Auteur Topic: Batterijen  (gelezen 13447 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline EHAM

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 87
    • http://www.aviaspotters.nl
Re: Batterijen
« Reactie #15 Gepost op: 11 juni 2008, 07:41:38 »
Hallo allen,

Ik zit er over te denken om een niewe batterijoplader te kopen en wel deze: http://www.greencell.nl/product_info.php?products_id=729. Heeft iemand een idee of deze batterijen (NiMH 2700 mAh) te gebruiken zijn voor mijn Yupiteru MVT-7100? In de manual stond dat de alkalinebatterijen, de oplaadbare NiCD-batterijen en de batterijen met mangaan (wat dat dan ook mag zijn) geschikt waren.
En kan ik met deze batterijoplader ook de NiCD batterijen die bij m'n Yupi zaten opladen (gok zelf van niet)? Of heeft iemand andere ervaringen met deze batterijoplader?
Hartelijk bedankt alvast.
Yupiteru MVT-7100

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Batterijen
« Reactie #16 Gepost op: 11 juni 2008, 07:49:51 »
Citaat van: "EHAM"
Heeft iemand een idee of deze batterijen (NiMH 2700 mAh) te gebruiken zijn voor mijn Yupiteru MVT-7100?

Geen probleem

Citaat van: "EHAM"
En kan ik met deze batterijoplader ook de NiCD batterijen die bij m'n Yupi zaten opladen

Ook geen enkel probleem. Maar die NiCd zou ik zelf niet meer gebruiken. Koop voor een paar euro een setje NiMh en je hebt veel langer luisterplezier.

Offline EHAM

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 87
    • http://www.aviaspotters.nl
Re: Batterijen
« Reactie #17 Gepost op: 11 juni 2008, 08:30:43 »
Bedankt Joahn. De NiMH batterijen zitten erbij geleverd  :) .
Yupiteru MVT-7100

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Batterijen
« Reactie #18 Gepost op: 11 juni 2008, 08:35:44 »
Dat die batterijen er bij zitten had ik gezien he. Waar ik op doelde was dat je die oude NiCd batterijen moet vervangen door een nieuw setje NiMh. Je hebt dan 2 setjes goede batterijen waardoor je extra lang kunt luisteren.

Offline Janos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 926
Re: Batterijen
« Reactie #19 Gepost op: 12 juni 2008, 07:47:58 »
Bij de UBC3500xlt worden standaard 3 NiMh batterijen geleverd.
Deze worden in het apparaat met de bijbehorende lader opgeladen.
Dit duurt zeer lang. Ik denk dat de batterijen eerst ontladen worden
(kan haast niet, maar het duurt ECHT lang) en dan opnieuw opgeladen.
Volgende week ga ik naar de Luchtmachtdagen in Leeuwarden.
Ik neem dan een paar setjes goede alkaline batterijen mee.
Met 1 keer wisselen doe ik met gemak de hele dag en je bent niet afhankelijk van
laden onderweg. Overigens heb ik een 12 Volt-220 Volt 150 Watt omvormer met aanstekeraansluiting in de auto. Erg handig en kost niet veel.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Batterijen
« Reactie #20 Gepost op: 12 juni 2008, 07:55:57 »
Citaat van: "Janos"
Bij de UBC3500xlt worden standaard 3 NiMh batterijen geleverd.
Deze worden in het apparaat met de bijbehorende lader opgeladen.
Dit duurt zeer lang. Ik denk dat de batterijen eerst ontladen worden
(kan haast niet, maar het duurt ECHT lang) en dan opnieuw opgeladen.

Nee hoor ze worden niet eerst ontladen. De laadstroom zal gewoon laag zijn ter beveiliging dat de batterijen niet overladen worden. Is mijn vermoeden hoor. En ja als er dan hoge capaciteits batterijen in zitten dan duurt het laden ook lang. Er staat dacht ik in het boekje ook iets van 16 uur, de standaard tijd die ze er voor geven. Daarom heb ik altijd een paar setjes batterijen die ik in een aparte lader oplaadt.

Leen Ansems

  • Gast
Re: Batterijen
« Reactie #21 Gepost op: 12 juni 2008, 08:26:13 »
Tja, sommige mensen begrijpen wel als ze met een volle benzinetank van de auto willen rijden dat je dan eerst de tank helemaal moet vullen en dan de verbruikte benzine moet blijven aanvullen. Met een accucel is dat net zo. Dus eerst een behoorlijke periode opladen (gemiddeld 16 uur) en dan pas in gebruik nemen en "bijtanken".
Mvg,
Leen

