Auteur Topic: Advies over nieuwe repeater  (gelezen 19611 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Pepijn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Advies over nieuwe repeater
« Gepost op: 27 december 2013, 19:38:44 »
Hallo,

Als uitbreiding van ons analoge portofoonsysteem willen wij graag gebruik gaan maken van een UHF Mototrbo repeater. Inmiddels is deze repeater en bijbehorende programmeersoftware via een veilig in ons bezit gekomen. Het enige wat we nog nodig hebben is een vergunning en een antenneopstelling. De bedoeling is om er een mobiele repeater van te maken. Netjes in een kistje met de bijbehorende antenneopstelling zo compact mogelijk te vervoeren.

Aangezien onze (de mijne en die van jullie) gezamenlijke hobby te maken heeft met zend en ontvang apparatuur hoopte ik op wat advies of in ieder geval een duwtje in de goede richting.

Allereerst de antenneopstelling:
De repeater heeft geen interne duplexer, de opties zijn dus, het aanschaffen van 2 antennes of het aanschaffen van een duplexer en een antenne. Het makkelijkst is natuurlijk een duplexer en een antenne maar heeft dit veel invloed op het bereik van de repeater?

Zelf kijk ik naar diverse antennes waaronder deze: http://www.jacobsbredaelectronics.nl/nl/product/1451/Diamond-AZ504.html. Is dit een mooie mogelijkheid of zouden jullie iets anders aanraden? En bij het gebruik van 2 antennes, 2x deze of een andere geoptimaliseerd voor zenden of ontvangen?

Vervolgens de vergunningaanvraag:
We zijn op dit moment in het bezit van een vergunning voor portofoons in de algemene planning (de 3 landelijke UHF kanalen dus). Deze moet omgezet worden naar een vergunning voor een (digitale repeater). Dit is natuurlijk geen probleem. Gaat het bij Mototrbo om trunking? Dit lijkt me niet aangezien er gebruik wordt gemaakt van 1 frequentie en de definitie van trunking volgens mij neerkomt op dynamische frequentietoewijzing.

Er rijzen mij wel wat vragen. Er is natuurlijk geen vaste antennehoogte aangezien het een mobiele repeater betreft. Is er een maximale antennehoogte gesteld voor mobiele repeaters? Het zou kunnen dat de repeater zo nu en dan verbonden wordt aan een antenne in een bestaande mast op 40m hoogte. Kan dit binnen de huidige vergunning voor een mobiele repeater? Of zou hier een losse vergunning voor aangevraagd moeten worden?

Ik lees veel over de efficiëntie van Mototrbo ten opzichte van andere modulatiesoorten en het gebruik van 2 kanalen op 1 frequentie met 25 kHz breedte. Wordt er standaard een maximum van 25kHz voor een (digitaal) repeaterkanaal opgelegd of is dit minder zoals bij de huidige vergunning zonder repeater? Het zou natuurlijk mooi zijn 2 kanalen op 1 frequentie onder te brengen maar dit is natuurlijk ook min of meer op te lossen met het gebruiken van verschillende gespreksgroepen.

Volgens mij wat dat het voor nu. Mochten er nieuwe vragen opkomen zal ik die hier stellen.

Alvast bedankt,

Pepijn
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Offline Edgar

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 117
Re: Advies over nieuwe repeater
« Reactie #1 Gepost op: 27 december 2013, 22:17:04 »
Hoi Pepijn,

Ik heb onlangs een vaste installatie opgeleverd met twee DR3000 repeaters, en ik gebruik deze repeaters zelf in de verhuur.
Dus ik kan denk ik wel antwoord op je vragen geven.  :)

Antenne opstelling: Ik zou kiezen voor een antenne filter met één antenne. Het voordeel hier van is, dat je het filter precies op de frequenties kan laten afregelen. Zodat je geen tot weinig last hebt van storingen. Ook drukt de TX de RX niet dicht, wat wel mogelijk voor kan komen met het gebruik van twee losse antennes. Uiteraard betekend het gebruik van een filter, dat er wel verlies optreedt in het signaal. Dit kan natuurlijk gecompenseerd worden met meer vermogen, en een goede antenne kabel te gebruiken. Zodat aan de RX zijde ook zo min mogelijk verlies optreedt.

Wat betreft de vergunning:
Dit ligt er aan wat je ermee wilt gaan doen. Ga je, net als ik, de repeater voor verhuur doeleinden inzetten, dan zal je een vergunning krijgen voor de portofoon/mobilofoon tijdelijk gebruik. AT ziet het gebruik van een Mototrbo repeater wel in de categorie Trunkinggebruik. Daar zijn een X aantal frequenties voor gereserveerd in de 454/464 Mhz.
Wordt het een vaste opstelling, dan zal er specifiek voor die locatie een frequentie worden uitgegeven.

Als je een DR3000 digitaal gebruikt, dan kan je inderdaad er voor kiezen, om een kanaal te splitten naar twee sloten. Je maakt dan twee aparte spraak sloten van elk 6,25 Khz breed. Zo kan je binnen de gestelde eis van 12,5 Khz blijven. Hiermee kan je dus op één frequenties paartje (TX/RX) twee gesprekken tegelijkertijd voeren.  

