Auteur Topic: TETRA TMO monitoren met Motorola apparatuur  (gelezen 6472 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline baymax

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 34
TETRA TMO monitoren met Motorola apparatuur
« Gepost op: 22 augustus 2021, 11:52:23 »
Hallo Allen,

Sinds kort heb ik een MTP3150 met de programmeer/laaddock, een mooie moderne handheld met veel opties en standaard tot 470MHz dus geschikt voor zendamateurgebruik zonder trucjes.
CPS heb ik in bezit en na 3 dagen de CPS afstruinen heb ik de indruk dat ik wel enig idee heb hoe ik DMO en TMO kanalen zou moeten programmeren.

Voor de toekomst zou ik hem willen gebruiken op de amateurband als ik m'n call heb, en wanneer TETRA wat meer in gebruik is.
Tot die tijd zou ik prima de brandweer DMO kanalen erin kunnen programmeren, maar ik weet dat ik daar waarschijnlijk niet zoveel naar zal luisteren.

Veel liever zou ik TMO kanalen van bijvoorbeeld Schiphol of GVB erin programmeren, zonder dat de portofoon daarbij enige transmissie maakt op die netwerken, dus puur om te monitoren, zonder inmelding op de BTS.

Momenteel gebruik ik hier een laptop voor met 1 of 2 SDR-dongles (afhankelijk of men aanvullende steunzenders gebruikt om het aantal timeslots uit te breiden) en SDR# in combinatie met Tetra Trunk Tracker. Zodoende kan ik dan ook noodzakelijke informatie zoals MNC en GSSI's verzamelen om in de portofoon te programmeren.
Met deze methodiek ben ik echter afhankelijk van m'n auto of een andere locatie waar ik enigszins droog/beschut/veilig kan werken.
Met andere woorden, dit is wellicht een 'mobiele' oplossing, maar niet heel portable.

Ik heb al wel wat instellingen gevonden, zoals TX Inhibit wat ingeschakeld kan worden wanneer men RF-gevoelige gebieden betreedt, zoals in ziekenhuizen. Op basis van de opties in de CPS heb ik echter de indruk dat hij zich echter eerst gaat proberen af te melden met een SDS-bericht bij het TMO-netwerk, om kenbaar te maken dat de portofoon (tijdelijk) niet beschikbaar is. Ook is het dan niet mogelijk om te wisselen van kanalen.

Verder is het mogelijk om bepaalde Talkgroups/Talkgroup Folders als "Receive Only" aan te merken. Ook daar heb ik de indruk dat de porto zich alsnog probeert in te melden, afgaande op de rode status LED en na enige periode verschijnt "No Service" in beeld. Meer een PTT disable dan een volledige TX disable. Aan de andere kant, met m'n SDRs kan ik echter niets "zien" aan signalen dat de porto zich probeert in te melden, ook niet op de frequenties uitgelezen met de CPS, of 10MHz daaronder ivm repeater shift.

In het verleden(discussie op dit forum uit 2012) werd veelal als argument aangegeven dat de porto moet communiceren met het basisstation om gesprekken te volgen, dat GSSI niet zomaar te achterhalen zijn etc. Met de opkomst van SDR dongles, Telive en de andere TETRA software vraag ik mij af in hoeverre dat argument klopt. SDR kan immers TETRA volgen zonder "terug" te hoeven communiceren.

De CPS die ik gebruik is door iemand gekopieerd en gezipt, en zo naar mij gestuurd. Onder "Edit->Recent Files" kan ik een aantal codeplugs zien met in de bestandsnaam een zendamateur callsign en "Schiphol" en zo een aantal referenties naar TMO-kanalen. Ook is voor diezelfde callsign een zendamateur-codeplug gemaakt. Hierdoor wordt bij mij dus de indruk gewekt dat wellicht toch met een of andere obscure instelling het mogelijk zou moeten zijn TMO-kanalen te monitoren zonder inmelding of andere. Helaas zijn die codeplugs niet meegekomen.

Enige tijd geleden heb ik een Anytone 878 opgepikt voor een vergelijkbaar doel op DMR. Dankzij zijn Dual Timeslot monitoring en VFO op DMR heb ik nauwelijks meer een laptop nodig om DMR te monitoren. Even met een analoge scanner DMR-netten vinden, die in de anytone VFO zetten en gelijk digitaal meeluisteren. Nu nog zoiets met TETRA. Als kanttekening, het op voorhand moeten verzamelen van GSSI's en dergelijk met een laptop en SDR zou totaal geen probleem zijn, zolang ik maar daarna de geprogrammeerde porto kan aanzetten en inschakelen op de talkgroups van interesse.


