Auteur Topic: Verandering benaming blusploegen?  (gelezen 6397 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline PeterD

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 146
Re: Verandering benaming blusploegen?
« Reactie #30 Gepost op: 5 augustus 2022, 20:01:45 »
Beste medeforumleden, ik weet niet of ik hier goed zit, zo niet dan hoor/lees ik het graag!

Waarom kan ik mijn opmerkingen kwijt over de benamingen die op de P2000-monitor worden gebruikt?

Voor Hollands Midden worden er sinds kort andere benamingen gebruikt niet niet juist zijn:
  • Sinds kort wordt de benaming "Postalarm" gebruikt, dit is niet juist. In Hollands Midden gebruiken we de term kazerne en spreken dan ook van "korpsalarm".
  • Sinds deze week wordt de benaming "BvD" gebruikt, dat is ook niet juist. In Hollands Midden spreken van "Operationeel Bevelvoerder", ook wel OB genoemd.

Kunnen deze veranderingen terug worden gedraait?

In een ander topic had ik al aangegeven waarom korpsalarm gewijzigd is in postalarm. De huidige wetgeving voor de brandweer, de Wet Veiligheidsregio's, kent uitsluitend (brandweer)posten. Sinds 2010 kennen we in Nederland geen gemeentelijke brandweerkorpsen meer.  Sindsdien zijn er 25 korpsen. Hollands Midden is een korps. Bodegraven is een post of een kazerne.

Als met een capcode de gehele regio Hollands Midden zou worden gealarmeerd is het een korpsalarm. Als alleen Bodegraven wordt gealarmeerd via een capcode is het een postalarm of kazernealarm.

In onze regio is OB een tampon. De dienstdoende bevelvoerder een BvD. Dat is ook de standaardbenaming en past ook in het rijtje OvD, HOvD, CvD.

Offline Peter71

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 119
Re: Verandering benaming blusploegen?
« Reactie #31 Gepost op: 5 augustus 2022, 20:58:16 »
In een ander topic had ik al aangegeven waarom korpsalarm gewijzigd is in postalarm. De huidige wetgeving voor de brandweer, de Wet Veiligheidsregio's, kent uitsluitend (brandweer)posten. Sinds 2010 kennen we in Nederland geen gemeentelijke brandweerkorpsen meer.  Sindsdien zijn er 25 korpsen. Hollands Midden is een korps. Bodegraven is een post of een kazerne.

Als met een capcode de gehele regio Hollands Midden zou worden gealarmeerd is het een korpsalarm. Als alleen Bodegraven wordt gealarmeerd via een capcode is het een postalarm of kazernealarm.

In onze regio is OB een tampon. De dienstdoende bevelvoerder een BvD. Dat is ook de standaardbenaming en past ook in het rijtje OvD, HOvD, CvD.

Er bestaan sinds 2010 geen 25 korpsen, er bestaan sinds 2010 25 veiligheidsregio,s en de brandweer maakt sinds 2010 deel uit van die veiligheidsregio,s.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/veiligheidsregios-en-crisisbeheersing/veiligheidsregios.

 Dus als een gehele regio wordt gealarmeerd is het een regionaal alarm, en zeker geen korpsalarm. Korpsalarm is voor de alarmering van 1 brandweerkorps/post. Maar goed, het was mij al bekend dat het geen nut heeft om dit ter discussie te stellen.

Offline Peter71

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 119
Re: Verandering benaming blusploegen?
« Reactie #32 Gepost op: 5 augustus 2022, 21:08:31 »
https://wetten.overheid.nl/BWBR0027466/2022-05-01
Voor het beheerteam, lees eens rustig de wet veiligheidsregio door. Dat is beter dan hier zaken te suggereren die niet waar zijn, of al helemaal niet kloppen.

Offline jeroen31

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 35
Re: Verandering benaming blusploegen?
« Reactie #33 Gepost op: 5 augustus 2022, 21:25:58 »
In een ander topic had ik al aangegeven waarom korpsalarm gewijzigd is in postalarm. De huidige wetgeving voor de brandweer, de Wet Veiligheidsregio's, kent uitsluitend (brandweer)posten. Sinds 2010 kennen we in Nederland geen gemeentelijke brandweerkorpsen meer.  Sindsdien zijn er 25 korpsen. Hollands Midden is een korps. Bodegraven is een post of een kazerne.