Wat betreft de antenne hoogte's: Voor de normale planning, is er een maximale hoogte vanaf straatniveau voor VHF 10 meter, en UHF 25 meter, met een maximaal vermogen van 10 dBW (e.r.p) Komt de hoogte boven deze waardes uit, dan zal het vermogen gereduceerd moeten worden.

Met vriendelijke groet,
Edgar
PD3EPM

Offline Pepijn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: Advies over nieuwe repeater
« Reactie #2 Gepost op: 28 december 2013, 23:21:32 »
Hoi Edgar,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Mooi, een duplexer is zeker de eenvoudigste oplossing. :)

Als ik je goed begrijp moet ik een vergunning aanvragen voor portofoons/mobilofoons tijdelijk gebruik en krijg ik dan een vergunning voor een trunking repeater. Ik hoef dus geen trunking vergunning aan te vragen? We hebben tenslotte maar 1 frequentie nodig. Het wordt dus een mobiele repeater en geen vaste opstelling.

Zodra de repeater binnen is zal ik eens kijken naar die 2 sloten van 6.25 KHz. Klinkt interessant.

Staan de maximale antennehoogtes ergens beschreven? De enige informatie die ik via Google kan vinden heeft betrekking op marifonie en amateurrepeaters.

Bedankt weer,

Groeten
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Offline rik

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 364
Re: Advies over nieuwe repeater
« Reactie #3 Gepost op: 29 december 2013, 00:05:15 »
Volgens mij staat er:
De hoogte van de antenne van het basisstation boven het straatniveau ter plaatse bedraagt ten hoogste 25 meter. De hoogte van de antennes van de mobiele stations boven het straatniveau ter plaatse bedraagt ten hoogste 2,5 meter.
Hogere antenneopstelling van het basisstation zijn toegestaan indien het uitgestraald zendvermogen gereduceerd wordt volgens bijlage 1.
Google eens op AT met bijzondere bepalingen  misschien vindt je daar meer.
Groeten Rik.

Offline Simonn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 763
Re: Advies over nieuwe repeater
« Reactie #4 Gepost op: 29 december 2013, 00:36:47 »
Dooddoener, maar bel/mail het AT voor dat soort dingen. Dan weet je het zeker.

Offline rik

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 364
Re: Advies over nieuwe repeater
« Reactie #5 Gepost op: 29 december 2013, 10:43:05 »
Pepijn als je soms hier in de buurt komt, mag je mijn beschikking van het AT wel even door lezen.
Het zijn 9 pagina`s waarvan 5 met diverse bepalingen.
Groeten Rik.

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4890
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Advies over nieuwe repeater
« Reactie #6 Gepost op: 29 december 2013, 12:24:21 »
Je moet een vergunning voor trunking aanvragen, als je de repeater niet gaat verhuren en op steeds dezelfde plek gaat gebruiken. Dan krijg je een "eigen" frequentie, niet een evenementenfrequentie.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline rik

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 364
Re: Advies over nieuwe repeater
« Reactie #7 Gepost op: 29 december 2013, 13:41:55 »
Lezen lezen en nog eens lezen.

Offline Michel-nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 899
    • http://www.glasservicevandijk.nl
Re: Advies over nieuwe repeater
« Reactie #8 Gepost op: 29 december 2013, 15:14:33 »
Op dit moment is er geen speciale trunking frequentie meer vrij, dus mag je over de gehele band MOTOTRBO gebruiken.
Dit is mij door gegeven nadat wij het voor onze bestaande freq hebben aangevraagd, iedereen mag zijn bestaande vergunning gewoon digitaal gebruiken.

Dus wat dat betreft geen problemen meer met aanvragen.

Online Marcel

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 320
Re: Advies over nieuwe repeater
« Reactie #9 Gepost op: 29 december 2013, 19:34:41 »
Volgens mij worden er nu toch wel twee dingen door elkaar gebruikt in dit verhaal; ik lees hier regelmatig trunking staan en dat is volgens mij toch iets heel anders dan hier bedoeld wordt! Trunking is namelijk het gebruik van meerdere kanalen (frequenties) waarbij de apparatuur zelf een vrij kanaal (frequentie) opzoekt (al dan niet met gebruik van een datakanaal/controller) en daar dan gebruikt van maakt. Op deze manier kun je met veel gebruikers af met veel minder frequenties dan dat iedereen een eigen frequentie moet hebben. (voorbeeld: MPT1327, dit is een echte trunking oplossing, ook bekend als het oude traxis of entropia analoog)

Wat hier bedoelt wordt is dat je dmr of een andere (digitale) modulatie soort mag gebruiken op elke uitgegeven frequentie, daarvoor hoef je inderdaad geen aparte frequentie meer aan te vragen (al wordt er met het uitgeven nog steeds wel zoveel mogelijk rekening mee gehouden!) (en valt dus in de catagorie semi-duplex)


Wat PD3EPM schrijft is ook wel interessant.... Hij heeft een -vaste- installatie opgeleverd met twee dr3000 repeaters; die hij gaat inzetten, dan heeft hij het over de vergunning voor tijdelijk gebruik; en zal hij hem dus weer af moeten breken om hem niet (zoals in de vergunning staat) langer dan 2 weken te kunnen gebruiken! Volgens mij heeft hij zelf ook een denkfout gemaakt en zou hij dus een vergunning voor vaste opstelling moeten hebben (en betalen...) en dus niet die voor de verhuur (die dus niet een permanent karakter mag hebben!)

