Auteur Topic: Luchtvaart (militair/civiel) ontvangst omgeving Apeldoorn.  (gelezen 5894 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline bartarie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 22
Luchtvaart (militair/civiel) ontvangst omgeving Apeldoorn.
« Gepost op: 20 mei 2019, 17:41:50 »
Zijn er toevallig mensen in regio Apeldoorn die airband (militair en civiel) volgen?

Ik ben benieuwd wat er zoal word opgepikt. En met wat voor een antenne/hoogte.
Sinds gister een discone buiten staan en ontvangst is best aardig.

134.375 Amsterdam ACC, Radar sector 1 (Noord)   
119.050 Approach / Departure TMA East
131.150 Arrival (Secundary)

Zijn Frequenties die regelmatig doorkomen.
Air to Air dingen komen door maar das niet echt locatie gebonden.

Met mooi weer kan je hier wel heel makkelijk en duidelijk zweef-vlieg verkeer volgen.

Misschien is er iemand in de regio met een Diamond D-777 op "grote hoogte", om eens te informeren wat er zoal doorkomt.
Dan kan ik ook in de toekomst overwegen om de antenne bijv echt boven het dak uit te laten stijgen etc.

AOCS zit ook bij mij in de regio, word daar vanuit gezonden? (Bandbox?)

Alvast bedankt,

B

Offline Henk Voortwijs

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 599
  • IK MOET HELEMAAL NIKS!
Re: Luchtvaart (militair/civiel) ontvangst omgeving Apeldoorn.
« Reactie #1 Gepost op: 3 juni 2019, 15:09:38 »
Als eens gecheckt op http://frequentiedatabase.tk/ ?
UBC760XLT; UBC780XLT; UBC3500XLT; UBC9000XLT; Sangean ATS-909X; TP-100 BASIC; Galaxy AF-A27; Midland Alan 48 Plus; TYT TH-8600

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21593
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Luchtvaart (militair/civiel) ontvangst omgeving Apeldoorn.
« Reactie #2 Gepost op: 3 juni 2019, 18:13:37 »
AOCS zit ook bij mij in de regio, word daar vanuit gezonden? (Bandbox?)

Dat is inderdaad ook de zenderlocatie.

Offline bartarie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 22
Re: Luchtvaart (militair/civiel) ontvangst omgeving Apeldoorn.
« Reactie #3 Gepost op: 3 juni 2019, 19:14:00 »
Jazeker heb ik dat gechecked,

ik vroeg me alleen af wat "anderen" in de regio oppikken om een beeld te vormen voor mezelf.
Kwa hoogte zou t best gunstig kunnen zijn we zitten op 18m boven NAP en het huis is ca 9/10 meter hoog. Dan zou je vanaf het dak toch een behoorlijk gebied kunnen bestrijken lijkt me. Zo op ongeveer 28m hoog.

Bedankt voor het antwoord op AOCS, ik wist dat dit vroeger zo was. De verkeersleiding zit daar zelf niet meer dacht ik, maar de zenders dus blijkbaar nog wel.

B

Offline Luister Amateur

  • Monteur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 569
  • 73
Re: Luchtvaart (militair/civiel) ontvangst omgeving Apeldoorn.
« Reactie #4 Gepost op: 3 juni 2019, 20:12:15 »
ik weet niet hoe hoog jou Antenne nu staat. ik zou als ik jou was de antenne gewoon wat hoger zetten hoe hoger de antenne hoe meer je ontvangt. ik heb mijn antenne op een top hoogte van 60 meter want  alleen de locatie is niet alleen van invloed maar ook of er hoge gebouwen bij je in de buurt staan . door dat ik zo hoog zit kan ik de verkeer`s toren van Schiphol ontvangen en die van Eindhoven . het ontvangst gebied is hier tussen de 50 tot 100 KM . alleen niet in alle richtingen want ik heb schuin tegen over mijn een flat staan die is net 2 verdiepingen hoger is . en mijn antenne komt niet boven het dak uit hier . toen de politie nog te beluisteren was ontving ik hier het HB van de politie Amsterdam op de 466 MHz tot dat ze over gingen op c2000 heel wat uren zitten luisteren . er was altijd wat te beleven daar. maar er is nu nog zat te horen op het gebied van bedrijven en scheepvaart Rode Kruis en zendamateurs . je kunt er een hoop plezier aan beleven . zo dra ik thuis kom van mijn werk gaan de scanners aan . ik wens je veel luister plezier .

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21593
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Luchtvaart (militair/civiel) ontvangst omgeving Apeldoorn.
« Reactie #5 Gepost op: 3 juni 2019, 21:06:20 »
Bedankt voor het antwoord op AOCS, ik wist dat dit vroeger zo was. De verkeersleiding zit daar zelf niet meer dacht ik, maar de zenders dus blijkbaar nog wel.

In het AOCS Nieuw Milligen zit alleen nog de gevechtsleiding, Bandbox.
De Luchtverkeersleiding (Dutch Mil) is tegenwoordig onderdeel van Mil ATCC Schiphol.
Radar Approach Control (RAPCON) is weer onderdeel geworden van Mil CAPP Schiphol.