Auteur Topic: Sky Scan magneetvoet antenne ombouwen voor VHF & UHF luchtvaart  (gelezen 4071 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline sven861

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Sky Scan magneetvoet antenne ombouwen voor VHF & UHF luchtvaart
« Gepost op: 11 augustus 2022, 19:46:47 »
In een ander antenne topic heb ik een beschrijving en meting gedaan aan een Diamond magneetvoet antenne voor VHF luchtvaart.

https://www.scannerforum.nl/index.php?topic=34258.0

Het bijkomend voordeel van een kwartgolf antenne is dat deze ook resonant is op driekwart golf. In het geval van de Diamond antenne is deze resonant op 127 en (3x 127) rond 375 MHz. We missen dan nog wel het eerste grote gedeelte van de UHF luchtvaartband. In dat topic wordt ook gesproken over een kattensnor dipool en kattensnor vertikaal. Dit zette mij aan het denken om een antenne te ontwerpen die zeer geschikt is voor het ontvangst van de gehele VHF en UHF luchtvaartband.



De bovenstaande antenne bestaat al vele tientallen jaren en wordt verkocht als scannerantenne Albrecht 61680 of SkyScan DX, die gouden bergen belooft van 25 tot 1300 MHz. Zo breedbandig is deze antenne zeer zeker niet maar hij is wel een stuk breedbandiger dan een enkele kwartgolf antenne. Deze antenne is eigenlijk 4 antennes in 1. Door de verschillende stralers krijg je een lage SWR (en dus goed ontvangst) op 4 a 5 stukjes frequenties. De spriet met de beste SWR voor die frequentie zal deze het beste doorgeven aan de coaxkabel. Op deze manier kun je dus een breedbandige antenne maken, in wezen zet je meerdere antennes parallel met elkaar.





Detail foto's van de Albrecht 61680. Hier kun je goed zien dat het makkelijk is om de stralers te demonteren.

Door het monteren van vier nieuwe sprieten met de juiste lengte kunnen we deze antenne optimaliseren voor VHF en UHF luchtvaart.



In de bovenstaande tekening zie je de VHF en UHF luchtvaartband uitgetekend.
118-137 voor civiel
137-144 voor militair
230-400 voor militair

De VHF band is in twee stukken gehakt en de UHF band is in drie stukken gehakt. Van elk stukje is er een middenfrequentie en daar gaan we de stralers op berekenen. We gaan de Albrecht antenne optimaliseren voor deze vijf stukken van de VHF en UHF band. We kunnen maar 4 stralers monteren maar doordat een kwartgolf op 127 MHz ook werkt op 375 MHz scheelt dat. We hebben 1 spriet die twee stukken doet. De volgende sprieten moeten we maken:

We gebruiken 75 delen door freq in MHz. Verkortingsfactor is niet nodig.

127.5 MHz -> 58,8cm
140.5 MHz -> 53,4cm
260 MHz -> 28,8cm
320 MHz -> 23,4cm
375 MHz (3/4 golf 127 MHz)

Bij het maken van deze antenne moeten we wel rekening houden dat de schijf waar de stralers in gemonteerd worden tot aan de magneetvoet ook meedoet als straler. Deze afstand dient van elke straler afgehaald te worden.

Je kunt deze antenne prima op het dak van een auto gebruiken. Je kunt m ook thuis gebruiken maar deze antenne heeft absoluut een goede tegencapaciteit nodig om goed te kunnen werken. Het meest ideaal zou een ronde stalen plaat zijn van 120cm diameter. Toch is dat nogal onpraktisch. Je kunt ook kiezen voor kippen en volieregaas dat verzinkt is, 1x1 of 2x2 cm gaten werkt perfect. Hier zet je de magneetvoet antenne op met een klein staal plaatje daar weer onder. Je klemt t gaas dan tussen de magneetvoet en t staal plaatje vast. Een oppervlakte van 120x120cm of een cirkel van 120cm diameter werkt zeer goed.


Volieregaas

Suc6 met bouwen. Mocht je m gaan bouwen, laat t hier weten en deel je ervaringen.

Gr, Sven

Offline spoorfan

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1313
Re: Sky Scan magneetvoet antenne ombouwen voor VHF & UHF luchtvaart
« Reactie #1 Gepost op: 13 augustus 2022, 11:40:52 »
Ik heb ooit een versie gescoord met radialen e.d als een kleine discone. Werkt prima in huis op de vensterbank.