Als met een capcode de gehele regio Hollands Midden zou worden gealarmeerd is het een korpsalarm. Als alleen Bodegraven wordt gealarmeerd via een capcode is het een postalarm of kazernealarm.

In onze regio is OB een tampon. De dienstdoende bevelvoerder een BvD. Dat is ook de standaardbenaming en past ook in het rijtje OvD, HOvD, CvD.

Er bestaan sinds 2010 geen 25 korpsen, er bestaan sinds 2010 25 veiligheidsregio,s en de brandweer maakt sinds 2010 deel uit van die veiligheidsregio,s.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/veiligheidsregios-en-crisisbeheersing/veiligheidsregios.

 Dus als een gehele regio wordt gealarmeerd is het een regionaal alarm, en zeker geen korpsalarm. Korpsalarm is voor de alarmering van 1 brandweerkorps/post. Maar goed, het was mij al bekend dat het geen nut heeft om dit ter discussie te stellen.

Korpsalarm is het alarmeren van een post/kazerne dat alle ploegen tegelijk worden opgeroepen. Regionale alarmen komen nooit voor. Alleen het proefalarm die kan regionaal gepiept worden.

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Verandering benaming blusploegen?
« Reactie #34 Gepost op: 5 augustus 2022, 22:13:14 »
Het gaat te ver om alle inside discussie te openbaren, maar deze discussie kost ons echt meer tijd en energie dan ons lief is. We ontvangen ook feedback achter de schermen vanuit regio's, centralisten tot aan korpsleiding aan toe.

Mogen we brandweer.nl als leidraad gebruiken? Een aantal citaten :
  • De regio Zuidoost-Brabant grenst aan de regio Midden-en West-Brabant, Noord-Brabant en Noord-Limburg. Iedere regio heeft zijn eigen brandweerkorps.
  • De brandweerkazernes in de regio Haaglanden vallen onder het korps Brandweer Haaglanden.
  • De zes gemeenten in Flevoland vormen sinds 1 juli 2009 een regionaal brandweerkorps: Brandweer Flevoland.
Wikipedia: Een brandweerkorps is in Nederland een organisatorische eenheid binnen de veiligheidsregio als geheel en wordt geleid door een eigen bestuur. Vroeger was een brandweerkorps deel van een gemeente maar het kon ook onderdeel zijn van een regionaal verband. In Nederland is de brandweerzorg georganiseerd via de 25 veiligheidsregio’s, daarmee heeft Nederland 25 door de overheid ingerichte brandweerkorpsen. Een korps beschikt over een of meer brandweerposten (brandweerkazernes en de daaraan gekoppelde bemensing en de gestationeerde voertuigen). De termen brandweerpost, brandweerkazerne en brandweerkorps worden regelmatig verkeerd toegepast, dit is nog een overblijfsel van de organisatievormen vóór de veiligheidsregio’s.

We kunnen blijven discussiëren maar het heeft er alle schijn van dat bepaalde regio's moeite hebben om mee te gaan met veranderingen. Vooral een regio als Hollands-Midden schijnt er moeite mee te hebben. Maar als ik Google op "brandweer Hollands Midden korps" dan kom ik ook beleidsstukken tegen waarin over het korps Hollands Midden wordt gesproken in de zin van "onderweg naar een modern brandweerkorps". Ook kom ik deze tweet tegen :

https://twitter.com/arjanvdw67/status/1071436442977619968

Misschien kan iemand dit persoon of VRHM via Twitter benaderen hoe HM er organisatorisch in staat. Repressief volhardt men in posten, maar dat kan een adaptieve discrepantie zijn. Daarover gesproken, veel mensen hebben het nog steeds over een GSM nummer, om maar een voorbeeld te noemen.

