Auteur Topic: SDS200E Gebruikersuitleg  (gelezen 12433 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Lex_Michanner

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 35
SDS200E Gebruikersuitleg
« Gepost op: 27 mei 2020, 01:32:36 »
Hallo! Ik heb mij in het ijskoude bad gestort van de SDS200E omdat ik al van kleins af aan opgewonden word van het "onhoorbare". Mijn ouders hadden nooit geld over voor dit soort speelgoed en nu ik het zelf wel heb, ben ik helemaal los gegaan en heb ik dat dure ding (600 euro op Marktplaats gelukkig, dat dan weer wel) gekocht samen met Arc536pro en een antenne voor op de bus (Moonraker Skyscan Mobile). Thuis heb ik een Diamond D130 en een Sirio 827 op 6m steigerpijp zitten (maar die durfde ik met de afgelopen storm niet te laten staan en door corona kan ik niet zomaar bezoek ontvangen om me te helpen terug rechtop zetten).

Ik heb wat zitten lezen (onder andere deze draad helemaal) en begreep dat de SDS200E qua programmeren veel op de 3600 lijkt. Ik heb hier een paar '.hpe'-bestanden opgepikt om deze eens te proberen icm mijn scanner, kan dat zomaar?

Het valt me een beetje tegen van wat er te vinden is over dit ding, vooral in Europa (en vooral in een voor mij begrijpelijke 'taal'). De VS heeft allerlei simpele (zo lijkt het) oplossingen met een database, maar ik begrijp dat ik er niet onderuit kom en zelf met de hand zal moeten gaan programmeren als ik in NL wil gaan luisteren.

Mijn ervaring beperkt zich tot het watervalstaren met een HackRF, het met CHIRP programmeren van de welbekende China-portofoons en het semi-legaal in het niets roepen met een Lincoln2+ (het is er een beetje stil helaas).

Ik heb dus al wat lijsten met frequenties ingeklopt in excel-achtige sheets in CHIRP, maar blijkbaar valt dat niet zomaar te kopiëren... Ik hoop dat ik hier op mijn plek ben voor wat hulp met het doorgronden van het ding, en anders begin ik graag elders opnieuw om het hier niet te laten volstromen met SDS gezeur. Als je tot hier bent gekomen, bedankt voor het lezen.

Offline questor

  • Network & Systems Engineer (*IX/Linux)
  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 85
    • QRM-ID (in aanbouw)
Re: SDS200E Gebruikersuitleg
« Reactie #1 Gepost op: 27 mei 2020, 09:57:30 »
Ha Lex, ik heb zowel als de UBCD3600XLT als (sinds kort) de SDS200E. Het zijn beide Uniden DMA scanners, dus werken met het concept van systems, departments, sites, etc. Kostte me ook even tijd en moeite dat te doorgronden.


Ik heb enorm veel profijt gehad van de Facebook groep voor de 3600xlt. Die publiceerde veel hpd bestanden voor ARC536Pro. Die heb ik ook gebruikt voor de SDS200E. Ik heb sinds kort ook ProScan ontdekt. Dat is enorm uitgebreid en biedt ook de mogelijkheid de SDS200E bij te werken via FTP over het netwerk en ook te bedienen. Kost wel weer wat, maar misschien interessant om eens 30 dagen op proef te gebruiken. Ik vind de favorieten-editor van BuTeL beter, maar in ProScan zit enorm veel meer functionaliteit.


Eventueel kan ik je wel wat hpd/hpe dumps sturen.


Overigens is het hebben van portofoons voor ontvangst niet (meer) 'zo legaal' / "semi-legaal" hè ;-)
Radiozendamateur (PE1MR) & breedbandluisteraar (VLF-EHF)
Navtex | Marifoon | Utility
Satelliet | Packet Radio | APRS | HF Digimodes

Offline Lex_Michanner

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 35
Re: SDS200E Gebruikersuitleg
« Reactie #2 Gepost op: 27 mei 2020, 10:52:09 »
Met Sentinel heb ik inderdaad de laatste firmware erop gezet. Het spul heeft een hoog WinXP gehalte, alsof je terug de tijd in gaat. Als het maar werkt.

