Auteur Topic: pmr sub kanalen  (gelezen 3202 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline jumper

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 8
pmr sub kanalen
« Gepost op: 8 augustus 2022, 19:55:18 »
Goede avond ,
Ik heb twee pmr portofoons als ik ze alle twee op pmr 2 zet met de ene sub 85,4 en de andere 67 dan heb ik het volgende probleem.
Als ik met 1 porto send hoor ik niks op de anderen wat ook hoort ,maar het lampje van ontvangen gaat wel aan op  die porto .
Is dat altijd zo ?
Mij lijkt dat het niet juist is .

Wie heeft hier een antwoordt op ?

groetjes william

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: pmr sub kanalen
« Reactie #1 Gepost op: 8 augustus 2022, 20:10:07 »
Dat klopt gewoon.
Je zend en ontvangst porto werken op dat moment op dezelfde frequentie, maar omdat de toon code niet overeenkomt gaat bij de ontvangende porto de audio niet open waardoor je dus niets hoort.

De tooncodes zorgen ervoor dat je minder last van elkaar hebt, maar ga je beide op 2 zitten met verschillende codes en je gaat gelijktijdig zenden dan heb je alsnog last van elkaar omdat je beide op dezelfde frequentie zend.

Wil met elkaar kunnen praten dan moeten frequentie en code overeen komen.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline jumper

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 8
Re: pmr sub kanalen
« Reactie #2 Gepost op: 8 augustus 2022, 20:16:58 »
Dat klopt gewoon.
Je zend en ontvangst porto werken op dat moment op dezelfde frequentie, maar omdat de toon code niet overeenkomt gaat bij de ontvangende porto de audio niet open waardoor je dus niets hoort.

De tooncodes zorgen ervoor dat je minder last van elkaar hebt, maar ga je beide op 2 zitten met verschillende codes en je gaat gelijktijdig zenden dan heb je alsnog last van elkaar omdat je beide op dezelfde frequentie zend.

Wil met elkaar kunnen praten dan moeten frequentie en code overeen komen.

Elmar

Ok duidelijk Elmar en bedankt voor je antwoordt maar als er nu veel groepen op dezelfde pmr zitten met verschillende subs gaat wel continu mijn porto aan ook al hoor ik niks .
Is dat niet nadelig voor de accu ?

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: pmr sub kanalen
« Reactie #3 Gepost op: 8 augustus 2022, 21:01:04 »
Er is ook niemand die heeft gezegd dat dit een ideale oplossing is.
Zit je met veel groepen en ook nog eens op korte afstand kan je die beter verdelen over de 8 frequenties dan allemaal op 1 frequentie met verschillende toon codes.

Bereik van PMR is maar beperkt dus als je niet probeert bijvoorbeeld een groot festival met PMR rond te breien valt het in de praktijk meestal wel mee.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)