Auteur Topic: Inrico TM8/TM9 POC mobilofoons  (gelezen 4699 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2147
Inrico TM8/TM9 POC mobilofoons
« Gepost op: 16 januari 2023, 15:09:15 »
Goedemiddag,

Ik heb een POC mobilofoon van Inrico op het oog, de TM8 of TM9.
Wat ik me af vraag is of ik elke willekeurige Android app hierop kan installeren.
Ik heb heel kort een TM7 gehad en daarop kon ik LiveATC bijvoorbeeld niet installeren. Daar baalde ik wel een beetje van want juist voor de luchtvaart had ik deze aangeschaft.
Apps zoals Broadcastify werkte wel maar ik zag maar een deel van het scherm waardoor ik bijvoorbeeld ook geen favorieten kon opslaan. Ook lettertype verkleinen hielp niet om meer in beeld te krijgen.
Zijn er hier ervaringsdeskundigen die mij hierover wat tips en tricks kunnen geven?

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2347
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Inrico TM8/TM9 POC mobilofoons
« Reactie #1 Gepost op: 16 januari 2023, 15:35:39 »
Er zijn 3 zaken om rekening mee te houden:

1) Ik heb vnl. ervaring met Zello / RealPTT (in mindere mate Teamspeak / Echolink / Peanut) hiermee, daarvoor presteren ze super.
Dat komt omdat dit PTT App's zijn, welke er min of meer voor gemaakt zijn.

Wanneer een app hiervoor niet ontwikkeld is, draait dat niet goed.
LiveATC is bijv. geen PTT app.
Schermafmetingen zijn erg beperkt van deze apparaten.
Teksten vallen buiten beeld, of over elkaar heen. Dat is nauwelijks goed te krijgen.
Met een buttonmapper kun je het wel gebruiksvriendelijker maken.

De TM7+ is eigenlijk alleen geschikt voor PTT programma's zoals RealPTT.
Zello gaat hierop niet lekker, daarvoor is het scherm al te klein.

2) Ik zou de 8 niet nemen, is een "mislukt" model / problemen met geluid, alweer van de markt. De 9 is relatief duur voor wat hij biedt.
Meeste verkopen wij de S200 en W2/N60.
Die hebben mooie grote schermen, met goede resolutie, en ook de display uitlijning met de schermtoetsen klopt.
Apparaten draaien ook stabiel.

3) Ze draaien meestal op Android 7.
Dat kan je 2e valkuil zijn.
Omdat de fabrikant per licentie betaalt, zul je nooit de laatste Android versie aantreffen op deze radio's.
Android 7 draait erg stabiel, ook omdat de hardware hierop afgestemd is.
Maar je app moet hier wel op kunnen draaien.

4) Installeer APK's niet via Playstore.
APK's zijn van de leverancier, zonder allerlei ellendige Playstore rommel erbij welke je apparaat vertragen.

Persoonlijk zou ik POC Radio alleen kopen voor PTT programma's.
Wellicht heb jij meer aan een goedkope Smartphone met groot scherm (Samsung A53).

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2147
Re: Inrico TM8/TM9 POC mobilofoons
« Reactie #2 Gepost op: 18 januari 2023, 16:11:37 »
Er zijn 3 zaken om rekening mee te houden:

Dank voor je uitgebreide reactie. Ik heb inderdaad al ergens gelezen dat de TM8 geen succes is geworden.

Een oude smartphone is natuurlijk een optie maar een basisstation zoals die Inrico’s hebben ook hun charme als daar die volle audio uit komt als je luistert naar online scanners.
Het klinkt misschien heel gek maar Zello vind ik maar een rare app en krijg die maar moeilijk aan de praat.

Ik houd me aanbevolen voor tips en suggesties.

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2347
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Inrico TM8/TM9 POC mobilofoons
« Reactie #3 Gepost op: 18 januari 2023, 17:11:29 »
Zello werkt erg goed, je moet het even doorhebben.
Wij leveren er ca. 100 "kanalen" in voorgeprogrammeerd. Dan kun je direct aan de slag.
Ook kun je een eigen kanaal maken voor prive gesprekken, of je eigen openbare groep.
Ik heb mijn porto aan Zello gekoppeld, zodat ik overal in NL (en daarbuiten) toch mee kan luisteren/spreken met het lokale verkeer.

Wil je echt een basis station, dan is de W2/N60 met de nostalgische Kenwood TMC-9 tafelmicrofoon echt prachtig. Gebruik ik zelf ook.