Ik heb ook van alles geprobeerd met Telive op Raspberry Pi, echter heb ik dit nooit betrouwbaar werkend gekregen, laat staan met 2 SDR-dongles..... SDR# en Tetra Trunk Tracker zijn daarintegen kinderspel. Maar ik ben dus dat gesleep met laptops een beetje beu. ;D

Offline Alwin - R09

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 717
  • Lima Charlie - PA11573
    • Online Scanner UTR
Re: TETRA TMO monitoren met Motorola apparatuur
« Reactie #1 Gepost op: 22 augustus 2021, 14:15:01 »
Hou het maar bij sdr. De commerciële netwerk BTS vereist authenticatie. De TEI en ISSI moet bekend zijn bij de BTS en dan alleen zal de porto zich kunnen aanmelden. De TETRA node PI6ZTM is een open BTS waarop gelicenseerde zendamateurs met de juiste instellingen verbinding kunnen maken. Lang verhaal in het kort, het toestel zal nooit mee kunnen luisteren zonder met het netwerk verbonden te zijn.

Mvg,

Alwin
Jupiter Pro V9.1(R02), Mercurius II V7.2(R03), Informer Pro(R09), P2000 Flexbox, Wouxun KG-UV2D, Baofeng BF888, Tyt dm-uvf10/MD380, Motorola MTM800E/MTP830S/MTP850, AOR AR8000, Uniden 3500XLT/UBC9000, Realistic PRO-2006, Anytone AT-D868 UVE2, Icom IC-M127, Diamond D777/VX50N\Scout Marifoon

Offline baymax

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 34
Re: TETRA TMO monitoren met Motorola apparatuur
« Reactie #2 Gepost op: 22 augustus 2021, 14:29:59 »
Ik begrijp die opmerking niet helemaal, heb de indruk dat mijn eerste bericht niet helemaal gelezen is.....
Zoals in TS aangegeven is juist de wens dat de portofoon zichzelf absoluut niet aanmeldt bij het netwerk. Ik wil dat de porto zich juist niet gaat authentificeren bij de BTS..... dus die ISSI en TEI hoeven niet bekend te zijn.

De TETRA codec in die receiver ingebakken moet gewoon het TETRA signaal decoderen dat binnenkomt, zonder daarbij te zenden op enigerlei frequentie. Daar zou hij weinig voor nodig moeten hebben behalve de frequentie, MCC, MNC en GSSI...

Offline Robert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 358
Re: TETRA TMO monitoren met Motorola apparatuur
« Reactie #3 Gepost op: 22 augustus 2021, 14:38:27 »
Hierdoor wordt bij mij dus de indruk gewekt dat wellicht toch met een of andere obscure instelling het mogelijk zou moeten zijn TMO-kanalen te monitoren zonder inmelding of andere.

Die indruk is dus niet juist.

Offline Alwin - R09

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 717
  • Lima Charlie - PA11573
    • Online Scanner UTR
Re: TETRA TMO monitoren met Motorola apparatuur
« Reactie #4 Gepost op: 22 augustus 2021, 14:44:35 »
Ik heb het heel goed gelezen. Jij wil hetzelfde met een porto kunnen als met SDR of een AOR scanner. Dat kan dus gewoon niet met een porto. Je hebt met een porto ook wel wat meer nodig dan MCC, MNC en GSSI.
Jupiter Pro V9.1(R02), Mercurius II V7.2(R03), Informer Pro(R09), P2000 Flexbox, Wouxun KG-UV2D, Baofeng BF888, Tyt dm-uvf10/MD380, Motorola MTM800E/MTP830S/MTP850, AOR AR8000, Uniden 3500XLT/UBC9000, Realistic PRO-2006, Anytone AT-D868 UVE2, Icom IC-M127, Diamond D777/VX50N\Scout Marifoon

Online Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1973
Re: TETRA TMO monitoren met Motorola apparatuur
« Reactie #5 Gepost op: 22 augustus 2021, 14:48:50 »
Je vergelijking betreffende meeluisteren met een SDR zonder aan te melden of te zenden gaat krom. Tetra Demodulator/Telive hoeft zich niet aan standaarden te houden omdat dit een hobby-project is. Een professionele portofoon houdt zich zondermeer aan de Tetra-standaarden- en vereisten. Als bij een BTS aanmelding vereist is, dan kan je dus niet meeluisteren zonder de portofoon aan te melden (en dus te zenden). Ook al maak je het zendgedeelte fysiek onklaar, zonder terugkoppeling van het netwerk kan je niet meeluisteren.

Offline Robert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 358
Re: TETRA TMO monitoren met Motorola apparatuur
« Reactie #6 Gepost op: 22 augustus 2021, 14:50:24 »
Ik begrijp die opmerking niet helemaal, heb de indruk dat mijn eerste bericht niet helemaal gelezen is.....
Zoals in TS aangegeven is juist de wens dat de portofoon zichzelf absoluut niet aanmeldt bij het netwerk. Ik wil dat de porto zich juist niet gaat authentificeren bij de BTS..... dus die ISSI en TEI hoeven niet bekend te zijn.