Spoorfan


Offline Peter214

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 75
Re: Sky Scan magneetvoet antenne ombouwen voor VHF & UHF luchtvaart
« Reactie #3 Gepost op: 22 april 2023, 11:55:06 »
Dank voor deze heldere uitleg. Ik moet heel eerlijk zeggen ik ben eigenlijk dik tevreden met deze antenne.
Hoewel ik me wel afvraag, welke van de vier antenne’s is nu voor welk frequentiebereik.
Kijkend naar mijn ervaringen met deze antenne zou ik alleen het marifoon ontvangstbereik willen verbeteren.
Welke antenne kan ik hiervoor vervangen en welke lengte moet deze dan zijn ?

Ik hoor graag.

Peter214

Offline sven861

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Sky Scan magneetvoet antenne ombouwen voor VHF & UHF luchtvaart
« Reactie #4 Gepost op: 26 april 2023, 10:01:14 »
Hai Peter,

Leuk jouw ervaringen met deze antenne te horen. Ik heb deze antenne zelf niet in mijn bezit. Zou je voor mij de lengtes van de vier stralers kunnen opmeten vanaf de bovenkant van de kleine zwarte cirkel bovenop de magneet, tot aan de bovenkant stralers? Dan kunnen we uitrekenen waar de antenne nu voor geoptimaliseerd is.


Kleine zwarte cirkel bovenop de magneet

Gr, Sven

Offline Peter214

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 75
Re: Sky Scan magneetvoet antenne ombouwen voor VHF & UHF luchtvaart
« Reactie #5 Gepost op: 26 april 2023, 18:46:46 »
Ga ik morgen even doen…als ik het niet vergeet  :)

Offline Peter214

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 75
Re: Sky Scan magneetvoet antenne ombouwen voor VHF & UHF luchtvaart
« Reactie #6 Gepost op: 27 april 2023, 07:37:39 »
Hai Peter,

Leuk jouw ervaringen met deze antenne te horen. Ik heb deze antenne zelf niet in mijn bezit. Zou je voor mij de lengtes van de vier stralers kunnen opmeten vanaf de bovenkant van de kleine zwarte cirkel bovenop de magneet, tot aan de bovenkant stralers? Dan kunnen we uitrekenen waar de antenne nu voor geoptimaliseerd is.


Kleine zwarte cirkel bovenop de magneet

Gr, Sven

Yes, gedaan.

1x60 cm
1x26 cm
1x19 cm
1x30 cm met spiraal

MvG
Peter214

Offline sven861

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Sky Scan magneetvoet antenne ombouwen voor VHF & UHF luchtvaart
« Reactie #7 Gepost op: 1 mei 2023, 16:19:03 »
1x60 cm = 125 MHz
1x26 cm = 288 MHz
1x19 cm = 395 MHz
1x30 cm met spiraal = ik gok op 5/8 voor 440MHz

Als je marifoon wilt optimaliseren en luchtvaart wilt behouden, de 19cm vervangen voor 47,5cm:

1x60cm = 125 MHz (doet het ook goed op 375 MHz)
1x47,5cm= 158 MHz

je kan ook (bij plaatsing binnen) een 3/4 golf geďsoleerd koperdraad monteren voor marifoon, dit geeft je 2dB winst voor die band. lengte: 136cm
De draad vertikaal wegspannen en gebruik goede tegencapaciteit zoals hierboven aangegeven met gaas.

Gr, Sven

Offline Peter214

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 75
Re: Sky Scan magneetvoet antenne ombouwen voor VHF & UHF luchtvaart
« Reactie #8 Gepost op: 1 mei 2023, 18:11:25 »
Superbedankt voor je reactie en de uitleg, berekening. Ik ga van de week even aan de slag.
Je gaat het resultaat horen van me.

