Auteur Topic: Middengolf Antenne  (gelezen 2312 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Kwikkie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 72
  • Prutser
Middengolf Antenne
« Gepost op: 29 juni 2021, 14:19:12 »
Beste Forumleden,

Misschien een beetje offtopic... Maar toch maar hier geplaatst.
Ik heb een oude Akai verstelker zoals hieronder afgebeeld.
Ik wil hierop naar de middengolf luisteren gaan luisteren. In huis hoor ik op het moment niets op deze band. Zou je hierop b.v. een loop antenne of een mini whip kunnen aansluiten? Deze zijn meestal uitgerust met 50 ohm kabel. Bij FM staat er 75 ohm (antenne) en 300 Ohm (kabel). Maar bij AM staat geen aanduiding. Ik weet niet wat het effect is als je 50 Ohm kabel op de AM aansluiting zet.

Heeft iemand ervaring hiermee? Wat is het effect? Wat voor antenne zouden jullie aanbevelen? Binnen of buiten?

Be excellent to each other. And Party On, Dudes!

Uniden Bearcat UBC-800XLT
Uniden Bearcat SC-230
RTL-SDR
Discone, Diamond RH-901S
M3U-File, Broadcastify, Zello

Offline Able Archer83

  • Onderscheppen van elektronische signalen spraak en data.
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 231
  • You don have to scream i can hear you very well !!
Re: Middengolf Antenne
« Reactie #1 Gepost op: 29 juni 2021, 20:44:05 »
Kwa radio ontvangst op AM is niet echt mij expertise gebied, dit komt om dat de meeste ontvangers die ik heb staan toch wat betere uitgebreide professionele ontvangers zijn waar alles al in zit en mijn aandacht toch uit gaat naar militaire en onbekende signalen / communicatie en het decoderen via software  

Om niet te veel af te wijken van van je gestelde vraag het volgende, Oudere radio's zijn meestal voorzien van een ferrietstaaf antenne als ontvangst element waar door een externe antenne vaak niet nodig is maar een draad antenne kan altijd je luister plezier verbeteren. Voor je een duurdere antenne aanschaft en ik je de verkeerde informatie heb gegeven zou ik toch eventjes onderzoek doen op internet. ( Een Tecsun AN-100 zou ook uit de voeten kunnen helpen )

Een mini whip is zonde van je geld als je alleen luistert naar de radio van buitenlandse omroepen daar zou je echt een korte golf ontvanger voor moeten hebben wil je daar wat aan hebben wil je ook de andere banden kunnen horen.

Ik hoop dat ik je vraag een beetje beantwoord hebt  ;)

Offline Kwikkie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 72
  • Prutser
Re: Middengolf Antenne
« Reactie #2 Gepost op: 1 juli 2021, 13:23:18 »
Goedemiddag,

Bedankt voor de reactie!
De Ferrietstaaf doet bij mij binnen op de begane grond niet zoveel. Vooral veel storing. Die tescun AN-100 had ik inderdaad zien staan. Maar als die ferrietstaaf niet zoveel doet zal het met zo'n loop wel gaan? (ongeveer op dezelfde plek)

Ik denk dat ik de draad antenne eens is ga proberen. Ik zit te denken om die buiten te spannen. De vraag is dan plaats je die dan horizontaal of vertikaal en hoelang moet deze zijn? Ik las ergens 10+ meter. Klopt dit? En hoe sluit ik deze aan op de receiver? Moet dit met 75 ohm coax naar de receiver en moet de mantel dan nog geaard zijn ofzo?

Wel veel vragen zo  ::)
Be excellent to each other. And Party On, Dudes!

Uniden Bearcat UBC-800XLT
Uniden Bearcat SC-230
RTL-SDR
Discone, Diamond RH-901S
M3U-File, Broadcastify, Zello

Offline Vrolijke Fietser

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 277
Re: Middengolf Antenne
« Reactie #3 Gepost op: 1 juli 2021, 16:05:32 »
Hang buiten een draad horizontaal zo lang als je kwijt kunt en zo hoog als mogelijk is.
Voer het uiteinde van de draad naar binnen naar de radio en sluit deze aan op het schroefje waar het vorkje ( met de tanden naar boven ) bij staat.
Gebruik geen coax o.i.d. Mogelijk kan je proberen ook de aarde of massa van de radio aan de cv te verbinden. Door het aarden van de radio kan je misschien wat storing wegnemen. Succes
De groeten van Bob.

Offline Kwikkie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 72
  • Prutser
Re: Middengolf Antenne
« Reactie #4 Gepost op: 1 juli 2021, 17:50:32 »
Kijk, dat is duidelijk
Thanx Bob
Be excellent to each other. And Party On, Dudes!

Uniden Bearcat UBC-800XLT
Uniden Bearcat SC-230
RTL-SDR
Discone, Diamond RH-901S
M3U-File, Broadcastify, Zello