Het Scannerforum
Frequenties => Burgerluchtvaart => Topic gestart door: Johan Beck op 16 februari 2022, 20:19:03
-
Beste allemaal,
Omdat ik zag dat er behoefte was aan een totaal bestand van luchtvaartfrequenties per land, vliegveld, luchtverkeersleiding enzovoort, ben ik begonnen met het maken van een zo compleet mogelijk overzicht van wat er redelijkerwijs in Nederland is te ontvangen.
Ik ben begonnen met Schiphol en wat diverse andere frequenties en dat ga ik de komende tijd steeds meer uitbreiden.
Het bestand staat online op; https://www.discriminator.nl/files/luchtvaartfrequenties.pdf
Tips, op- en aanmerkingen zijn welkom.
-
Mooi overzicht!
-
Mooie lijst Johan.
Misschien handig als je een aanmaakdatum in het document zet, dan kun je zien hoe oud de lijst is.
-
Misschien handig als je een aanmaakdatum in het document zet, dan kun je zien hoe oud de lijst is.
Ga ik er bij zetten Ton.
-
Beste allemaal,
Omdat ik zag dat er behoefte was aan een totaal bestand van luchtvaartfrequenties per land, vliegveld, luchtverkeersleiding enzovoort, ben ik begonnen met het maken van een zo compleet mogelijk overzicht van wat er redelijkerwijs in Nederland is te ontvangen.
Ik ben begonnen met Schiphol en wat diverse andere frequenties en dat ga ik de komende tijd steeds meer uitbreiden.
Mooi lijstje. Maar even hardop nadenkend is dit weer een lijst naast het forum waar ook diverse overzichten staan en waarbij we ook nog eens de database hebben waar dit in staat. Is dit dan handig?
Hardop nadenkend dus. Niemand benadelend, voordat ik wat naar m'n kop geslingerd krijg.
-
De bedoeling van mijn lijstje is om een compleet overzicht van alle in Nederland gebruikte luchtvaart frequenties, zowel VHF als UHF en zowel burger als militair.
Als laatste wil ik er dan nog Belgie, Duitsland en UK aan toevoegen.
-
De bedoeling van mijn lijstje is om een compleet overzicht van alle in Nederland gebruikte luchtvaart frequenties, zowel VHF als UHF en zowel burger als militair.
Als laatste wil ik er dan nog Belgie, Duitsland en UK aan toevoegen.
Prima uiteraard Johan. Dacht alleen dat het weer werk zou kunnen zijn om bij te houden etc.
-
Ach dat bijhouden doe ik wel, heb de komende maanden toch niks beters te doen ;)
-
Er staat weer een nieuwe versie online.
https://www.discriminator.nl/files/luchtvaartfrequenties.pdf
-
Er staat weer een nieuwe versie online.
Toegevoegd oa KLu en Dutch Mil.
https://www.discriminator.nl/files/luchtvaartfrequenties.pdf
-
Ik krijg een 503 service unavailable melding op deze link.
-
Werkt hier gewoon.
-
Dan had de server het even te druk. Gewoon nog een keer proberen.
-
Werkt inderdaad. Mooie lijst! Dank je
-
Tips, op en aanmerkingen blijven welkom.
-
Er staat weer een nieuw bestand online.
Toegevoegd;
Bandbox
Update;
Maastricht UAC
https://www.discriminator.nl/files/luchtvaartfrequenties.pdf
-
Eelde:
Havendienst én brandweer zitten beide op 121.610
Landelijk:
Airshow Support Team: 122.355 en 126.805
-
Dank u.
-
Echt een heel mooi overzicht, dank je wel!!
-
Er staat weer een nieuw bestand online.
Toegevoegd;
Bandbox
Update;
Maastricht UAC
https://www.discriminator.nl/files/luchtvaartfrequenties.pdf
Staat volgens mij een foutje bij Amsterdam ACC:
127.77500 RT 120.780 Arrival Holding River
Moet dat niet 127.780 zijn bij RT?
