Auteur Topic: portofoon handmatig instelbaar  (gelezen 10982 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

kustermj

  • Gast
Re: portofoon handmatig instelbaar
« Reactie #15 Gepost op: 20 januari 2009, 19:59:02 »
Citaat van: "pd1eu"
Citaat van: "kustermj"
Als EHBO vereniging hebben we portofoons op de licentie vrije frequentie, maar we werken ook vaak samen met andere diensten die wel op de licentie frequentie werken en dus hebben we onze eigen verbindingsdienst. Maar vaak is het niet mogelijk om een portofoon te krijgen, en dus is het handig om een portofoon te hebben waar je snel de frequenties kunt wijzigen naar de frequentie van hun.

Maar zullen we ons beperken tot mijn vraag?

Welke andere diensten bedoel zoal Michael ?

Rode kruis, Evenementen organisatie met gehuurde portofoons (met licentie), Stadion stewards

Citaat van: "pd1eu"
Hoe nobel je streven ook is,is het communiceren met je PMR-portofoons alleen op de PMR-frequenties mogelijk.
Wil je nog meer mogelijkheden binnen de EHBO-vereniging hebben,dan zul je iemand aan moeten trekken die
in het bezit is van een licentie op andere frequentiebanden.
In geval van nood grijp je natuurlijk alles aan om een oplossing te vinden,dus als je dat wilt zijn er vele oplossingen,
maar dan wel illegaal.
Als een EHBO-vereniging goed wil functioneren,zul je je toch wat beter moeten laten voorlichten van wat er zoal
mogelijk is op een correcte manier.

Ed.

Ik heb het met de andere partners erover gehad en zij zien geen problemen als de radio etiquette maar bewaakt blijft.

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4904
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: portofoon handmatig instelbaar
« Reactie #16 Gepost op: 20 januari 2009, 20:16:47 »
Ik snap je bedoeling en wat je wil kan ook (ik kan zoiets ook met mijn Kenwood TH-F7E amateurporto met MARS/CAP mod).

Maar:
- op PMR/LPD frequenties mag je alleen zenden met daarvoor bedoelde apparatuur, dus niet met een amateurporto
- voor gebruik op evenementenfrequenties zal de organisatie betalen per porto, dat zal waarschijnlijk ook voor jouw porto's dan moeten (maar ik gok even dat gebruik dan wel legaal is). Controle hierop zal echter vrijwel onmogelijk zijn, al kun je met een nogal afwijkend model porto wel opvallen.
- niet alle amateurporto's zijn hiervoor geschikt, vaak hebben ze een antenne die het maar in een beperkte band doet. Ik kan met mijn porto bijvoorbeeld niet met 5W op 170.* gaan zitten, is de SWR veel te hoog en blaas ik bij langdurig gebruik de eindtrap op.
- weet de hurende partij wel op welke frequenties hun porto's zitten? Zo nee, hoe ga je dat uitzoeken (hint: scanner met closecall en wat kennis over de evenementenfrequenties of vooraf alle evenementenfrequenties voorprogrammeren)

Er kleven nogal wat haken en ogen aan... dus bedenk goed of je dit wel zo wilt. Als je als EHBO vereneging geen porto van de organisatie kan krijgen (1 voor de ploegleider zal genoeg zijn, die kan dan als verbindelaar optreden) moet je je afvragen of het nodig wordt gevonden. Je zou je dan ook kunnen houden bij PMR porto's en bijvoorbeeld een scanner om mee te luisteren en zo pro-actief je voor te bereiden op een hulpvraag. Dan ben en blijf je netjes legaal bezig, wat eventueel een hoop gezeur kan schelen.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

PD1EU

  • Gast
Re: portofoon handmatig instelbaar
« Reactie #17 Gepost op: 20 januari 2009, 23:57:43 »
Eigenlijk is de vraag van Michael wel erg knullig geformuleerd en getuigd niet van enige kennis
als het om radiocommunicatie gaat.
Jammer genoeg merk je dat wel vaker bij sommige topics en wordt er zomaar door een nieuweling
een vraag op het forum gekwakt waarvan je dan denkt dat met een beetje moeite op het internet
toch al een hoop voorkennis is te halen..
Als ik Michael was geweest,had ik het verhaal gestart met z'n verenigingsprobleem wat betreft de communicatie.
Als hij al de mogelijkheden die nu voorhanden zijn eens op een rijtje had gezet en waar de hiaten zitten die hij graag
opgelost zou willen zien,dan was het plaatje wat doorzichtiger geweest en kon er een discussie ontstaan die tot een
eventuele oplossing zou kunnen leiden.
Op zijn manier laat hij dus zien dat er van enige structuur in hun vereniging maar weinig sprake is.
Nu besef ik wel dat een EHBO-vereniging in zeer veel verschillende omstandigheden moet kunnen functioneren,
Dit maakt het natuurlijk een stuk complexer,maar  is er zoiets als een overkoepelende EHBO-organisatie waar
toch een hoop expertise is te halen, vraag ik me dan af.
Op die manier iets oppakken lijkt me een betere manier dan zomaar deze vraag op het forum te smijten.
De halsstarrige houding van Michael viel me eigenlijk nog meer op door het met nadruk door blijven vragen naar merken en types
van portofoons terwijl hij weldegelijk wist dat het ging om illegaal gebruik.
Onder het mom van de juiste etiquette hanteren kom je in dit wereldje niet erg ver maar bezorgen ze zich alleen maar een hoop ellende
van nog meer miscommunicatie als er geen uniforme regels en structeer aanwezig is met andere diensten.
Waarschijnlijk had Michael een andere voorstelling van dt forum verwacht van alleen maar vrijbuiters die maar wat aanrommelen met
scannertjes en aanverwante artikelen om zomaar wat uit de ether te plukken of te ( met of zonder licentie ) sturen.
Ik hoop dat dat beeld een andere wending heeft gekregen.

