Auteur Topic: Mijn Yupiteru 7100 afgeregeld  (gelezen 2201 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Online Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Mijn Yupiteru 7100 afgeregeld
« Gepost op: 24 maart 2008, 17:57:11 »
Al sinds een tijdje viel me op dat mijn Yupiteru 7100 een paar kHz naast de frequentie stond.

Filmpje van de situatie voordat ik de scanner had afgeregeld:


Met dank aan Gert Jan (bekend van het forum) heb ik de scanner netjes kunnen afregelen. Zet je scanner op een vast signaal, zoals een Entropia controllerkanaal, stel de stapgrootte in op 1 kHz en draai aan de dialknop totdat het signaal schel gaat klinken. Luister hoeveel kHz/stapjes dit afwijkt, zowel onder als boven de eigenlijke frequentie. Is dit aantal gelijk, dan staat je scanner exact op de frequentie, wijkt dit af dan kan je onderstaand stappenplan volgen.

Stappenplan:
- Haal de batterijen uit de scanner.
- Draai de 4 schroefjes aan de zijkant in het achterpaneel los met een PH0 kruiskop.
- Vanaf bovenaf de voorkant voorzichtig (doe je dit te ruig, dan heb je kans dat de pootjes van een printconnector ombuigen) lostrekken. De onderkant kan blijven haken, zet dan even je vinger achter een of beide nokjes in het batterijvak tot de gehele voorkant loskomt.
- Zoek een gaatje in een van de printplaten, daaronder zit een andere printplaat met een klein potmetertje met de tekst TC1, hiermee kan je de scanner weer precies op de frequentie krijgen. Voorzichtig draaien met een passende platte schroevendraaier, niet helemaal omdraaien maar gewoon stukje voor stukje.
- Naar links draaien (tegen de klok in) draai je de frequentie mee omhoog, naar rechts (met de klok mee) draai je de frequentie mee omlaag.
- Zet je scanner weer in elkaar, vergeet de eventueel losgekomen lint om de batterijen mee los te trekken niet. En kijk/luister naar het resultaat, moet je nog bijregelen, herhaal dan alle stappen weer. (ik was er zo'n 4 uurtjes zoet mee)

Let op: je verliest wel je programmering bij het openen van de scanner.

Het resultaat:

Leen Ansems

  • Gast
Re: Mijn Yupiteru 7100 afgeregeld
« Reactie #1 Gepost op: 25 maart 2008, 06:35:34 »
Ik heb ooit 3 stuks van dit model in handen gehad die gebruikt gingen worden om weggelopen huisdieren mee op te sporen. Alle 3 de toestellen hadden een afwijking en 1 zelfs 2,5 KHz. Ik heb zo`n vermoeden dat er veel meer toestellen naast de frequentie zullen staan. Voor het geld wat je ervoor moet betalen is het een puik toestel.
Mvg,
Leen

Offline MTH

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 466
Re: Mijn Yupiteru 7100 afgeregeld
« Reactie #2 Gepost op: 25 maart 2008, 09:33:25 »
Geldt dit ook voor SSB ???

Heb zelf het idee dat het op mijn exemplaar op FM wel goed zit.
Maar luister ik naar USB op 14.195 MHz moet ik de Yup al gauw
naar 14.196.1 draaien om alles goed te kunnen verstaan !!

Gr, Marc !

Leen Ansems

  • Gast
Re: Mijn Yupiteru 7100 afgeregeld
« Reactie #3 Gepost op: 25 maart 2008, 10:00:29 »
Citaat van: "MTH"
Geldt dit ook voor SSB ???

Heb zelf het idee dat het op mijn exemplaar op FM wel goed zit.
Maar luister ik naar USB op 14.195 MHz moet ik de Yup al gauw
naar 14.196.1 draaien om alles goed te kunnen verstaan !!

Gr, Marc !

Als de x-tal oscillator verlopen is, dan is alles naast frequentie. Ook SSB. Nu hoeft je meting niks te betekenen te hebben. Het is een verschil tussen 2 toestellen. Pas als het toestel waarme je de vergelijking doet stabiel en geijkt is, kan je zeker zijn dat er inderdaad een afwijking is. Dat is dan een referentiebron. Verschil kan ook ontstaan als beide toestellen een verschillende manier van frequentieaanduiding gebruiken. Gebruikelijk is om de frequentie aan te geven waar bij SSB de onderdrukte draaggolf zou moeten zitten. Niet elke fabrikant doet dat.
Mvg,
Leen