-
Goed opgemerkt, ik heb het hersteld.
-
Prachtige lijst! Ik ga d'r zeker gebruik van maken.
Beginnersvraag mijnerzijds : Waar staat RT voor en waarom wijkt deze af van de genoemde frequentie?
-
Zie http://www.scannerforum.nl/index.php?topic=27764.0
RT staat voor radiotelefonie, de gestandaardiseerde communicatie tussen verkeersleiding en vliegtuigen.
-
Inderdaad een mooie lijst, waarvoor dank. Heb hier zelf sinds kort de VHF weer opgetuigd en het viel me op dat ik hier op een aantal A'dam ACC freqs de controller een kHz of 5 naast de freq ontvang.
Bijv 125.745 ipv 125.750 en 134.370 ipv 134.375. Ik luister op de SDR# in stapjes van 5 kHz en dan is dat overzichtelijk. Als ik naar 8333 ga worden de freqs op de display wel heel exotisch :)
-
Inderdaad een mooie lijst, waarvoor dank. Heb hier zelf sinds kort de VHF weer opgetuigd en het viel me op dat ik hier op een aantal A'dam ACC freqs de controller een kHz of 5 naast de freq ontvang.
Er wordt op die (25 kHz-) frequenties gebruik gemaakt van offset carrier. Bij 3 stations: -7.5 kHz, 0 en +7.5 kHz (bijvoorbeeld 124.300 en 136.650). Bij 2 stations: -5 kHz en +5 kHz Zie http://www.scannerforum.nl/index.php?topic=15316.msg159454#msg159454 en http://www.scannerforum.nl/index.php?topic=34419.
-
Zie http://www.scannerforum.nl/index.php?topic=27764.0
RT staat voor radiotelefonie, de gestandaardiseerde communicatie tussen verkeersleiding en vliegtuigen.
Duidelijk verhaal, waarvoor dank!
-
Inderdaad een mooie lijst, waarvoor dank. Heb hier zelf sinds kort de VHF weer opgetuigd en het viel me op dat ik hier op een aantal A'dam ACC freqs de controller een kHz of 5 naast de freq ontvang.
Er wordt op die (25 kHz-) frequenties gebruik gemaakt van offset carrier. Bij 3 stations: -7.5 kHz, 0 en +7.5 kHz (bijvoorbeeld 124.300 en 136.650). Bij 2 stations: -5 kHz en +5 kHz Zie http://www.scannerforum.nl/index.php?topic=15316.msg159454#msg159454 en http://www.scannerforum.nl/index.php?topic=34419.
Check en door de juiste SDR# bandbreedte in te stellen, is kun je ze allemaal ontvangen bij 5 kHz spacing tijdens het zoeken. Dank voor de aanvullingen.
-
tip:
RT aanduidingen aanvullen, bij diverse staan bijv. helemaal geen RT aanduidingen.
-
Effe mieren**k*n :-)
In het bestand staat op bladzijde 3 / diversen / 125.9250 met als gebruik paravliegtuigen.
1) Deze frequentie staat nog niet met deze benaming in de geweldige Frequentie Database.
2) Is het echt zeker dat deze frequentie (ook) voor parachutespringen gebruikt wordt? Dat gebruik heb ik nog nooit gehoord. Ik hoor wel dagelijks verkeer wat bij "Mill ATCC Schiphol Dutch Mill Radar" hoort.
3) Het bestand is zo handig! Is het geen idee daar een sticky topic van te maken?
-
Effe mieren**k*n :-)
In het bestand staat op bladzijde 3 / diversen / 125.9250 met als gebruik paravliegtuigen.
1) Deze frequentie staat nog niet met deze benaming in de geweldige Frequentie Database.
2) Is het echt zeker dat deze frequentie (ook) voor parachutespringen gebruikt wordt? Dat gebruik heb ik nog nooit gehoord. Ik hoor wel dagelijks verkeer wat bij "Mill ATCC Schiphol Dutch Mill Radar" hoort.
3) Het bestand is zo handig! Is het geen idee daar een sticky topic van te maken?