Peter214

[mod]Onnodige quote weggeknipt. Als je direct reageert op een bericht kun je beter 'Reageer' dan 'Citaat' gebruiken. Lees ook https://www.scannerforum.nl/index.php?topic=28355.msg332786#msg332786

Offline Peter214

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 75
Re: Sky Scan magneetvoet antenne ombouwen voor VHF & UHF luchtvaart
« Reactie #9 Gepost op: 4 mei 2023, 07:46:05 »
Morgen Sven,

Hetgeen jij had aanbevolen uitgevoerd en inderdaad de ontvangst van de marifoon is sterk verbeterd.
Ik zie echter in de luchtvaartband VHF laag, toch een verslechtering.
Ik heb de 19 cm weer teruggeplaatst en de 26 cm eruit gehaald en daar de 47,5 in teruggezet.
Dat levert voor beide banden een goed resultaat op.
Nu nog kijken wat ik mis in de militaire uhf band.
Wordt vervolgd.

Peter214

Offline sven861

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Sky Scan magneetvoet antenne ombouwen voor VHF & UHF luchtvaart
« Reactie #10 Gepost op: 9 mei 2023, 09:01:59 »
Hai Peter,

Het zou kunnen dat de sprieten onderling invloed op elkaar hebben, meten is weten als je deze antenne op een analyser zou aansluiten.
Misschien dat ik deze antenne binnenkort maar eens ga bestellen en dan optimaliseren voor een aantal banden. Lijkt mij een leuk projectje.

Hoe ziet jouw tegencapaciteit eruit? heb je een stalen ondergrond, kippengaas of iets anders? Ben benieuwd.

Gr, Sven

Offline Peter214

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 75
Re: Sky Scan magneetvoet antenne ombouwen voor VHF & UHF luchtvaart
« Reactie #11 Gepost op: 9 mei 2023, 14:27:26 »
Mijn tegencapaciteit is een stalen ondergrond en werkt dus met de magneetvoet super.

Peter214

Offline Paulvanuf

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 28
Re: Sky Scan magneetvoet antenne ombouwen voor VHF & UHF luchtvaart
« Reactie #12 Gepost op: 10 mei 2023, 08:34:13 »
Citaat
Hier zet je de magneetvoet antenne op met een klein staal plaatje daar weer onder. Je klemt t gaas dan tussen de magneetvoet en t staal plaatje vast. Een oppervlakte van 120x120cm of een cirkel van 120cm diameter werkt zeer goed.

Ik gebruik voor buiten aan de dakkapel een (makkelijk verwijderbare) mast van delen van een oude hengel. Hoe bevestig je deze constructie? Iets anders ipv gaas? Of toch dan maar op tafel dicht bij het raam?

Offline 7243

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 249
Re: Sky Scan magneetvoet antenne ombouwen voor VHF & UHF luchtvaart
« Reactie #13 Gepost op: 11 mei 2023, 12:08:55 »
Had deze nog in de schuur liggen dus wil er toch eens mee gaan expirimenteren.
Ik kan hem op het dak plaatsen echter niet op de genoemde wijze met kippengaas, ik heb een platdak met een airco unit en enkele schansen voor zonnepanelen.
Is er een andere manier mogelijk bijvoorbeeld een rechtopstaande stalen koker waar ik hem bovenop monteer?

Offline sven861

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Sky Scan magneetvoet antenne ombouwen voor VHF & UHF luchtvaart
« Reactie #14 Gepost op: 11 mei 2023, 14:15:55 »
Zonder geleidende ondergrond kan je er ook een ground plane antenne van maken.



De magmeetvoet komt op een klein staal plaatje waar je vervolgens 4 radialen aan vast maakt onder een hoek van 45 graden naar beneden. Gebruik de langste lengte antenne en monteer er hier 4 stuks van.
de vier radialen geven de antenne de nodige tegencapaciteit die je nodig hebt. De vier radialen zijn onderling doorverbonden maar hoeven niet aan de massa van de coax verbonden te worden.

Hieronder een voorbeeld die je kan kopieren voor gebruik met magneetvoet, gebruik stalen haakse plaat. Bovenste gedeelte van de antenne hoef je niet te maken omdat dat jouw magneetvoet wordt.

https://m0ukd.com/homebrew/antennas/70mhz-quarter-wave-ground-plane-antenna/

Op de camping had ik vroeger een stalen plaatje van 10x10cm. De hoekjes had ik 45gr omhoog gevouwen en 4mm gaatjes in geboord. Daarna 4x RVS draadeinden in die gaatjes schuin naar beneden laten lopen, vastgezet met 2 boutjes per draadeind. In het midden van het plaatje een gaatje geboord en die vervolgens bovenop de houten paal geschroefd. Op het stalen plaatje kwam mijn magneetvoet, werkte zeer goed.