Auteur Topic: Mobiele antenne ervaringen  (gelezen 12211 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Rescue Bert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 183
Re: Mobiele antenne ervaringen
« Reactie #30 Gepost op: 12 juli 2020, 17:43:08 »
@Rescue Bert: lijkt mij leuk om ergens af te spreken om te meten  ;)

Eerst maar eens kijken of ik RAAK of MIS geschoten heb.
Never grow up ‼️

Offline dijk

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 139
Re: Mobiele antenne ervaringen
« Reactie #31 Gepost op: 13 juli 2020, 12:37:30 »
Goede ervaringen op balkon reling met de Diamond NR770H op magneetvoet ,
En nog betere ervaring  met de Diamond SG-7500 op magneetvoet ,
Heb ook de MR 77 B, maar de eerste  genoemden  ontvangen veel meer ook marifoon.
Groeten Chiel
2 x UBC125XLT , 3 x UBC370CLT
Sangean ATS 909X2
Comet SB-7            
Diamond NR-770H   Diamond SG-7500
Sirio Performer 600 PL
Diamond MR-77B  , Diamond RH771

Offline gerrit63

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 768
Re: Mobiele antenne ervaringen
« Reactie #32 Gepost op: 13 juli 2020, 18:27:10 »
3m RG174 low loss cable

Kent u die term, contradictio in terminis?

Zoals een vierkante cirkel  ;)

Online Bleij

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 2870
  • Bleij met de UBCD 3600
    • Zeeuwse scannerfrequenties e.o.
Re: Mobiele antenne ervaringen
« Reactie #33 Gepost op: 13 juli 2020, 18:37:38 »
Sommige zendamateurs (en scannerluisteraars) gebruiken in midden-Zeeland de dualband uitvoering van de zgn. JWX antenne.

Voor mobiel scanner gebruik waar het te beluisteren object zowat zichtbaar is, kan een JWX antenne goed dienen om te ontvangen.

Voordeel is namelijk dat de JWX antenne een raam klem antenne is, voor zij die een magneetvoet antenne liever niet gebruiken.

Ik heb er twee (achter portier links en rechts) waarmee ik prima marifoon, brandweer en 123.100 MHz / 132.3500 MHz mee kan ontvangen.

Alles valt of staat met de afstand tot de uit te zenden instantie. Maargoed het is net wat een ieder zelf wilt beluisteren (tevens de afstand).

Meer info via http://home.planet.nl/~gmwan000/jwx.html (online te bestellen)

http://home.planet.nl/~gmwan000/jwx3%20Antenne%20test.pdf
Groeten van Michel

Offline vdKaa

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 442
Re: Mobiele antenne ervaringen
« Reactie #34 Gepost op: 25 juli 2020, 14:53:19 »
@Rescue Bert; zijn er al resultaten van de MilAir magnetic ,van AirAntennas.com, te melden?
UBC125XLT, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, RSPdx

Offline Rescue Bert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 183
Re: Mobiele antenne ervaringen
« Reactie #35 Gepost op: 25 juli 2020, 16:08:31 »
@Rescue Bert; zijn er al resultaten van de MilAir magnetic ,van AirAntennas.com, te melden?

Gisteren binnen gekregen (bedankt PostNL dat jullie hem een week lang “bewaard” hebben) en heb nog niet echt iets kunnen uitproberen. Alleen even binnen voor het raam gezet en kan alleen zeggen dat hij ontvangt.

Het is een antenne van in totaal zo’n 60 cm. hoog en 1,2 mm. dikte op een Nagoya magneetvoet ter grote van een Rijksdaalder (voor de jongelingen hier die alleen Euro’s kennen, dat is 32 mm.) Even op een metalen ondergrond gehad en hij zit stevig vast, zal het later eens proberen op de snelweg.
Het is een ZEER onopvallend geheel.
Er zit een dunne RG174 A/U coaxiale kabel van 3 mtr. aan met een BNC plug.

Ik zal er binnenkort eens mee op pad gaan.

