Auteur Topic: Uniden SDS200E volume tijdens communicatie in DMR verschild tussen de stations  (gelezen 1571 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline b.m.goedemans

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 8
    • dutchnetorkradio
Medeluisteraars,

Mijn SDS200E staat regelmatig tegen mij te schreeuwen door over modulatie.
Dit gebeurd altijd op DMR frequenties.
Het meest bij de Technische Universiteit en Fontys Hogeschool Eindhoven maar ook op verhuur frequenties (Smelt)

Het verschijnsel lijkt mij niet random te zijn en wordt niet waargenomen door de centrale of andere post(en).

Daarom bij deze een paar vraagjes:
  • Hebben andere bezitters van de SDS200 hier ook last van?
  • Kan het een auto gain instelling zijn die ik nog niet gevonden heb?
  • Heeft het te maken met het ontvangen DMR signaal dat buiten de frequentie of bandbreedte  loopt bij een harde modulatie

Ik hoop dat er een oplossing is.

Met een luisterrijke groet,
Marcel Goedemans

Offline Spijkie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 91
Re: Uniden SDS200E volume tijdens communicatie in DMR verschild tussen de stations
« Reactie #1 Gepost op: 19 augustus 2022, 09:38:43 »
Hallo Marcel,

Ik ervaar dit probleem niet met mijn SDS200E, ik zou niet weten waar dit aan kan liggen maar hopelijk zijn er forumleden die dit wel weten.

Gr. Victor
Ik luister met de volgende scanners: UBC780XLT / Icom IC-R30 / UBCD3600XLT / IcomIC-R8600 / Diamond X50 / Procom CXL 2-2C

Offline Hennie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 387
  • PC5L
Re: Uniden SDS200E volume tijdens communicatie in DMR verschild tussen de stations
« Reactie #2 Gepost op: 19 augustus 2022, 09:41:43 »
Je kan per kanaal het volume aanpassen. Zet de scanner op hold op het kanaal dat je wil aanpassen en druk dan de Func knop in. Daarna een paar keer op toets 7 drukken om de offset in te stellen tussen -3 en +3.  -3 is dus een stuk minder volume dan de ander kanalen en +3 flink meer.

Wat je trouwens ook nog kan doen is de ATT aan zetten op het kanaal, dan verzwak je het signaal behoorlijk. Func en dan toets 4.

Offline b.m.goedemans

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 8
    • dutchnetorkradio
Re: Uniden SDS200E volume tijdens communicatie in DMR verschild tussen de stations
« Reactie #3 Gepost op: 19 augustus 2022, 13:54:09 »
Hennie,

Aan het boven genoemde heb ik ook gedacht en tegen beter weten geprobeerd.
Maar dat doet niets af aan het probleem. Het resultaat is dat de centrale of andere post te zacht is om te verstaan en het over gemoduleerde station een normaler volume aanneemt maar de over modulatie blijft.
Het lijkt als of het signaal te breedbandig is. Het signaal lijkt niet compleet. Het vreemde is dat de scanner bij een paar stations dit gedrag vertoond.

Offline Hennie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 387
  • PC5L
Re: Uniden SDS200E volume tijdens communicatie in DMR verschild tussen de stations
« Reactie #4 Gepost op: 19 augustus 2022, 15:35:18 »
Kun je het met SDR niet inzichtelijk maken hoe breed dat signaal is dan? Kan me niet voorstellen dat DMR breder is dan 12,5 KHz.

Offline Ben-Scan

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 382
Re: Uniden SDS200E volume tijdens communicatie in DMR verschild tussen de stations
« Reactie #5 Gepost op: 20 augustus 2022, 07:37:48 »
Hennie,

Aan het boven genoemde heb ik ook gedacht en tegen beter weten geprobeerd.
Maar dat doet niets af aan het probleem. Het resultaat is dat de centrale of andere post te zacht is om te verstaan en het over gemoduleerde station een normaler volume aanneemt maar de over modulatie blijft.
Het lijkt als of het signaal te breedbandig is. Het signaal lijkt niet compleet. Het vreemde is dat de scanner bij een paar stations dit gedrag vertoond.