Brandweer Amsterdam heeft het nog steeds over "autospuiten", waar dit praktisch gezien gewoon tankautospuiten zijn. We kunnen door blijven discussiëren, maar gevoelsmatig blijven er toch wel verschillen bestaan. Perslucht is ademlucht geworden, er wordt vandaag de dag nog steeds regelmatig van "perslucht" gesproken. Dezelfde discussie over BOT/COT, WVD/CVE. Regionale of lokale bestickering die in strijd is met de landelijke huisstijl brandweer, omdat men graag volhardend wil zijn in de eigen, historische gebruiken.

Wij willen het niet beter weten maar wie beweert dat korpsen als in kazernes of gemeentes nog steeds officieel gebruikt worden daar zien wij dit graag onderbouwd met documentatie vanuit de regio en niet vanuit emotie.

Offline PeterD

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 146
Re: Verandering benaming blusploegen?
« Reactie #35 Gepost op: 6 augustus 2022, 06:38:09 »
https://wetten.overheid.nl/BWBR0027466/2022-05-01
Voor het beheerteam, lees eens rustig de wet veiligheidsregio door. Dat is beter dan hier zaken te suggereren die niet waar zijn, of al helemaal niet kloppen.

Citeer even het stukje dan, wel zo makkelijk voor iedereen die wil weten of je bewering klopt.

Offline Peter71

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 119
Re: Verandering benaming blusploegen?
« Reactie #36 Gepost op: 6 augustus 2022, 07:04:51 »
Citeer even het stukje dan, wel zo makkelijk voor iedereen die wil weten of je bewering klopt.

Wie begon hier over de wet veiligheidsregio,s? Ik niet, jij begint erover dus dan zul je dat zelf gelezen hebben in die wet neem ik aan. Dus ik zie graag van jou een citaat, nu niet de zaak gaan omdraaien.

Offline PeterD

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 146
Re: Verandering benaming blusploegen?
« Reactie #37 Gepost op: 6 augustus 2022, 07:56:44 »
Citeer even het stukje dan, wel zo makkelijk voor iedereen die wil weten of je bewering klopt.

Wie begon hier over de wet veiligheidsregio,s? Ik niet, jij begint erover dus dan zul je dat zelf gelezen hebben in die wet neem ik aan. Dus ik zie graag van jou een citaat, nu niet de zaak gaan omdraaien.

Dat is prima.

Citaat
de voor de brandweer geldende opkomsttijden en een beschrijving van de aanwezigheid van brandweerposten in de gemeenten

Artikel 14f van de wet veiligheidsregio's.

Exact de formulering die een commandant van Hollands ook gebruikt in openbaar op Twitter: https://twitter.com/arjanvdw67/status/1071436442977619968

Korpsavond brandweer Hollands Midden, post Schoonhoven.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0027466/2022-05-01
Voor het beheerteam, lees eens rustig de wet veiligheidsregio door. Dat is beter dan hier zaken te suggereren die niet waar zijn, of al helemaal niet kloppen.

Nu is het jouw beurt om te citeren uit de wet veiligheidsregio's om je mening te onderbouwen. Je moet het ook gelezen hebben anders zou je niet de schijn wekken dat er zaken zijn die helemaal niet kloppen.

En nog een openbare tweet van de plaatsvervangend commandant van Haaglanden: https://twitter.com/MEvers02/status/1554909926803243009

Offline Brandpreventje

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 55
Re: Verandering benaming blusploegen?
« Reactie #38 Gepost op: 6 augustus 2022, 13:35:05 »
Oké dus het forum en de monitor houden zich niet aan de termen die een regio gebruikt? Is jullie keuze maar zal voor verwarring zorgen omdat jullie termen niet overeenkomen met de termen die de regio gebruikt in sociale media, persberichten en dergelijke.

Kunnen deze veranderingen terug worden gedraait?

Nee er wordt niets teruggedraaid.
Op de monitor worden termen en afkortingen gebruikt zoals die landelijk zijn vastgelegd.
Lokale/regionale gebruiken worden niet meer toegepast op de monitor.
De monitor is er niet alleen voor de gevorderden onder ons maar ook voor de leek.

Ik heb dat topic niet gelezen. Ik ben een tijdje offline geweest door omstandigheden.