To be continued.....
Never grow up ‼️

Offline Rescue Bert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 183
Re: Mobiele antenne ervaringen
« Reactie #36 Gepost op: 25 juli 2020, 16:23:31 »
Ohhhh, om even een idee van de verhoudingen te krijgen, hier staat hij op een auto : https://twitter.com/milmonworld/status/1287044136311443457?s=21
Never grow up ‼️

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2347
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Mobiele antenne ervaringen
« Reactie #37 Gepost op: 25 juli 2020, 16:30:03 »
Stuur aan verkeerde kant?

Offline Rescue Bert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 183
Re: Mobiele antenne ervaringen
« Reactie #38 Gepost op: 25 juli 2020, 16:53:34 »
Stuur aan verkeerde kant?

Ik zei ook op EEN auto, niet gezegd welke.😂
Never grow up ‼️

Offline reaper1979

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 6
Re: Mobiele antenne ervaringen
« Reactie #39 Gepost op: 26 juli 2020, 10:29:57 »
@Rescue Bert, benieuwd naar de ervaringen!

Chris

Offline vdKaa

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 442
Re: Mobiele antenne ervaringen
« Reactie #40 Gepost op: 23 augustus 2020, 14:26:35 »
Na een goede maand testen al mogelijk om een beoordeling te geven over de magneet antenne?
UBC125XLT, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, RSPdx

Offline Rescue Bert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 183
Re: Mobiele antenne ervaringen
« Reactie #41 Gepost op: 23 augustus 2020, 15:50:56 »
Helaas zijn er andere dingen op mijn pad gekomen die mijn volledige aandacht opeisen momenteel.
Never grow up ‼️

Online De Engineer

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 66
Re: Mobiele antenne ervaringen
« Reactie #42 Gepost op: 6 mei 2022, 21:00:04 »
Die 5 dBd is wel heel rooskleurig. Met geluk haal je 3 dBd op 450 MHz, maar zeker niet met 600mm lengte op 118 MHz. Daar is deze antenne een kwart golf dus gewoon 0 dBd.
Commentaar op een antenne hebben is heel makkelijk natuurlijk maar de term "low loss RG174" geeft ook te denken. Standaard RG58/U doet t beter.

Zou graag deze antenne eens aan de antenne analyser willen zien, waarschijnlijk een SWR dip op 118 MHz en 354 MHz (3x118MHz). Zal deze antenne goed werken voor VHF/UHF air RX? Dat lijkt mij wel maar niet met deze technische specs. Een 5 dBd antenne voor 118MHz is een gestackte (gestapelde) 2x 5/8 golf antenne en die is 318cm lang.

Een standaard magneetvoet antenne met RG58/U en een rechte spriet van 63,5cm werkt zeer goed voor VHF/UHF air, op het dak van een auto. Dit gebruik ik zelf ook al jaren op de auto. Veel antennes geprobeerd maar deze setup blijft.

63,5cm is een kwart golf voor 118MHz en heeft ook een dip op 354MHz.

Antenne tip: Koop een Diamond MR77 magneetvoet antenne. Met de bijgeleverde kleine inbussleutel kan je de straler (spriet) verwijderen. Koop bij een goede doe-het-zelf-zaak 1 meter RVS lasdraad spriet. Monteer deze in de magneetvoet. Meet vanaf bovenkant magneetschijf langs de antenne 63,5cm en zaag deze af. Voila, een zeer goede en robuuste RX antenne voor VHF/UHF air. Als je de spriet schuurt en ontvet kan je m zwart spuiten als je dat wilt.

Laatste tip, zet de magneetvoetantenne in het midden van je dak, daarmee ontvangt de antenne het beste in alle richtingen.

Gr, Sven

Lengte van een antenne altijd meten vanaf het aardvlak. Dus vanaf het dak van de auto en niet vanaf de bovenkant van een antenne voet.

Offline sven861

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Mobiele antenne ervaringen
« Reactie #43 Gepost op: 6 mei 2022, 21:56:12 »
Dat is sterk afhankelijk van het type gebruikte magneetvoet :). Mijn praktijk metingen met een analyser komen met de MR77 uit op meten vanaf bovenzijde magneet. In dit geval zal de meting 6mm schelen, zal in de praktijk voor RX niet veel uitmaken.

Bij een gebruiksaanwijzing zoals een Kathrein of Procom voet is dat zeker vanaf het metaal van het dak. :)

Gr, Sven