Auteur Topic: Opnames met UBC3500xlt  (gelezen 4132 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Janos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 926
Opnames met UBC3500xlt
« Gepost op: 25 mei 2008, 17:41:46 »
Ik heb een UBC3500xlt met de 3500pro software.
Een serie ële datakabel hangt tussen de 3500 en een lap-top.
Een audiokabeltje zit tussen de 3500 en de microfoon/line ingang van de lap-top.
Wat ik ook probeer, het is me nog niet gelukt om enig scanner geluid via de lap-top te horen.
De in- en uitgang van de lap-top zijn in orde met andere apparatuur.
Ook kan ik gewoon scanner fragmenten opnemen, maar de opgenomen files bevatten totaal geen geluid.
Ik heb alle mogelijke geluidsinstellingen van de lap-top geprobeerd.
Wat doe ik fout ????????
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2408
  • Apres moi le deluge
Re: Opnames met UBC3500xlt
« Reactie #1 Gepost op: 25 mei 2008, 18:18:40 »
Staan de waardes van het veld Record bij de freqs die je wilt opnemen op On? Ik ken de 3500 niet maar de 780 en 785 hebben een veld Record on / off. Die moet goed staan anders gebeurt er niet veul qua opnamen.
Luisterspulletjes :)

Offline BerendBotje

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 156
    • https://www.qrz.com/db/PC4K
Re: Opnames met UBC3500xlt
« Reactie #2 Gepost op: 25 mei 2008, 19:59:57 »
Wellicht toch een instelling van de geluidskaart.
Check of de vinkjes goed staan bij de Record/Opname instellingen van de geluidskaart, de MIC of LINE-in aangevinkt.
Staat het volume van de scanner hoog genoeg, niet te hard wanneer je de MIC ingang gebruikt.

ARC3500 maakt automatisch files aan en kiest de bron afhankelijk van de instellingen van de geluidskaart.
Ik gebruik ARC3500 niet standaard maar toen ik net met mijn 3500 het een en ander wilde nabootsen had ik diverse opnames (WAV files) gemaakt met de microfoon van de webcam.  :)

Ik denk eerder dat BCTool (FreeWare) een beter progje is om opnames te maken met de 3500.  http://www.bctool.org/index.php
IC7300 - FT818ND - MD380 - 3500XLT

Offline Janos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 926
Re: Opnames met UBC3500xlt
« Reactie #3 Gepost op: 25 mei 2008, 20:29:58 »
Ik heb alle instellingen geprobeerd. Microfoon en Line aangevinkt. Diverse volume's geprobeerd enz.
Scannerinstellingen staan ook goed. Hij neemt de fragmenten wel op en maakt ook wav file's aan
maar ik hoor geen geluid uit de lap-top, geen monitor geluid maar ook geen geluid via de media player.
Als ik een headset aansluit voor bijvoorbeeld Skype dan werkt alles prima dus met de geluidskaart en de audio in- en uitgang
zijn er geen problemen. Ik kan natuurlijk wel met andere programma's aan het werk gaan maar de 3500 kan alles zelf.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2408
  • Apres moi le deluge
Re: Opnames met UBC3500xlt
« Reactie #4 Gepost op: 25 mei 2008, 20:38:36 »
Citaat van: "Janos"
Ik heb alle instellingen geprobeerd. Microfoon en Line aangevinkt. Diverse volume's geprobeerd enz.
Scannerinstellingen staan ook goed. Hij neemt de fragmenten wel op en maakt ook wav file's aan
maar ik hoor geen geluid uit de lap-top, geen monitor geluid maar ook geen geluid via de media player.
Als ik een headset aansluit voor bijvoorbeeld Skype dan werkt alles prima dus met de geluidskaart en de audio in- en uitgang
zijn er geen problemen. Ik kan natuurlijk wel met andere programma's aan het werk gaan maar de 3500 kan alles zelf.