In Hollands Midden gebruiken we inderdaad de term Kazerne en als al het personeel van die kazerne opgeroepen wordt noemen we dat Korpsalarm. Zo staat dit ook in GSM bij de meldkamer Den Haag.

De dienstdoende bevelvoerder impliceert dat hij "dienst" heeft. Dat is bij de meeste kazernes in Hollands Midden niet zo. Deze hoeft alleen te reageren als de meldkamer ff iets overleggen wil. Ik vind je opmerking over een voor vrouwen bedoelde hygiënisch middel dan nogal ongepast.

In een ander topic had ik al aangegeven waarom korpsalarm gewijzigd is in postalarm. De huidige wetgeving voor de brandweer, de Wet Veiligheidsregio's, kent uitsluitend (brandweer)posten. Sinds 2010 kennen we in Nederland geen gemeentelijke brandweerkorpsen meer.  Sindsdien zijn er 25 korpsen. Hollands Midden is een korps. Bodegraven is een post of een kazerne.

Als met een capcode de gehele regio Hollands Midden zou worden gealarmeerd is het een korpsalarm. Als alleen Bodegraven wordt gealarmeerd via een capcode is het een postalarm of kazernealarm.

In onze regio is OB een tampon. De dienstdoende bevelvoerder een BvD. Dat is ook de standaardbenaming en past ook in het rijtje OvD, HOvD, CvD.

Jammer dat mijn goedbedoelde bijdrage weer resulteert in bekvechten op een forum.  Ik denk dat het komt omdat de bovengenoemde personen er nogal hard in gaan en niet open staan voor de regionale verschillen.

De Wet op de Veiligheidsregio hoeft mij niet uitgelegd te worden, ik geef daar zelf uitvoering aan.

Offline Brandpreventje

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 55
Re: Verandering benaming blusploegen?
« Reactie #39 Gepost op: 14 augustus 2022, 15:35:24 »
Grappig, ik zie dat benamingen weer veranderd zijn, nu in "Kazernealarm". Waar komt deze wijziging en nieuwe naam vandaan?

In mijn ogen is Kazernealarm (weer) een foute benaming. Kazernealarm is de omroepinstallatie in de 4 beroepskazernes in Hollands Midden. Ik denk dat, op een hele enkele uitzondering na, geen enkele vrijwilliger kazerne in Hollands Midden een kazernealarm heeft.

Wijzig de benaming in Hollands Midden nu nou maar gewoon terug naar Korpsalarm zoals deze benaming wordt gebruikt in deze regio en in de Meldkamer Brandweer Den Haag.

Online vdKaa

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 440
Re: Verandering benaming blusploegen?
« Reactie #40 Gepost op: 14 augustus 2022, 17:35:17 »
Helaas zie je een typisch Nederlandse trend om ultiem correct (en tevens juist) te zijn in dit forum toeslaan. Brandweerman of brandweervrouw? Bemanning of bemensing? Wat als er straks nog meer Woke toeslaat en er komt een non-binair persoon bij de brandweer, wordt het dan brandweerpersoon of brandweer-het? Misschien is ploeg dan ook niet handig want stel je voor dat iemand dat associeert met boeren? Is oud nou per direct fout, of is de bijna activistische drang (tot bijna onverdraagzaam aan toe) naar ultieme correctheid de manier om met elkaar om te gaan.

P2kflex wordt volgens mij beheerd door vrijwilligers. Om ultiem correct te zijn: door mensen die onbetaald werk doen. Laten we blij zijn dat ze dit doen en er soms ontiegelijk veel tijd in willen steken. Gewoon uit hobby of om iets draaiende te houden. Deze mensen wil ik heel hartelijk bedanken voor al hun werk die zij er onbetaald in steken. Je moet het tegenwoordig maar willen, kunnen én de tijd voor hebben. Ik ben erg blij met jullie werk.