125.930 (125.925) is een Dutch Mil freq. Ik kan me nog wel herinneren toen ik nog in Apeldoorn woonde dat de para kisten op die freq contact hadden met Dutch Mil (en Amsterdam). Maar toen was de freq nog niet in gebruik als nu. Toen was 128.350 voor heel Nederland, nu is dat verdeeld in 128.355 (Noord) en 125.930 (Zuid).
-
Om verwarring te voorkomen heb ik 125.9250 Paravliegtuigen verwijdert.
-
Dutch Mill
Effe mieren**k*n :-)
Dutch Mil. Van military.
https://www.scannerforum.nl/index.php?topic=24309.msg234720#msg234720
-
Dutch Mill
Effe mieren**k*n :-)
Dutch Mil. Van military.
Ja bizar he? Dat MiLL zit blijkbaar zo diep dat ik elke keer MiLL tik in plaats van Mil. Zal de leeftijd wel zijn 8)
-
Het bestand is zo handig! Is het geen idee daar een sticky topic van te maken?
Done! ;D
-
En de nieuwe versie staat online, met dank aan Discriminator.
https://www.discriminator.nl/files/luchtvaartfrequenties.pdf
-
Mooie lijst!
Bedankt Rene.
MVG
Peter
-
De credits zijn voor Johan. Ik zet hem alleen online.
-
Credits ook naar de leden hier op het forum die mij van info voorzien.
-
Het is inderdaad een mooi overzicht geworden zo. Als ik zo vrij mag zijn om aanvullingen te geven:
- 121.560 Groundcontrol RWY 18R/36L - Vanaf holdingpoint VM is 121.560 voor Groundcontrol West
- 121.590 Backup voor Groundcontrol, planner en delivery.
- 121.930 Is geen Airside Operations maar is van de regievoerende handler op het K-apron. Dat is Jet Aviation maar ik zou hem bestempelen als ‘K-apron’. Kan eventueel bij het overzicht met de handlers/companyfreqs.
- 130.480 Airport Auhtority/Fire-Rescue. Contactfrequentie voor de luchthaven autoriteiten en brandweer met de vliegers bij een calamiteit.
- 134.875 Dit is geen Baankanaal maar Torenfrequentie voor slepers. -> Tower towtraffic. Is wel gekoppeld aan het Baankanaal UHF maar kan indien gewenst losgekoppeld worden.
- 458.690 (146,2Hz) Mis ik bij Maastricht Aachen Airport.
-
Dank aan een ieder die hieraan heeft meegewerkt en nog voorziet van aanvullingen :-)
MVG
Peter
-
122.81666 122 815 Nationaal Paracentrum Teuge
is vervallen
136.25000 136.255 Red Sensation Teuge
-
Mooie lijst inderdaad.. even muggenziften: een aantal 25 kHz frequenties in de lijst (126.200, 125.750) worden aangeduid alsof het 8.33 kHz kanalen zijn. Dat zijn het niet. Amsterdam VOLMET is bijv. 126.200 waarbij er in mijn omgeving een +5 kHz offset wordt toegepast.
-
Thanks, aangepast.
-
Het is inderdaad een mooi overzicht geworden zo. Als ik zo vrij mag zijn om aanvullingen te geven:
- 121.560 Groundcontrol RWY 18R/36L - Vanaf holdingpoint VM is 121.560 voor Groundcontrol West
- 121.590 Backup voor Groundcontrol, planner en delivery.
- 121.930 Is geen Airside Operations maar is van de regievoerende handler op het K-apron. Dat is Jet Aviation maar ik zou hem bestempelen als ‘K-apron’. Kan eventueel bij het overzicht met de handlers/companyfreqs.
- 130.480 Airport Auhtority/Fire-Rescue. Contactfrequentie voor de luchthaven autoriteiten en brandweer met de vliegers bij een calamiteit.
- 134.875 Dit is geen Baankanaal maar Torenfrequentie voor slepers. -> Tower towtraffic. Is wel gekoppeld aan het Baankanaal UHF maar kan indien gewenst losgekoppeld worden.