Ik zou een paar dingen checken:

    1) Bekijk een gemaakte wav met een audio editor bijv.
http://audacity.sourceforge.net/download/windows om te zien of er überhaubt iets opgenomen is.[/list]
    2) Hoe staat het volume in je Volumeregeling? Staat je wave niet per ongeluk gedempt of heel zacht?
Luisterspulletjes :)

Offline Janos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 926
Re: Opnames met UBC3500xlt
« Reactie #5 Gepost op: 26 mei 2008, 06:52:09 »
In de opnamen staat totaal geen informatie, dus er komt waarschijnlijk totaal geen geluid de lap-top binnen. Ik heb nog EEN ideetje. Ik gebruik een audiokabeltje met aan beide kanten een 3 1/2 mm stereo plugje. Misschien moet ik een kabeltje opzoeken of maken met mono plugjes, al mag dit volgens mij niets uitmaken.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline j.d.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 238
Re: Opnames met UBC3500xlt
« Reactie #6 Gepost op: 26 mei 2008, 11:12:03 »
Effe mijn eigen tekst gepikt.....enkele zinnen hebben niets te maken met scanner software.....

Hallo ON6HN,

Onder de "geluidsbalk" is weergegeven welke geluidskaart er gebruikt word en klikken op het drie-hoekje ernaast laat meerdere keuze's zien. Selecteer de juiste geluidskaart.

Sommige programma's selecteren een andere ingang van de geluidkaart b.v. Skype schakelt over naar mic(rofoon) en schakelt deze na afsluiten niet terug.

Voor decoderen via de geluidskaart moeten we de juiste ingang in "Opnameregeling" selecteren.

1) Rechtermuisklik op icon "luidsprekertje" rechtsonder op scherm.
2) Linkermuisklik op "Volume control".
3) In "Volumeregeling" via "Opties" naar "Eigenschappen".
4) "Opnemen" selecteren en alle volume regelingen aanvinken.
5) Op OK klikken en dan komt het scherm met de naam "Opnameregeling" tevoorschijn.
6) Hier de juiste ingang kiezen waar het signaal van de ontvanger
op binnen komt.


Het is niet onmogelijk dat het eenvoudiger kan.......

Succes!!!...en laat weten wat de oorzaak was...

Gr.: jan
---------------------------------------------------------------------------------------
Hugo schreef: "Ik heb weinig verstand van computers maar ik vind het toch raar dat ik het geluid wel uit de speakers van mijn pc hoor komen terwijl toch de microfooningang geselecteerd was en ik de line-ingang verbonden heb met mijn tranceiver......"

Hier zit een denkfout in Hugo...koste mij ook enige tijd voor ik het begreep.

1) In "Volumeregeling" , ook vaak "audio-mixer genoemd, kan je diverse
geluidsbronnen selecteren die tegelijkertijd moeten worden gehoord uit je luidsprekers.

2) In "Opnameregeling" kan je maar 1 (één) ingang selecteren.
Dit is nodig om het betreffende programma via de geluidskaart te voorzien van de nodige data....of om op te nemen (recording).

Probeer om deze begrippen "Volumeregeling" en "Opnameregeling"
goed te doorgronden. Je zal met andere decoderings software er alleen maar plezier van hebben.

Erg fijn dat je hebt laten weten dat het gelukt is.

Groeten: jan

Offline Janos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 926
Re: Opnames met UBC3500xlt
« Reactie #7 Gepost op: 27 mei 2008, 14:18:03 »
Gisteravond nog wat zitten rommelen met volume's. Ik heb nu wat opnamen kunnen maken maar de kwaliteit is nog niet geweldig. Mijn lap-top heeft geen echte line ingang dus ik moet het via de microfoon ingang doen. Als ik de opname regeling op line zet hoor ik niets.
Het meest vervelende vind ik trouwens dat ik tijdens het opnemen niet kan meeluisteren.
Het kabeltje zit in de audio uitgang van de scanner en uit de lap-top hoor ik niets.
Ik kan alleen de opname afspelen met de media player.
Maar ik blijf puzzelen.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB