Auteur Topic: Frequentie(s) militair verkeer over Nederland (tankers, transport, RC135)  (gelezen 5273 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21588
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Frequentie(s) militair verkeer over Nederland (tankers, transport, RC135)
« Reactie #15 Gepost op: 8 mei 2022, 11:10:37 »
Och ja, 131.08 lukt niet op mijn scanner, heb 131.075 staan en die stoort alleen maar...

131.080 is de RT aanduiding.
131.075 MHz is de frequentie die er bij hoort.
http://www.scannerforum.nl/index.php?topic=27764.0

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2147
Re: Frequentie(s) militair verkeer over Nederland (tankers, transport, RC135)
« Reactie #16 Gepost op: 9 mei 2022, 07:52:44 »
En net, Jake11 (RC-135W) op 131.075.

Offline PythonManiac

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 27
Re: Frequentie(s) militair verkeer over Nederland (tankers, transport, RC135)
« Reactie #17 Gepost op: 8 juni 2022, 06:40:22 »
Ik vraag me naar aanleiding van de B52 missie van gisteren af hoe het nou zit.
Die zaten dacht ik op ATC frekwenties zeker tot ze Belgie verlieten. Dat is te begrijpen gezien het drukke verkeer tussen Londen en Europa. Maar hun onderlinge communicatie (via de Youtube stream te horen) duidde erop dat ze het visuele contact waren verloren, wat niet fijn is als je in zo'n druk luchtruim vliegt. Ze hadden onderling overleg over de route, en één kist vroeg zelfs naar de ATC-frekwentie waarop de leider zat.
Het lijkt me een taak voor een COAC om dat soort formatievluchten te begeleiden, wat ook gebeurt op Loneship met de dagelijkse RAF missie naar Oosteuropa. Misschien zijn die 's avonds gesloten of zo, zodat Maastricht overblijft. Maar dan lijken me de GAT frekwenties toch de logische oplossing.
Die hele constructie is me onduidelijk. Tankers komen van Polen soms op GAT north, maar zogauw ze Nederland invliegen gaan ze over op de gewone MUAC ATC frekwenties. Van de genoemde RAF missies gaan de fighters van Loneship over op GAT west maar de tanker dacht ik niet. Die hoorde ik boven de Noordzee roepen op Hotspur, wat volgens mij overeenkomt met Loneship.
Kortom, veel vragen, wie weet meer?

Offline Lord Flashheart

  • Boardmoderator
  • *****
  • Berichten: 1738
    • 24 December 1944
Re: Frequentie(s) militair verkeer over Nederland (tankers, transport, RC135)
« Reactie #18 Gepost op: 8 juni 2022, 08:46:09 »
Ik vraag me naar aanleiding van de B52 missie van gisteren af hoe het nou zit.
Die zaten dacht ik op ATC frekwenties zeker tot ze Belgie verlieten. Dat is te begrijpen gezien het drukke verkeer tussen Londen en Europa. Maar hun onderlinge communicatie (via de Youtube stream te horen) duidde erop dat ze het visuele contact waren verloren, wat niet fijn is als je in zo'n druk luchtruim vliegt. Ze hadden onderling overleg over de route, en één kist vroeg zelfs naar de ATC-frekwentie waarop de leider zat.
Het lijkt me een taak voor een COAC om dat soort formatievluchten te begeleiden, wat ook gebeurt op Loneship met de dagelijkse RAF missie naar Oosteuropa. Misschien zijn die 's avonds gesloten of zo, zodat Maastricht overblijft. Maar dan lijken me de GAT frekwenties toch de logische oplossing.
Die hele constructie is me onduidelijk. Tankers komen van Polen soms op GAT north, maar zogauw ze Nederland invliegen gaan ze over op de gewone MUAC ATC frekwenties. Van de genoemde RAF missies gaan de fighters van Loneship over op GAT west maar de tanker dacht ik niet. Die hoorde ik boven de Noordzee roepen op Hotspur, wat volgens mij overeenkomt met Loneship.
Kortom, veel vragen, wie weet meer?

Disclaimer.. Ook van mijn kant hier en daar klepel en een bel.

Maar.. Als een formatie incheckt als een formatie is het dacht ik hun verantwoordelijkheid om die formatie te bewaren, mogelijk in een block altitude. Je hoort ze ook nog wel eens het verzoek doen van non standard x miles trail. Dan hoor je ook vaak dat de Nr 4 in die formatie ook zijn Squawk moet laten zien. en de Nr2 en 3 niet. De controller ziet dan dus de eerste en laatste kist van de formatie. De kisten moeten de formatie houden zoals afgesproken, de controller zorgt er dan voor dat er geen conflicting traffic is.  Als twee verschillende formaties bij elkaar vliegen, hoor je bijvoorbeeld FIST marsa STING. Marsa is een afkorting die ik even niet meer weet maar inhoud dat de vliegtuigen zelf de verantwoording nemen voor voldoende seperatie.  Ik heb de comms met de Buffs niet gehoord, maar wat ik lees is dat ze elkaar kwijt waren op de radio en niet visueel. Als ze elkaar echt kwijt waren hadden ze wel gevraagd om een bearing naar hun maatje via ATC. Maar nogmaals, ik heb het niet gehoord.  Met andere woorden, er zijn dus duidelijke procedures voor dit soort dingen en daar komt CAOC niet bij kijken.