- 458.690 (146,2Hz) Mis ik bij Maastricht Aachen Airport.
Dank je wel, aangepast.
-
Onlangs is Low toegevoegd:
124.43333 124.435 Maastricht Radar Ruhr Low Sector (FL245-355)
132.20000 132.205 Maastricht Radar Koksy Low Sector (FL245-355)
132.85000 132.855 Maastricht Radar Olno Low Sector (FL245-355)
135.95833 135.960 Maastricht Radar Delta Low Sector (FL245-335)
135.97500 135.980 Maastricht Radar Nicky Low Sector (FL245-355)
136.46666 136.465 Maastricht Radar Jever Low Sector (FL245-355)
-
Dank je wel, aangepast.
-
voor de volledigheid:
122,60000 122,60000 Ballonvaart (Secondary) bij diverse.
MVG
Peter
-
Dank je wel Peter, hij staat er bij.
-
Hoort iemand nog wel eens wat op de twee ballonvaart frequenties?
Al hangen hier 4 a 5 heteluchtballonnen in de lucht, het blijft stil op de scanner. Ik begreep dat ze in de ballonvaart hoofdzakelijk gebruik maken van mobiele telefonie m.u.v. bijvoorbeeld noodzakelijke communicatie met luchtverkeersleiding.
-
Hoort iemand nog wel eens wat op de twee ballonvaart frequenties?
Al hangen hier 4 a 5 heteluchtballonnen in de lucht, het blijft stil op de scanner. Ik begreep dat ze in de ballonvaart hoofdzakelijk gebruik maken van mobiele telefonie m.u.v. bijvoorbeeld noodzakelijke communicatie met luchtverkeersleiding.
122.2500 de laatste dagen vaak genoeg gehoord. Die is dus nog wel in gebruik.
-
Zo te zien is alleen de 122.2500 uitgegeven.
https://www.rdi.nl/onderwerpen/luchtvaart/luchtballons-zweefvliegtuigen-of-ultralight-vliegtuigen
-
Hoort iemand nog wel eens wat op de twee ballonvaart frequenties?
Al hangen hier 4 a 5 heteluchtballonnen in de lucht, het blijft stil op de scanner. Ik begreep dat ze in de ballonvaart hoofdzakelijk gebruik maken van mobiele telefonie m.u.v. bijvoorbeeld noodzakelijke communicatie met luchtverkeersleiding.
122.2500 de laatste dagen vaak genoeg gehoord. Die is dus nog wel in gebruik.
Verder word er ook gebruik gemaakt van PMR voor contact tussen de ballon en de volgauto.
-
Toevallig zelf laatst met een ballonvlucht meegevlogen, na het opstijgen is er contact met dutchmil geweest om de ballon aan te melden met de transponder, tussentijds is er via de 122 frequentie contact geweest met de volgauto maar enkel om te melden dat hij ging landen.
Tegenwoordig delen ze gewoon via google de locatie waardoor de volgauto precies kan zien waar hij moet gaan staan.
Je kunt de ballonnen ook zelf volgen via o.a. flightradar 24 en luchtballonradar.nl .
-
Johan, bedankt voor je mooie lijst! Die gaat binnenkort in m'n nieuwe scanner.
Op blz 5 "kleine velden" staat Stadskanaal vermeld met de oude frequentie. Is nu 128.960.
groet,
Simon.
-
http://www.scannerforum.nl/index.php?topic=28960.msg338954#msg338954
-
Ik ontvang hier Radar Schiphol East luid en duidelijk op een kristal 124.870. In de lijst van Discriminator staat 124.875 (RT 124.880). Werkt dat altijd zo? Of ontvang je de radar op 124.870, 124.875 en 124.880?
-
124.8750 MHz
RT 124.880
-
Op het kristal staat 124.870. Vandaar mijn vraag.
-
Mogelijk is de frequentie van het kristal wat verlopen in de loop der jaren.