je ook steeds vaker de kreet OCB voorbijkomen. Zeeland gebruikt dat regelmatig en het lijkt erop dat dit landelijk de nieuwe kreet gaat worden, na de kreet RAC en MKB.

Kijkend naar de ambulanceafkortingen zie ik ook Laag Complexe Zorgambulances voorbijkomen. Die bestaan officieel niet. Sterker nog per afgelopen 1 april jongstleden is die serie vervallen. Sommige regio’s hobbelen nog na, maar dan is het een zorgambulance en niet een LCZ. De afkorting voor de Midden Complexe Zorg is uiteraard MCZ.
Kijkend naar de gebruikte termen ALS ambulance zou ik de MCZ ambulance gebruiken in plaat van het het hele woord.

Kijkend naar Rijkswaterstaat is de veel gebruikte afkorting VKC Rhoon. Korter dan verkeersmanagementcentrale Rws.

Kortom, wat goed bedoelde suggesties.

Peter370

Het grote probleem is dat wij via diverse media, zowel dit forum, als via de mail, Telegram, Facebook, Twitter en meer verschillende feedback krijgen. Waardoor het lijkt alsof bovenstaande voor ons onbekende zaken zijn. In de Telegram BOT stijgt de heli ook steevast op vanaf de standplaats Volkel. Persalarmen zijn in veel gevallen nog steeds gekoppeld aan de oude regionaam. Veel zaken zijn zoals ze zijn om een reden en dat levert een continue discussie op, zowel openbaar als achter de schermen.

iedereen heeft wel zijn eigen benaming ergens voor. Dan zou je zeggen "er zijn toch officiele benamingen". Jazeker, maar er zijn nog steeds diensten die er hun eigen draai aangeven en als wij dan de officiele termen hanteren krijgen wij doodleuk het verwijt vanuit regio's dat WIJ er een eigen draai aan geven.

Linksom of rechtsom, het is nooit goed en we zijn de laatste tijd bijna continu alles aan het aanpassen en dat houdt ergens op. Om te beginnen, bij dit draadje. Niet om het dood te slaan, maar als wij bijna dagelijks deze discussie op enig medium moeten voeren dan is dat echt dodeloos vermoeiend, en uit.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21595
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Mogelijkheid omschrijvingen uit te zetten
« Reactie #12 Gepost op: 27 oktober 2022, 19:17:00 »
Kijkend naar de Politie Den Haag zie ik daar nog achter staan Haaglanden. Politie Haaglanden bestaat al jaren niet meer, maar is omgetoverd (net zoals andere eenheden) naar de Eenheid Den Haag. Deze wordt aangestuurd door de OC (operationeel centrum) ik zou dat dus benoemen als OCP Den Haag.

Ben ik met je eens hoor.
Maar er wordt bij bijvoorbeeld het persalarm nog steeds een onderscheid gemaakt voor meldingen in de Veiligheidsregio Haaglanden en de Veiligheidsregio Hollands Midden.

17:18:54 27-10-22-ALPHA-Prio 1 Troelstrakade SGRAVH Ongeval wegvervoer letsel
1530875Politie Den Haag (Persalarm Haaglanden)
17:56:58 27-10-22-ALPHA-Prio 1 Wassenaarseweg Sandifortdreef LEIDEN Ongeval wegvervoer letsel
1533999Politie Den Haag (Persalarm Hollands Midden)