De Arc536 pro werkt ook al een beetje, ik heb het nu zo staan dat op de laptop een log staat met close call vangsten en de frequenties die zijn gespot door de search functie. Voorlopig nog alleen PMR446 en de 400 27mc kanalen range, al dat andere kende ik nog niet uit mijn hoofd. Ook weer een functie die ik heb gevonden door gewoon wat aankloten. Maar met alleen aankloten kom ik er niet... Die Arc536 was voorlopig even duur genoeg, misschien dat ik in een later stadium meer software aanschaf, maar eerst wil ik dat ding goed begrijpen.

Facebook heb ik niet, maar met de hpe dingen die ik hier tegen kom denk ik wel dat ik een goed begin kan maken. Ik krijg wel de indruk dat het voor mobiel gebruik een beetje onhandig is. Je moet heel goed voorbereid op pad in elk geval. De logica van het hele systeem ontgaat mij nog op dit moment, waarschijnlijk moet ik er meer mee bezig zijn.

Ja er is niks legaals aan die China dingen, maar ik zend er zelden mee en áls het gebeurt dan nooit buiten de PMR446. Het is voornamelijk om te luisteren. De boeken voor het studeren voor de licentie liggen hier, maar ik moet alleen nog het juiste moment vinden om ze open te slaan. Voorlopig is er toch geen plaats voor nog meer antennes helaas.

Moet ik voor iedere regio een andere hpe maken? Hoe pak ik dat programmeren efficiënt aan, zodat ik uiteindelijk met mijn bus door het land kan touren op zoek naar iets te luisteren.

Offline Hennie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 388
  • PC5L
Re: SDS200E Gebruikersuitleg
« Reactie #3 Gepost op: 27 mei 2020, 11:02:31 »
Moet ik voor iedere regio een andere hpe maken? Hoe pak ik dat programmeren efficiënt aan, zodat ik uiteindelijk met mijn bus door het land kan touren op zoek naar iets te luisteren.

Je kunt alles in 1 hpe zetten maar gaande weg zal je er achter komen dat je toch verschillende Favorietenlijsten wil hebben.
Ik heb Fav lijst genaamd "NL Provincies" en daar de provincies als Systemen aangemaakt. Per systeem kan je dan departments aanmaken en ik heb daar de steden van gemaakt in dit geval. In de departments maak je dan je kanalen aan. Je kan makkelijk een systeem of department in- en uitschakelen.


Offline Lex_Michanner

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 35
Re: SDS200E Gebruikersuitleg
« Reactie #4 Gepost op: 27 mei 2020, 12:19:00 »
En hoe staan dan bijvoorbeeld de gewone PMR446 frequenties bij jou erin? Die frequenties worden overal gebruikt, kopieer je zoiets naar ieder "system"?

Offline Hennie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 388
  • PC5L
Re: SDS200E Gebruikersuitleg
« Reactie #5 Gepost op: 27 mei 2020, 12:39:04 »
En hoe staan dan bijvoorbeeld de gewone PMR446 frequenties bij jou erin? Die frequenties worden overal gebruikt, kopieer je zoiets naar ieder "system"?

Zie PM

Offline shortwave

  • Raamambtenaar
  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 65
  • Beter 10 antennes in de lucht dan op de grond..
Re: SDS200E Gebruikersuitleg
« Reactie #6 Gepost op: 27 mei 2020, 13:47:33 »
zou mooi zijn als er een landelijke hpe fille kwam
maar ik heb heel die usa en canada files verwijderd, alleen de mapnaam heb ik nog
anders geeft de scanner een foutmelding..  maar het is een amerikaanse scanner met amerikaanse departementen vandaar dat ik die gewist hebt.
nu langzaamaan gewoon een sdkaartje met frequenties die relevant zijn hier..

hij pakt wel alles geweldig op.. zelfs dmr klinkt super
ik gebruik zelf een discone en een dx50 en werkt zeer leuk.. ook die pmr kanaaltjes zijn geinig om mee te luisteren
kortom een mooie ontvanger ,veel plezier ermee.
Uniden.SDS200E/Logper
Sdrplay-Sirio/SD1300/N
Sdrplay-Miniwhip
Yeasu FRG100/MLA-30.
nooelec-sdr/COL1090/5-H Vinnant Adsbexchange  :)

