Auteur Topic: mail werkt niet meer  (gelezen 3986 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline jan devos

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 21
mail werkt niet meer
« Gepost op: 7 juni 2022, 21:17:34 »
Hallo,

heeft er nog iemand een probleem dat de mail niet meer werkt?
ik gebruik pdw 3,12 in combinatie met stunnel en een gmail adres om mails te versturen, echter kan pdw geen verbinding meer maken met gmail. ik krijg de melding dat het wachtwoord niet correct is als ik een testmail wil sturen. ik heb niets veranderd aan de instellingen en als ik via een browser inlog bij gmail werkt alles gewoonweg...

iemand een oplossing?

Offline MCS2000

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 209
Re: mail werkt niet meer
« Reactie #1 Gepost op: 7 juni 2022, 21:40:16 »
Mogelijk omdat google het e.e.a. Heeft aangepast?


Google biedt vanaf 30 mei 2022 geen support meer voor het gebruik van apps of apparaten van derden die je vragen om in te loggen op je Google-account met alleen je gebruikersnaam en wachtwoord. We doen dit om je account te beschermen.
Groeten, Martijn

Offline jan devos

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 21
Re: mail werkt niet meer
« Reactie #2 Gepost op: 7 juni 2022, 21:43:03 »
inderdaad, ik lees het nu ook net.
iemand een oplossing hiervoor? ik heb ooit wel eens met pdw 3,2 gewerkt, maar deze was niet stabiel daarmee met de oudere pdw en stunnel aan de slag. zijn er andere mogelijkheden dan google?

Offline PD7AC

  • Alarmerings functionaris
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 343
    • PD7AC
Re: mail werkt niet meer
« Reactie #3 Gepost op: 7 juni 2022, 21:53:56 »
Ik gebruik daar IFTTT voor. Hier maak ik een verwijzing naar mijn gmail. Is geheel gratis tot 5 applicaties dat ik.

https://ifttt.com/

Via mijn IFTTT stuurt hij nu de melding door naar gmail, mijn Facebook pagina en naar twitter.

Mijn FB pagina als voorbeeld : https://www.facebook.com/brandweerzuidoost

Offline jan devos

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 21
Re: mail werkt niet meer
« Reactie #4 Gepost op: 7 juni 2022, 22:03:59 »
naar facebook en twitter lijkt me in belgie niet gezond ;-) maar je moet toch meldingen verzonden krijgen naar ifttt, hoe doe je dit? via mail?

Offline PD7AC

  • Alarmerings functionaris
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 343
    • PD7AC
Re: mail werkt niet meer
« Reactie #5 Gepost op: 7 juni 2022, 22:07:52 »
naar facebook en twitter lijkt me in belgie niet gezond ;-) maar je moet toch meldingen verzonden krijgen naar ifttt, hoe doe je dit? via mail?

Belgie en de richtlijnen weet ik niet zo.

Maar ik ga vanuit PDW naar de PDW-Reader, daar heb ik mijn telegram ID in staan. Via IFTTT heb ik de applicatie IF telegram post > Post FB, Insta en Twitter.

Dus als er een Telegram verzonden word, gaat hij direct delen op deze social media platforms. Hij ziet dus dat er een Telegram is en deeld deze dan.

Offline jan devos

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 21
Re: mail werkt niet meer
« Reactie #6 Gepost op: 7 juni 2022, 22:25:19 »
nu kan ik even niet meer volgen; voor de reader heb je toch ook een "uitgaande" email nodig? ik gebruik de reader niet omdat de mails gewoon op mn telefoon mogen toekomen. maar aangezien google zijn beleid heeft aangepast zoek ik een alternatief... wie heeft hierin een oplossing?

Offline MCS2000

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 209
Re: mail werkt niet meer
« Reactie #7 Gepost op: 8 juni 2022, 05:46:25 »
inderdaad, ik lees het nu ook net.
iemand een oplossing hiervoor? ik heb ooit wel eens met pdw 3,2 gewerkt, maar deze was niet stabiel daarmee met de oudere pdw en stunnel aan de slag. zijn er andere mogelijkheden dan google?