Waarom dat CAOC gebeuren voor het Ukraine gebeuren, is denk ik een totaal ander verhaal. Ik denk dat dit een oplossing is voor het feit dat volledig bewapende kisten van andere landen Duitsland crossen (zonder dip clearance?) Ook mogen ze niet met tactisch callsign met ATC werken. Daarom hoor je altijd bijv. BAF4xx via atc Duitsland ingaan en als ze Tactisch gaan werken nemen ze hun TIGER callsign aan. Dat kan per land verschillen. Dat bij elkaar is denk ik een reden waarom de Britten en Fransen ( en wij eerder ook) met Tactisch callsign die kant op gaan en direct naar de gevechtsleiding. Het is mijn inschatting dat ze op deze manier een (tijdelijke) werkwijze hebben voor het kruisen van Duitsland. Het was zeer duidelijk aan het begin dat ze zochten naar een oplossing..

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Frequentie(s) militair verkeer over Nederland (tankers, transport, RC135)
« Reactie #19 Gepost op: 8 juni 2022, 11:04:30 »
Marsa is een afkorting die ik even niet meer weet maar inhoud dat de vliegtuigen zelf de verantwoording nemen voor voldoende seperatie.

Military Authority Assumes Responsibility for Separation of Aircraft. Geldt ook bij in-flight refueling.

Offline PythonManiac

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 27
Re: Frequentie(s) militair verkeer over Nederland (tankers, transport, RC135)
« Reactie #20 Gepost op: 8 juni 2022, 11:55:02 »
Lord,
Verhelderend, ik denk inderdaad dat ze zich aan moeten passen aan de nieuwe situatie. En zo lang de piloten geen fouten maken kunnen ze in principe overal op zitten.
Wat ik nog niet begrijp is het gebruik van de MUAC GAT. Ik weet net als jij de afkorting niet, maar ik denk General Air Traffic. Hoe het deel van MUAC voor routeverkeer dan heet weet ik ook niet. En dan is er nog Operational Air Traffic OAT, en dat zal het deel zijn waarin jij de tactische callsigns noemt. Die zul je dan weinig horen tussen het routeverkeer, maar ook daar twijfel ik weer over de GAT's.
Als laatste begrijp ik niet waarom Loneship het OAT wel begeleidt, maar onze Bandbox niet.
Er zal niet overal logica inzitten vanwege de door jou genoemde veranderingen, maar misschien weet iemand toch nog iets?
Groet Huug

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21588
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Frequentie(s) militair verkeer over Nederland (tankers, transport, RC135)
« Reactie #21 Gepost op: 8 juni 2022, 11:57:21 »
Wat ik nog niet begrijp is het gebruik van de MUAC GAT. Ik weet net als jij de afkorting niet, maar ik denk General Air Traffic.

Geheel correct.

Offline AK01

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 50
Re: Frequentie(s) militair verkeer over Nederland (tankers, transport, RC135)
« Reactie #22 Gepost op: 8 juni 2022, 12:09:53 »
Stukje over GAT vs OAT, wellicht nog interessant. https://skybrary.aero/articles/operational-air-traffic-controlled-airspace
Op de vraag waarom Bandbox geen OAT begeleidt, heeft dit niet iets te maken dat OAT in Nederland nu via Schiphol loopt?
Je ziet op ADSB ook regelmatig kisten net om het Nederlandse luchtruim heen vliegen, dacht dat dat daar ook iets mee te maken heeft, of sla ik hem helemaal mis nu?
Pieter,

Offline Lord Flashheart

  • Boardmoderator
  • *****
  • Berichten: 1738
    • 24 December 1944
Re: Frequentie(s) militair verkeer over Nederland (tankers, transport, RC135)
« Reactie #23 Gepost op: 8 juni 2022, 12:28:33 »
In mijn beeldvorming is OAT danwel GAT iets van/voor de verkeersleiding, niet de gevechtsleiding.

Waarom om vliegen, ik denk puur en alleen omdat die gebieden in die tijdsframe in gebruik (kunnen) zijn voor militair verkeer. Als er geen planned flying meer is zie je dat de gebieden worden terug gegeven aan de verkeersleiding. Ander voorbeeld kan ook zijn dat er geen diplomatieke clearance is.

Offline PythonManiac

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 27
Re: Frequentie(s) militair verkeer over Nederland (tankers, transport, RC135)
« Reactie #24 Gepost op: 8 juni 2022, 16:26:28 »
Ook uit dat artikel over GAT/OAT begin ik te geloven dat de flexibiliteit zo belangrijk is, dat verschillende taken door verschillende stations moeten kunnen worden uitgevoerd, en dat verschillende gebruikers van hetzelfde luchtruim gebruik moeten kunnen maken. Slecht nieuws voor wie vooraf wil weten waar hij aan toe is (zoals ik).