Auteur Topic: Toegevoegde waarde SBS-1 Mode-S ontvanger?  (gelezen 4706 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

TopGun2010

  • Gast
Toegevoegde waarde SBS-1 Mode-S ontvanger?
« Gepost op: 13 mei 2008, 09:44:29 »
Beste mensen, ik heb interesse in een SBS-1 Mode-S ontvanger. Kan iemand mij vertellen wat de toegevoegde waarde van dit apparaat is t.o.v. ACARSD + bijvoorbeeld www.geluidsnet.nl.

Graag jullie reactie!!  :)

Offline BlackBox

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1287
Re: Toegevoegde waarde SBS-1 Mode-S ontvanger?
« Reactie #1 Gepost op: 13 mei 2008, 17:15:35 »
Dit zijn 2 verschillende systemen, als toegevoegde waarde voor de luisterhobby durf ik te stellen:

Mode-S (SBS-1) geeft je (meer) zekerheid dat alle data juist gedecodeerd wordt.
Mode-S geeft van verkeersvliegtuigen altijd een positie op een kaart (Acars slechts < 5%)
VDL-2 (Acars) is in militaire kisten grotendeels niet aanwezig
VDL-2 worden ook FDAMS (bijvoorbeeld status van motoren) en weerraporten gestuurd, Mode-S is alleen voor ATC (nadeel dus)

Simpel gezegd gaat VDL-2 over "flight management" en Mode-S over "radar control"
Good monitoring!
Frequency Monitor Centre

Offline Lord Flashheart

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1742
    • 24 December 1944
Re: Toegevoegde waarde SBS-1 Mode-S ontvanger?
« Reactie #2 Gepost op: 13 mei 2008, 17:28:39 »
Ik ga een poging wagen..

In mijn beleving zijn er met de SBS-1 veel meer toestellen te zien die een positiebepaling doorgeven als met ACARS.
Het kan gebeuren dat je met de SBS-1 een onbekend vliegtuig tegenkomt omdat hij niet in de database staan. Met ACARS is het zo, als ik het goed heb, Altijd de regi wordt meegezonden en practisch altijd het vluchtnummer. Met andere woorden, je kan ACARS dan gebruiken om op je SBS-1 een kist te indentificeren.
Via ACARS krijg je vaak technische info/vluchtinformatie en positie bepaling door,
Via SBS-1 krijg je (heel erg) vaak Hoogte/Snelheid/Koers/Squawk/Positie bepaling/Callsign door..en Altijd een Hexcode (Zeg maar unieke code voor elk vliegtuig, met dus daaran vast gekoppeld zijn regi)...

Denk zelf dat de toepassing van ACARS en Mode-s in de luchtvaart zo is dat SBS-1 en ACARSD elkaar nauwelijks overlappen.
Waar Mode-s echt ATC technisch is, is ACARS dat ook wel een beetje (ik denk aan ATC clearance) maar meer voor het Ops gebeuren cq TD

EDIT, zie ook nu net pas Reply van Blackbox.... :oops:

Grtz
Joost

TopGun2010

  • Gast
Re: Toegevoegde waarde SBS-1 Mode-S ontvanger?
« Reactie #3 Gepost op: 13 mei 2008, 20:50:10 »
Dank! Maar nog geen volledig antwoord op mijn vraag, ik werk nu met ACARSD en www.geluidsnet.nl  Op deze manier heb ik al erg veel info, wat voegt de SBS-1 toe???

TopGun2010

  • Gast
Re: Toegevoegde waarde SBS-1 Mode-S ontvanger?
« Reactie #4 Gepost op: 14 mei 2008, 06:28:53 »
Heeft iemand een SBS-1 thuis? Ik zou dit apparaat graag een keer live zien!  ;)

Offline jeffrey1200

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 255
Re: Toegevoegde waarde SBS-1 Mode-S ontvanger?
« Reactie #5 Gepost op: 21 mei 2008, 16:07:45 »
Wil je het apparaat zelf zien of de weergegeven vliegtuigen? Anders kan je je net zo goed  bij ATCbox.com aanmelden en voor 10 euro de goldmember status aanvragen waarbij je de mogelijkheid hebt om de radar te zien.

Ze bieden 8 radars:

Schiphol
Nederland
Rotterdam
Maastricht(Aachen)
Helmond
Eelde
Eindhoven
Variable

Het is een goedkopere oplossing als dat je er één gaat kopen, maargoed alleen als jij civiele kisten wilt zien.
Joost heeft er één gekocht, voor de militaire luchtvaart (Als ik het juist heb; helaas is daar geen radar online van in Nederland), maar dan moet je er wel één aanschaffen.

Hier een foto ervan:
Grote foto
Afluisteren wat niet voor je oren bedoeld is

2x UBC 780XLT | Zendamateur

TopGun2010

  • Gast
Re: Toegevoegde waarde SBS-1 Mode-S ontvanger?
« Reactie #6 Gepost op: 21 mei 2008, 20:47:36 »
Beste jeffrey1200, dank voor je reactie. Heb mij inmiddels aangemeld bij ATCbox als Goldmember, ben benieuwd!! Zou graag het apparaat en de mogelijkheden een keer live zien, mijn interesse gaat uit naar de gewone luchtvaart.  :)