De TETRA codec in die receiver ingebakken moet gewoon het TETRA signaal decoderen dat binnenkomt, zonder daarbij te zenden op enigerlei frequentie. Daar zou hij weinig voor nodig moeten hebben behalve de frequentie, MCC, MNC en GSSI...

Misschien even verdiepen in de TETRA standaard via www.etsi.org. Zijn een aantal pdf-jes ;)

Technisch zal het zeker mogelijk zijn, je zult dan alleen even de firmware van je porto moeten aanpassen.

Offline baymax

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 34
Re: TETRA TMO monitoren met Motorola apparatuur
« Reactie #7 Gepost op: 22 augustus 2021, 14:59:12 »
Je vergelijking betreffende meeluisteren met een SDR zonder aan te melden of te zenden gaat krom. Tetra Demodulator/Telive hoeft zich niet aan standaarden te houden omdat dit een hobby-project is. Een professionele portofoon houdt zich zondermeer aan de Tetra-standaarden- en vereisten. Als bij een BTS aanmelding vereist is, dan kan je dus niet meeluisteren zonder de portofoon aan te melden (en dus te zenden). Ook al maak je het zendgedeelte fysiek onklaar, zonder terugkoppeling van het netwerk kan je niet meeluisteren.

Helaas... zat al te kijken naar een circulator om de TX naar een dummyload te leiden terwijl de RX dan binnen zou kunnen blijven komen...

Duidelijk dat het niet kan met TETRA apparatuur, jammer!
Dank voor de reacties.

Ik begrijp die opmerking niet helemaal, heb de indruk dat mijn eerste bericht niet helemaal gelezen is.....
Zoals in TS aangegeven is juist de wens dat de portofoon zichzelf absoluut niet aanmeldt bij het netwerk. Ik wil dat de porto zich juist niet gaat authentificeren bij de BTS..... dus die ISSI en TEI hoeven niet bekend te zijn.

De TETRA codec in die receiver ingebakken moet gewoon het TETRA signaal decoderen dat binnenkomt, zonder daarbij te zenden op enigerlei frequentie. Daar zou hij weinig voor nodig moeten hebben behalve de frequentie, MCC, MNC en GSSI...

Misschien even verdiepen in de TETRA standaard via www.etsi.org. Zijn een aantal pdf-jes ;)

Technisch zal het zeker mogelijk zijn, je zult dan alleen even de firmware van je porto moeten aanpassen.

Een 'aantal' hahahahah. En die hebben per stuk allemaal een 'aantal' pagina's  ;)
Die ETSI documentatie heeft inderdaad wel eens de revue gepasseerd toen ik begon met Telive en TTT, anders is er weinig chocola te maken van het hele TETRA verhaal. Zoveel afkortingen onder andere....
Dat het zenden een onverbiddelijk eis is om te voldoen aan de TETRA standaard was mij ontgaan, maar ja, dat klinkt logisch waardoor het niet kan in gekeurde TETRA-apparatuur. Van APCO P25 (Amerikaanse trunking) weet ik wel dat het op Motorola mogelijk is, vgm. het zogenoemde Non-affiliated trunk scanning.

Dan is firmware aanpassen inderdaad het enige middel hoe zoiets bereikt kan worden, zoals bij de MD380 was gedaan voor DMR. Nu vermoed ik dat Motorola zijn firmware (beter) encrypt dan TYT, niet dat ik echt heel handig ben met firmware om te beginnen helaas....

Offline Erik1203

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 555
Re: TETRA TMO monitoren met Motorola apparatuur
« Reactie #8 Gepost op: 22 augustus 2021, 22:27:37 »
Dit kan nog wel eens een lang en interessant topic worden.

Offline baymax

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 34
Re: TETRA TMO monitoren met Motorola apparatuur
« Reactie #9 Gepost op: 26 augustus 2021, 11:04:44 »
Dit kan nog wel eens een lang en interessant topic worden.

Ik denk het niet, of je moet heel handig zijn met Ghidra en binwalk (o.a.). Dat gaat mij de pet te boven.

Maar ik vermaak mij wel, gister nog ontdekt hoe men zonder 'MT Flasher 2011' of andere (Motorola Leverancier/Dealer?) tools het logo wijzigt dat wordt getoont bij het uitschakalen van de porto. In het Lab gedeelte van de CPS is een mapje waar de hexadecimale data van het plaatje is opgeslagen(cp_ergo_block/ergo_data/bitmaps/force_logo). Met een creatief scriptje lukt het om in ~1 uur zo'n 2,5kilobyte van een hex-editor naar de CPS te copy-pasten. Sneller gaat helaas niet, binnen de CPS wordt de hex-data opgeslagen in een tabel per een of twee bytes. Je kunt niet een hele rits hex data in een keer kopieren, dat gaat dus per 1 of 2 bytes per keer. Één plaatje wordt dus verdeeld over ongeveer 2000 tot 2500 tabelvelden