Ed.

Leen Ansems

  • Gast
Re: portofoon handmatig instelbaar
« Reactie #18 Gepost op: 21 januari 2009, 05:55:48 »
De organisator van een evenement dient genoeg porto's te hebben om contact te hebben met hun eigen mensen, de EHBO ploeg en de beveiliging. Het Rode Kruis is algemeen bekend en gerespecteerd. Dat ze een verbindingsdienst hebben is ook bekend. Dat betreft alleen voor radioverbindingen op frequenties waar het Rode Kruis op mag werken. Verbindingen opbouwen op willekeurige andere frequenties is niet toegestaan.

kustermj

  • Gast
Re: portofoon handmatig instelbaar
« Reactie #19 Gepost op: 21 januari 2009, 07:43:08 »
@ MOD.

Graag een slotje op deze topic. Ik denk dat ik geen antwoord ga krijgen hier. Ik ga wel verder zoeken.

PD1EU

  • Gast
Re: portofoon handmatig instelbaar
« Reactie #20 Gepost op: 21 januari 2009, 11:40:40 »
Als je je zin niet krijgt op een vraag die ons dwingt om een niet legaal antwoord te geven,dan verdien
je het totaal niet om zomaar simpel even een slotje er op te gooien.
Wie A zegt,moet ook B zeggen en moet je ook motiveren wat er aan onze meningen mankeert.
Daarom heb je je zelf ingeschreven op dit forum om van gedachten te wisselen !

Ed.

Offline DELETED

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 465
Re: portofoon handmatig instelbaar
« Reactie #21 Gepost op: 21 januari 2009, 13:37:24 »
Citaat
Wie A zegt,moet ook B zeggen en moet je ook motiveren wat er aan onze meningen mankeert.
Daarom heb je je zelf ingeschreven op dit forum om van gedachten te wisselen !

Laat ik nou altijd gedacht hebben dat je in dit land je mening mag geven in plaats van moeten.

Offline Michel-nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 899
    • http://www.glasservicevandijk.nl
Re: portofoon handmatig instelbaar
« Reactie #22 Gepost op: 21 januari 2009, 14:20:53 »
Precies, als je geen antwoord wil geven omdat het illegaal is moet je helemaal niet reageren. Ga een ander niet vertellen wat ie wel of niet mag, daar zijn andere mensen voor die dat controleren.

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2149
Re: portofoon handmatig instelbaar
« Reactie #23 Gepost op: 21 januari 2009, 15:46:47 »
Citaat van: "Michel-nl"
Precies, als je geen antwoord wil geven omdat het illegaal is moet je helemaal niet reageren. Ga een ander niet vertellen wat ie wel of niet mag, daar zijn andere mensen voor die dat controleren.

En dat vind ik dus ook als ik me er even mee mag bemoeien.
 
Om slap te ouwehoeren op bepaalde frequenties heb ik ècht geen licentie of vergunning nodig hoor. Niets ten nadele van alle serieuze zendamateurs maar als ik soms de 2 mtr en 70 cm beluister dan weet ik juist zeker dat ik gèèn vergunning nodig heb om dat ook te kunnen.
En controles, zoals vroeger door de RCD, HDTP, AT, worden niet meer gedaan tenzij bepaalde gebruikers dusdanig storing hebben en dan moet de storing ook nog eens een bepaalde tijd aanwezig zijn.

Jullie hadden toch ook meteen tegen de topicstarter kunnen zeggen dat zoiets mogelijk was met bijvoorbeeld een Kenwood TH-F7? Of met een ander type amateurportofoon? In plaats van te zitten moddervechten over een licentie. Dit is toch juist het uitgekiende forum om dat te vragen met al onze expertise en ervaring? En als de topicstarter nou gewoon goede afspraken heeft gemaakt met de andere vereniging voor wat betreft de radiocommunicatie op die frequentie dan maakt dat toch niet uit? Dan is er werkelijk geen haan die ernaar kraait. Zeker niet als de juiste "radio-etiquette" gevoerd wordt; En daar kan ik over meepraten, en dan heb ik het niet over amateur relais e.d.

Zo, dat moest er even uit.

Offline DELETED

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 465
Re: portofoon handmatig instelbaar
« Reactie #24 Gepost op: 21 januari 2009, 19:51:27 »
Citaat
Jullie hadden toch ook meteen tegen de topicstarter kunnen zeggen dat zoiets mogelijk was met bijvoorbeeld een Kenwood TH-F7? Of met een ander type amateurportofoon? In plaats van te zitten moddervechten over een licentie. Dit is toch juist het uitgekiende forum om dat te vragen met al onze expertise en ervaring? En als de topicstarter nou gewoon goede afspraken heeft gemaakt met de andere vereniging voor wat betreft de radiocommunicatie op die frequentie dan maakt dat toch niet uit? Dan is er werkelijk geen haan die ernaar kraait.

Helemaal mee eens Daaf.

Offline johan vermeer

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 98
Re: portofoon handmatig instelbaar
« Reactie #25 Gepost op: 1 februari 2009, 20:06:39 »
Citaat van: "pd1eu"
Waarom zoek je dan zo'n portofoon ?

Ed.

Hallo Mijnheer pd1eu,ben je soms van de politie of zo!!!!!
Helemaal eens met DAAF en MARS .
Met vriendelijke groeten Johan