Jij kunt inderdaad volstaan met een vergunning voor tijdelijk gebruik als je niet langer dan twee weken op 1 plek staat (zo lees ik uit je verhaal; het moet in een kist komen om te kunnen vervoeren) Als je wel plant om langer dan twee weken te gebruiken op 1 lokatie zul je echter wel een andere vergunning moeten aanvragen!)

Succes!
AR-DV10, UBCD3600XLT, DP4801 (1xVHF, 1x UHF), Airspoy SDR, eigenlijk teveel om op te noemen ;)

Offline Edgar

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 117
Re: Advies over nieuwe repeater
« Reactie #10 Gepost op: 30 december 2013, 08:35:01 »
@ Marcel,

Ik heb geen denk fout gemaakt. Maar mijn niet genoeg duidelijk uitgedrukt. Wat ik schreef over de permanente installatie, was bedoelt als voorbeeld wat je er precies mee kan qua frequenties splitsing naar twee kanalen. Uiteraard heeft mijn klant een vergunning voor vast gebruik. En heeft ook een X aantal frequenties toegewezen gekregen van het AT. Dit zijn andere frequenties dan die van de algemene planning.  Hier maak ik gebruik van voor de tijdelijke (verhuur) opstellingen.

@ Pepijn, mocht je de bepalingen willen doorlezen ter info, stuur me een PB, ik heb het in PDF om je te mailen.
PD3EPM

Offline Pepijn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: Advies over nieuwe repeater
« Reactie #11 Gepost op: 7 februari 2014, 12:48:49 »
Heren,

Excuus voor de radiostilte van mijn kant. Inmiddels de vergunning aangevraagd, gesproken met Groningen en besloten voor een PMT vergunning te gaan. Nu nog en mooie antenneopstelling.

Bij een bedrijf waar ik vaak voor werk maken ze gebruik van de Procom CXL 70-1LW/h http://www.fieldconnect.nl/Procom-CXL-70-1LWh-Basisstation-UHF-antenne-P8369.aspx. Ik vind dit een mooie antenne maar wat aan de prijzige kant. Maar wat is nou precies het verschil met bijvoorbeeld een Comet GP-1 N http://www.jacobsbredaelectronics.nl/nl/product/5536/Comet-GP1-N.html? Deze is bij JBE ongeveer de helft van de prijs.

Wat zou de beste opstelling zijn bij het gebruik van een zend- en ontvangantenne? Gewoon zo ver mogelijk uit elkaar? Ik zie ze ook wel eens samen op statief en dan 1 op z'n kop...

Dank! :)
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4890
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Advies over nieuwe repeater
« Reactie #12 Gepost op: 7 februari 2014, 14:23:59 »
Het beste is om de zend- en ontvangst antenne boven elkaar te plaatsen, dan heb je de minste kans op storing/beinvloeding.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Online Marcel

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 320
Re: Advies over nieuwe repeater
« Reactie #13 Gepost op: 7 februari 2014, 17:18:32 »
Volgens mij is het beste om er gewoon een duplexfilter tussen te zetten, dan ben je van alle problemen af! als je antenne's EXACT boven elkaar plaatst is de beinvloeding niet zo heel erg groot, maar als je er mee naar meerdere plaatsen gaat is de kans al gauw dat ze niet meer EXACT bpven elkaar staan en dan gaan ze elkaar erg veel beinvloeden!
Een goed afgeregeld duplexfilter werkt tenminste altijd zonder problemen!
AR-DV10, UBCD3600XLT, DP4801 (1xVHF, 1x UHF), Airspoy SDR, eigenlijk teveel om op te noemen ;)

Offline Pepijn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: Advies over nieuwe repeater
« Reactie #14 Gepost op: 7 februari 2014, 17:29:24 »
Klopt. Probleem is alleen dat het allemaal een beetje kort dag aan het worden is (eigen schuld, dikke bult). Ik heb geïnformeerd bij JBE maar die hebben geen duplexer die voldoet. Een duplexer uit het buitenland laten komen en laten afregelen duurt sowieso meer dan een week en ik heb het spul aanstaande vrijdag nodig. Bijkomende uitdaging is dat ik de vergunning nog niet heb (vandaag AT gesproken, komt dinsdag~woensdag) en dus de frequenties nog niet weet. Enige optie die overblijft is 2 antennes netjes onder elkaar vastmaken op een statief. Dan later opnieuw kijken naar een duplexer. Maar volgens mij wordt een duplexer afgeregeld op een frequentiepaar en krijg ik een vergunning voor meerdere frequenties, dat is wel lastig.
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.