Ik heb dit fenomeen ook geconstateerd gisteren, weliswaar op een 70cm DMR repeater. Er was een groot verschil in audio volumes van de diverse gebruikers, daarnaast waren er een aantal overgemoduleerd, ik heb vrijwel alle instellingen geprobeerd, maar het geluid van overmodulatie lijkt echt vanuit de software decoder van de SDS zelf te komen. Andere ontvangers of DSD lijken dit probleem namelijk niet te hebben. Lang niet ieder systeem heeft hier last van. Ik raad ook jou aan om hier melding van te maken via mail bij enquiries@uniden.co.jp

Ik zal ook eens via de scanner wat opnames maken die dit probleem vastleggen. Ook zal ik wat simplex testen doen met DMR om te kijken of ik zelf het probleem kan veroorzaken door steeds de modulatie een stukje harder te zetten van mijn DMR porto.
« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2022, 09:54:25 door Hunter (Email klikbaar gemaakt) »

Offline Hans013

  • PD2HSB
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 864
Re: Uniden SDS200E volume tijdens communicatie in DMR verschild tussen de stations
« Reactie #6 Gepost op: 20 augustus 2022, 08:37:45 »
Op een 70 cm dmr is dit een logisch fenomeen. Iedereen stelt zijn porto in naar eigen smaak. Soms met een te harde modulatie, soms te zacht. Of een koppeling met een andere mode die te hard doorkomt.

In een commerciële oplossing zoals Marcel aangeeft staat alles gelijk qua instellingen. En dan is het wel een bijzonder fenomeen.

Offline Ben-Scan

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 382
Re: Uniden SDS200E volume tijdens communicatie in DMR verschild tussen de stations
« Reactie #7 Gepost op: 20 augustus 2022, 08:46:36 »
Op een 70 cm dmr is dit een logisch fenomeen. Iedereen stelt zijn porto in naar eigen smaak. Soms met een te harde modulatie, soms te zacht. Of een koppeling met een andere mode die te hard doorkomt.

In een commerciële oplossing zoals Marcel aangeeft staat alles gelijk qua instellingen. En dan is het wel een bijzonder fenomeen.

Zoals je in mijn vorige bericht kunt lezen is het probleem alleen hoorbaar op de SDS serie. Andere DMR ontvangers/decoders vertonen geen vervormingen, wat zou kunnen betekenen dat het gevonden moet worden in de (audio) gain / DMR decoder van de SDS.

Offline b.m.goedemans

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 8
    • dutchnetorkradio
Re: Uniden SDS200E volume tijdens communicatie in DMR verschild tussen de stations
« Reactie #8 Gepost op: 20 augustus 2022, 13:41:14 »
Allereerst bedankt voor de reacties.

Benscan, de omschrijving je die geeft komt overeen met mijn SDS.
Er zijn geen instellingen te vinden om dit modulatie probleem op te lossen. Ik heb de kanalen deels naar een DMR porto gekopieerd deze de hele avond laten scannen en geen over modulatie waar genomen.

Bij de SDS de RSSI balk in de display gezet als indicatie voor het signaal gedrag te zien bij de over gemoduleerde apparaten. Tot mijn verbazing geeft de RSSI een stabiel signaal af bij "normale" porto's maar bij de probleem porto's gaat de RSSI balk hele maal de hoek daar na direct terug naar de helft van de balk. Tijdens de doorgang blijft de balk sterk fluctueren dit gebeurd niet bij een normale doorgang.

De scanner draait nu via I.P. over mijn geluidskaart en dit lijkt tot nu toe goed te gaan,

Offline Hennie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 387
  • PC5L
Re: Uniden SDS200E volume tijdens communicatie in DMR verschild tussen de stations
« Reactie #9 Gepost op: 20 augustus 2022, 14:24:59 »
Via de usb poort aan de achterkant kan je met b.v. Putty via de command line de gain aanpassen (op eigen risico). Ik heb het geprobeerd maar ik krijg geen verbinding met Putty. Mogelijk dat het jullie wel lukt.

https://forums.radioreference.com/threads/uniden-sds200e-gain-help.446506/#post-3718373

Offline b.m.goedemans

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 8
    • dutchnetorkradio
Re: Uniden SDS200E volume tijdens communicatie in DMR verschild tussen de stations
« Reactie #10 Gepost op: 21 augustus 2022, 10:22:13 »
Na een tip van Hennie.
Gevonden in een stoffig hoekje op het net. Deze morgen even vertaald en in PDF files gezet.
UNIDEN PROGRAMMING CONTROL CODES
FOR USE WITH UNIDEN SCANNERS

 &
Uniden sds200e gain help

Er zijn mogelijkheden om de gain te beïnvloeden via  de magische micro usb poort op de achterkant.
Nu alleen nog uitzoeken hoe de gain aan te passen zonder de hele scanner te beïnvloeden.
Gelukkig zijn er veel knappe koppen op het forum die waarschijnlijk wel bereid zijn om een helpende hand te bieden.

https://drive.google.com/file/d/1bPZbSTfuSnhbeZbfVaxAEtVrLUGDfV6o/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/19J0Bgm5M0O3xoGm9XXVSMmgdzC7VZXpB/view?usp=sharing