Ik heb geen verleden met de brandweer en zeker geen specifieke kennis over de brandweer. Ik heb wel  “ouderwets” onderwijs gevolgd waarin je geleerd werd om zelf na te denken. Tot op heden ben ik met die vaardigheid best ver gekomen. Als ik de brandweer hoor uitrukken (oeps sorry brandweervrouwen) wegrijden en ik kijk op P2klex dat zie ik wat waar aan de hand is. Dat is volgens mij de bedoeling dus het werkt. Laten we dat zo houden en elkaar niet op mogelijke “foutjes” aanvallen. Dan blijft het voor iedereen leuk.
UBC125XLT, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, RSPdx

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21593
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Verandering benaming blusploegen?
« Reactie #41 Gepost op: 14 augustus 2022, 18:32:16 »
P2kflex wordt volgens mij beheerd door vrijwilligers.

Dat heb je helemaal juist.
En al deze mensen verdienen er niets aan.
En al deze mensen doen het als hobby, net als iedereen hier.
En al deze mensen hebben ook een privéleven, met een gezin, hun eigen wel en wee.
En ik denk dat een hele hoop mensen hier niet eens bij stilstaan, dat ze alleen maar 24 uur per dag met p2kflex bezig zijn.
En de monitor is er niet alleen voor de gevorderde hobbyist of beroepsbrandweerkracht of vrijwilliger, hij is er ook voor de leken onder ons.
Mensen die totaal onbekend met termen en begrippen zijn zoals bijvoorbeeld Springbemanning.
Ook voor deze mensen dient de monitor duidelijk te zijn.

Offline Alwin - R09

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 717
  • Lima Charlie - PA11573
    • Online Scanner UTR
Re: Verandering benaming blusploegen?
« Reactie #42 Gepost op: 15 augustus 2022, 06:36:28 »
Wijzig de benaming in Hollands Midden nu nou maar gewoon terug naar Korpsalarm zoals deze benaming wordt gebruikt in deze regio en in de Meldkamer Brandweer Den Haag.

Dus omdat jij het er niet mee eens, moet het maar terug verandert worden? Ik volg deze discussie nu al een tijdje, maar ik zie het nut er totaal niet van in. Meneer Brandpreventje met uw dwingende taal, als het u niet bevalt dan bouwt en onderhoud u toch zelf een P2000 monitor. Maar hou op met dat intimiderende en dwingende gedrag. Je moet juist blij zijn dat er diverse vrijwilligers bezig zijn om de monitor draaiende te houden.
Jupiter Pro V9.1(R02), Mercurius II V7.2(R03), Informer Pro(R09), P2000 Flexbox, Wouxun KG-UV2D, Baofeng BF888, Tyt dm-uvf10/MD380, Motorola MTM800E/MTP830S/MTP850, AOR AR8000, Uniden 3500XLT/UBC9000, Realistic PRO-2006, Anytone AT-D868 UVE2, Icom IC-M127, Diamond D777/VX50N\Scout Marifoon

Offline Brandpreventje

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 55
Re: Verandering benaming blusploegen?
« Reactie #43 Gepost op: 15 augustus 2022, 18:54:48 »
Dat mag jij vinden maar ben het met je oneens. Je ziet nu al de verwarring ontstaan bij de alarmering van de beroeps én vrijwilligers van Alphen. Maar goed jullie gaan je gang maar!

Online vdKaa

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 440
Re: Verandering benaming blusploegen?
« Reactie #44 Gepost op: 15 augustus 2022, 20:11:38 »
De enige die tot nu toe verwarring zaait lijk jijzelf te zijn en je reageert steeds meer op een manier die niet echt aangenaam is. Zoals al is aangegeven wordt de monitor beheerd door vrijwilligers, niet door jouw werknemers. Misschien dat je jezelf in hun positie kan verplaatsen en dan bedenken hoe jij het zou vinden als je op deze wijze wordt toegesproken.

De monitor is niet gemaakt om beroeps en vrijwilligers van Alphen te alarmeren. Daar zijn andere officiële systemen voor. Een evt verwarring die ontstaat bij de alarmering van beroeps en vrijwilligers klinkt misschien stoer, maar die wordt zeer zeker niet veroorzaakt door deze monitor. Je klaagt dus op de verkeerde plek.
UBC125XLT, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, RSPdx