Auteur Topic: Codes in gebruik bij scheepvaart (?)  (gelezen 3924 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Codes in gebruik bij scheepvaart (?)
« Gepost op: 25 juni 2005, 14:32:24 »
Sinds korte tijd luister ik naar de marifoniekanalen, en aangezien ik in een waterrijk gebied woon, in Vianen, langs de Lek en het Merwedekanaal en vlakbij het Amsterdams Rijnkanaal, en vlakbij diverse sluizen woon, (Grote sluis Vianen, sluis/stuw Hagestein, Beatrixsluis Nieuwegein enz) is er zat te horen op de marifoniekanalen.

Op het moment dat een schipper zich "inmeldt" worden er gegevens doorgegeven zoals de vertreklocatie en bestemming, het aantal personen aan boord, soms de diepgang van het schip en de lading. (bv. 2000 ton benzine)

Maar soms hoor ik geen ladinginformatie, maar wel "codes" zoals bv; 2 maal 120, 6 maal 140 enz.

Nu vroeg ik mij af, zijn dat ladingcodes? En zo ja, is er ergens een lijstje beschikbaar met de betekenis van de codes?

Groeten,

Remon

Offline Ro

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 56
Codes Scheepvaart
« Reactie #1 Gepost op: 3 juli 2005, 16:29:59 »
Beste Remon,

Dit betreffen codes over gevaarlijke lading van het vertrekkende schip. Het betreffende schip heeft dan gevaarlijke lading aan boord met een UN nummer wat gestickerd, en verpakt is volgens de geldende United Nations en IMO Regulations.

Dangerous goods en gevaarlijke stoffen zijn overigens verschillende termen. In de scheepvaart word een lading graan bijvoorbeeld als een gevaarlijke lading aangeduid...

Kijk maar eens op

http://www.air-sea.co.uk/products.asp?c ... 2=3&cat3=6

Groeten van Roland

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: Codes in gebruik bij scheepvaart (?)
« Reactie #2 Gepost op: 3 juli 2005, 16:42:33 »
Kijk aan, aan die lijst heb ik wat.

Bedankt Roland!

Groeten,

Remon