Offline Lex_Michanner

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 35
Re: SDS200E Gebruikersuitleg
« Reactie #7 Gepost op: 27 mei 2020, 14:55:19 »
Dankzij Hennie ben ik echt flink op weg nu. Voor de mensen die het ding net hebben, vis ergens een hpe bestand op relevant voor jouw regio en importeer dat eerst eens naar de scanner. Speel daar wat mee en importeer er dan nog wat meer, zodat je ook kunt zien hoe het werkt met verschillende lijsten. Uiteindelijk ga je waarschijnlijk gauw genoeg zelf iets relevants voor jouw situatie maken.

Even wat notities voor mijn toekomstige zelf. Lieve dagboek,

Wat ik vooral wil gaan volgen:

Niet locatie gebonden: PMR446, Marifoons, 400 kan. 27mc, ballonvaart, merkspecifieke frequenties,

Locatie gebonden: handhaving, brandweer,

Lijstje vul ik nog aan wanneer het me invalt... Suggesties welkom.

Offline Lex_Michanner

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 35
Re: SDS200E Gebruikersuitleg
« Reactie #8 Gepost op: 28 mei 2020, 00:56:31 »
Jammer dat ik hier mijn posts niet meer kan aanpassen na een tijd... Gemiste kans.

Dat Proscan maakt inderdaad wel veel gebruik van de LAN functie, heel jammer dat Arc536 dat niet doet. Een op afstand te besturen scanner zou wel handig zijn. Ook om opnames ervanaf te halen, dan hoef ik niet alles stop te zetten en met usb kabels te kloten. Zal straks wel weer geld gaan kosten dus...

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4910
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: SDS200E Gebruikersuitleg
« Reactie #9 Gepost op: 28 mei 2020, 06:11:34 »
Als je op 'meld bericht aan het moderatorteam' klikt en aangeeft wat er aangepast moet worden, kan een van de moderators dat voor je doen.

Offline alpha1

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 224
Re: SDS200E Gebruikersuitleg
« Reactie #10 Gepost op: 28 mei 2020, 06:58:29 »
Ik heb hier een paar '.hpe'-bestanden opgepikt om deze eens te proberen icm mijn scanner, kan dat zomaar?

Die hpe bestanden kan je in het gratis programma Sentinel importeren. Daarna kan je het naar je scanner overzetten. Met Sentinel kan je overigens ook de firmware makkelijk updaten.

Als je het bestand geïmporteerd hebt dan ga je in het menu naar TOOLS - TARGETMODEL en kiest daar de SDS200.
Scanner aansluiten op je PC en in het menu naar SCANNER - WRITE TO SCANNER.  

Downloadlink laatste versie Sentinel: http://info.uniden.com/twiki/pub/UnidenMan4/BCD536HP/BCDx36HP_Sentinel_Version_2_02_01.zip

Ik heb begrepen dat er speciaal voor de Sds 200E een europese versie van Sentinel is (beschikbaar gesteld door Avera)Sentinel Version 2_02_02 wat het verschil is met de Usa versie weet ik niet,ik heb het gedownload en in mijn Sds 200E gezet.

Offline alpha1

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 224
Re: SDS200E Gebruikersuitleg
« Reactie #11 Gepost op: 28 mei 2020, 07:00:06 »
Hoe kan ik dit bestandje met jullie delen?heb het op mijn pc staan

Offline alpha1

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 224
Re: SDS200E Gebruikersuitleg
« Reactie #12 Gepost op: 28 mei 2020, 07:14:08 »

Offline Hennie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 388
  • PC5L
Re: SDS200E Gebruikersuitleg
« Reactie #13 Gepost op: 28 mei 2020, 07:35:31 »

Offline Lex_Michanner

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 35
Re: SDS200E Gebruikersuitleg
« Reactie #14 Gepost op: 28 mei 2020, 15:32:07 »
Ik kom er nu pas achter dat er een gewone FTP server in het ding zit. Ik kan ook gewoon met een FTP client inloggen, daar heb ik geen Proscan voor nodig dus.