Offline Janos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 926
Re: Batterijen
« Reactie #22 Gepost op: 12 juni 2008, 09:09:14 »
Dat begrijp ik ook wel. Het opladen duurt inderdaad zo'n 16 uur. Je kan natuurlijk meerdere setjes NiMh nemen, maar dan blijft het oplaadtijd probleem. Voor thuis gebruik zijn ze natuurlijk prima,
maar ik vind gewone alkaline batterijen tijdens b.v. een vliegshow makkelijker.
En ik heb de ervaring dat GOEDE alkaline batterijen minstens zo lang mee gaan als NiMh.
Bovendien zijn goede NiMh's best wel prijzig en koop ik voor hetzelfde geld toch wel een paar setjes alkaline's.
En er is niets frustrerender dan lege oplaadbare batterijen als je een hele dag op b.v. een vliegshow staat.
En als het weer mee zit, ben ik donderdag, vrijdag en zaterdag in Leeuwarden. Ik zou dan telkens 'savonds mijn accu's moeten opladen, plus een aantal accu's van twee digitale camera's.
Trouwens, dat ,,bijtanken,, van enige tijd gebruikte NiMh's duurt bijna net zo lang.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1987
Re: Batterijen
« Reactie #23 Gepost op: 12 juni 2008, 12:21:43 »
Mijn ervaring met de 3500 XLT is dat het laden, ongeacht de toestand of de capaciteit van de accu's, altijd 16 uur duurt!

Dus luister je een half uurtje met volle accu's en laad je de scanner weer op, dan zijn ze niet binnen een uurtje o.i.d. vol, maar moet je weer de volle 16 uur wachten.

Als de laadstroom niet variabel is en je gooit er (fictief) 5000 mAh accu's in, dan zullen deze nooit helemaal volgeladen kunnen worden.

De laadinrichting is voorzien van een ordinaire timer.

Offline Janos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 926
Re: Batterijen
« Reactie #24 Gepost op: 12 juni 2008, 13:14:24 »
En daarom dacht ik dat ze eerst leeggetrokken werden en dan pas weer opgeladen. Lijkt me niet echt ideaal voor de levensduur van de batterij. Je weet zelf namelijk niet exact hoeveel lading een batterij nog heeft na een dag gebruik.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Batterijen
« Reactie #25 Gepost op: 12 juni 2008, 13:15:50 »
NiMh hoeven niet eerst ontladen te worden.

Gert Jan

  • Gast
Re: Batterijen
« Reactie #26 Gepost op: 12 juni 2008, 14:51:32 »
Citaat van: "Remon"
Mijn ervaring met de 3500 XLT is dat het laden, ongeacht de toestand of de capaciteit van de accu's, altijd 16 uur duurt!

Dus luister je een half uurtje met volle accu's en laad je de scanner weer op, dan zijn ze niet binnen een uurtje o.i.d. vol, maar moet je weer de volle 16 uur wachten.

Als de laadstroom niet variabel is en je gooit er (fictief) 5000 mAh accu's in, dan zullen deze nooit helemaal volgeladen kunnen worden.

De laadinrichting is voorzien van een ordinaire timer.

Wat een flutontwerp.

Offline Janos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 926
Re: Batterijen
« Reactie #27 Gepost op: 12 juni 2008, 18:14:32 »
Citaat van: "Johan Beck"
NiMh hoeven niet eerst ontladen te worden.

Dit wist ik niet maar dan blijft het toch vreemd dat het laden zo lang duurt.
Al heb ik de batterijen maar een kwartiertje gebruikt, dan duurt het nog uren
voordat in het scherm komt dat de lading compleet is.
Een andere lader kan ook niet zo maar want de laadstroom zou nogal precies zijn bij NiMh.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline MarkRasing

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 128
Re: Batterijen
« Reactie #28 Gepost op: 12 juni 2008, 18:47:57 »
gebruikt helemaal niet hier de adaptor??!! is dat zo verkeerd??!!
Mark

USC-230

Offline j.d.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 238
Re: Batterijen
« Reactie #29 Gepost op: 12 juni 2008, 22:18:54 »
NiCad accu's hebben een nare eigenschap...chemisch geheugen...moeten volledig ontladen worden om weer tot de volledige nominale capaciteit geladen te kunnen worden.
Het in serie laden moet van zowel de NiCad en NiMh accu's worden afgeraden.
Een separate lader die per cel de laadstroom regelt is aan te bevelen.(delta I / U principe)
Voorts is het raadzaam om NiCad te ontladen tot net boven de 1 Volt en daarna
op te bergen.
Weet nog niet of NiMh hier ook gevoelig voor is.
Ook de onderhoudsvrije Lead/Acid accu's hebben zo hun gebruiksaanwijzing maar een 12V/7Ah accu in een Peli-case met daarin diverse spannings regelaars en uitgangen geeft mij
de vrijheid om elke camera, scanner o.i.d. aan te sluiten.

Gr.; j.d.