De makkelijkste oplossing lijkt mij om je berichten niet naar je email te sturen, maar naar telegram.
Dat kan je ook op je telefoon ontvangen.
Zie deze software
Daarmee stuur je vanaf PDW niet je berichten naar je email, maar via (virtuele compoort) serieel naar PDWReader.
PDWReader kan je bericht direct weer doorsturen naar telegram.
Groeten, Martijn

Offline jan devos

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 21
Re: mail werkt niet meer
« Reactie #8 Gepost op: 8 juni 2022, 17:42:59 »
Martijn, ik heb je pm gestuurd, anders gaat het hier een hele conversatie worden 😎

Offline beansuol

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 2
Re: mail werkt niet meer
« Reactie #9 Gepost op: 9 juni 2022, 06:37:58 »
idem probleem, dezelfde set up die niet meer werkt. Mochten we ergens een oplossing vinden dan ben ik ook zeker geinteresseerd.

Offline Lord Flashheart

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1742
    • 24 December 1944
Re: mail werkt niet meer
« Reactie #10 Gepost op: 9 juni 2022, 06:46:35 »
Hallo,

heeft er nog iemand een probleem dat de mail niet meer werkt?
ik gebruik pdw 3,12 in combinatie met stunnel en een gmail adres om mails te versturen, echter kan pdw geen verbinding meer maken met gmail. ik krijg de melding dat het wachtwoord niet correct is als ik een testmail wil sturen. ik heb niets veranderd aan de instellingen en als ik via een browser inlog bij gmail werkt alles gewoonweg...

iemand een oplossing?

Heb je de verificatie in 2 stappen van Gmail niet in gebruik? Ik had de afgelopen paar dagen dat de pop3 server "raar" deed. Blijkbaar is die 2 stappen verificatie een (verplicht?) dingetje geworden sinds 1 Juni. Ik heb het gisteren aan gezet en nu doet Gmail (via outlook) het weer, welliswaar nu met IMAP ipv pop3. Mogelijk dat daar een soort gelijk probleem in jouw geval zit?

Offline BobHGL

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 201
Re: mail werkt niet meer
« Reactie #11 Gepost op: 12 juni 2022, 18:43:07 »
Als je een testmail stuurt vanuit PDW krijg je instructies terug van Google. Die volgen en dan werkt mailen met Gmail vanuit PDW weer.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21666
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: mail werkt niet meer
« Reactie #12 Gepost op: 13 juni 2022, 14:30:12 »
Ik heb een test gedaan maar dan krijg ik wat regels te zien met in de onderste regel iets over password.

Offline BobHGL

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 201
Re: mail werkt niet meer
« Reactie #13 Gepost op: 14 juni 2022, 11:25:06 »
"Ik heb een test gedaan maar dan krijg ik wat regels te zien met in de onderste regel iets over password."

Klopt. Als je naar rechts scrollt krijg je een URL met informatie van Google (Learn more at....).
Omdat ik ook mail erover kreeg maar uitgelegd:

In juni 2022 werkte mailen vanuit PDW niet meer. Testmail vanuit PDW gestuurd. Dat leverde op: "535-5.7.8 Username and Password not accepted. Learn more at 535 5.7.8 https://support.google.com/mail/?p=BadCredentials......."

Daardoor gevonden:
Less secure apps & your Google Account
To help keep your account secure, from May 30, 2022, ​​Google no longer supports the use of third-party apps or devices which ask you to sign in to your Google Account using only your username and password.
....
Fix problems
Can’t use an app with my Google Account
....
Use an App Password
An App password is a 16-digit passcode that gives a non-Google app or device permission to access your Google Account. Learn more about how to sign in using App Passwords.

Daarom rechtsboven in Gmail voor PDW-account op de <Whatever, een letter> geklikt, en op Manage your Google Account.
Links op Security geklikt. Onder Signing in to Google heb ik 2-Step Verification aangezet, met als telefoonnummer +316<Whatever, 8 cijfers>.

Daarna onder Signing in to Google op App passwords geklikt, en op Select app. Gekozen voor Other (Custom name) en <Whatever, een zelf bedachte naam> ingevuld. Op GENERATE geklikt. Dat leverde op:
abcd ijkl efgh mnop
Dat password (zonder spaties) ingevuld in PDW.

Offline beansuol

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 2